کد خبر 868894
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸
مردمانی که پشت سد از درد بی‌آبی می‌نالند

اینجا سد هست؛ اما مردم سال‌هاست در برزخ تلخ بی‌آبی باقی مانده‌اند و شب‌های تاریک را در کنار نیروگاه سیکل ترکیبی سپری می‌کنند.

به گزارش مشرق، مسیر سوژه را به سمت روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج در استان کردستان در پیش می‌گیریم، سوژه‌ای که یکی از اهالی همین روستا به ما منعکس کرد، مسیر ۲۰ دقیقه‌ای در جاده سرسبز رسیدن به آبادی را در حالی طی می‌کنیم که مردم روستا در طول مسیر چندین بار برای مطمئن شدن از حضورمان تماس می‌گیرند.

چند متری که از نیروگاه سیکل ترکیبی می‌گذریم، مردم دبه به‌ دست را می‌بینیم که بیخ گوش سد قشلاق منتظر تانکر آبرسانی هستند، مردمی که یک سمت روستایشان را سد قشلاق و طرف دیگر آن را نیروگاه سیکل ترکیبی احاطه کرده است؛ اما آنها با مشکل جدی بی‌آبی و نبود برق دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع ما را به یاد این ضرب‌المثل معروف می‌اندازد که «آب در کوزه و ما تشنه‌ لبان می‌گردیم».

مردمی که عموماً به خاطر مشکلات اقتصادی زندگی شهری را رها کرده و به روستاهای حومه پناه آورده‌اند، اما مشکلات آنها هر بار به نوعی سر درآورده و روزگار را به کامشان تلخ می‌کند.

بی‌آبی مهم‌ترین مشکل امروز خانواده‌های روستای قلیان است که می‌گویند در حالی که به زور می‌توانند نان سر سفره فرزندانشان بگذارند برای تأمین آب مورد نیاز روزانه‌ خود هر دو روز یک بار مجبور هستند ۱۵ هزار تومان پرداخت کنند.

لیلا خانم از ساکنین این روستاست که به قول خودش برای گذر از مشکلات اجاره‌نشینی، خانه‌ای را با قرض و قوله خریداری کرده است، مسکنی که قرار بود مسکن دردهایش شود الان به بلای جان خود و فرزندانش تبدیل شده است چون مشکلات عدیده‌ای از جمله بی‌آبی و قطعی گاه و بی‌گاه برق و غیره یاس جای تمام امیدهایش را گرفته است.

می‌گوید؛ نمی‌دانیم در پشت گوش سد از درد بی‌آبی بنالیم یا نبود برق در همسایگی نیروگاه برق! پنج ماه پیش با هزاران امید این خانه را خریدم که مثلاً از دست اجاره‌نشینی خلاص شویم، اما با هزاران درد بی‌درمان در این روستا مواجه شدیم.

دورافتاده‌ترین روستاها از امکانات اولیه برخوردار هستند، اما متأسفانه روستای قلیان در نزدیک‌ترین نقطه به مرکز استان با مشکل کمبود آب و نبود برق و هزاران مشکل ریز و درشت دیگر دست به گریبان است.

می‌گوید: به دلیل تک‌خوانی نبودن برق روستا، جریمه‌هایی را برای خانوارها نوشته‌اند و ما هم مشمول این جریمه شده‌ایم، در حالی که ما هنوز از برق در این روستا استفاده نکرده‌ایم، کجای این کار عدالت است؟

سوال من اینجاست آیا واقعاً حق امثال ما که می‌خواهیم به صورت قانونی زندگی کنیم و غیرمجاز از برق و آب استفاده نکنیم پرداخت این همه جریمه در این شرایط سخت اقتصادی است.

چرا باید سهم امثال ما به خاطر سوءاستفاده دیگران، خرید آب به صورت تانکر باشد، آبی که معلوم نیست منبع تأمین آن کجاست که برای هر تانکر آب به اجبار باید یک روز در میان ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان پرداخت کنیم.

اگر خدای ناکرده سد بشکند، مردم روستای قلیان اولین کسانی هستند که غرق خواهند شد و این واقعاً دور از انصاف است که در مجاورت سد زندگی کنیم و آب برای آشامیدن نداشته باشیم.

تمام دردها و مشکلات نیروگاه ترکیبی برای این خانواده‌ها است، اما هیچ سودی از این نیروگاه عاید ما نمی‌شود، ما واقعاً برای تأمین نان شب فرزندانمان با مشکل مواجه هستیم تا چه برسد به خرید آب!

هفته گذشته تعدادی از اهالی جمع شدیم و به سازمان آب مراجعه کردیم گفتند می‌آیند و به مشکلات رسیدگی می‌کنند، آمدند، اما کاری نکردند، می‌گویند امکانات و تاسیسات جوابگوی جمعیت روستا نیست.

مگر واقعاً این مملکت قانون ندارد که یکی از آب شرب برای کشاورزی استفاده می‌کند و آن دیگری آب برای خوردن ندارد!

بیش از سه روز است حتی یک قطره آب  از طریق شبکه وارد خانه‌ها ما نشده و شرایط زندگی برای ما هر روز سخت‌تر می‌شود.

شب‌ها از ترس حشرات موذی و حیوانات وحشی جرأت بیرون آمدن از خانه را نداریم چراغ برق وجود دارد، اما شب‌ها این محلات در ظلمت و تاریکی مطلق است.

بدبختی ما این است که این همه فشار را باید متحمل شویم، در حالی است که در ثبت املاک تعهد داده‌ایم که هر زمانی بنیاد مسکن امر کند بدون هیچ ادعایی باید اینجا را ترک کنیم، چون این زمین‌ها در اصل متعلق به بنیاد مسکن است.

 اگر ما ایرانی هستیم و جز این نظام محسوب می‌شویم برای رفع مشکلاتمان چاره اندیشی کنید.

 آقایان مسؤول یک روز می‌توانند در شرایط سخت زندگی کنند؟

حبیبه خانم هم از دیگر ساکنین این روستا می‌گوید: خرید آب با تانکر به دور از انصاف است، بارها خواستم در روستای دیگری خانه اجاره کنم، اما وقتی پولی بابت اجاره‌بها و رهن خانه ندارم باید چه خاکی به سرمان بریزیم.

آیا آن آقایان مسؤول فقط یک روز می‌توانند در شرایط سخت ما زندگی کنند، اگر واقعاً ما پول داشتیم این شرایط سخت را به خود تحمیل می‌کردیم؟

در زمان انتخابات ما ایرانی هستیم و بعد از آن هیچ کس به داد ما نمی‌رسد و فشار مشکلات استخوان‌هایمان را خرد می‌کند.

وی می‌گوید؛ آب که نباشد ایمان هم می‌رود جای تأسف دارد که در مجاورت سد زندگی کنیم، اما آب برای آشامیدن نداشته باشیم.

شورا و دهیار جواب مردم را نمی‌دهند

سبزه نجاتی از دیگر ساکنین این روستا هم که دل خوشی از شورا و دهیار ندارد می‌گوید: شورا و دهیار هم با انتخاب همین مردم امروز صاحب مسؤولیت شده‌اند اما جواب مردم را نمی‌دهند!

بخشی از روستا با دینام و هر بدبختی دیگری آب خود را تأمین می‌کنند ولی ما مجبور هستیم برای تأمین یک تانکر آب آشامیدنی ۱۶ هزار تومان پرداخت کنیم.

آقا داوود هم چهار سال است که به همراه مادر و همسر و فرزندانش ساکن این روستا شده و به قول خودش در طول این چهار سال یا مجبور خرید آب از تانکرداران شده و یا با دبه از چشمه نزدیک روستا برای نیاز خانواده آب بیاورم.

در شرایط سخت اقتصادی و بیکاری امروز مجبور هستیم یک روز در میان بابت آب مورد نیاز ۱۶ هزار تومان پرداخت کنیم روزانه چندین سرویس آب با ماشین شخصی می‌آورم، اما تعداد زیادی از مردم این روستا ماشینی هم برای آوردن آب ندارند و مجبور هستند سخت‌ترین شرایط را بر خود تحمیل کنند.

مشکلات زیادی در بحث برق هم داریم، البته گفته‌اند به شرط پرداخت جریمه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برق خانه‌ها را تأمین می‌کنند سؤال اینجاست، آیا باید فرقی بین کسانی که به تازگی ساکن این روستا شده‌اند و افرادی که سال‌ها از این برق غیرمجاز استفاده کرده‌اند وجود داشته باشد یا نه؟

چرا همه به یک اندازه باید جریمه پرداخت کنند براساس مصرف ماهیانه جرائم را محاسبه نمی‌کنند ما هم وظیفه خود می‌دانیم که پرداخت کنیم.

نیروگاه ۲۰۰ متر از روستا دور است و سد هم در یک کیلومتری روستا قرار دارد، اما در سراب برق و آب باقیمانده‌ایم.

چهار سال پیش همراه جمع زیادی از مردم روستا به استانداری مراجعه کردیم  که یکی از معاونین استاندار  در آن زمان ضمن دعوت ما به آرامش قول مساعد داد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مشکل را حل کند، اما چهار سال از آن وعده می‌گذرد و تاکنون هیچ خروجی ندیدم.

امسال هم به سازمان آب و فاضلاب روستایی مراجعه کردیم آنها هم قول دادند ولی هیچ عملی هم از آنها ندیدیم.

سهم ما از سد و نیروگاه برق قلیان چیست؟

یکی دیگر از اهالی همین روستا با انتقاد از مسؤول آب روستا، اذعان می‌کند: همه ما به مشکلاتی این روستا در بحث انشعابات غیرمجاز و ... آگاه هستیم، اما این انصاف نیست که همه مردم با یک چوب زده شوند.

آب از زمین کسی می‌گذرد که امروز فلکه باز و بسته کردن آب روستا را به دستش داده‌اند، فردی که به شهادت برخی از ساکنین همین روستا شبانه فلکه آب را را به روی مردم می‌بندد!

حرف ما این است اگر در طول ۲۴ ساعت دو ساعت هم اجازه استفاده آب به این محلات بالادستی داده شود تا ما بتوانیم از آب سالم تانکرهای خودمان را پر کنیم درخواست غیرمنطقی است؟

اذیت و آزار سهم مردم روستای قلیان از سد و نیروگاه برق

خانم جوان در حالی که دست دختر خردسالش را می‌کشد با انگشت به نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج اشاره می‌کند و می‌گوید که سهم فرزندان ما از این نیروگاه تنها سر و صدای ماشین‌ سنگینی است که شبانه‌روز در نیروگاه سیکل ترکیبی در حال رفت و آمد هستند است و دیگر هیچ!

این دور از انصاف است که تمام اذیت و آزار این نیروگاه برای ما باشد ولی یک قطره آب سالم برای مصرف هم نداشته باشیم.

اصلاً صیغه این چراغ‌ برق‌ها را که در  معابر آبادی وجود دارد نمی‌دانیم، چراکه  از دیدگاه ما تنها فضا را گرفته و چیزی به عنوان روشنایی ندارند.

فاصله سد و نیروگاه سیکل ترکیبی با روستا ناچیز است

عابد رضاقلی یکی از اعضای شورای روستای قلیان هم بعد از تماس‌ با وی حضور می‌یابد و ادامه می‌دهد: ۵ سال است شورای آبادی است و برای رفع مشکلات این روستا دست به دامان هر دستگاه و سازمانی شده است، اما اینکه گیر کار کجا است و این گره‌های کور قرار است کی و به دست کدام مسؤول باز شود فقط خدا می‌داند!

وی متذکر می‌شود: روستای قلیان در ۸ کیلومتری شهر سنندج قرار گرفته و از روستاهای مهاجرپذیر با جمعیت بالای ۴ هزار نفر است، نبود و کمبود آب از مشکلات مهم اهالی این روستا است و مردم آن با سختی‌های زیادی در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کنند برخی از قسمت‌ها که به لحاظ سطح در بالادست قرار دارد با تانکر باید آب مورد نیاز خود را تأمین کنند و همین مسئله هزینه‌های زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

 ۵ سال پیگیر این موضوع هستیم و تقریباً به همه ارگان‌ها مراجعه کردیم نمی‌گویم کاری انجام نشده، اما کاری که منجر به رفع مشکلات مردم شود، نیاز هست.

سازمان آب فاز نخست یعنی لوله‌کشی از سد به منبع را انجام داده ، اما فاز دوم که بارها و بارها پیگیر شده‌ایم می‌گویند اعتباری برای اجرا نداریم.

بارها و بارها به صورت حضوری و مکاتبات با مسؤولان و متولیان امر وارد مذاکره شده‌ایم، اما تنها پاسخ آنها به ما نبود اعتبار برای اجرای فاز دوم این طرح است که گویا از طریق اوراق مشارکت باید به پیمانکار واگذار شود.

منکر اینکه در بحث اعتبار و ... در کل کشور و به تبع آن استان مشکل داریم نیستیم، اما واقعاً مردم این روستا باید چند سال دیگر در کنار سد باشند و تشنه لب بمانند.

مسؤولان ماه‌هاست می‌گوید کار تعیین پیمانکار انجام شده است، اگر واقعاً این اقدامات صورت گرفته دلیل این میزان تاخیر برای اجرای پروژه چیست!

فاصله سد و نیروگاه سیکل ترکیبی با روستا ناچیز است و این مطلب که سد و نیروگاه به روستا چسبیده و نه آب و نه برق نداریم به ضرب‌المثل اهالی تبدیل شده است.

دو سال پیگیر رفع مشکل برق هستیم چندین بار در فرمانداری و شرکت برق جلسه برگزار کردیم بارها به ما وعده دادند مشکلات حل می‌شود، اما خبری از تحقق این وعده‌ها نیست.

سازمان آب و شرکت برق جرائم بالایی را در شرایطی که هنوز آب و برق برخی خانوارها وصل نشده با این توجیه که در محدوده ساخت و ساز انجام دارید می‌گیرند و کسی پاسخگوی این ظلم نیست!

بارها با سازمان آب و اداره برق درگیر شده‌ایم که چرا این همه جرائم از افرادی که اصلا مصرف برق و آب نداشته‌اند می‌گیرد.

مردم روستای قلیان در همه زمینه‌ها محکوم هستند

به گفته رضاقلی، مردم روستای قلیان در همه زمینه‌ها محکوم هستند و این موضوع فشار زیادی را به اهالی این روستا وارد کرده است.

اینجوری مشکلات حل نمی‌شود مردم به خاطر بدبختی به این روستا پناه آورده‌اند در روستا باشند و آب برای آشامیدن نداشته باشند.

کا جمال فروشنده سیار آب است و به ازای هر تانکر آب ۱۱ هزار تومان از اهالی می‌گیرد، آب را از چاه خانه خودشان می‌کشد و می‌گوید: در هر ساعت از شبانه روز که بخواهند برایشان آب می‌آورم.

امروز گویا سر زمین زراعی بوده و نتوانسته برای اهالی روستا آب بیاورد و در پاسخ به التماس‌های شهین خانم می‌گوید: به محض برگشت تراکتور از سر مزرعه حتماً برایشان آب می‌آورد.

وی افزود: حدود ۲ سال برای مردم این طرف روستا آب می‌آورم ساکنین این قسمت که در همسایگی نیروگاه سیکل ترکیبی قرار دارند به دلیل بالا بودن سطح آب کمتری به آنها می‌رسد، البته کل آبادی مشکل آب دارند حتی در زمستان هم با کمبود آب مواجه هستند.

جمال تبیین کرد: با سازمان آب قرارداد دارم سال گذشته هزینه آب را پرداخت می‌کردند، اما امسال هیچ پولی پرداخت نکرده‌اند و من پول آب را از خود مردم می‌گیرم و این مسئله به آنها فشار می‌آورد.

برخی خانواده‌ها واقعاً برای تأمین نان شب محتاج هستند، اما مجبور هستند در هر روز و یا یک روز درمیان بابت تأمین آب هزینه پرداخت کنند.

هر خانوار یک روز در میان باید بابت آبی که برایشان می‌آورم ۱۶ هزار تومان پرداخت کنند، چون من هم برای کشیدن این آب از چاه مجبور هستم برق مصرف کنم.

اتمام طرح تک‌خوانی کنتور روستای قلیان تا پایان تیرماه

موضوع برق روستای قلیان را از مدیرعامل شرکت برق کردستان پیگیری کردیم؛ هیوا لهونیان در مورد مشکلات این روستا و برنامه شرکت برق استان کردستان اظهار کرد: تک‌خوانی کنتورهای روستای قلیان تا پایان تیرماه جاری به صورت کامل انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: ساکنین روستای قلیان بیش از ۶۰۰ میلیون تومان به شرکت برق بدهکار هستند و از سوی دیگر انشعاب غیرمجاز توسط خانواده‌ها از دیگر مشکلاتی است که این شرکت با آن مواجه است.

مدیرعامل شرکت برق استان کردستان همچنین به اجرای ۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف برای تامین روشنایی معابر این روستا خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت برق استان بحث انشعاب غیرمجاز است که در این راستا به صورت قانونی و از طریق دستگاه قضا موضوع را دنبال می‌کنیم.

هیوا لهونیان اضافه کرد: سقف جرائم انشعابات غیرمجاز ۸ میلیون تومان است که اگر شکایت شرکت برق مبنی بر زیان به تاسیسات شبکه را اضافه کنیم این جرائم ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان خواهد بود.

وی مطرح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی مردم و تعامل شرکت برق با شورا و دهیار روستا قراردادی منعقد که طی آن مقرر شد که با توافق بدون شکایت‌های قضایی مشکل انشعابات غیرمجاز و بدهی روستا به شرکت رفع شود.

مدیرعامل شرکت برق استان کردستان با تأکید براینکه مشکلی در بحث سرویس‌دهی به این روستا نداریم، گفت: در صورت پرداخت بدهی این روستا به شرکت برق، آمادگی کامل را برای ارائه خدمات به مردم این روستا را داریم.

لهونیان در مورد قبض‌های غیرمتعارف که برای برخی خانواده‌ها در این روستا آمده است، اظهار کرد: از اردیبهشت ماه ۹۵ تاکنون برابر میزان مصرف هر ماه رفتار مصرف ۳ سال اخیر آنها محاسبه تا بدهی آنها به شرکت تسویه شود.

وی گفت: پولی که بر اساس این محاسبه از مشتریان گرفته می‌شود از بدهی کنتور مادر روستا کم می‌شود که این ابتکار زمینه رفع بخشی از مشکلات در این حوزه را فراهم کرده است.

مدیرعامل شرکت برق استان کردستان با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند در این روستا ساکن شوند باید قبل از اینکه قرارداد خرید یا اجاره خانه را امضا کنند فیش تسویه‌حساب شرکت‌های خدمات‌رسان را مطالبه کنند، گفت: برای شرکت برق ملاک کنتور و مصرف آن است نه شخصی که در آن مکان ساکن می‌شوند.

لهونیان با اشاره به اینکه تک‌خوانی کنتور در این روستا بخش‌های مختلف از جمله ترمیم شبکه فشار ضعیف را هم شامل می‌شود، عنوان کرد: بر همین اساس مشکل روشنایی معابر در این روستا که برخی از مردم از آن گلمند هستند به صورت کامل رفع می‌شود.

وی، جلوگیری از تلفات انرژی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت برق دانست و گفت: در حالی که ما تمام توان خود را بر این موضوع گذاشته‌ایم متاسفانه انشعابات غیرمجاز لطمه‌های جبران ناپذیری به شبکه‌ می‌زنند.

مدیرعامل شرکت برق استان کردستان از دهیار و شوراهای قبلی این روستا به عنوان مسبب اصلی بروز برخی از این تخلفات و مشکلات در این روستا نام برد و افزود:  دهیار به عنوان مرجع اصلی در بحث صدور مجوز برای ساخت و ساز در روستاها بی توجه به بسیاری از مباحث و تنها با نگاه منفعت طلبانه اجازه هر نوع ساخت و ساز غیرمجاز و خارج از محدوده را صادر کرده و موانع قانونی در بحث واگذاری انشعاب به این نوع ساخت و سازها و افزایش انشعابات غیرمجاز بار زیادی را بر شبکه توزیع برق وارد کرده است.

لهونیان تأکید کرد: اینکه برخی از ساکنین این روستا با وجود نزدیک بودن به نیروگاه برق با مشکل برق مواجه هستند به دلیل غیرقانونی بودن ساخت و سازها بوده که بانی اصلی آن خودشان هستند.

وجود ۵۰۰ انشعاب غیرمجاز در قلیان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان  نیز در مورد مشکل آب روستای قلیان اظهار کرد: در این روستا بیش از ۵۰۰ انشعاب غیرمجاز وجود دارد.

صالح مفاخری با بیان اینکه سرانه تولید آب برای هر نفر در قلیان در شرایط کنونی ۲۰۰ لیتر در ۲۴ ساعت است، می‌گوید: استاندارد جهانی سرانه تولید آب ۱۲۰ لیتر است و اگر سرانه ۲۰۰ لیتری در این روستا جواب نمی‌دهد به دلیل انشعابات غیرمجاز برخی از ساکنین همین روستا است.

وی رشد جمعیت و قدیمی‌بودن طرح هادی را از دیگر عوامل کمبود آب در این روستا باوجود قرار گرفتن در مجاورت سد عنوان کرد و اذعان داشت: شرکت آب قانونا به برخی از ساکنین این روستا به دلیل اینکه خارج از محدوده روستا هستند، نمی‌تواند خدمات‌رسانی بکند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان خاطرنشان کرد: تاسیسات آب و فاضلاب روستایی در قلیان جوابگوی این میزان جمعیت نیست و باید طرح هادی جدید در این روستا اجرا شود.

مفاخری با بیان اینکه در طول یک سال گذشته ۳۰ مورد از انشعابات غیرمجاز برای نصب انشعاب مجاز مراجعه کرده‌اند، تصریح می‌کند: هزینه نصب هر انشعاب ۲۳۰ هزار تومان است که انتظار داریم مردم نسبت به نصب انشعاب مجاز اقدام کنند.

هزینه ۱۷۶۰ میلیون تومانی برای شبکه آب و فاضلاب قلیان

وی با تأکید براینکه برخورد با دارندگان انشعابات غیرمجاز را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم، اذعان کرد: طی یکی دو سال اخیر بیش از ۶۵۰ میلیون تومان برای شبکه آب و یک‌میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان برای شبکه فاضلاب این روستا هزینه کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان عنوان کرد: روستای قلیان یکی از بدحساب‌ترین روستاها در سطح استان است این درحالی است که تعرفه مصرف انرژی در روستا خیلی پایین است.

وی خاطرنشان کرد: حاشیه شهر مشکلات زیادی دارد و تاسیسات ما جواب روند رو به رشد جمعیت این مناطق را نمی‌دهد.

تاسیسات کنونی شبکه آب و فاضلاب جوابگوی نیاز مردم نیست

مفاخری با بیان اینکه کمبود آب با توجه به افزایش جمعیت و جوابگو نبودن تاسیسات شبکه آب و فاضلاب در این روستا طبیعی است، افزود: برنامه اصلی ما برای این روستا اصلاح شبکه و همچین احداث تصفیه خانه است.

وی از اختصاص ۹۵۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح در سال‌جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: قرارداد پیمانکار برای اجرا و اتمام کامل این پروژه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان با تاکید براینکه شبکه آب این روستا برای ۲۰۰ خانوار تعریف شده ولی جمعیت کنونی آن بالای یک‌هزار و ۳۰۰ خانوار است، افزود: جمعیت با رشد قابل توجهی در حال افزایش است.

مفاخری با بیان اینکه مردم ساکن این روستا حق استفاده از آب آشامیدن سالم را دارند در پاسخ به برخی اعتراضات در زمینه نحوه برخورد آب‌بان این روستا گفت: در این راستا به صورت ویژه بررسی‌های لازم را انجام و در صورت وجود هر نوع مشکلی نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته مشکل آب این روستا باید به صورت کلی رفع شود که بهترین راه حل این معضل نیز ایجاد مجتمع با توجه به جمعیت و نیاز روستا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان با تأکید براینکه اعتبارات استانی جوابگوی اجرای چنین پروژه‌ای نیست، افزود: اعتبارات این پروژه ملی است و به زودی وارد فاز اجرا خواهیم شد.

مفاخری برخی مباحث مطرح شده از سوی اهالی این روستا در زمینه دریافت مبالغی برای تأیید کونتور گفت: هزینه کارشناسی ۱۰ هزار تومان است و هیچ مبلغی به صورت دستی گرفته نمی‌شود و مستقیما از سوی مشترک به حساب شرکت واریز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هر نوع دریافت نقدی بابت حق انشعاب هزینه کارشناسی، جریمه و غیره تخلف محسوب می‌شود و افراد می‌توانند از طریق سامانه و به صورت الکترونیکی خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کردستان، نرخ آب بهای انشعابات غیرمجاز ر ۳ برابر انشعاب مجاز عنوان کرد و گفت: این مهم در راستای بازدارندگی افراد و همچنین تشویق آنها به نصب انشعاب مجاز صورت می‌گیرد.

و سخن آخر...

اینجا سد هست، اما مردمان آبادی سال‌هاست در برزخ تلخ بی‌آبی باقی مانده‌اند و روزهای تلخ و تشنگی را در پشت سد قشلاق به شب‌های تاریک و بدون روشنایی گره می‌زنند، زنان و کودکان دبه به دست مسیر پایین روستا را به سمت چشمه در پیش می‌گیرند و این تراژدی تلخ سال‌های سال‌هاست تکرار می‌شود!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • شایان GB ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
    2 0
    ممنون از عزیزان مشرق که بلاخره صدای مردم مظلوم یک روستا رو به گوش تعداد زیادی از ایرانیان میرساند. پیگیری های شما در رابطه با برنامه ماه عسل و اشتباه تلویزون و رسانه ای کردن خانم اشکی و انتقاد از وزیر بهداشت هم خیلی جالب بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس