کد خبر 870629
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
7.jpg

دیوان عالی آمریکا آخرین نهاد تصمیم‌گیر در امور قضایی این کشور است و حکم‌های قضات در موضوعات مختلف در نهایت فصل الخطاب نهایی خواهد بود.

به گزارش مشرق، فلسفه تشکیل دیوان عالی آمریکا و مادام‌العمر بودن قضات این دیوان این است که سیاست‌های نهایی در امور مختلف ثبات بیشتری داشته باشند. قضات این دیوان را رئیس‌جمهور معرفی کرده و مجلس سنا باید صلاحیت آن‌ها را تأیید کند. این دیوان معمولاً بین قضات دموکرات و جمهوری‌خواه تقسیم‌شده و در طول زمان با توجه به زمانی که یکی از اعضای این دیوان فوت کرده و یا خودش اعلام بازنشستگی و کناره‌گیری کند، ممکن است با توجه به تصمیمات رئیس‌جمهور دموکرات و یا جمهوری‌خواه، توازن خود را از دست بدهد.

در شرایط فعلی 4 قاضی دموکرات و 5 قاضی جمهوری‌خواه در این دیوان حضور داشته‌اند که با توجه به اینکه آنتونی کندی قاضی محافظه‌کاری که روز پنجشنبه اعلام بازنشستگی کرد، معمولاً در رأی خود اعتدال را رعایت می‌کرد و تا حد زیادی به دموکرات‌ها نزدیک بود، می‌توان گفت این دیوان بیشتر رویه‌ای دموکرات داشته است تا جمهوری‌خواه. با بازنشستگی کندی، حالا ترامپ شانس این را دارد که قاضی محافظه‌کار با تندروی بیشتری را در این دیوان بگذارد و بسیاری از فعالیت‌ها و فرمان‌های اجرایی خود را با فراغ بال بیشتری به اجرا بگذارد.

دیوان عالی آمریکا معمولاً با موضوعاتی مثل قانون ازدواج همجنسگرایان، قانون سقط‌جنین، حقوق شهروندی، حکم اعدام و همچنین قوانین مهاجرت دست‌به‌گریبان بوده است که برای جامعه لیبرال آمریکا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

دیوان عالی آمریکا ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا را تایید کرد

سازمان ملل سرقت آمریکا از ایران را بررسی می‌کند

یکی از موضوعاتی که مدت‌ها در آمریکا حاشیه‌ساز شده بود و در نهایت دیوان عالی این کشور تصمیم نهایی در خصوص آن را اعلام کرد، مسئله قوانین مهاجرتی ترامپ بود که باعث شد شهروندان 6 کشور مسلمان از ورود به آمریکا منع شوند. روز سه‌شنبه گذشته در نهایت دیوان عالی آمریکا رأی به تأیید فرمان اجرایی مهاجرتی ترامپ داد و حالا با روی کار آمدن گزینه محافظه‌کارتر، احتمال می‌رود ترامپ برای اجرای کردن سیاست‌هایش دیگر چندان هم مانعی بر سر راه خود نبیند. با این‌حال نگرانی دموکرات‌ها این است که با توجه به مادام‌العمر بودن فعالیت قضات دیوان عالی، تصمیمات این نهاد بر روی نسل‌های آینده نیز اثرات قابل‌توجهی داشته باشد.

انتخاب قاضی دیوان عالی آمریکا به قدری مسئله‌ای مهم برای روسای جمهور آمریکا است که به قول نویسنده روزنامه نیویورک‌تایمز، روسای جمهور به‌شدت مشتاق هستند که در طول دوران فعالیتشان حداقل یک فرصت در اختیار داشته باشند که یکی از قضاتی که خود می‌خواهند را در این دیوان بگمارند. بااین‌حال به نظر می‌رسد ترامپ که در طول دو سال گذشته، یک‌بار هم این کار را انجام داده است، این بار نیز به‌اندازه کافی خوش‌شانس بوده که آنتونی کندی به‌ راحتی از شغلی که می‌تواند تا پایان عمر داشته باشد، کنار می‌کشد.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود نوشت که هیچ سندی در خصوص اینکه ترامپ کندی را مجبور کرده باشد از سمت خود کناره‌گیری کند، وجود ندارد اما ارتباطات نزدیک خانواده ترامپ با خانواده کندی نشان می‌دهد این کار برای رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا چندان هم سخت نبوده است. از نظر روزنامه نیویورک‌تایمز، ترامپ از زمانی که به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده قسم یاد کرده است، به‌ صورت کاملاً آرامی به دنبال ایجاد تغییرات گسترده در دیوان عالی این کشور بوده است و یکی از وعده‌های انتخاباتی او نیز برای تغییر دادن رویه این دیوان به سمت نظرات جمهوری‌خواهان کم‌کم در حال عملی شدن است. ترامپ از همان ابتدا با وجود اینکه انتقادات زیادی به تصمیمات دیوان عالی آمریکا داشت اما با احترام با اشخاصی مانند آنتونی کندی برخورد می‌کرد اما هر لحظه انتظار می‌کشید که او به نحوی از سمت خود کناره‌گیری کند. میزان انتقادات جمهوری‌خواهان به دیوان عالی آمریکا هم البته به عزم او برای ایجاد تغییرات در این دیوان کمک می‌کرد. جمهوری‌خواهان که از تصمیمات دیوان عالی در خصوص در دسترس قرار گرفتن امکانات سقط‌جنین و همچنین محدود شدن قانون اعدام به‌شدت ناراضی بودند، بارها خواستار استیضاح قضات لیبرال این دیوان شده بودند. ترامپ نیز شخصاً به تصمیم این دیوان در خصوص قانون سقط‌جنین اعتراض داشت.

نیویورک‌تایمز بعدازاین اشاره کرده است که دلیل دومی که نشان می‌دهد کناره‌گیری قاضی کندی چندان هم بی‌ربط به تلاش‌های ترامپ نبوده، آشنایی قبلی ترامپ با پسر کندی بوده است. گفته می‌شود که پسر کندی در دویچه بانک فعال بوده و توانسته وام‌های زیادی برای ترامپ در طول دوران تجارتش فراهم کند. برخی از منابع آگاه همچنین خبر داده‌اند که در طول دوره فعالیت کندی در این بانک، ترامپ در حدود یک میلیارد دلار از این بانک وام گرفته است.

کناره‌گیری قاضی کندی، اگر با فشارهای کاخ سفید نبوده باشد، باز هم بزرگترین خدمت را به ترامپ کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس