مسکن نمایه

افزایش ۱۶.۷ درصدی قیمت مسکن در دی‌ماه امسال، زنگ خطر گرانی مسکن را به صدا درآورد.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارش بانک مرکزی، در دی‌ماه امسال، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۵۲.۴ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش ۱۶.۷ درصدی قیمت مسکن در تهران نشان‌دهنده آن است که تورم مسکن از شاخص کل تورم به شدت جلو زده است.

بر اساس محاسبات بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به دی‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به دی‌ماه ۱۳۹۵ معادل ۱۰ درصد بوده است.

 در ۴ سال اخیر، به علت رکود شدید، قیمت مسکن یا کمتر از نرخ تورم بالا می‌رفت یا هم‌سطح آن بود و مسئولان دولت یازدهم این موضوع را یکی از افتخارات عملکرد خود می‌دانستند.

در همین زمینه:

عقب‌ماندگی آخوندی از برنامه ساخت مسکن+ جدول

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد از مهرماه امسال تورم مسکن از شاخص کل تورم جلو زده و در دو ماه اخیر فاصله این دو شاخص، به طور جهشی زیاد شده است به طوری که در دی‌ماه تورم مسکن در تهران ۶.۷ درصد بیشتر از تورم کل بوده است.

**رشد قیمت مسکن۶.۷ درصد از تورم کل جلو افتاد**

افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم امسال، تبعات رشد لجام‌گسیخته نقدینگی در دولت روحانی است که پیش از این کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند. حجم نقدینگی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۳ برابر شده و در این مدت نزدیک به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی افزوده شده است.

طبیعی است کوچ کردن بخش ناچیزی از نقدینگی حدوداً ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومانی فعلی به هر بازار کشور، موجب به هم ریختن آن خواهد شد که در یکی دو ماه اخیر شاهد اختلال در بازار ارز، سکه و هم‌اکنون در بازار مسکن هستیم.

در همین زمینه:

اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد بالا رفت +نمودار

جالب توجه است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزایش قیمت مسکن را پذیرفت و با بیان اینکه ورود خانه اولی‌ها به بازار مسکن تقاضای مسکن در بازار را افزایش خواهد داد، گفت: با ورود تقاضا و افزایش آن یک مقدار تغییر قیمت خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه زوج‌های جوان می‌توانند تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان از صندوق پس‌انداز یکم تسهیلات اخذ کنند، اظهار داشت: قاعدتاً این سپرده‌گذاری‌ها به تدریج وارد بازار می‌شدند و تقاضای مسکن در بازار برای واحدهای ۵۰ تا ۸۰ متری افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: قطعاً با این تقاضا تا حدودی تغییر قیمت مسکن خواهیم داشت، چراکه مسکن کلی از اقتصاد است و بنابراین میانگین افزایش قیمت سایر کالاهای مسکن نیز دچار دستخوش تغییرات خواهد شد.

در همین زمینه:

افزایش ۱.۶ میلیونی خانوارهای اجاره‌نشین+ جدول

آخوندی تأکید کرد: با وجود ۲.۵ میلیون خانه خالی از سکنه و ۲ میلیون خانه دوم که شامل همین واحدهای مسکن مهر نیز خواهد بود فعلاً شاهد عرضه مازاد مسکن خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: متقاضیانی که قصد خرید مسکن دارند و یا می‌خواهند واحد مسکونی خود را تبدیل به احسن کنند، این کار را انجام دهند.

با توجه به سقوط تولید و عرضه مسکن در دولت روحانی، کوچ نقدینگی به بازار مسکن و افزایش تقاضا، وضعیت بدتری از دولت دهم ایجاد خواهد کرد؛ چراکه در دولت قبل عرضه مسکن در اوج خود قرار داشت و بخش زیادی از موج تقاضا با عرضه مسکن مهر و واحدهای ساخته‌شده توسط بخش خصوصی پاسخ داده شد. اما در دولت فعلی با سقوط تولید مسکن، افزایش موج تقاضا مطمئناً شرایط بدتری بر بازار مسکن کشور حاکم خواهد کرد و مردم نتیجه کم‌کاری‌های عباس آخوندی را خواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    13 1
    اگه واقعا دولت میخاهد به مستاجران کمک کند همین حالا باید اقدام نماید
    • IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
      3 1
      متاسفانه درشیراز هم مسکن 25درصد گران شده است
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
      1 0
      گروهی میگفتند تهران را باید گران کرد تا عده زیادی ب شهرهای خود برگردند
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    14 26
    خیالت تخت خانه گران که نمیشه هیچ سقوط وحشتناکی در انتظار سرمایه های خوابیده در بخش ساختمان است 400هزار واحد صفر خوابیده وتعداد بیشتری واحد قدیمی وسازمانی وارد بازار شده
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    18 2
    همه چیز گران شد دولت سکوت کرده
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    9 0
    هرچقد دلتون می خواد گرون کنید کسی پول برای خرید نداره گرونتر کنید خخخخخخخخخخخخخ همه خونه هاشونو دارن می دن مشارکت
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
    3 0
    والا بزار تا میتونن گرون کنن. ما تا قبل این گرونیش به قول خودشون تو زمان رکود هم پول خرید یه 30 متریشو نداشتیم چه رسد به حالا.
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
    1 1
    بهترین فرست برای خرید مسکن هست بدانید هرگز ارزان نخواهد شد.این دیگراز چین وارد نمی شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس