کد خبر 861917
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
عکس/ ادامه اعتراضات مردمی در اردن

نخست وزیر سابق قطر به طور تلویحی کشورهای عربستان و امارات را در حوادث و اعتراضات جاری در اردن متهم کرد.

به گزارش مشرق، حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر سابق قطر کشورهای "نزدیک" به اردن را احتمالا در پس پرده اعتراضات جاری در این کشور برای فشار بر امان جهت پذیرش طرح سازش موسوم به "معامله قرن" دانست که ناظران هدف از آن را از بین بردن مسئله فلسطین می دانند.

حمد بن جاسم آل ثانی این مطلب را در اشاره ضمنی به عربستان و امارات بیان داشت که آمریکا آنها را مامور اجرای طرح معامله قرن کرده است.

بیشتر بخوانید:

علت تظاهرات خیابانی اردنی‌ها چیست؟

نخست وزیر سابق قطر در توییتی ابراز امیدواری کرد که اعتراضات اردن نقشه کشورهای نزدیک به منظور فشار بر این کشور باثبات برای پذیرش معامله قرن نباشد.

رسانه‌های عربی و غربی پیش از این گزارش دادند: معامله قطر طرحی است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای حل وفصل مسئله درگیری اعراب و اسرائیل روی آن کار میکند و مبنای آن وادار کردن تشکیلات خودگردان فلسطین برای امتیازدهی از جمله درخصوص وضعیت شهر اشغالی قدس است. کار روی این طرح مقدمهای برای تشکیل ائتلافی منطقه ای با مشارکت برخی کشورهای عربی و اسرائیل برای مقابله با مخالفان سیاستهای واشنگتن و تل آویو است.

شهرهای اصلی اردن از 6 روز پیش شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم نسبت به افزایش قیمت‌ها و پیش‌نویس قانون جدید مالیات بر درآمد است. مردم خواهان لغو تصمیمات دولت، تغییر رویکرد اقتصادی اردن و انحلال دولت و پارلمان بوده‌اند.

شاه اردن در اولین عقب‌نشینی خود در دومین روز اعتراضات دستور تعلیق تصمیم افزایش قیمت حامل‌های انرژی را صادر کرد اما خواسته مردم برای برکناری دولت ادامه یافت تا جایی که نخست وزیر اردن روز پنجشنبه استعفای خود را به شاه اردن تقدیم کرد و وی نیز وزیر آموزش و پرورش این کشور را مأمور تشکیل دولت جدید کرد؛ بدون اینکه تکلیف پیش‌نویس قانون جدید مالیات‌ها روشن شود.

درپی این اقدام، رئیس اتحادیه سندیکاها و شماری از فعالان اردنی خواستار تداوم اعتراضات شده تأکید کردند که با تغییر یک فرد چیزی تغییر نمی‌کند بلکه باید رویکرد اقتصادی دولت تغییر کرده و پیش‌نویس قانون جدید مالیات‌ها از دستور خارج شود.

این درحالی است که محمد بن‌سلمان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر امروز به طور جداگانه با شاه اردن تماس تلفنی گرفته و حمایت زبانی خود از نظام این کشور را ابراز داشتند اما روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت روز پنجشنبه فاش کرده بود که عربستان، امارات، مصر، اسرائیل و آمریکا در تشدید اعتراضات جاری در اردن دست داشته‌اند.

این روزنامه نوشت: در روزهای اخیر دو موضوع روی داده است؛ نخست مستثنی شدن اردن از توافق حاصل‌شده بین آمریکا، اسرائیل، عربستان و مصر در موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس و دوم، تظاهرات اردنیها در شهرهای بزرگ علیه بالارفتن قیمت نفت و برق و پیش‌نویس قانون جدید مالیات بر درآمد.

این روزنامه افزود: در ظاهر ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد زیرا انتقال سفارت یک امر سیاسی است و مطالبات اردنی‌ها مسئله‌ای اقتصادی. اما ارتباط دو موضوع در این نهفته است که اردنی که همانند یک کشور ثروتمند رفتار می‌کند، عملاً از سالها پیش با کمک و مساعدت‌های خارجی روزگار می‌گذراند.

این روزنامه یادآور شد، ملک حسین پادشاه سابق اردن و پسرش عبدالله دوم یاد گرفتند چطور از حمایت همسایگان عرب منطقه خلیج فارس و نیز کمکهای آمریکا به‌اضافه یک مبلغ ثابت از صندوق بین‌المللی پول و صندوقهای کمکی دیگر برخوردار باشند. اما یک‌باره همه چیز فروپاشید به این معنی که عربستان بنا به دلایل خود تصمیم گرفت در همراهی با آمریکا حمایت از اردن را متوقف کند و مصر که پول اضافی ندارد و امارات نیز در پس آنان حرکت کردند.

یدیعوت آحارونوت در توضیح این مطلب افزود: فشار اسرائیل بر واشنگتن برای حمایت از اردن نیز در حال متوقف شدن است، در نتیجه اردن باید روی پای خود بایستد.

به‌نوشته این روزنامه صهیونیستی، خشم آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی هنگامی به حالت انفجار رسید که شاه اردن در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه شرکت کرده کنار اردوغان قرار گرفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
    8 1
    خوب معلومه تظاهرات برای تبدیل اردن به فلسطین دوم و اخراج فلسطینیان از فلسطین و تبعدیشان به اردن می باشد- با پایان ماموریت اردن در نابودی سوریه حالا عبدالله باید اردن را به داعشی و القاعده باید بسپارد
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
      10 0
      این عبدالله اردنی از داعش و القاعده موذی تر و ریز نقش تر و خطرناک تر است. فراموش نکنیم که بحران خونبار سوریه از مرز اردن شروع شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس