کد خبر 848191
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
حمله شیمیایی دوما

«حسن دیاب» ۱۱ ساله، پسربچه‌ای است که رسانه‌های جریان اصلی غرب ویدئوی منتشرشده از او را به عنوان شاهد وقوع حمله شیمیایی در «دوما» پخش کرده و به آن استناد کردند، به شرح وقایع آن روز پرداخته است.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها و مقام‌های کشورهای غربی در هفته‌های گذشته هنگام بحث درباره وقوع حمله شیمیایی ادعایی در منطقه «دوما» به طور گسترده به فیلمی ارجاع دادند که در آن نیروهای امدادی در حال کمک‌رسانی به پسربچه‌ای هستند که ظاهراً در معرض گازهای سمی قرار گرفته است. 

وزارت دفاع روسیه چند روز پیش اعلام کرد این فیلم در واقع ساختگی بوده و روز ۷ آوریل حمله‌ای در منطقه واقع در «دوما» در منطقه غوطه شرقی به وقوع نپیوسته و مسکو عاملان ساخت این ویدئوی جعلی را شناسایی کرده است.

در همین راستا، «رابرت فیسک»، خبرنگار مشهور روزنامه ایندیپندنت که رویکردی کاملاً مخالف دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه دارد پس از سفر به منطقه روایتی مطرح کرد که کاملاً با آنچه در رسانه‌های جریان اصلی کشورهای غربی مطرح شده در تعارض قرار دارد. 

فیسک در بخشی از این یادداشت درباره ویدئوی فوق‌الذکر نوشته افرادی که در آن ویدئو مشاهده می‌شوند، نه به دلیل حمله شیمیایی، بلکه به دلیل نرسیدن اکسیژن دچار بدحالی شده‌اند.

خبرنگار انگلیسی به نقل از یکی از پزشکان محلی گفته افراد این فیلم در جریان درگیری میان نیروهای ارتش سوریه و تروریست‌ها، در زیرزمین خانه بوده‌اند که به دلیل وزش باد شدید و ورود گرد و خاک به داخل تونل‌های زیرزمینی دچار نفس‌تنگی شده‌اند. 

یک رسانه روس برای موشکافی بیشتر ماجرا به سراغ پسربچه‌ای رفته که در ویدئوی مورد اشاره، توسط افرادی که ظاهراً نیروهای امدادرسان هستند مورد مداوا قرار می‌گیرند.

«حسن دیاب» ۱۱ سال سن دارد و فیلم منتشرشده از ریختن آب بر سرش در بیمارستان دوما یکی از پربازدیدترین ویدئوها درباره حادثه شیمیایی ادعایی در این منطقه سوریه است.

او در مصاحبه با رسانه روس، اما شرحی از ماوقع آن روز ارائه می‌دهد که با تبلیغات انجام‌شده درباره آن فیلم به کل متفاوت است. حسن دیاب می‌گوید: «داخل زیرزمین بودیم. مادرم گفت که امروز غذایی برای خوردن نداریم و فردا غذا می‌خوریم.»

وی اضافه می‌کند: «ناگهان صدای مردمی را شنیدیم که داخل خیابان فریاد می‌زدند:'بروید بیمارستان.' به سمت آنجا دویدیم. به محض اینکه وارد آنجا شدم، من را گرفتند و شروع کردند به آب ریختن روی سرم.»

«عمر دیاب» پدر حسن می‌گوید گروه‌های مسلح چیزی را برای پسرش توضیح نداده‌اند و آنها فقط در خیابان با فریاد از همه می‌خواسته‌اند که به منطقه‌ای که همه در آن تجمع کرده‌اند، یعنی بیمارستان دوما مراجعه کنند. 

وی وقایع آن روز را اینطور شرح می‌دهد: «من گیرافتاده بودم و داشتم کار ساختمانی انجام می‌دادم. وقتی فهمیدم که خانواده‌ام به سمت بیمارستان دویده‌اند، دنیا روی سرم خراب شد. مرخصی گرفتم و دویدم به سمت بیمارستان. خبری از سلاح شیمیایی نبود. من داشتم توی خیابان سیگار می‌کشیدم اما هیچ بوئی احساس نکردم.»

عمر در ادامه گفت: «وارد بیمارستان شدم و خانواده‌ام را دیدم. پیکارجویان برای شرکت داخل آن فیلم داشتند خرما، میوه، بیسکوئیت و برنج پخش می‌کردند. بعد هم همه به خانه فرستاده شدند. پسر من حالش خوب بود.»

مجری رسانه روس، در ادامه تصاویری از اسلحه‌هایی پخش می‌کند که ظاهراً «عناصر مسلح» متهم به جعل فیلم مذکور در بیمارستان جا گذاشته‌اند. 

وزارت دفاع روسیه رسماً گروه موسوم به «کلاه سفیدها» را به ساخت این فیلم که می‌گوید جعلی است متهم کرده است. کلاه‌سفیدها خودشان را گروه‌های امدادرسان در سوریه معرفی می‌کنند، اما مسکو می‌گوید آنها در واقع ابزارهای تبلیغاتی رسانه‌های غربی هستند و گاهاً «صحنه‌سازی‌هایی» را برای پیشبرد سیاست‌های کشورهای غربی ترتیب می‌دهند.

کارکنان بیمارستان «دوما» هم درباره وقایع ۷ آوریل اظهارنظر کرده‌اند. مجری روس می‌گوید در حال مصاحبه با همان شیفتی از کارکنان بیمارستان است که آن روز سر کار بوده‌اند. 

  یکی از آنها به زبان انگلیسی آمیخته با لهجه عربی می‌گوید: «ما هیچ نشانه‌ای از حمله شیمیایی در اینجا ندیدیم.»

او سپس به محلی که فیلم مورد استناد رسانه‌های غربی گرفته شده اشاره کرده و می‌گوید: «یک عده آمدند اینجا و در حالی که داشتند آب روی سر عده‌ای دیگر می‌ریختند گفتند حمله شیمیایی!.»

فیلم کامل رسانه روس را در زیر می‌توانید مشاهده کنید: 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    8 0
    آنجا هم افراد تهوع آور یافت میشود
  • سعید IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    10 1
    پس نزدیک 100نفر که مردند هم الکی بود؟
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      7 5
      کار امثال تو وطن فروش بوده میخوای چه غلطی بکنی .وطن فروش اسراییلی
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
      4 2
      کار امثال تو وطن فروش بوده میخوای چه غلطی بکنی .وطن فروش اسراییلی
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    5 0
    وقتی خبری از داعش پخش بشه معلومه که باید به صحت ان شک کرد امریکا وغرب هم که هم دست داعش هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس