کتاب ماه را نشانه بگیر - کراپ‌شده

سئوال ها و ابهامات تازه از راه می رسد و ماجراهای داستان وارد مرحله تازه ای می شود. همزمان در بخش خرده روایت ها هم دغدغه های مشابهی ذهنیت شخصیت های فرعی دیگر را درگیر می کند.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - علی الله سلیمی از منتقدان و نویسندگان ادبیات داستانی در ایران است. آنچه در ادامه می خوانید، نقد او بر کتاب «ماه را نشانه بگیر» است:

کتاب جدید ژیلا تقی زاده؛ «ماه را نشانه بگیر»، جست و جوی پیوسته ای در زوایای پنهان زندگی افراد است که در این کتاب، حول محور قصه مادر و دختری روایت می شود. موقعیت اکثر شخصیت های این داستان به گونه ای است که با تنگری کوچک ابهامات هویتی خود را در مرکز توجه خود قرار می دهند و این گونه است که خرده روایت های متعدد پیرامون روایت اصلی شکل می گیرد. در محور اصلی داستان، غوطه خوردن در طبایع چارگانه، آب باد خاک آتش و در ادامه، بروج دوازده گانه، ذهن«مادت»، از شخصیت های اصلی داستان را متوجه حلقه های گمشده در گذشته زندگی خود می کند.

سئوال ها و ابهامات تازه از راه می رسد و ماجراهای داستان وارد مرحله تازه ای می شود. همزمان در بخش خرده روایت ها هم دغدغه های مشابهی ذهنیت شخصیت های فرعی دیگر را درگیر می کند. حلقه های گمشده هویتی در این داستان، از گره های اصلی برای ایجاد کشمکش در قصه است که تا پایان داستان موفق عمل می کند. اغلب شخصت های داستانی در این اثر با آن که دغدغه های نسبتا مشترکی دارند اما هر کدام روش متفاوتی برای مواجه با این موضوع، بحران هویت و کنار آمدن با پیامدهای آگاهی از زوایای پنهان زندگی خود دارند.

این داستان بلند را انتشارات نیستان به دست چاپ رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس