کد خبر 861933
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
عطوان

تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به ناآرامی های اردن به ارتباط آن با معامله قرن پرداخته و راهکار را در گرایش امان به شمال و شرق یعنی عراق، سوریه و به ویژه ایران دانسته است.

به گزارش مشرق، عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به تحولات اردن آورده است: اردن از سوی طرفهای عربی و خارجی بسیاری هدف قرار گرفته است زیرا سیاست مسئولانه ای در موضوعات مهم منطقه ای به ویژه در زمینه یهودی سازی شهر قدس و مقدسات مسیحی و اسلامی و تبدیل آن به پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیلی و مخالفت با معامله قرن که آرمان فلسطین را بر باد می دهد و حق بازگشت و دیگر اصول را از بین می برد، در پیش گرفته است.

وی افزود: فساد و اشتباهات بزرگی که دولت های قبلی اردن مرتکب شده اند، جای هیچ بحثی ندارد اما توقف کمکهای مالی به اردن از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس برای گرسنه نگه داشتن، مقدمه ای برای پیاده کردن این معامله مشکوک و طرح وطن جایگزین است و اردنی ها با درک این موضوع باید هوشیار باشند.

بیشتر بخوانید:

روایت قطری‌ها از پشت پرده حوادث اردن

عطوان آورده است: اردن به خاطر مخالفت با ورود به جنگ ضد یمن مجازات می شود به این خاطر که برای مشارکت در عملیات موسوم به طوفان قاطعیت نیز اعزام نکرده و ترجیح داده که از این طرحها که در نهایت به نفع فروپاشی عربی است و منابع آن را بر باد می دهد و تلفات به دنبال دارد، به دور باشد.

وی می نویسد: ما به رهبران اردن توصیه می کنیم که سوی شرق و شمال گرایش پیدا کنند و این پس از آن است که طرفهایی که که طی دولتهای قبلی به آنها تکیه کرده بود اردن را کوچک و تحقیر و علیه آن توطئه کردند. منظور ما از گرایش به شرق و شمال؛ گراییدن به سمت عراق، سوریه، ترکیه و به ویژه ایران است. اگر حجم مبادلات تجاری امارات و ایران به ۸.۷ میلیارد در سال می رسد و ترکیه به دنبال افزایش حجم مبادلات تجاری با ایران به ۳۰ میلیارد دلار در سال است پس چرا برخی اردن را اگر به سوی ایران یا ترکیه گرایش پیدا کند، سرزنش می کنند؟

عطوان بیان کرد: بحث دیگر؛ دخالت اردن در جنگ سوریه است که به نتایج منفی از جمله سرازیر شدن بیش از یک میلیون و نیم سوری به اراضی اش منجر شد و بستن مرز با سوریه به منزله رویگردانی از ۴۰۰ میلیون دلار سالانه از طریق عواید آن بود. چرا مقامات اردنی همه تلاششان بازگشایی مرز نباشد تا هم کالاها در دو طرف سرازیر شود و هم دهها هزار آواره به سوریه بازگردند به ویژه که مرحله بازسازی نزدیک است و شرکت های اردنی باید سهم خود را بردارند.

وی ضمن تاکید مجدد مبنی بر اجازه دادن به ایرانی ها برای بازدید از مراکز مذهبی شیعی در شهر الکرک اردن می نویسد: توجه اقتصادی به ترکیه و از سرگیری توافقات تجاری میان دو کشور چه عیبی دارد؟

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس