کد خبر 863814
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹
زنده‌یاد حمید سبزواری

یکی از سروده‌های حمید سبزواری در سال 1342 با دست خط شاعر برای نخستین بار منتشر می‌شود.

به گزارش مشرق، حسین ممتحنی مشهور به حمید سبزواری در سال 1304 در سبزوار در خانواده‌ای مسلمان و معتقد چشم به جهان گشود و در سال 1395 در سن 91 سالگی دار فانی را وداع گفت.

در ذیل این مطلب یکی از سروده‌های سبزواری با دستخط شاعر که مربوط به سال 1342 است با عنوان «بهانه‌ حیات» برای نخستین بار منتشر می‌شود.

بسینه آتش عشقت کشد زبانه هنوز  دلم بسوزد از این عشق اودانه هنوز

نوید وصل تو ما را بهانه هستی است   امید میدهدم بر دل این بهانه هنوز

گفتنی است، حمید سبزواری با شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در بین هشتاد نفر رتبه سوم را کسب کرد. 

وی در سال 1331 ازدواج کرد و یک سال بعد از ازدواج، کودتای 28 مرداد 1332 برای حمید گرفتاری هایی به وجود آورد و او تحت تعقیب قرار گرفت و مدتی متواری بود و مدتی را در اسفراین مخفی شد. 

ممتحنی مدتی در شرکتی که سنگ معدن استخراج می‌کرد در اطراف سبزوار و شاهرود کار کرد و مدتی را نیز با اجاره حمام در سبزوار گذراند. 

بیشتر بخوانید:

کتک خوردن سبزواری به روایت همسرش

او مدتی در بانک بازرگانی مشغول کار شد و سپس به تهران منتقل شد و در شعبه های مختلف آن مثل دروازه دولت و محمودیه تجریش و مدتی هم در روابط عمومی بانک و نشریه داخلی آن مشغول کار شد. 

حمید بعد از انقلاب، ضمن کار در بانک، برای انقلاب شعر و شعار می ساخت که در راهپیمایی ها و نماز جمعه خوانده می شد. یکی از این شعرها: «ˈآمریکا، آمریکا، مرگ به نیرنگ توˈ بود» 

وی بعدها احساس کرد که باید کاملا در خدمت انقلاب باشد و از طریق شعر و سرود انقلابی حرکت کند به این دلیل خود را بازنشسته کرد و به صدا و سیما رفت و از آن زمان در شورای شعر مشغول خدمت شد. 

شعر حمید، شناسنامه زمانمند انقلاب است زیرا که کمتر حادثه یا رویدادی است که انعکاسی از آن در شعر او نباشد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس