برت

معاون وزیر خارجه انگلیس از واگذاری ریاست مشترک پروژه نوسازی رآکتور اراک به این کشور ابراز خشنودی کرد.

به گزارش مشرق، «آلیستر برت»، معاون وزیر خارجه انگلیس در توئیتر از اینکه ریاست مشترک گروه کاری پروژه نوسازی رآکتور اراک به این کشور واگذار شده ابراز رضایت کرد. 

بعد از حصول توافق هسته‌ای برجام، بر اساس ضمیمه اول این توافق مقرر شد ایران به عنوان مالک، نقش رهبر و مدیر پروژه نوسازی اراک را با حمایت دیگر اعضای برجام، بر عهده بگیرد، آمریکا و چین هم به عنوان روسای مشترک کارگروه نوسازی اراک تعیین شدند. 

بیشتر بخوانید:

مسئولیت مدرن سازی راکتور اراک به انگلیس واگذار شد

در بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام صادر کرده، با توجه به خروج آمریکا از برجام، ریاست مشترک گروه کاری اراک به انگلیس واگذار شده است. 

در بند ۵ این بیانیه آمده است: «همه اعضای برجام بر ضرورت تداوم اجرای کامل و موثر تمامی تعهدات هسته‌ای تاکید کردند. آنها از پیشرفت های صورت گرفته در پروژه نوسازی رآکتور تحقیقاتی اراک استقبال کرده و از اینکه انگلستان مسئولیت ریاست مشترک کارگروه اراک را عهده‌دار شده است ابراز خرسندی نمودند. اعضای برجام کماکان پروژه مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی اراک به عنوان بخشی از برجام و طرح تبدیل تاسیسات فردو به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری را مورد حمایت قرار خواهند داد. اعضای برجام همچنین از پروژه های مهم در حوزه‌های همکاری هسته‌ای صلح آمیز که در چارچوب پیوست شماره سه برجام انجام می‌شود استقبال به عمل آوردند.»

«آلیستر برت» بعد از صدور این بیانیه در توئیترش نوشت: «از اینکه شاهد حمایت قاطع از توافق هسته‌ای در جلسه امروز کمیسیون مشترک در وین بودیم، خرسندیم. ضروری است که تمامی طرف‌ها به طور کامل به تعهداتشان پایبند باشند. خرسندیم اعلام کنیم که انگلیس عهده‌دار ریاست مشترک پروژه نوسازی اراک خواهد شد.»

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
    18 0
    بنویسید پایگاه رسمی جاسوسی دادیم به انگلیس. رآگتور پیشرفته آب سنگین را که با او رانیم 238 بدون نیاز به غنی سازی کار می کرد دادید به خیال یک رآکتور آب سبک با تکنولوژی چهل سال قبل! و .... ها گفتند رآمتور آب سنگین خراب بود! لابد به همین دلیل آمریکا اینهمه اصرار بر بتن ریزی آن داشت!
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
    14 0
    امریکا مگه از برجام خارج نشد پس چرا هنوز به عنوان ناظر در این پروژه هست چقدر یه عده از مسئولین غرب زده اند
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
    16 0
    آمریکا بعنوان توله روباه بیرون رفت و ما کار رو دادیم به ماده روباه پیر ؟!!! چرا چین یا روسیه نه . تمام کارشناسانی که انگلیس میفرستد حتما جاسوس هستند
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
    8 0
    چقدر ساده دل باید بود که فکر کرد انگلیس همچین کاری را برای ایران انجام خواهد داد.تمام این بازی ها برای شناسایی جزئیات هسته ای ایران و خرید زمان برای عقب نگهداشتن ایران از هسته ای شدن است.تنها را حل برای مقابله با زیاده خواهی غرب مجهز شدن به سلاح هسته ای است.
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
    10 0
    ما حتی یک مستراح هم برای بازسازی نباید به انگلیس بدهیم
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
    5 0
    از انگلیس متنفرم این روباه پیر مکار
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
    5 0
    واقعامتأسفيم . آيا ساده لوحان (خوش بينانه ترين لقبي كه ميشود به دست اندركاران داد) ميتوانند جواب يك لحظه خانواده شهيدان و مردم ايران را بدهند. قلب آدم بدرد مياد چگونه اينها ميتوانند اين خائنان هميشه تاريخ ايران رابه اين مراكزراه بدهند.
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
    5 0
    چهارراه استانبول، باغ قلهک، راکتور اراک، ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس