کد خبر 866596
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
شهرداری تهران

مسئولان جدید شهرداری می گویند پول در بلدینه نیست. دولت ۱۹ هزار میلیارد بدهی به شهرداری دارد که درابتدا مدیران شهری این موضوع را منکر شدند.

به گزارش مشرق، در چند سال گذشته دولت دیون خود به شهرداری را پرداخت نکرده است. محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران بارها این موضوع را پیگیری کرد و در نهایت دولت پول را نداد و شهردار تهران را هم در جلسات هیئت دولت راه ندادند.

مدیریت جدید شهری روی کار آمد و از ابتدا گفتند با دولت مراودات خوبی دارند و از آنها برای توسعه و آبادانی شهر کمک خواهند گرفت.ابتدا دولتی ها یک صندلی به شهردار تهران در هیئت دولت دادند و بعد از مدت کوتاهی شهردار منکر بدهی 19 هزار میلیارد دولت به شهرداری تهران شد اما بسیار زود با توجه به مستندات موجود به اصل بدهی ها اذعان کرد.

قدرت‌الله گودرزی معاون قالیباف در این باره؛ پیرامون عدد دقیق بدهی های دولت به شهرداری تهران در طول سالیان گذشته گفته بود:‌ اسناد و مدارک بدهی‌های دولت وجود دارد و بر مبنای اسناد، طلب ما از دولت حدود 19 هزار میلیارد تومان است.

وی درباره ریز این بدهی ها نیز شفاف سازی کرده بود:« شهرداری تهران 50 درصد در حوزه بافت فرسوده برابر قانون از سال86، 50 درصد یارانه بلیت اتوبوس و مترو، 60 درصد جرایم راهنمایی و رانندگی، بدهی بابت عوارص مستمر و یک میلیارد دلاری که مجلس تصویب کرده و ... بدهی‌های دولت به شهرداری است که همه مستنداتش وجود دارد. 19 هزار میلیاردی که عنوان کردیم دقیق است و این بدهی واقعی دولت به شهرداری است ما حتی با نوبخت جلسه گذاشتیم و قرار شد آنها مبالغی را تا پایان سال 95 بدهند که بسیاری از آن محقق نشد.»

اما شهردار وقت تهران یعنی نجفی در آبان ماه سال 96  دوباره ا علام کرد که بدهی 18 هزار میلیاردی دولت به شهرداری صحت ندارد. هر چند که تا کنون در این زمینه اظهارات متفاوتی اعلام شده است در هر حال این میزان بدهی درست نیست.

وی گفت که با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و کرباسیان وزیر اقتصاد جلسه‌ای داشتیم و مقرر شد ردیف‌های پرداختی دولت در سال 96 به صورت کامل به شهرداری پرداخت شود به عنوان مثال 60 درصد از درآمدهای تخلفات رانندگی باید به حساب شهرداری تهران واریز شود که 48 میلیارد تومان از این مبلغ هنوز پرداخت نشده است. 

وی افزود: تا قبل از سال 96 شهرداری تهران ادعای برخی از مطالبات را داشت و دولت نیز این مطالبات را قبول نداشت چرا که بعضی از این مطالبات برای سال‌های قبل بوده است که بر اساس قوانین بودجه این ردیف‌ها باید در همان سال پرداخت می‌شده و دولت مجاز نیست در سال‌های بعد این مبالغ را پرداخت کند. 

نجفی بیان داشت: بدهی دولت به شهرداری تهران 10 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و دولت نیز در این خصوص نقطه‌نظرات خود را اعلام کرده است ولی بعید می‌دانم به وضعیتی که دولت دارد امسال بتواند پولی به شهرداری تهران پرداخت کند.

تراز مالی شهرداری تهران باعث شد تا نجفی در نهایت لب به اعتراف بگشاید و نسبت به عدم پرداخت موقعات مالی شهرداری توسط دولت گلایمند شود. در اوایل بهمن ماه سال گذشته، محمدعلی نجفی در نامه به محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت از عدم پرداخت سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت و رایانه اتوبوسرانی و مترو گلایه کرده است. وی در عین حال تذکر داده که در جلسه رئیس جمهور با اعضای شورای شهر تهران مقرر بر واریز سهم شهرداری تهران تا دو هفته پس از جلسه 5 آبان 1396 شده بود که این وعده نیز هرگز محقق نشده است.

شهردار تهران  در آن زمان اذعان کرد که در 10 ما گذشته، دولت حسن روحانی، یک ریال نیز از تعهدات مالی خود نسبت به شهرداری تهران را پرداخت نکرده است. این اعتراف محمدعلی نجفی به عدم همکاری دولت با شهرداری تهران برخلاف تمامی ادعاهایی است که مدیریت جدید شهری از بهبود روابط با دولت و در نتیجه مهیا شدن شرایطی برای همکاری های بیشتر دولت و شهرداری می دادند.

براساس قوانین علاوه بر سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی تهران و پرداخت سهم شهرداری از عوارض و جریمه ها ، مجلسی ها در سال 89 دولت را موظف کردند تا با پرداخت 1.2 میلیارد دلار به شهرداری تهران این نهاد را برای گسترش حمل و نقل ریلی «مترو» شهر یاری رساند. اتفاقی که مدت هاست مسکوت مانده و دولت بدون توجه به این مصوبه، دست شهرداری را برای گسترش مترو پایتخت بست. دوره ای که توسعه مترو شتاب گرفت و در این مسیر شهردار سابق به هر دری برای نقد کردن بدهی های تهران زد ولی خساست دولت تا به امروز که مدیریت جدید نیز تغییر کرده ادامه داشته است.

این بی توجهی دولت به پرداخت بدهی ها باعث شده تا معضل ترافیک و آلودگی هوا در تهران هر روز وخیم تر شود. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در آذرماه سال گذشته در جلسه علنی شورای شهر گفته بود: « در شهر تهران ۲۰۰ کیلومتر مترو ساخته‌اند و زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده که در حال حاضر می‌تواند ۷ میلبیوون سفر را انجام دهد، ولی با توجه به کمبود امکانات تنها دو میلیون سفر انجام می‌دهد. چرا که دولت به وظایف خود در تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی عمل نکرده است. دولت بخش عمده‌ای از بدهی خود را در حوزه حمل و نقل عمومی پرداخت نکرده، یکسال از مصوبه واگذاری ۲ هزار واگن به تهران می‌گذرد، ولی هنوز نتیجه‌ای از مناقصه آن بیرون نیامده و به نظر می‌رسد مشکل اصلی ترافیک تهران تبدیل به یک مشکل امنیتی می‌شود.»

حال پس از کش و قوس های فراوان بر سر بدهی دولت و میزان آن، اعضای شورای شهر به مطالبه گران اصلی این بدهی تبدیل شده اند. در تازه ترین اظهار نظر علی اعطا، سخنگوی شورای شهر پنجم از بدهی 14 هزار و 500 میلیاردی دولت سخن گفته است. این عدد تقریبا همان عددی است که شهردار سابق تهران؛ محمدباقر قالیباف در اظهاراتی متعدد از بدهی 15 هزار میلیاردی دولت تا سال 95 گفته بود.

علی اعطا در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر بدهی دولت به شهرداری تهران اظهار داشت: «در بودجه‌های سنواتی در بعضی از موارد دولت مکلف بوده است و در بعضی از مواقع نیز دولت اجازه پرداخت را داشته است. در مواقعی که دولت اجازه پرداخت داشته، در صورتی که آن سال تمام شود و وجهی پرداخت نشود، می‌تواند در دوره‌های دیگر آن وجه را پرداخت نکند.»

اعطا بیان داشت:‌ «جمع‌بندی این بوده است که با توجه به شرایط فعلی خیلی نمی‌توان امیدوار بود که بدهی‌های دولت به شهرداری پرداخت شود و تاکنون نیز هیچ مبلغی بابت بدهی‌ها پرداخت نشده و خیلی نمی‌توانیم اطمینان برای پرداخت بدهی داشته باشیم.»

سخنگوی شورای شهر تهران درباره پرداخت بدهی شهرداری تهران گفت:«مجموع بدهی دولت ۷۲۳۲ میلیارد تومان است که از سوی دیگر نیز یک میلیارد دلار از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی باید به شهرداری پرداخت شود.»

البته این در حالی است که محمد علی افشانی شهردار جدید تهران معتقد است که هنوز میزان بدهی های دولت مشخص نیست.

وی گفت که گروهی تشکیل شده تا این میزان بدهی را مشخص کنند و به دنبال رایزینی برای دریافت بدهی ها هستیم.

مسئولان فعلی شهرداری معتقدند که وضعیت مالی شهرداری تهران خوب نیست و تمامی اقدامات در شهر نیازمند پول و اعتبارات است مسئولان جدید  به جای رایزنی برای دریافت مطالبات ناامید شده و می گویند دیگر دولت پول نمی دهد.

مشخص نیست با این شرایط وضعیت کلان شهر تهران با معضل آلودگی هوا، ترافیک، بافت فرسوده و ... چه خواهد شد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    2 0
    خیلی هم خوب چون ما که تهران نمی نشیم شهرداری تهران ادامه بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس