بانک نمایه

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در ابتدای دولت یازدهم ۵۷ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در پایان دی‌ماه امسال به ۱۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - در ۴ سال و نیم فعالیت دولت روحانی، برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که این رقم سهم موثری در افزایش چشمگیر پایه پولی در این مدت داشته است.

در هشت سال دولت‌های نهم و دهم نیز بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی رشد چشمگیری داشت و در این دوره بانک‌ها حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برداشت کردند که ۴۵ هزار میلیارد تومان آن مربوط به مسکن مهر بود.

با تصمیم دولت قبل، این حجم عظیم از منابع بانک مرکزی در اختیار بانک مسکن گذاشته شد تا به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه به بیش از ۲ میلیون خانوار فاقد مسکن ملکی که در طرح مسکن مهر ثبت نام کرده بودند، پرداخت شود.

بیشتر بخوانید

گرانی مسکن، خطرناک شد/ رشد قیمت مسکن از تورم جلو افتاد+ جدول

این اقدام دولت قبل هرچند موجب افزایش پول پرقدرت (پایه پولی) و ایجاد تورم شد، اما برکاتی هم داشت، از جمله آن که ۲ میلیون خانوار با درآمد متوسط رو به پایین، با وام‌های قرض‌الحسنه و اقساط اندک، خانه‌دار شدند. ضمنا صدها صنعت پسین و پیشین مسکن نیز از رونق مسکن مهر بهره جستند و چند صد هزار نفر نیز در این طرح مشغول به کار شدند. همچنین دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز با استفاده از اقساط بازپرداختی مسکن مهر در سال‌های اخیر، توانستند طرح‌های خود برای افزایش تسهیلات خرید مسکن را اجرا کنند.

اما در دولت فعلی همانطور که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی در طول ۴.۵ سال حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است که درباره محل مصرف این حجم عظیم پول، کاملا ابهام وجود دارد.

بیشتر بخوانید

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس: عملکرد عباس آخوندی کاملاً «هیچ» +سند

برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی در دولت فعلی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از کل پولی است که صرف مسکن مهر شد. ۶۰ هزار میلیارد تومان مذکور با احتساب ضریب فزاینده ۷، منابعی نزدیک به ۴۲۰ هزار میلیارد تومان (در نتیجه خلق پول) در اختیار بانک‌ها قرار داده است. از آنجا که این پول قطعا صرف مسکن مهر و تسهیلات قرض‌الحسنه نشده ضروری است بانک‌ها و بانک مرکزی توضیح دهند این پول کلان را صرف چه اموری کرده‌اند؟

در حالی که حسن روحانی و سایر مقامات ارشد دولت فعلی بارها نسبت به برداشت پول از منابع بانک مرکزی برای مسکن مهر انتقاد کرده‌اند، تاکنون نسبت به نحوه خرج ۴۲۰ هزار میلیارد تومانی که در ۴.۵ سال اخیر در اختیار بانک‌ها قرار گرفته، سکوت کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    10 0
    این پول مثل پولای قبلی بجیب دولتیها واقازادهاشون رفته حالا درکجا هزینه کردن.خودشون بهتر میدونن.کما فی السابق
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    15 2
    بانک ها 60 هزار میلیارد را ارز و مسکن خریدند تا پول ملی را به دستمال توالت تبدیل نمایند
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    14 1
    این پول صرف پرداخت سود به سپرده های بانکی شده است و همچنان این پرداختها ادامه دارد. سود پرداختی بانک ها در اقتصاد تولید نمی شود و انها از آنرا از جیب ملت و با برداشت از منابع بانک مرکزی می کنند. و این سیاست غلط باعث 3 برابر شدن حجم نقدینگی در کمتر از 5 سال گذشته شده است.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    13 6
    درود بر احمدی نژاد که مرا صاحب خانه کرد .
    • مهران IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      16 0
      طرح مسکن مهر خیلی ها رو خانه دار کرد, با همه نواقصش در کل طرح خوبی بود
    • محسن IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      30 1
      اونایی که به این نظر منفی دادند یعنی از خانه دار شدن بقیه ناراحتند یا میخواستند امارتمانهای خودشون رو بفروشند؟؟
    • ناشناس IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      30 1
      درود بر احمدی نژاد سابق نه جدید . جدیده کلا شست و شوی ذهنی شده رفته پی کارش
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    15 3
    دولت قبل با اون پول مسکن مهر ساخت و کلی آدم استفاده کردند . این دولت چه کار کرده ؟؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    13 2
    خدا می داند مسولان اقتصادی دولت توضیح دهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس