المان‌های شهری روسیه در آستانه جام جهانی

ما یک تفاهمنامه اساسی با صداوسیما داریم که شبکه دو و شبکه امید پایه اساسی آن است اما همه پتانسیل را در شبکه امید قرار نمی‌دهیم. فدراسیون فوتبال هم در این عرصه همراه ماست.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - حدود بیست روز دیگر جام جهانی فوتبال در روسیه آغاز به کار می‌کند و شور فوتبال تقریباً در سراسر جهان فراگیر خواهد شد. شاید تعجب کنید در حال خواندن یک گزارش فوتبالی هستید در حالی که اگر کمی صبر کنید متوجه خواهید شد که این گزارش درباره کتاب است. کتاب؟ چه ربطی به جام جهانی دارد ؟ خب باید کمی حوصله کنید.

حتماً خبر دارید که ایران هم یکی از نخستین تیم‌هایی بود که مجوز حضور در جام جهانی روسیه را دریافت کرد.
باز هم خبر دارید که داوود امیریان کتابی نوشته به اسم «جام جهانی در جوادیه»؛ خب حالا تقریباً می‌شود گفت که این گزارش درباره پیوند فوتبال و کتابخوانی است. اما چگونه ؟
قضیه از این قرار است که مرکز اوج کودک و نوجوان تصمیم گرفته در نزدیکی‌های جام جهانی یک پویش کتابخوانی مخصوص نوجوانان برگزار کند و انتخابشان هم ظاهراً کتاب آقای امیریان بوده است که تم فوتبالی دارد و در یکی از محله‌های جنوبی تهران روایت می‌شود. البته این را هم باید در نظر گرفت که کتاب فوتبالی در این سطح که داستانی باشد و به اصطلاح اهل فن کار خوبی هم باشد نوشته نشده و فعلاً باید به همین کتاب آقای امیریان بسنده کرد که در اوایل دهه هشتاد نوشته شده است.
شروع ابتدایی این پویش هم از مراسم آئین بدرقه و رونمایی سرودهای تیم ملی فوتبال در مسابقات جام جهانی 2018 در تالار وحدت بود جلدجدید کتاب «جام جهانی در جوادیه» توسط اهالی فرهنگ و ورزشکاران رونمایی شد در این مراسم افرادی چون آقایان مهدی تاج، محمدرضا داورزنی، عبدالجبار کاکایی، محمود پاک نیت، جلال امیدیان، پویا امینی، خانم شراره رخام، سعید امیرسلیمانی، خداداد افشاریان، فریدون اصفهانیان و... حضور پیدا کردند و با امضاء قاب جلد این کتاب حمایت خود را از این مسابقه کتابخوانی اعلام کردند.
طبق برنامه‌ریزی که اوج کودک و نوجوان انجام داده این مسابقه کتابخوانی به مناسبت جام جهانی 2018 از ابتدای خردادماه تا پایان تیرماه ویژه نوجوانان دختر و پسر در فاز نخست برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان پس از تهیه کتاب جدید و دریافت کد شرکت در مسابقه که پشت جلد کتاب جدید هک شده است می‌توانند با مراجعه به سایت ghahremansho.ir در این مسابقه شرکت کنند. این پویش با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و قابل اعتماد بودن نوجوان با همکاری مرکز اوج کودک و نوجوان، فدراسیون فوتبال، انتشارات قدیانی، شبکه امید و اپلیکیشن طاقچه برپا شده است. شمارگان کتاب در شروع پویش 50هزار نسخه است که طبق برآوردها تا 200 هزار نسخه هم قابلیت انتشار دارد.
حالا که در جریان قرار گرفتید که این پویش چه هست و چه کاری می‌خواهد بکند کمی هم با کتاب آشنا شویم.
ماجرا از این قراره که گروهی از بچه‌های محل تصمیم می‌گیرند مسابقاتی با نام جام دوستی برگزار کنند. اما اتفاقاتی رخ می‌دهد که از کشورهای دیگر نیز به این مسابقات راه می‌یابند و به «جام جهانی جوادیه» تبدیل می‌شود. کتاب «جام جهانی در جوادیه» رمانی مخصوص نوجوان‌هاست. سیاوش، شخصیت محوری داستان، نوجوان پرشوروحالی است که به واسطه ارتباط با پسر سفیر کشور کانادا، پای چند تیم خارجی نوجوانان را به مسابقه جام دوستی در محله خودشان باز می‌کند و حوادث بعدی رمان بیشتر درباره حضور تیم نوجوانان کشور افغانستان در این جام محلی و جهانی است. حوادثی که برای تیم نوجوانان افغانستان به وجود می‌آید، باعث بروز احساسات و عواطف انسانی در بین اعضای سایر تیم‌های شرکت‌کننده می‌شود. آقای داوود امیریان که نویسنده این کتاب است، اهل محله جوادیه تهران است و درواقع از محله خودش داستان نوشته است.

می‌خواهیم نشان دهیم نوجوانان قابل اعتماد هستند
مجتبی روانان، مدیر تولیدات مرکز اوج کودک و نوجوان که این پروژه را مدیریت می‌کند درباره ایده اولیه برگزاری این پویش در آستانه جام‌جهانی به خبرنگار «صبح‌نو» گفت: هدف مرکز کودکان و نوجوانان اوج قابل اعتماد نشان‌دادن نوجوانان است. مرکز کودک و نوجوان اوج بر اساس اینکه می‌خواهد روی نوجوانان سرمایه‌گذاری کند یک سری کلان‌پروژه تعریف می‌کند که براساس یک هسته مرکزی شروع می‌شود که مسابقه «فاز» نمونه‌ای از آن بود. فاز براساس کنشگری اجتماعی شروع شد و رسید به مسابقه‌های پیش‌رو در حوزه جام جهانی. ما از حوزه کاراکتر شروع می‌کنیم و به فیلم سینمایی و انیمیشن و سایر اجزای مرتبط که به آن زنجیره ارزش می‌گویند می‌رسیم. نکته دیگر این است که کتاب انتخاب شده با توجه به‌عنوانش پتانسیل خوبی دارد و اینکه ما سوار موج فرهنگی جام‌جهانی شویم و از آن استفاده کنیم. دیگر اینکه تابستان، فصل آزادی نوجوانان است و با انتخاب این کتاب سعی کردیم بتوانیم پویش ملی را در حوزه نوجوان پیگیری کنیم چون تا پیش از این پویش کتاب‌خوانی نوجوانان در این سطح و شکل نداشتیم.
روانان درباره زمان‌بندی این پویش هر چند تاریخ دقیقی را اشاره می‌کند اما آن را قابل تمدید می‌داند: «از ابتدای خردادماه تا انتهای تیرماه زمان برگزاری پویش است. طبیعتاً پویش کتاب‌خوانی یک فرایندی را طول می‌کشد تا جا بیفتد. ما اگر بدانیم استقبال می‌شود فاز دوم آن را هم اجرا می‌کنیم.
مدیر تولیدات مرکز اوج کودک و نوجوان درباره این که اثر داوود امیریان یک کتاب قدیمی منتشره سال 83 است و در خندوانه هم معرفی شده می‌گوید: طبق اظهارات خود ناشران در حوزه کتاب، کتاب نوجوانان کم است و کتاب یا رمان نوجوانان که کشش داشته باشد هم کم است، ایضاً انتشاراتی که این کتاب‌ها را منتشر کند هم بخش کمی هستند و شاید انتشارات قدیانی است که در حوزه نوجوانان کتاب تخصصی منتشر می‌کند. از لحاظ بازار شاید اشباع شده باشد البته عناوینی که تا به حال از کتاب فروخته شده پویش ملی نبوده است. البته حضور این کتاب در خندوانه آمد و رفت انتظارات ناشر را برآورده نکرد، به اضافه اینکه کتاب به لحاظ ویراستاری و جلد و کاغذ تغییرات اساسی داشته است.
مدیر پروژه پویش «بخوان قهرمان شو» درباره همکاری با صداوسیما نیز می‌گوید: ما یک تفاهمنامه اساسی با صداوسیما داریم که شبکه دو و شبکه امید پایه اساسی آن است اما همه پتانسیل را در شبکه امید قرار نمی‌دهیم. فدراسیون فوتبال هم در این عرصه همراه ماست. در مرسم بدرقه تیم ملی در تالار وحدت تیزر ما پخش شد و ما آنجا تبلیغ داشتیم، غرفه بخوان قهرمان شو برپا شد. در حوزه جوایز و تبلیغات فدارسیون به ما کمک خواهد کرد.  روانان شرایط این کمک‌ها را این چنین توضیح می‌دهد: آقای محمد حسین میثاقی همراه رسانه‌ای «بخوان قهرمان شو» است. وی به لحاظ رسانه‌ای از اول همراه تیم ملی است که تا جام جهانی هم ادامه دارد. به اضافه اینکه پیراهن اعضای تیم ملی هدیه کسانی است که در مسابقه بخوان قهرمان شو شرکت کردند .
وی در پایان در تکمیل بحث قابل اعتمادبودن نوجوانان می‌گوید: ما به قول عامیانه می‌خواهیم نوجوان دیده و به آن اهمیت داده شود. ما یک کودک خردسال داریم که در دوره نوجوانی اغلب به فراموشی سپرده می‌شود. در حوزه برنامه‌سازی و کار و فعالیت و بودجه نوجوان باید دیده شود یکی از کارهای این پویش حساس‌سازی حوزه نوجوان است یعنی برای نخستین بار که این پویش برگزار می‌شود باید خانواده و مسوولان را راجع به دغدغه نوجوانان آگاه کنیم. علت اینکه سراغ کتاب «جام جهانی در جوادیه» رفتیم این بود که سراغ کتابی نرویم که فروش نمی‌رود بلکه کتابی که خودش انگیزه برای خوانده شدن دارد.

*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس