علیم یارمحمدی

نماینده اصلاح‌طلب زاهدان گفته است: 75 درصد مردم سیستان و بلوچستان، مشابه مردم در آفریقا زندگی می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

 

«تراوشات ذهن یک سلبریتی در حمام» برای زوال ایران...

«سهراب پورناظری»، نوازنده و موسیقیدان، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشت:

قصد استحمام داشتم که دیدم برق نداریم؛ شیر آب را باز و با خودم فکر کردم با این روند، چند سال آینده، هنوز آبی از شیر آب خانه‌هایمان سرازیر می‌شود؟ بر اساس دانش من، آب مورد استفاده‌ مردم در خانه‌ها، حدود ۵ تا ۱۰ درصد آب مصرفی کشور است و بقیه‌ آن در کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود و بر اساس شنیده‌ها و دیده‌ها و استدلال‌هایم، بحران تنها بر اساس بی‌تدبیری و نبود تخصص و نگاه ملی در حوزه‌های مدیریتی، دامنگیر سرزمین ایران شده است. بعد از این مرور در ذهنم یاد جلسه‌ای که ماه رمضان سال گذشته با دکتر نوبخت، مدیر خوشرو و متین سازمان برنامه ‌و بودجه داشتم، افتادم...آن روز برای حل مشکلات فرهنگ و دیگر مسائل از ایشان خواستم تا روی این موضوع تحقیق کنند که چرا در این چهل‌واندی سال، تمام نخبگان فرهنگ و هنر این سرزمین از کار در دولت و تعدادی از فعالیت در ایران و برخی حتی از زندگی در ایران فراری‌اند؟

او همچنین تصریح کرده است:

«با اینکه امید به شنیده‌شدن حرف در مسئولان وجود ندارد اما باز هم بر اساس خویش‌کاری این نکته را گوشزد می‌کنم که تنها راه نجات از زوال کشور در چند سال آینده، ‌استفاده از مغزهای کم‌نظیر ایرانی است که به هر دلیل خانه‌نشین شده‌ یا باعث مهاجرتشان شده‌ایم»[1]

*پورناظری جزو کادر برگزاری کنسرت_نمایش «سی» است که به تازگی ادعا کردند کنسرت خود را بخاطر شرایط بد اقتصادی و همدردی با مردم برگزار نمی‌کنند![2]

ادعایی عجیب که البته بعداً مشخص شد عدم برگزاری به دلیل شرایط جدید شرکت سامسونگ بعنوان اسپانسر مالی این کار نمایشی بوده نه به‌خاطر مردم و متأسفانه فقط منت عدم برگزاری بر سر مردم گذاشته شد.[3]

درباره اظهارات پورناظری و تحلیلی که در حمام به ذهن ایشان خطور کرده مبنی بر اینکه تمام نخبگان از ایران رفته‌اند! بایستی اشاره کرد که این حرف صحیح نیست و اگرچه برخی به هر دلیلی از ایران رفته‌اند اما اکثریت نخبگان در ایران مانده‌اند و این قضیه شواهد بسیاری دارد.

آقای پورناظری حکماً خبر ندارند که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران امروز در جایگاه هجدهم جهانی قرار دارد و اتکای حیاتی ایران به درآمد نفتی نیز قطع شده است.

ایشان همچنین شاید در جریان نیستند که جمهوری اسلامی ایران به مدد نخبگان خود، امروز صاحب یکی از چند کشور دنیا در عرصه فناوری‌های فضایی، هسته‌ای، نانوتکنولوژی، دریانوردی، نظامی و درمانی است.

نخبگانی که در ضمن پدید آوردن این موقعیت‌ها برای کشورمان، حتی سبب افزایش بارش‌های آبی در کشور هم شده‌اند و آقای پورناظری بایستی در جریان باشند که بهار پر بارش امسال در ایران که منجر به جبران شدن بخش اعظم کم‌آبی‌های سال گذشته شد نیز کار نخبگانی بوده است که در یکی از نهادهای امین کشور نسبت به طرح «بارورسازی ابرها» اقدام کردند و فصلی دل‌انگیز را برای مردم ایران رقم زدند.

همچنین است که انتظار بود آقای پورناظری اقلا به وجود کثیری از نخبگان فرهنگی و هنری در ایران آگاهی می‌داشتند که فی‌المثل توانسته‌اند رکورد فروش سینمای ایران در بهار امسال را به افزایشی حدود 50 درصدی نسبت به سال گذشته برسانند و یا کنسرت‌هایی برگزار کنند که حکما آقای پورناظری عزیز می‌داند تنها طی چند دقیقه، تمام بلیط‌های آن Sold out می‌شود.

اگر تمام این رخدادها نمایشگر حضور اکثریتی از نخبگان متعهد و دلسوز نیست پس چیست؟!

لازم به اشاره است که سوگمندانه اطلاعات غلط یا ناکافی و علائق خاص سیاسی برخی سلبریتی‌ها، سبب ساز اخذ رویکردهای عجیبی در میان آنها شده است که حتی به هنر آنها نیز رنگ و لعاب سیاست‌بازانه داده است.

این پدیده برای هنر ایرانی به مثابه یک بیماری خواهد بود.

***

آفریقانمایی یک اصلاح‌طلب از استانی که در مقام اول رشد جمعیت قرار دارد!

«علیم یارمحمدی»، فعال اصلاح‌طلب و نماینده زاهدان در مجلس به اشاره به چیزی تحت عنوان شرایط بحرانی معیشت مردم در سیستان و بلوچستان به خبرگزاری پانا گفته است:

معیشت مردم در این استان اصلا خوب نیست. بیش از 95 درصد مردم این استان به غذا و امکانات تغذیه‌ای مناسب دسترسی ندارند و مطالعات آمایشی نشان می‌دهد 75 درصد مردم زیر خط فقر امنیت غذایی و درواقع مشابه وضع زندگی مردم در آفریقا هستند. اینها موضوعاتی است که بارها آن را رسانه‌ای کرده‌ایم و نتیجه تحقیقاتش هم وجود دارد و کسی نمی‌تواند آن را تکذیب کند.

او همچنین اظهار می‌کند: متاسفانه بحران به قدری زیاد است که نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی هم از پس مشکلات مردم این منطقه برنمی‌آیند.[4]

*البته از یک فعال اصلاح‌طلب، شنیدن چنین اظهاراتی و مقایسه ایران با آفریقای گرسنه! تعجبی نیست وقتی یکی از وزرای بلندپایه دولت هم در هنگام افتتاح یک پل گفته است: «قطعا با مردم گرسنه و فقیر و بیکار نمی‌توان امنیت را تأمین کرد و حرکت ما به سمت اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای ما امنیت را هم رقم بزند»![5]

قبل از اظهارات بدون سند نماینده زاهدان، یکی از چهره‌های رسانه‌ای نیز در خبری ادعا کرد که مردم در زابل به دلیل گرسنگی از «گوشت گربه» تناول می‌کنند!

خبری که دروغ بود و با واکنش‌های گسترده‌ای حتی از سوی مردم مواجه شد و تحت پیگرد قضایی نیز قرار گرفت.

جالب است که حتی در قحطی مشهور ایران در 100 سال قبل که منجر به قتل حدود 9 میلیون ایرانی هم شد؛ 95 درصد مردم گرسنه نبوده‌اند و بدبینانه‌ترین تخمین‌ها از این می‌گوید که در آن فاجعه بزرگ فقط 50 درصد مردم دچار گرسنگی شده‌اند!

در واقع مشخص نیست که سیاه‌نمایی و اتیوپی‌نمایی از ایران و البته از استان سیستان و بلوچستان (که در راستای ایجاد فتنه اقتصادی صورت می‌گیرد) چه زمانی تمام خواهد شد؟!

مشخص نیست مردمان سربلند این سرزمین تا چه زمانی باید محنت و مشقّت اظهارات سیاسیون و سلبریتی‌هایی را بدهند که درباره سیستان و بلوچستان اظهارات ناواقعی و دروغ بر زبان می‌رانند و یا در این استان سکونت ندارند.

بله! کسی منکر وجود مشکلات در سیستان و بلوچستان عزیز نیست و نمی‌تواند، باشد.

اما کدام استان است که هیچ مشکلی نداشته باشد؟!

از طرفی بی‌غذایی 95 درصد مردم استان و مقولاتی مثل تناول گوشت گربه، همانطور که اشاره شد حتما قابل انکار است و حقیقت ندارد.

چه اینکه اساساً در سرزمینی که 95 درصد مردم گرسنه باشند، هیچ حاکمیتی شکل نخواهد گرفت، هزاران نفر بصورت علنی خواهند مرد و جنگ‌ها و غارت‌های قبیله‌ای رخ خواهد داد.

همان چیزی که این روزها در سودان جنوبی بعنوان مهد گرسنگی در جریان است.[6]

روند سیاه‌نمایی از وضعیت استان و سیستان و بلوچستان البته در مقابل واقعیت‌های جالبی هم قرار دارد...

آیا نماینده محترم زاهدان منکر این است که تنها فقط لباسی که دخترکان و بانوان بلوچ و سیستانی بعنوان لباس سنتی می‌پوشند از لباس‌های بانوان شهرنشین گرانقیمت‌تر است؟!

آیا افراد مدعی وجود گرسنگی در زابل می‌دانند که به دلیل کیفیت مناسب اقلیم سیستان و بلوچستان، «گوشت» یکی از همیشگی‌ترین اقلام غذایی در سفره اکثریت مردمان این سرزمین در شهرها و روستاهاست؟

مثلا می‌توان، پرسید افزایش گسترده جمعیت در استان سیستان و بلوچستان و مقام اول این استان در زاد و ولد، آیا اثبات‌کننده اظهارات نماینده زاهدان است یا انکار کننده آن؟![7]

چرا باید یک نماینده مجلس طوری حرف بزند کأنه با مردمان حوزه انتخابیه خود حتی یک روز را هم نگذرانده است؟!

مردم باید بدانند که امروزه و به مدد سایه جمهوری اسلامی، حقیقتی که در سیستان و بلوچستان جریان دارد، اینست که به سبک زندگی مردم سیستان و بلوچستان عزت داده شده است، دیگر کسی در نقاط دور دست این استان به فکر داشتن غلام و کنیز نیست، زندگی اکثریت مردم سیستان و بلوچستان پر است از کالاهای لوکس، اکنون در چهارراه رسولی زاهدان نه تنها «نان» داد و ستد نمی‌شود بلکه انواع اقسام کالاهای مختلف است که توسط مردم و فروشندگان خرید و فروش می‌شود.

و از همه مهمتر اینکه مجامع هنری و فرهنگی، کانون‌های شعر و موسیقی و ترانه، فعالیت‌های اقتصادی و شرکت‌های توریستی نیز رشد بیسابقه‌ای در استان بزرگ سیستان و بلوچستان داشته است.

برخی محافل تحلیلی معتقدند ابراز سیاه‌نمایی از اوضاع کشور، طرحی است که توسط جریان سیاسی خاص پیگیری می‌شود تا به اعتراض ظالمانه و فتنه اقتصادی بیانجامد.

جالب است که اگرچه نماینده زاهدان چنین ادعایی را برای استان سیستان و بلوچستان مطرح کرده است اما برخی اصلاح‌طلبان، حتی برای اکثریت مردم ایران نیز مدعی وجود مشکل گرسنگی و نبود «نان» شده‌اند.[8]

سیاه‌نمایی‌ها درباره اقتصاد ایران در حالیست که یکی از خوانندگان ایران در سال گذشته طی 5 ماه 230 کنسرت برگزار کرده است و نرخ فروش سینمای ایران نیز در بهار امسال، به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود 50 درصد رشد داشته است.[9]

تصاویر ازدحام گردشگران ایرانی در مرز ترکیه، ثبت نام گسترده ایرانی‌ها برای خرید خودروهای خارجی، افزایش سفرهای داخلی و خارجی مردم، بازار داغ برندهای داخلی و خارجی پوشاک و گسترش فست فودها و رستوران‌ها حتی در روستاهای ایران که منجر به شیوع  چاقی شده است (به گواه وزارت بهداشت)؛ جملگی از دیگر اماره‌هایی هستند که نشان می‌دهد طرح ادعای گرسنگی و سیه‌روزی در ایران یک ادعای غلط و شاید فتنه‌انگیز بیشتر نیست.

گفتنیست، اظهارات عجیب علیم یارمحمدی مسبوق به سابقه است... او پیش از این از جانب مسئولان استان سیستان و بلوچستان نیز به عدم مشورت با افراد مطلع و منصف معرفی شده است.[10]

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/226660

2_ mshrgh.ir/873975

3_ mshrgh.ir/874289

4_ http://www.pana.ir/news/836441

5_ https://www.isna.ir/news/95040116098/

6_ mshrgh.ir/873614

7_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2398305

8_ mshrgh.ir/867289

9_ mshrgh.ir/873975

10_ http://fna.ir/E184U4

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 9
  • RO ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    جمهوری اسلامی اگر زوالی داشته باشه به دلیل عدم برخورد با شماهاس آقای پورناظری.
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
      11 7
      اگر هم ثباتی دارد که دارد بخاطر برخورد بااین افراد است که دارد
  • دلسوز IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    34 58
    مشرق طبعا حرفهای این بزرگواران براتون عجیبن... ضمن اینکه دروغ گویی یک پای تمام گفته ها و ادعاهاتونه
  • دل نوازان IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    56 5
    برو خودتو سرکار بزار. آمار طلاق در تهران بیشتر از همه جا است و آمار زادواج و تولد فرزند در استان بلوچ و سیستان از همه ایران بیشتر است
  • رضا DE ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    39 10
    البته مشرق جان اونجور که تو نوشتی زندگی اینجا پر از کالای لوکس هست نیست ولی اونجورام که اون نماینده گفته نیست، البته اینم بگم که نماینده های اصلاح طلب اینجا فله ای و بر اساس فتوی جناب مولوی تعین میشوند و معمولا هم یک دوره ای و نوبتی هستند که خوب بر این دسته از نمایندگان حرجی نیست
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
      2 4
      کجا؟ المان؟
  • US ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    47 21
    وطن فروشان بدونند پاکسازی گسترده عوامل و مزدوران سیا و موساد و استخبارات عربستان آغاز میشه و تک تک مدارکشون مستند ثبت میشه.اون وقته که باید دنبال سوراخ موش بگردند.پاینده ایران
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    63 6
    در‌ایران‌فقر‌وبدبختی بیداد‌میکنه شاید نماینده‌زاهدان خودش هم گرسنه است بدبخت و درست‌گفته اما در سیستان بچه و افزایش موالید خیلی بیشتر از عادی است و مشکوک میزنه
  • محمدم IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    37 4
    من رفتم و دیدم هر خانه 15 تا بچه و سه تا زن دارند از این نظر از آفریقا بدتره
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    18 5
    اینها واقعیتی است که مسولین این کشورنمی فهمند یا خودشان رابه
  • کاوه IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    52 24
    آقای نگارنده لطفا اینقدر دست و پا نزن برای خوب جلوه دادن اوضاع مردم خود عقل و چشم دارند و خوب را از بد تشخیص می دهند
    • AE ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
      12 9
      مردم, مردم، مردم، کلمه ای که امثال شما پشتش سنگر میگیرد تا تَکرارتون کم جون نشون نده، والا تا بوده از گرسنه ها گرفتن دادن به سیرها، شکم باره ها صدای عارقشون بلندتره
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    واگذارتون به خدا مشرقیا مملکتو نابود کردین
  • علی اکبر IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    51 7
    گفت در شهر ما نان پیدا نمی شود گفتم پس مردم چی می خورند گفت بیسکویت خامه ای گفتم کاش شهر ماهم نان پیدا نمی شد
  • سید IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    34 19
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    60 25
    مشرق جان سعی کن واقعیت ها را درک کنی بجای تلاش مذبوحانه در جهت ماله کشی .
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    34 2
    تو که نماینده ای چند تا طرح و بودجه برای اشتغالشون بگیر.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    22 22
    باید با صحبتهای دروغی مثل آنچه نماینده زاهدان گفته برخورد قضایی و امنیتی شود.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    17 0
    خود کرده را تدبیر نیست
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    24 5
    سیستان و بلوچستان از نظر تعدد زوجات در مقام اول جهان هست نه از نظر گرسنگی و فقر. تعدد زوجاتم که بدون اسکناس ممکن نیست!
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    35 3
    ایران برا هرکی بد بود برا شما آقازاده های هنری که خوب بود. خوب پول درآوردید خوب خوردید و خوب گشتید.بعدم ژست اپوزیسیون میگیرد باسرمایه مملکت فرار میکنید و میرید و میگید فرار مغزها شدیم!
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    23 16
    اقاي پور ناظري ديگه داري...ضافه
  • NL ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    10 16
    اخه پروفسور رشد حمعیت ربطی به پیشرفت نداره...
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    39 6
    شما راجع به آفريقا چه تصوري داريد وضعيت ايرانيان صد برابر بدتر از مردم آفريقاست . آنها برق دارند؛ آب دارند؛
  • AE ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    21 18
    شما نابغه دست به کیبوردی که می‌فرمایید مردم عقل و چشم دارن اولا کدوم مردم؟ دوما از اساس که عقل عوام به چشمشون بوده الان جلوی چشم ملت چیه؟ نصفشون بیشتر از اینکه تو دنیای واقعی زندگی کنن وقتشون رو صرف گشتن تو شبکه های مجازی میکنن شبکه های مجازی از کجا خط نویسی میشن البته از همونجایی که شما مواجبت رو میگیری
    • من IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
      4 10
      شما به "نخبه" بودن خودت ببخش، بذار "عوام" به درد خودشون بسوزن و بسازن پروفسور!!
    • AE ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
      2 0
      کدوم بشری انکار میکنه تاریخ بارها و بارها به دلیل حماقت عوام تکرار شده
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    13 9
    بنده خداپورناظزی راست میگه مغزش اکبنده ازش استفاده نمیکنندتو دولت
  • سید حسن IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    26 1
    من اصلاح طلب نیستم ولی بحران اب یه واقعیت جدی هست که مسئولین اصلا به فکر حل آن نیستند یا اگرهم هستند در حد شعار هست . چقدر جلو کشاوزی هیا بی رویه گرفته شده . بنده در جنوب استان فارس زندگی میکنم چرا اینجا باید صدها حلقه چاه کشاورزی وجود داشته باشه و شبانه روز از زمین اب بکشن بالا. هنداونه و گوجه و خیار سبزو ........بصورت انبوه والبته بی کیفیت کاشته میشه و به استانها و شهرهای دیگه صادر میشه مردم اروزوی خودرن یک هنداونه سالم و یا یک کیلو گوجه خوب به دلشون مونده . چرا باید شهرستانهای جنوبی به دلیل منفعت عده ای قلیل با بی و ابی مواجه بشن
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    14 11
    ای کاش سلبریتی ها به حمایت از کالای ایرانی و مصرف کالای ایرانی از قبیل لباس و مایحتاج خوراکی و همینطور ماشین و وسایل زندگی روی بیاورند و مردم را نیز ترقیب کنند و با تبلیغات خود و غیرت ملی خود این بحران را که بیشتر به علت وابستگی ذهنی و وارداتی به خارج از کشور و امید به غرب است برطرف بشود. این مردم عزیز ایران! هرگاه در خیابان بیکار و مستمندی را دیدید که به خاطر بیکاری به فقر مبتلا شده است، به خانه و زندگی خود نگاه کنید و ببینید چقدر از وسایل ایرانی استفاده کرده اید. هر چه قدر که وسایل خارجی استفاده کرده ایم همانقدر هم در بیکاری و فقر مردم و کشور مسئول هستیم. جنس ایرانی اگر چه کیفیت پایین تری دارد ولی برای ما و مردم ما رفاه بیشتری خواهد آورد. خیلی شگفت انگیز کشور را متحول خواهد کرد.
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    11 5
    سلبریتی ذهنش کجا بود ؟! یه دهن گشاد دارن که محرکش پولهایی است که اکثراً منشأ درستی نداره
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    7 0
    ایران مثل خونه ای است که یه بخاری برقی بزرگ وسطش روشنه بعد همه ساکنانش از گرما و مبلغ زیاد قبض برق شاکی هستند و همه دنبال خنک کردن خونه و پایین آوردن قبض برق هستند و به صورت خواسته و ناخواسته این بخاری بزرگ برقی را نادیده می گیرند حتی برخی که از کنارش رد میشن میگن ببینید این بخاری برقی چه خوب کار میکنه اما درنهایت یا ساکنین مجبور میشن خاموشش کنند یا خود بخاری از گرمای خودش میسوزه منبع
  • BE ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    11 5
    اسهال طلب
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    4 3
    دقيقا!فرزندان بى هنرى كه از نام و اندك هنر ددى هاشون بهره هاى كلان بردند.. و ما كه اونطرف مغز فرارى نديديم..، احتمالا جاى خاصى نگهدارى مى شوند، آيا!؟
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    13 6
    850 هزار نفر از ایرانی ها فقط در ماه ماه گذشته سفر خارجی رفته اند. اینها از گرسنگی است
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    15 6
    از این پورناظری باید پرسید یکماه پیش که داخل حمام آب را تا آخر باز می گذاشتی و استحمام می کردی خبری از نخبه منزوی این چیزها نبود؟ چهار تا سیم رو قلقلک می دهند و یه عده آدم مرفه براشون کف می زنند فکر کرده اند شده اند فیلسوف.
  • RO ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    11 4
    نماینده زابل اگه راست میگه اموالش روببخشه به اونابی که مثل افریقاییها زندگی میکنن واین ناظری پور هم ازمن به تونصیحت صداهای خوب زیادندامامثل توپارتی وآشنانداشتندوبازهم فکرکن توحمام جواب گرفتی شایدمغزت پیداشد کلابیکاری !!
  • . IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    3 8
    مشرق ضریب جینی رو یادت رفت بگی ضریب کردن سر زیر برف
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    15 8
    آخه یکی نیست به این نماینده که تا دیروز کجا بوده بگه تو نماینده شدی تا به مردم برسی نه اینکه سیاه نمایی کنی و با این کار از مسئولیت فرار کنی
  • US ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    12 9
    مشرق فوق تخصص ماله کشی
  • US ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    16 5
    بچه زیاد غذا میخواهد. ملتی که از گرسنگی گربه میخورند چطوری 10 تا بچه و 3 تا همسر دارند
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    16 7
    تمام بدبختی های کشور به خاطر اسلاحتلباست
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
      0 2
      شما بیشتر رو املا فارسی کار کن بعد بیا برا سیاست
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    6 9
    لازم نیست پور ناظری رو متهم کنیم ،
  • IN ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    12 6
    هاها سیستان و بلوچستان از گرسنگی دیگه کار دیگه ای ندارن بکنن فقط زن میگیرن و هی بچه دار میشن لابد
  • حسین IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    5 3
    این جواب اون نخبه هایی که میگن سیاه نمایی نکنید جیگرجان زغال سیاهه
  • عباس اشرفی IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    12 6
    واقعا وضع اقتصادی مردم خوب هست !!!؟؟؟ نکنه منظور شما از مردم ،آقازاده ها و طبقه اشراف نشسته بر سفره انقلاب هست ! وضع موجود افتضاح است و مردم مستأصل
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    6 3
    وضع اقتصادی خوب نیست درسته اما نتجیه «تکرار کردن » جز این نیست هر وقت یاد گرفتید خودتون انتخاب کنید اون موقع گله کنید الان برید یقه تکرار کننده رو بگیرید
  • AE ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    2 2
    من هر چقدر فکر میکنم با فیلترشکن وارد سایت شما نشدم اصلا فیلترشکن ندارم پس چرا خیلی وقتا پرچم کشور دیگه ای برام ثبت میشه واقعا باید به فکر درست کردن این خرابه باشین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس