
به گزارش مشرق به نقل از فارس ، حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش
امروز در حاشیه مراسم تجلیل از معلمان و دانشآموزان پژوهشگر که در سالن
حجاب برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به تحولات پژوهشی آموزش و پرورش
با رونمایی از سند تحول بنیادین اظهار داشت: برای این کار متناسبسازی کتب
درسی با رویکرد پژوهشی در دستور کار است و علاوه بر آن، ساعتی با عنوان
«فکر و زندگی» برای ششم ابتدایی تعریف شده است که در آن دانشآموزان
روشهای فکر و خلاقیت را یاد میگیرند.
وی در پاسخ به برخی از انتقادها در خصوص اجرای زودهنگام ساختار جدید نظام آموزشی (3،3،6) گفت: در اوایل سال 89 هنگامی که سند تحول به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد، این ساختار به طور جداگانه مطرح و برای اجرا در اول مهر 89 تصویب شد و در آن زمان باید گزارشی را از نحوه اجرا به صحن این شورا ارائه میکردیم که آن را آماده نیز کردیم، اما با نظر رئیسجمهور مقرر شد پس از تصویب کامل سند، این ساختار را از اول مهر سال آینده اجرا کنیم.
حاجیبابایی تصریح کرد: بر اساس این سند، وزارت آموزش و پرورش باید اقدامات خود را در زمینه اجرا به طور سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد و رئیسجمهور نیز این قانون را برای اجرا به ما ابلاغ کرده است و آموزش و پرورش مسئول اجرای آن است؛ تمام ابهامات نیز در این رابطه برطرف میشود.
* آموزش و پرورش باید اقدامات خود را مطابق سند تحول انجام دهد
*شورای انقلاب فرهنگی نظارت میکند
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان الزام وزرای آموزش و پرورش به رعایت سند و قید این موضوع در سند تحول، عنوان کرد: در فصل هفتم سند آمده است که وزارت آموزش و پرورش مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد و موظف است مطابق با سند، اقدامات خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دهد؛ همچنین آموزش و پرورش باید برای اقدامات خود از شورای عالی آموزش و پرورش مستند قانونی بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا این نظارت شامل حال وزیر نیز میشود؟» گفت: مسئول اجرا وزیر آموزش و پرورش و وزارتخانه است و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر این موضوع نظارت میکند.
* ایجاد 2 درس جدید در پایه ششم ابتدایی
وی در ادامه در خصوص سرفصلهای پایه ششم ابتدایی اظهار داشت: این سرفصلها همان سرفصلهای پنجم ابتدایی است و دو درس «فکر و زندگی» و «کار و فناوری» نیز اضافه میشود و در دوره راهنمایی نیز هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.
حاجیبابایی اضافه کرد: با برنامهریزی قبلی، محتوایی که برای دوره ابتدایی تعریف شده بود، دانشآموز را به جایگاه مطلوب علمی و تربیتی نمیرساند؛ همچنین کتابهای جدید نیز حفظ محور نیست و خلاقیتمحور خواهد بود.
* استقبال از علوم انسانی در مدارس "سمپاد" کم بود/ باید بیشتر کار کنیم
وی در خصوص جایگاه علوم انسانی در سند تحول بنیادین عنوان کرد: در این سند 5 یا 6 راهکار درباره علوم انسانی آمده است که از جمله آنها جذب نخبگان به رشتههای علوم انسانی، افزایش جذابیت آنها، تغییر کتب علوم انسانی و ایجاد کرسیهای آزاد اندیشی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راهاندازی رشتههای علوم انسانی در مراکز استعدادهای درخشان در سال گذشته گفت: جا افتادن این مسئله ممکن است دو تا سه سال طول بکشد، اما به سمتی میرویم که مدارس سمپاد و نمونه دولتی جایگاه جدیدی را برای علوم انسانی باز کند.
وی خاطرنشان کرد: از سال قبل این کار را شروع کردهایم، اما استقبال به اندازه ریاضی و تجربی نبوده است بنابراین باید بیشتر کار کنیم، البته شاید هم دیر اعلام کردیم.
حاجیبابایی درباره تفلیق رشتهها نیز اظهار داشت: در این رابطه صحبتهایی شده است، اما باید به جمعبندی برسیم و اگر قرار به اجرا باشد، باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.
وی در پاسخ به برخی از انتقادها در خصوص اجرای زودهنگام ساختار جدید نظام آموزشی (3،3،6) گفت: در اوایل سال 89 هنگامی که سند تحول به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد، این ساختار به طور جداگانه مطرح و برای اجرا در اول مهر 89 تصویب شد و در آن زمان باید گزارشی را از نحوه اجرا به صحن این شورا ارائه میکردیم که آن را آماده نیز کردیم، اما با نظر رئیسجمهور مقرر شد پس از تصویب کامل سند، این ساختار را از اول مهر سال آینده اجرا کنیم.
حاجیبابایی تصریح کرد: بر اساس این سند، وزارت آموزش و پرورش باید اقدامات خود را در زمینه اجرا به طور سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد و رئیسجمهور نیز این قانون را برای اجرا به ما ابلاغ کرده است و آموزش و پرورش مسئول اجرای آن است؛ تمام ابهامات نیز در این رابطه برطرف میشود.
* آموزش و پرورش باید اقدامات خود را مطابق سند تحول انجام دهد
*شورای انقلاب فرهنگی نظارت میکند
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان الزام وزرای آموزش و پرورش به رعایت سند و قید این موضوع در سند تحول، عنوان کرد: در فصل هفتم سند آمده است که وزارت آموزش و پرورش مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد و موظف است مطابق با سند، اقدامات خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دهد؛ همچنین آموزش و پرورش باید برای اقدامات خود از شورای عالی آموزش و پرورش مستند قانونی بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا این نظارت شامل حال وزیر نیز میشود؟» گفت: مسئول اجرا وزیر آموزش و پرورش و وزارتخانه است و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر این موضوع نظارت میکند.
* ایجاد 2 درس جدید در پایه ششم ابتدایی
وی در ادامه در خصوص سرفصلهای پایه ششم ابتدایی اظهار داشت: این سرفصلها همان سرفصلهای پنجم ابتدایی است و دو درس «فکر و زندگی» و «کار و فناوری» نیز اضافه میشود و در دوره راهنمایی نیز هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.
حاجیبابایی اضافه کرد: با برنامهریزی قبلی، محتوایی که برای دوره ابتدایی تعریف شده بود، دانشآموز را به جایگاه مطلوب علمی و تربیتی نمیرساند؛ همچنین کتابهای جدید نیز حفظ محور نیست و خلاقیتمحور خواهد بود.
* استقبال از علوم انسانی در مدارس "سمپاد" کم بود/ باید بیشتر کار کنیم
وی در خصوص جایگاه علوم انسانی در سند تحول بنیادین عنوان کرد: در این سند 5 یا 6 راهکار درباره علوم انسانی آمده است که از جمله آنها جذب نخبگان به رشتههای علوم انسانی، افزایش جذابیت آنها، تغییر کتب علوم انسانی و ایجاد کرسیهای آزاد اندیشی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راهاندازی رشتههای علوم انسانی در مراکز استعدادهای درخشان در سال گذشته گفت: جا افتادن این مسئله ممکن است دو تا سه سال طول بکشد، اما به سمتی میرویم که مدارس سمپاد و نمونه دولتی جایگاه جدیدی را برای علوم انسانی باز کند.
وی خاطرنشان کرد: از سال قبل این کار را شروع کردهایم، اما استقبال به اندازه ریاضی و تجربی نبوده است بنابراین باید بیشتر کار کنیم، البته شاید هم دیر اعلام کردیم.
حاجیبابایی درباره تفلیق رشتهها نیز اظهار داشت: در این رابطه صحبتهایی شده است، اما باید به جمعبندی برسیم و اگر قرار به اجرا باشد، باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.