کد خبر 872096
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
گروه 4 +1

وبگاه آمریکایی آکسیوس نوشته وزرای خارجه کشورهای ۱+۴ روش ملموسی برای حفظ برجام مشخص نکرده‌اند.

به گزارش مشرق، پایگاه آمریکایی «آکسیوس» در تحلیلی درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام نوشت وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۴ بعد از دیدار در وین نتوانستند روشی مشخص برای حفظ توافق هسته‌ای برجام با ایران مشخص کنند. 

بیشتر بخوانید:

بیانیه اتحادیه اروپا پس از نشست مشترک کمیسیون برجام

آکسیوس با اشاره به اینکه وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در جلسه‌ای به ریاست نماینده اتحادیه اروپا با وزیر خارجه ایران در وین دیدار کرده نوشته آنها در بیانیه‌ای بار دیگر بر « تعهد به اجرای کامل و موثر» برجام تأکید کرده‌اند. 

رسانه آمریکایی نوشته در این بیانیه اهدافی اعم از حفظ روابط اقتصادی با ایران، حفظ کانال‌های مالی، تداوم واردات نفت و محصولات نفتی از ایران و محافظت از شرکت‌ها در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا فهرست‌شده‌اند. 

آکسیوس در ادامه نوشته است: «اما وزیران خارجه هیچ روش ملموسی برای دستیابی به این اهداف مشخص نکردند. با توجه به نیاز بانک سرمایه‌ اروپا برای درآمدزایی در بازارهای آمریکا، درباره موافقت این بانک با تخصیص اعتبار به ایران تردید وجود دارد. اتحادیه اروپا هنوز مقررات مسدودساز را برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در حال تجارت با ایران به‌روزرسانی نکرده است.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. 

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
    8 0
    خب بیاید بیرون دیگه. کشور رو که نابود کردید از همین خلاص شیم همه بمیریم دیگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس