کد خبر 859421
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
استخدام

رئیس سازمان محیط زیست ارزیابی ۱۷۰ پروژه معطل مانده در این سازمان را بهانه‌ای برای جذب نیروهای غیرمتخصص عنوان کرد.

به گزارش مشرق، هشتم اسفندماه ۹۶ مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه ای با مدیرکل و کارشناسان دفتر ارزیابی زیست محیطی با اعلام خبر اتمام روند بررسی گزارش‌های ارزیابی زیست‌محیطی و تعیین تکلیف نهایی 175 پروژه معطل‌مانده از گذشته، گفت: عدم تعیین تکلیف پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی، بهانه‌ای برای اجرایی نشدن تکالیف سایر وزارتخانه‌ها شده بود.

وی افزود: عملکرد دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید نشان‌دهنده بدنه کارشناسی قوی و زیربنای درست این بخش است و مدیریت کلان کشور و سازمان حفاظت محیط زیست می‌توانند از این پتانسیل بهره ببرند.

بیشتر بخوانید:

فرار "کاوه مدنی" وزیر اطلاعات را به مجلس کشاند

سه ماه پس اعلام خبر رفع و رجوع ۱۷۵ پروژه معطل‌مانده و تقدیر معاونت محیط انسانی سازمان محیط زیست از عملکرد دفتر ارزیابی، عیسی کلانتری در گفت‌وگو با فارس در خصوص علت دعوت از دارندگان مدارک غیر مرتبط با محیط زیست برای شرکت در آزمون استخدامی این سازمان، گفت: 170 طرح ارزیابی به دلیل عدم وجود متخصص معطل‌مانده است!

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برای جذب نیرو به سراغ فارغ‌التحصیلان عمران، متالوژی، دام‌پروری و ... رفته‌اید، نه فارغ‌التحصیلان محیط زیست، ابراز داشت: فارغ‌التحصیلان محیط زیست عمدتاً در حوزه طبیعی تخصص دارند و ما به نیروهای متخصص در حوزه انسانی نیاز داشتیم.

موضوعی که البته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست  نیز برای پاسخ به حجم بالای اعتراض به رشته های غیر محیط زیستی در روند جذب نیرو سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس آزمون سال 1397 به آن متوصل شد و در جریان گفت و گو با رسانه ای، اظهار کرد: متأسفانه برخی فکر می‌کنند، محیط زیست محدود به حوزه ارزیابی است. درحالی‌که در شرایط حاضر به متخصص در حوزه آلودگی هوا، سوخت، انرژی، پسماند، کیفیت آب‌های زیرزمینی و اقلیم‌شناسی نیاز داریم.

تجریشی در ادامه همان مصاحبه و در نقض تقدیر اسفندماه خود از بدنه کارشناسی قوی دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، می گوید: در شرایط کنونی، ۴۴ پروژه فولادی در خط ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد، بنابراین در این شرایط آیا نباید یک کارشناس داشته باشیم که زنجیره مواد را بشناسد؟ وقتی در سازمان حفاظت محیط زیست چنین نیرویی وجود ندارد، قطعاً باید دنبال جذب متخصص در این حوزه باشیم.

* دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟

فارغ از تناقض موجود در گفته های رئیس و معاون سازمان حفاظت محیط زیست در فاصله 3 ماه، که یکی خبر از تعیین تکلیف نهایی 175 پروژه معطل‌مانده از گذشته در اسفندماه سال قبل داده بود و یکی خردادماه سالجاری خبر معطل ماندن 170 پروژه می دهد؛ مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست که مدام بر حضور متخصصان و شایسته سالاری در این سازمان تاکید دارند و در توجیه جذب نیرو از رشته های غیر محیط زیستی نیز بر همین اصل پافشاری می کنند، باید پرسید که معاون کنونی محیط زیست انسانی این سازمان که در هیچ یک از حوزه های مرتبط با این معاونت تخصص ندارد، بر اساس کدام شایسته سالاری در این پست قرار گرفته است؟! مگر جز این است که مسعود تجریشی تنها به ‌واسطه یک آشنایی و همکاری قدیمی با کلانتری در این سمت حضور دارد؟! آن هم در شرایطی که وی به عنوان مشاور عالی طرح جامع مدیریت آب های سطحی شهر تهران هرگز گزارشی از نتایج آن مطالعات ارائه نداد!

حجم اعتراض ها به روند جذب نیرو سازمان محیط زیست بر اساس آزمون استخدامی 1397 به حدی بود که حسین آخانی دکترای گیاه‌شناسی و عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: «اگر من ذینفع بودم حتماً به سازمان بازرسی یا دیگر مراجع حقوقی شکایت می‌کردم که بررسی کنند با این آگهی استخدام چه کسی را در آب‌نمک خوابانده‌اند و می‌خواهند استخدام کنند.»

وی به یکی از عناوین درخواستی این موجود در دفترچه آزمون استخدامی سال ۹۷ اشاره‌کرده و گفت: برای پارک ملی گلستان و چند منطقه دیگر «کارشناس زیست‌گاه خشکی» اعلام‌شده است؛ رشته‌های موردنیاز هم بیوتکنولوژی کشاورزی (فوق‌لیسانس، دکتری)، بیوتکنولوژی کشاورزی، گرایش گیاهی (دکتری)، مهندسی طراحی محیط زیست (فوق‌لیسانس!)

هیچ‌کدام از این تخصص‌ها ارتباطی با یک پارک ملی ندارد حتی کارشناس مهندسی طراحی محیط زیست؛ اصلاً کارشناس بیوتکنولوژی کشاورزی در یک پارک ملی که هدفش حفظ تنوع زیستی است و طبق قانون هرگونه بهره‌برداری در آن ممنوع است به چه‌کاری می‌آید؟ اگر یک جای دنیا را پیدا کردید که در یک پارک ملی متخصص بیوتکنولوژی کشاورزی کار می‌کند، آن‌وقت من خودم را حلق‌آویز می‌کنم.

حالا اما پرسش دیگری که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست باید صادقانهبه آن پاسخ دهند، این است که آیا تلاش برای جذب افراد غیرمتخصص در این سازمان به بهانه تأمین ۲۰۰ نیرو، بر اساس هدفی خاص در حال پیگیری است؟! مثلا آیا متخصص بیوتکنولوژی جذب‌شده قرار است اهداف طرفداران محصولات تراریخته را در سازمان محیط زیست و معاونت انسانی این سازمان تأمین کنند؟

با توجه به اینکه انتقاد از سخت‌گیری‌های گذشته سازمان حفاظت محیط زیست در برابر صنعت و توسعه و نبود تعامل مناسب با سایر بخش‌ها و بدنه مردم، ورد دائمی زبان معاون انسانی این سازمان است، همچنین مجموع رفتارها و صحبت های عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، چندان هم دور از ذهن نیست که این جذب برای دنبال کردن اهداف خاصی در سازمان حفاظت محیط زیست باشد. اهدافی که البته نمی تواند متضمن حفظ محیط زیست شکننده کشور باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس