سکه نمایه

این روزها که قیمت سکه همه رکوردها را کنار زده و روزانه ۱۰۰ هزار تومان گران می‌شود، تحلیل‌های مختلفی درباره علت این گرانی مطرح می‌شود.

 سرویس اقتصاد مشرق - از تاثیر روانی بازگشت تحریم‌ها و سوءمدیریت بانک مرکزی در بازار سکه تا فعالیت دلالان به عنوان دلایل رسیدن قیمت سکه به ۲.۵ میلیون تومان مطرح می‌شود. اما قطعا علت‌العلل گرانی سکه را باید رشد شدید نقدینگی در دولت حسن روحانی دانست.

حجم نقدینگی از ابتدای دولت روحانی تاکنون سه برابر شده است. ابتدای دولت یازدهم حجم نقدینگی کمتر از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود و امروز بالای ۱۵۰۰ میلیارد تومان. یعنی در کمتر از ۵ سال، حجم نقدینگی ۱۰۰۰ میلیارد تومان زیاد شده است.

بیشتر بخوانید

دلیل افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر

درباره خطرات رشد سرسام‌آور نقدینگی، نیازی به استدلال خاصی نیست، بلکه کافی است انتقادات روحانی و سایر دولتمردانش از رشد نقدینگی در دولت‌های نهم و دهم را بازخوانی کنیم.

· حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ اینگونه خطرات افزایش نقدینگی را توصیف می‌کرد: وقتی نقدینگی در جامعه بی‌حساب و کتاب بالا می‌رود و طی ۸ سال ۶.۵ تا ۷ برابر می‌شود تورم بزرگی ایجاد می‌شود. وقتی ارزش پول ملی تنزل می‌یابد مردم به دنبال این می‌روند که کاری کنند تا ثروتشان کاهش نیابد. یکی از این کارها مسکن و زمین است لذا فوری این پول سرگردان و سیل بنیان‌کن به سمت مسکن می‌رود.

· در شهریور ۱۳۹۲ هم روحانی نقدینگی بسیار زیاد در جامعه را به سیلی تشبیه کرد که معلوم نیست از کدام سو جاری می‌شود و تصریح کرد: نقدینگی بزرگی که امروز در کشور وجود دارد نیز هر از چندگاهی به یک سو جریان می‌یابد و گاهی به بازار مسکن یا ارز می‌رود و زمانی دیگر در بازار طلا و سکه جاری می‌شود. در حال حاضر رقم نقدینگی کشور ۴۹۸ هزار میلیارد تومان است که ۸ سال پیش این رقم حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان بود و افزایش ۷ برابری آن بسیار مخرب است در سال‌های گذشته بسیاری از اقدامات با استقراض از بانک مرکزی انجام شد که بخشی از این سیل مربوط به آن استقراض‌هاست. تلاش بعدی دولت که از طریق بانک مرکزی انجام می‌گیرد کنترل نقدینگی و پایۀ پولی است. ما امیدواریم بتوانیم از یک سو رشد نقدینگی را کنترل کرده و از این راه بتوانیم کنترل دقیقی بر مسئلۀ تورم داشته باشیم و اجازه ندهیم تورم افسارگسیخته به همین صورت رو به افزایش باشد چون تأثیر بسیار بدی بر تولید خواهد داشت و مشکلاتی برای زندگی روزمره مردم ایجاد خواهد کرد.

· روحانی در آذرماه ۱۳۹۲ در جریان ارائه گزارش ۱۰۰ روزه دولت هم گفت:‌ اولین عامل بزرگ که موجب تورم شده، رشد بی حساب نقدینگی در جامعه‌ بود. در سال ۸۴ نقدینگی، ۶۸ هزار میلیارد تومان بود، در پایان دولت رقمی در حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان که درحال حاضر هم از مرز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. شما ۶۸ را نسبت به ۵۰۰ در نظر بگیرید، هفت برابر شده است، یعنی نقدینگی کشور ۷ برابر شده است. برای اینکه موضوع روشن‌تر شود عرض کنم که یک بخشی از این نقدینگی مربوط می‌شود به بدهی دولت به سیستم بانکی و شما می‌بینید که وقتی نقدینگی اضافه شده و تعهد دولت اضافه شود از بانک مرکزی مرتب استقراض شود، آن هم پول پرقدرت، چه مشکلی را برای مردم ایجاد می‌کند. ما باید رشد نقدینگی در جامعه را مهار کنیم.

توصیفاتی که روحانی از رشد نقدینگی در دولت‌های نهم و دهم مطرح می‌کرد، هرچند بعضا اغراق‌آمیز بود، اما اصل انتقاد وی، درست بود. رشد ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی در دولت‌های نهم و دهم، عامل اصلی گرانی در بازارهای مسکن، ارز و طلا و سایر بازارها بود و مسائلی چون تحریم‌ها، نقش کاتالیزور داشتند.

اما تجربه ۵ سال اخیر نشان داد که دولت روحانی از تجربه دولت احمدی‌نژاد درس عبرت نگرفت و حجم نقدینگی را سه برابر کرد و این روزها عاقبت اهمال ۵ ساله در کنترل نقدینگی است.

رویکرد اشتباه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در عرصه سیاست‌های پولی و مالی که کانون آن، باز گذاشتن دست بانک‌ها در خلق پول بود، موجب شد حجم نقدینگی به رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان برسد. آنگاه تصمیم اشتباه دیگر در کاهش دستوری نرخ سود (که اتفاقا همین کاهش دستوری در دولت نهم نیز مورد انتقاد روحانی بود) در شهریور سال ۱۳۹۶ موجب خروج بخشی از سپرده‌های مردم از بانک‌ها و ورود آن به بازارهای ارز، مسکن، خودرو و اکنون طلا شد.

اوضاع نابسامان کنونی در بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن عاقبت رشد سرسام‌آور نقدینگی در دولت روحانی و تصمیمات دستوری و یکشبه در سیاست‌های پولی و مالی است.

در این شرایط، دولت راهی جز سکوت ندارد چراکه دیگر نمی‌تواند دولت قبل را مقصر رشد نقدینگی معرفی کند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 7
  • نام GB ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    74 1
    روحانی و کل کابینه دولت رو با سیمان مخلوط کنید و بریزید تو راکتورا .
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      26 0
      این نقدینگی تو جیب کی رفته؟
    • علی IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      8 0
      کار در شوراها و دولت از کنترل خارج و تیغ را از رو به سوی مردم گرفته اند فقط خدا باید از این لجام گسیختگی قیمتها که از بی کفایتی دولت مردان و مسئولین مرتبط است مردم را نجات دهدبه حق این شبهای عزیز.
  • مصدق GB ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    5 71
    روحانی ، مصدق زمان و امیرکبیر عصر ماست .
    • محمد IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      51 3
      فقط در اون طویله رو ببند
    • امیر US ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      18 1
      عموجان شما یا کوری یا شبیه اون پرنده ای که میره غذا قایم میکنه بعد پیداش نمیکنه !
    • IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      14 0
      ترامپ هم حتما فرشته وحی، داعش جمعی از فرشتگان در حال بازی عمو جان بورو بشین کارتون دانلود کن نگاه کن برای این طفل معصوم فیلم ترسناک میزارن میاد تو این سایتا
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    59 3
    من فقط منتظرم اقای روحانی وسط خیابون ها دیوار بکشه! یعنی هرچیزی رو که به رقباش نسبت میداد رو ، خودش چند برابر بدترشو انجام داد.
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      6 1
      بین خودشون و مردم دیوار کشیده ـ هدف این دولت تحت فشار گذاشتن مردم از نظر اقتصادی هست تا اونام به رهبری فشار بیارن و به خیال خودشون اینطوری باج بگیرن برای برجام های بعدی و اجرای خواست ۴۰ ساله ی دشمنان برای نابودی ایران .برای این هدف سر کار اومدن و دارن پله پله اجراییش میکنن همه ی این نوسانات قیمتی برنامه ریزی و حساب شده است. مردم باید هوشیار باشن که یه بار دیگه بازی نخورن که نشیم مردم کوفه. لطفا منتشر کنید
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    58 2
    تازه هنوز سال اول دور دوم این آقا تموم نشده وای به حال سه سال آینده مردم تدبیرشون عین بی تدبیر امیدشون تماما شده نا امیدی مردم اونایی که به این بی سروپا ها رای دادن باید پاسخ گوی این وضعیت باشند
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    44 3
    اونهایی که برای انتخاب روحانی بزن و برقص داشتن میتونن جواب بدن . لجاجت و بچگی رو تا کجا ادامه میدن ؟؟
    • IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      6 1
      تا وقتی سر هر کوچه یک کاباره تاسیس شود.
  • UA ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    90 2
    من یک میلیون و 400 حقوق میگیرم. با این کاهش ارزش پول ملی انگار دارم نسبت به پارسال 700 هزار میگیرم. خدایا ما را از دست مسئولین بی کفایت نجات بده. یارو همش میگه جبابه!
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    33 2
    یعنی خوشم میاد این روحانی و لیبرال‌های حامیش در هر موضوعی محمود رو میکوبیدن و مسخره میکردن خودشون به طرز فاجعه باری بدتر گند زدن!!
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    33 2
    دولت تحقیر و ناامیدی...
    • US ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      4 0
      دولت تقدیر امید و اقتصاد مقاربتی دستاورد عظیم اصلاح طلبان انگلیسی بود ؟؟؟
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    54 1
    سال بعد همین موقع داری میزنی سکه بیست میلیونی . فاز جدید تورم تو ایران به ابرتوزم یا تورم شدید و لجام گسیخته معروفه . از اونطرف رکود و فریز مطلق معاملات بیداد میکنه . اقتصاد داره فرومیریزه از شدت تدبیر
  • محمد US ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    28 1
    وزیر اقتصاد بی سواد و بی کفایت ، اقتصاد ایران را ورشکسته کرد.
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    36 2
    نقدینگی به خودی خود هیچ ارتباطی با تورم ندارد و ادعای ارتباط نقدینگی با تورم فقط دروغ بزرگ نئولیبرالها برای فراری دادن توطئه گران در بازار است. آنهم در کشوری مثل ایران که اتفاقا بخش تولید از کمبود نقدینگی بشدت می نالد حرف زدن از از زیادی نقدینگی چه معنی دارد؟ آنچه عامل تورم است حجم نقدینگی نیست بلکه نحوه توزیع نقدینگی است. وقتی نزدینگی به طور نمتناسب در جامعه توزیه شود و بخشی کوچکی از افراد و نهادها در جامعه تا 90 درصد کل نقدینگی را در اختیار داشته باشند معنایش این است که اقلیت می توانند سیاستهای خود را به حاکمیت دیکته کنند. این اقلیت در سال 90 و 91 توانست با خرید های نجومی ارز و سکه نظام را وادار به پذیرش برجام و حذف احمدی نژاد کند. همین الان همین با تکرار همان تجربه در حال تحمیل برجام موشکی به نظام است. همین اقلیت است که به دلیل ارتباطات کلفت با استعمارگران خارجی دو گانه مقاومت و معیشت درست می کند و به مردم وانمود می کند و تورم و یا کمبود دارو نتیجه مقاومت در مقابل استعکار است. البته رسانه ها نیز در دست همین اقلیت هستند و لهذا هیچ کدام نمی پرسند چگونه برای ورود دارو ارز نیست اما خودروهای لوکس دیوانه وار در حال وارد شدن به کشور هستند. یادمان باشد همین اقلیت در کشور بودند که تورم بی سابقه زمان مصدق را رقم زدند تا فضای عمومی جامعه را آماده استقبال از کودتای 28 مرداد بکنند.
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    27 1
    با سیاست های غلط دولت در پرداخت سود موهوم به سپرده ها ، افزایش نقدینگی با شتاب زیادی همچنان ادامه دارد این سیاست بیشتر از تحریم ها به اقتصاد کشور اسیب می زند اما برای دولت غیر پاسخگو و غیر مسئول اهمیتی ندارد!
  • US ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    60 1
    اقتصاد نابود شد
  • US ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    35 1
    اون روزی که گفت دکترای حقوق دارم. باید به بقیه حرفاش شک میکردیم. چون اون دانشگاهی که مدعی بود ازش دکترا گرفته اصلا رشته حقوق نداشت.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    45 2
    بابا بیخیال. ابن زیاد 22 ملیون یار داره. شما چکار میتونید بکنین؟ ب نظر من همون کار اصحاب کهف رو میشه کرد. جوگیر نشین کار عاشورایی نمیتونین بکنین
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      1 0
      چرا. وقتی یزید مسلط شد خود به خود عاشورا پیش می آید. البته فایده عاشورا فقط جدا کردن مسیر اسلام از مسیر حاکمیت اموی گونه است.
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    17 1
    بحث دستگیری شیخ و حامیانش مطرح نشده یا شده ولی لاریجانی ها ممانعت میکنند؟
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
    4 0
    هیچ مجرمی جرم خود را قبول ندارد و هیچ دیوانه هم قبول نمی کند که دیوانه است وباید مداوا شود . بطوری که مجرم فکر می کند در حق او ظلم شده و دیوانه تصور می کند که با دوا و درمان می خواهند او را بکشند. لذا باید این تیم اقتصادی را مجازات نمود چون ملت هم فهمیدند این تیم چقدر خائن و وطن فروش است.بطوری که 3 سال با بر جام کشور را تعطیل کرد و بجای ایجاد اقتصاد مقاومتی اقدام به واردات رانتی و رشوه ای کرد و حال هم مدعی و پر رو در برابر ملت مزخرف گوئی می کند
  • عباس IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    0 0
    هنوز سکه جا داره، هنوز به نقدینگی ۳ برابری نرسیده
  • امیر US ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    4 35
    قضیه نقدینگی رو یادمه رئیسی تو یکی از اولین میتینگاش ( تو سالن آزادی) هشدار داد و گفت این قضیه اقتصاد کشور رو به زوال میکشونه !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس