کد خبر 86941
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶

معاون فرهنگی وزیرارشاد با اشاره به سرو صدای قرآن های چینی در بازار نسبت به تیراژ آنها گفت:مصاحفی که وجود دارد به صورت چمدانی یعنی توسط مسافران واردشده اند و از ارشاد مجوز نگرفته اند.

به گزارش مشرق به نقل از  شبستان ، بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رایزنی های انجام شده این معاونت با سازمان دارالقرآن الکریم برای ممانعت از ورود قرآن های چینی به کشور گفت: باید توجه داشت که کتب به ویژه مصاحف چینی برای ورود و توزیع در کشور مجوز نمی گیرند، از این رو برای جلوگیری از توزیع آنها در سطح جامعه باید از ورودشان به کشور ممانعت کرد.

وی اظهار کرد: مصاحفی چینی که امروز در سطح جامعه دیده می شود بیشتر به صورت چمدانی یعنی در تعداد انگشت شمار توسط مسافران وارد کشور شده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیچ وجه برای ورود آنها به کشور مجوز صادر نمی کند و این کار را ممنوع کرده است.

دری با بیان این مطلب که قرآن ها و سایر کتب دینی مذهبی وارداتی از چین دارای غلط های بسیار است، تصریح کرد: اگر این کتب مغلوط به ویژه قرآن های دارای ایراد در سطح جامعه آنهم در شمارگان بالا توزیع و رایج شود، زمینه راهیابی اغلاط به دیگر مصاحف را نیز ایجاد می کند، از این رو هرگونه ورود قرآن و کتب دینی مذهبی از چین به ایران ممنوع است.

 معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جمع آوری و نحوه برخورد با قرآن های مغلوطی که در گذشته از چین وارد کشور شده است، بیان کرد: خوشبختانه تعداد این کتب بسیار محدود بوده است و می توان گفت سروصدایی که ایجاد کرده اند در مقایسه با تعداد حقیقی آنها چندین برابر است، از طرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مخالفت با ورود محموله قرآن و کتب دینی چین که شمارگان بالایی داشت به کشور منجر به بازگردانیده شدن این محموله از گمرکات شد.

وی درباره میزان حمایت های این معاونت از نشر قرآنی مذهبی در سال جاری اعلام کرد: بیشترین حمایت از این حوزه تخصصی در نشر به ویژه درباره کتب تفسیری و قرآن در سال جاری هم به صورت ریالی و هم غیرانفعالی صورت گرفته است، به گونه ای که هم کتب فاخر منتشر و در بازار توزیع شده است و هم کتب جدیدی در دست انتشار قرار دارد.

 وی با بیان این مطلب که معاونت فرهنگی محدودیتی به ویژه در امر بودجه در حمایت از نشر دینی قرآنی ندارد، ادامه داد: همسو با این امر طی 9 ماهه گذشته یعنی تنها در سال 90 یکصد میلیارد ریال اعتبار به خرید کتب دینی قرآنی تخصیص بافته است که البته بخش عمده ای از آن در ارتباط با کتب عاشورایی و مستند به واقعه تاریخی کربلا بوده است.

دری ابراز کرد: 10 میلیارد ریال از این اعتبار طی یک ماه گذشته یعنی همزمان با فرارسیدن محرم حسینی صرف خرید کتب هدفمند عاشورایی شده و در اختیار کتابخانه های استانی نیز قرار گرفته است، از طرفی این اقدام که استقبال بالایی را نیز درپی داشته توانست آرزوی دیرینه راه اندازی کتابخانه های تخصصی عاشورایی را محقق کند.

وی با اشاره به تجهیز کتابخانه ها به کتب تخصصی حوزه دین و مذهب با اقدامات اینچنینی خاطرنشان کرد: این حمایت ها زمینه انگیزشی برای تجدید چاپ در حوزه نشر دینی قرآنی و نیز تشویق ناشران به ورود و حضور در این عرصه را فراهم می کند.

شایان ذکر است، درپی ورود قرآن های چینی دارای اغلاط بسیار به کشور، کارگروهی مشترک با حضور کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم تشکیل شده که در کنار مصوبات مختلف همچون حمایت از این حوزه حساس، ممانعت از ورود مصاحف چینی را به تصویب رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حميد رضا ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    وضعيت نشر و گردش كار بصورت فعلي در وزارت ارشاد دستمايه چنين تحركاتي مي باشد و بديهي است در صورت ادامه روند كنوني مي بايست امنتظر عواقب بدتري نيز در حوزه كتاب باشيم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس