کد خبر 872014
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
کلاه سفیدها

گروه تروریستی موسوم به کلاه سفیدها در سوریه نقش زیادی در حمایت از تروریست‌ها دارد. این گروه که توسط انگلیس و آمریکا حمایت مالی می‌شود، مدعی کمک به افراد غیر نظامی در سوریه است.

به گزارش مشرق، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه از گروهی به‌عنوان بازیگر نقش اصلی سناریوی جدید آمریکایی‌ها در سوریه یاد کرده که نامش کم و بیش برای افکار عمومی آشناست؛ «کلاه سفیدها». این همان گروهی است که از سال ۲۰۱۳ یعنی دو سال پس از آغاز بحران، در سوریه حضور یافت.

این گروه که خود را به‌عنوان «گروه مردمیِ داوطلب برای امدادرسانی» یا «سازمان دفاع مدنی» سوریه به آسیب‌دیدگان در این کشور معرفی می‌کند، مدعی است که علت اصلی تشکیل آن به نیاز فوری شهروندان سوری به کمک‌های انسانی در سایه تداوم درگیری‌های نظامی در سوریه است.

کلاه سفیدها مدعی هستند که تنها مأموریت آن‌ها در سوریه امدادرسانی به شهروندان آسیب دیده است و اعضای این گروه در قبال تمامی طرف‌های درگیر در سوریه موضع‌ اتخاذ کرده و می‌کنند.

این گروه فعّال در سوریه حدود یک سال و نیم پیش یعنی زمانی که فیلم «کلاه‌سفیدها» توانست در جریان هشتاد و نهمین مراسم اهدای جوایز اسکار، این جایزه را دریافت کند، در کانون توجهات قرار گرفت.

 سازندگان این فیلم تلاش کرده‌اند تا کلاه سفیدها را به‌عنوان ناجیان انسان‌ها در سوریه برای افکار عمومی به نمایش بگذارند. ایالات متحده آمریکا نیز با اعطای جایزه اسکار که امروز هیچکس در سیاسی بودن این جایزه شک ندارد، آن‌را در مرکز توجهات جهانی قرار داد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه کلاه سفیدها محصول تفکرات یک سیاستمدار انگلیسی به نام «جیمز لو میجرر» است.

 این فرد کارمند سابق اداره اطلاعات نظامی و کارشناس امنیتی انگلیس محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شخصیت انگلیسی، توانمندی‌ در عرصه‌های نظامی است.

 وی به پشتوانه چندین سال فعالیت در ارتش انگلیس به‌عنوان افسر و هم‌چنین همکاری با شرکت‌های امنیتی ویژه وابسته به این کشور، تجربه زیادی را در زمینه امنیتی کسب کرده است.

به‌دلیل همین پشتوانه امنیتی، مسؤولیت تشکیل گروه کلاه‌سفیدها برای پرداختن به امور امنیتی در سوریه در قالب اقداماتِ به ظاهر انسان‌دوستانه به میجرر سپرده شده است.

بودجه این گروه فعال در سوریه به‌صورت سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است که توسط حامیان آن پرداخت می‌شود. حدود دو هفته پیش نیز آمریکا رسما اعلام کرد که دونالد ترامپ با پرداخت ۶.۶ میلیون دلار به کلاه سفیدها در سوریه موافقت کرده است.

وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که کلاه سفیدها از زمان آغاز بحران سوریه تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی را نجات داده‌اند و طبیعی است که به آن‌ها کمک مالی صورت گیرد.

 در این میان، نباید از نقش کشورهای عربی در تأمین بودجه این گروه نیز غافل شد. امارات متحده عربی یکی از کشورهایی است که کمک شایانی به کلاه سفیدها می‌کند.

در همین راستا، «تیم اندرسون» پرفسور و تحلیلگر برجسته استرالیایی بر این باور است که دولت انگلیس، وظیفه تأمین مالی کلاه سفیدها را بر عهده دارد و در واقع این گروه، «شاخه فعال روابط عمومی گروه تروریستی القاعده در سوریه است تا افکار عمومی را فریب دهد».

اندرسون که مؤلف دو کتاب درباره جنگ در سوریه است تأکید کرد: «شاهدان مستقل زیادی درباره رخدادهای [شهر] دوما وجود دارد که تأکید داشتند، گروه‌های تروریستی حمله با سلاح شیمیایی را به صورت کامل جعل کردند».

این نویسنده استرالیایی با اشاره به نقش انگلیس در جعل کردن فیلمهای مربوط به سلاح شیمیایی در سوریه، تأکید کرد که غرب با استفاده از گروههای مرتبط با گروه القاعده در پی جنگ نیابتی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
    0 0
    دولت انگلیس، وظیفه تأمین مالی کلاه سفیدها را بر عهده دارد و در واقع این گروه، «شاخه فعال روابط عمومی گروه تروریستی القاعده در سوریه است تا افکار عمومی را فریب دهد»

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس