حسام آشنا

چه شد که آشنا به یاد صلابت رهبر انقلاب افتاد؟ در جستجوی صلابت روحانی...

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

«پروژه ناامیدسازی» جریان خاص برای استقبال از حکومت جدید ایران!

«پروژه ناامیدسازی» هشتگی است که به تازگی توسط فعالان جریان چپ در توییتر ایجاد شده و اینطور عنوان می‌کند که عده‌ای قصد دارند جامعه رأی دهنده به رئیس‌جمهور روحانی را ناامید کنند.

مروّجین این هشتگ همچنین به مشکلات کشور نیز اشاره می‌کنند و ضمن تأکید بر بحرانی بودن این مشکلات! اینطور وانمود می‌کنند که ناامیدی ربطی به روحانی ندارد و مادام که جمهوری اسلامی وجود داشته باشد، مشکلات مرتفع نخواهد شد.

در همین حال، «آذر منصوری»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با سایت جماران در اشاره به چیزی به نام «کارشکنی دولت موازی علیه روحانی» اظهار کرده است:

این کارشکنی ها تا حدودی قابل پیش بینی و در ادامه دستورکار دولت موازی بود که با قدرتی بیشتر در دور دوم، درصدد ناکارآمد جلوه دادن دولت و القای یأس و ناامیدی در میان پایگاه اجتماعی و حامیان متشکل آن، به ویژه اصلاح طلبان هستند.[1]

در اقتفای این رفتارها نیز «سعید حجاریان» در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه شرق طی یادداشتی با اشاره تلویحی به گزاره جدید وارد شده در ادبیات اصلاح‌طلبان درباره «حکومت جدید در ایران»! تأکید کرد: «اصلاح‌طلبی» نمی‌میرد؛ چه در دوره شاه، چه در دوره جمهوری اسلامی و چه در سایر ادوار![2]

*برای اینکه ربط و ارتباط سه گزاره طرح شده در بالا بهتر مشخص شود، می‌توان به این نکته اشاره کرد که مروّج ناامیدی طی یکسال گذشته، اساساً خود اصلاح‌طلبان بوده‌اند.

برای مثال، این، شخص خانم آذر منصوری (که در بالا مدعی مبارزه با پروژه ناامید سازی شده است) بود که سال گذشته در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا ضمن تأکید بر اینکه در جامعه «ناامیدی» شکل گرفته، اظهار کرده بود: با توجه به این که می‌پذیریم امروز جامعه ما حس ناامیدی و یاس دارد از چه طریق و راهی می توانیم این ناامیدی را به امید تبدیل کنیم؟[3]

اما این سیاه‌نمایی‌ها (که اکنون باید در قبال آنها انکاری ناشیانه صورت بگیرد!) از چه رو صورت می‌گرفت و چرا همچنان نیز ادامه دارد؟!

پاسخ را باید در اظهارات حجاریان و اشاره به حکومت آینده ایران در ادوار بعدی جست...

پروژه‌ای که اگرچه اشاره ما به آن در ظاهر امر کمی بدبینانه به نظر می‌رسد اما واقعیت دارد. کما اینکه چندی قبل یکی دیگر از مشاهیر اصلاح‌طلب (که گفته می‌شود محمدرضا خاتمی بوده است) نیز به حضور و تنفس اصلاح‌طلبان در حکومت آینده اشاره کرده بود.[4]

بگذارید ساده‌تر بگوییم... بر اساس راهبرد ستاد اصلاحات، ناامیدی یعنی «بحران مشروعیت» و بحران مشروعیت نیز یعنی انقلاب یا همان چیزی که پیش‌لرزه‌اش در دیماه 96 رخ داد. و انقلاب هم یعنی روی کار آمدن حکومتی جدید در ایران که اصلاح‌طلبان زمزمه‌ها برای آن را شروع کرده‌اند.

نکته ولی اینجاست که این ناامیدی چیز جز القای ناجوانمردانه جریان خاص نیست و اوضاع کشور در ابعاد مختلف و حتی در بعد اقتصاد نه تنها بحرانی نیست بلکه پیشرفت‌های بزرگی هم داشته است.

به سخن دیگر اینکه ماهیت فضای اعتراضی که اصلاح‌طلبان ایجاد کرده‌اند یک «اعتراض ظالمانه» است که می‌کوشد واقعیت‌ها و مثبتات کشور را به مردم نگوید و رخدادی شبیه به دیماه 96 را پدید بیاورد که افرادی با موبایل‌های هوشمند و در حالی که اکثریت آنها شاغل بودند و شعارهای سیاسی می‌دادند با ژست نداری اقتصادی و گرسنگی به خیابان‌ها بیایند!

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که ستاد جریان خاص حتی فکر سهل‌سازی این بخش از ماجرا را هم کرده است و با «بیشرف» خطاب کردن ناجا و حمایت از این حرکت شوم، حتی در مجلس! و نیز با دادن گرای حضور خیابانی به مردم[5] تکلیف اتمّ خود را برای پروژه‌ای که تلاش کردیم شِمایل آنرا برای مخاطبان محترم ترسیم کنیم، انجام داده است.

اینکه نتیجه این پروژه ناجوانمردانه چه باشد و به کجا بیانجامد، مسئله‌ایست که روشنگری یا سکوت خواص کشور تکلیف آنرا مشخص خواهد کرد.

***

آنها که گفتند: روحانی استعفا...

بنی‌صدریزاسیون روحانی دستپخت چه کسانی است؟

«علی صوفی»، فعال اصلاح‌طلب و از وزرای دولت اصلاحات به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با اعتمادآنلاین ضمن تأکید بر اینکه مردم ایران ناامید شده‌اند، گفته است:

اگر اصلاح‌طلبان از ابتدا پیش‌بینی می‌کردند که آقای روحانی چنین عملکردی خواهد داشت آنگونه که سفت و سخت به پای آقای روحانی ایستادند و ایشان به عنوان تنها کاندیدای اصلاح‌طلبان مطرح شد، جلو نمی‌آمدند. شاید کاندیدای دیگری را می‌آوردند یا آقای روحانی را قانع می‌کردند که از کاندیداتوری انصراف دهد.

او همچنین با پیش کشیدن بحث خلع روحانی از قدرت تأکید می‌کند:

انفعال آقای روحانی بی‌تاثیر نبوده است، اگر آقای روحانی همچنان فعال، محکم و مقاوم ایستادگی می‌کرد وضع کشور قطعا بهتر از الان بود. رییس‌جمهور اگر رییس‌جمهوری باشد که پای تعهداتش بایستد ولو اینکه مجبور به کناره‌گیری هم شود، خیلی بهتر است تا اینکه منفعل باشد و اوضاع کشور در حالت بلاتکلیفی باشد.[6]

               

*مسئله استعفای رئیس‌جمهور روحانی که ظاهراً به تازگی مطرح شده، چند روز قبل در مصاحبه سعید حجاریان با روزنامه اعتماد نیز مورد اشاره قرار گرفت.

او اینطور وانمود کرده بود که این مسئله راهبرد جریان راست و نسخه آنها برای رئیس‌جمهور روحانی پس از شکست برجام است![7]

این در حالیست که این مسئله نخستین بار 3 سال قبل توسط شخص سعید حجاریان مطرح شده است[8] و او با روزنامه اعتماد ناراستی کرده بود. ضمن اینکه اصولگرایان اساسا معتقد به چنین چیزی نیستند.

در واقع اصولگرایان، خلع رئیس‌جمهور از قدرت ولو با وجود ضعف‌های عمده (مگر در شرایط خاص) را موجب ضعف نظام می‌دانند و انتقادات آنها به رئیس‌جمهور فعلی هم صرفا به دلیل کند شدن سرعت پیشرفت کشور است نه به دلیل بی‌کفایتی مطلق رئیس‌جمهور.

با تحلیل ما، علت اصرار آقایان حجاریان، صوفی و کسان دیگری در ستاد اصلاحات به استعفای رئیس‌جمهور و بنی‌صدریزاسیون روحانی اینست که آنها فکر می‌کنند کسانی از مردم در شرایط فتنه اعتراض ظالمانه و حرکت خیابانی قرار گرفته‌اند و استعفای رئیس‌جمهور یا خلع او از قدرت می‌تواند به عنوان مقوّم این فضا عمل کند.

 گفتنیست چپ‌ها در حالی زمزمه استعفای آقای روحانی را سر داده – و البته آنرا به اصولگرایان نسبت می‌دهند- که برخی محافل تحلیلی معتقدند ناصیه چپ‌ها و رئیس‌جمهور روحانی به یکدیگر گره خورده است و آنها دچار هم‌سرنوشتی شده‌اند.

این هم‌سرنوشتی نیز نخواهد گذاشت که فرجام بازی تلخ خلع روحانی از قدرت و به استعفا کشاندن او (فرض بر وقوع) آنطور که ستاد جریان خاص طراحی کرده، تمام شود...

***

چه شد که آشنا به یاد صلابت رهبر انقلاب افتاد؟ در جستجوی صلابت روحانی...

ایسنا گزارش داد، «حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس‌جمهور روحانی و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری، به تازگی در یک توییت با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا نوشته است:‌

«اعلام استراتژی جدید آمریکا در مورد ایران از الطاف خفیه الهی برای درک عظمت انقلاب اسلامی، توانایی ملی و صلابت رهبری است. ملت ما برای پاسخ به آمریکا متحدتر خواهد شد. پاسخ ایران به ترامپ نه عجولانه ولی دردناک خواهد بود.»

*در اشاره به این اظهار نظر عجیب آشنا باید از او پرسید که پس صلابت رئیس‌جمهور روحانی در مقابل آمریکایی که کدخدا نام داشت چه می‌شود؟!

چرا امروز که به فضای شکست برجام و غلط بودن وعده‌های دولت در این باره رسیده‌ایم؛ آقایان به یکباره از صلابت رهبری سخن می‌گویند؟!

گفتنیست، چهره‌های دولتی و اصلاح‌طلب طی روزهای اخیر و بویژه پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، به یکباره از نقش رهبری نظام در رفتارهای دولت و مسئول بودن مقام معظم رهبری در مسئله برجام و حتی FATF سخن می‌گویند.[9][10]

آنها همچنین با طرح چیزی تحت عنوان «دولت موازی» از این گفته‌اند که این تشکیلات مخفی! نمی‌گذارد دولت روحانی موفق شود.[11]

این رفتارهای ناجوانمردانه اما در حالیست که مشخص نیست این افراد چرا در طول 5 سال گذشته حرفی از رهبری نظام و صلابت ایشان نمی‌زدند؟!

اساساً چرا روزی که درباره برجام نامه تبریک نوشته شد، روزی که افرادی در خیابان‌ها رقصیدند و روزی که از گلابی‌های برجام و فتح‌الفتوح و آفتاب برجام و «صبح بدون تحریم» سخن گفته شد، حرفی از رهبری و دولت موازی نبود؟!

حتی می‌توان از آقای آشنا پرسید چرا زمانی که با لحنی خواهشگرانه از این می‌گفت که «مقامات کشورهای غربی می‌گویند چگونه به ایران کمک کنیم» حرفی از صلابت رهبری نبود؟![12]

تحلیلگران معتقدند این اظهارات و این قبیل تأکیدات بر نقش و صلابت مقام معظم رهبری! از آنرو صورت می‌گیرد که قرار است ضمن «مقصّرتراشی»، مشکلات کشور و بویژه برجام روحانی به گردن رهبری نظام جلوه داده شود.

این در حالیست که مقام معظم رهبری از روز اول بدبینی خود نسبت به مذاکره و تأکیدشان مبنی بر احتمال زیاد بی‌دستاوردی برجام را ابراز کردند.

در تاریخ نیز آمده است که افرادی در سپاه امیرالمؤمنین(ع) در جنگ صفین، فریب معاویه را خورده، حکمیّت را پذیرفتند و امام را مجبور به پذیرش آن کردند اما در آخر کار هنگامی که خدعه معاویه و عمروعاص بر همگان روشن شد؛ این عده مدعی شدند که علی(ع) هم بایستی در کنار ما توبه کند چون او فرمانده ما بود که حکمیت را پذیرفت!

***

1_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-925128

2_ http://sharghdaily.ir/fa/main/print/188021

3_ mshrgh.ir/837020

4_ mshrgh.ir/856481

5_ https://www.farsnews.com/news/13931127001604

6_ http://etemaadonline.ir/content/189841

7_ mshrgh.ir/856806

8_ https://www.farsnews.com/news/13940616001449

9_ mshrgh.ir/856481

10_ mshrgh.ir/857580

11_mshrgh.ir/857580

12_ https://www.khabaronline.ir/detail/377859/World/diplomacy

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سید IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    از اصلاح طلبان تهوع آور جز این خزعبلات نباید انتظاری داشت!
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      14 71
      یعنی چیز دیگه ای بلد نیستید؟ هر دفعه بعد از وبلاگ مشرق این افاضات رو میشنویم!
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      39 9
      چون افکارتون واقعا تهوع آور و دشمن شاد کن هست
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      3 25
      گمشو روانی
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      5 0
      اصلاح طلبان تنها امید نتانیاهو
  • US ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    115 5
    روحانی کشور مقتدر ایران را به یک کشور دست وپا بسته تبدیل کرده که هر کس وناکسی بتواند هم ضربه بزند بهش وهم تعهدش را در قبال ایران باطل کند
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      0 6
      قبل روحانی مقتدر بودی؟ احمدی نژاد رو جایی راه نمیدادن سوخت بهش نمدادن مجبور بود کشور کشف کنه برای سوختگیری . جنبش غیر متعهد ها برای مرسی سر و دست شکستین بعد مدتی مردم مصر برکنارش کردن . با سخنرانیتون حضار مجلس رو ترک میکردن. کدوم قدرت؟ مثلا جنگنده قاطر؟
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      0 0
      از اقتداری سخن میرانی که در حدود 25درصد جمعیت زندگی ای مرفع داشته .بیش از 75 درصد با تغییرات ونوساناتی زندگی آنها تحت شعاع قرار میگیرد از پس گذران زندگی خود بر نمی ایند.خدای ناکرده جنگ هم شود چه جنگ اقتصادی وچه نظامی همین گروه 75درصدری هستند که باید جور 25درصدی را بکشند
  • US ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    74 4
    در دوره ریاست جمهوری روحانی بود که برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی نیروهای نظامی ایران در سوریه هدف حمله مستقیم قرار گرفتند
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      8 14
      لابد اونم کار روحانیه
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      3 0
      دولت وا داده و سراسر جاسوس عامل جرات و حمله به ایرانیان قهرمان است
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      0 0
      نه کار احمدی نژاده !
  • US ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    68 1
    ستاد بحران اصلاح طلبان آمریکایی هر روز بیشتر خودشون رو لو میدن.این دفعه دیگه باید کلا حذف بشن.شیفت+دیلیت.اینها یه اشتباه محاسبه دارن که وقتیکه دیره متوجهش میشن
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    20 15
    مشرق رو بخاطر همین نقش فعال در پروژه نا امید سازی (الکی امیدواران) دوست دارم
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      19 0
      بدبخت داره از خراورها تدبیر شیخ متوهم میگوید و خوشخیالی هایش
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    24 0
    تا پول مفت نفت و جیب گشاد است
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    33 0
    پاراگراف آخر عالی بود.تاریخ تکرار می شود.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    65 2
    لعنت خدا بر آشنا و رییسش و این دار و دسته اصلاح طلبس
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    37 2
    به اینا دیگه حتی نمیشه گفت اگه دین نداری آزاده باش کلا جوری رفتار میکنن انگار حتی با مفاهیم انسانی آشنا نشدن
  • پویا US ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    44 0
    کلاً مثل گربه می مانند که شما هر جوری بندازیشون بالا به یه شکل پایین خواهند آمد یعنی چهار دست و پا ، اصلاح طلبها همیشه از موضع طلبکار حاضر میشوند
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    37 11
    اکثریت اصلاح طلبان نه بخشی از نیروهای نظام که از لحاظ فکری و رفتاری بخشی از اپوزیسیون و معارضه نظام هستند... کوتاهی مردم و برخی نهادها مثل شورای نگهبان این جماعت مدعی رو بر گرده نظام سوار کرده است...
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    19 3
    بابا مشرق گندشون نکن این بزغاله / قواره ای نیستن/ هیچ وقت این مدلی تحلیل نکن اگرم واقعا می خوان کاری کنن یا به قول تو آماده سازی برای حکومت بعدی، به زبان طنز و تمسخر تحلیل کن که اثرش هم بیشتر باشه
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      21 2
      با همین تزای شما بود که سال ۸۸ نظام داشت سقوط می کرد. سیاست عرصه مسخره بازی و تحلیل طنز آمیز نیست. مشرق به راهت ادامه بده!
  • SE ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    34 0
    اصلاح طلبها را باید اصلاح کرد
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      16 0
      باید از نوع اصلاح و تربیت کرد همچین با قاعده
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      14 1
      باید سپردشون به داعش .. و از امنیت کشور سوءاستفاده نکنند
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    25 0
    براوووو مشرق براوووووو.....احسنت رفتی توی شکم این شبکه همکار سعودی اسراییل امریکا یعنی اصلاح طلب
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    17 0
    بسیار عالی ممنون از تحلیل خوب و بسیار ممنون که حرفها مستند بود
  • نادر IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    14 0
    این گونه آدم ها را باید از مناصب تصمیم گیری کشور بازنشست کرد این ها سرنوشت نظام را معطل خود کرده اند اینها خیال میکردن بیشتر از همه میدانند عافل از اینکه همه چیز را همگان میدانند
  • احدی IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    12 0
    اینها همه حرفها و بازیهای خودشان است تا حواس ملت را از مطالباتشون پرت کنند نمیزارن و نمیشه حرف مفته بگید عرضه ندارید مملکت رو روی سایلنت گذاشتید کی چی مردم زندگی میخوا بکنن
  • مسلم IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    19 1
    اصلاح طلب = یک آدم پرمصرف، کم تولید، همیشه طلب کار و غیر مفید در تمامی عرصه های کشور... حتی اینها رو ملی گرا هم نمیشه دونست...
    • صدرا IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
      4 0
      ملی گرا؟ وطن این اصلاحاتی ها سعودی و ترکیه هست. دیگه هیچ اعتباری در داخل و خارج ایران ندارن این اصلاح طلبها.
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
      1 0
      دقیقاً
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 6
    یعنی چقدر باید اوضاع مملکت داغون بشه و به فنا بره و جوونا بیشتر از اینی که هستن ناامید بشن تا شما بسیجیا بفهمید که اوضاع خودش به اندازه کافی سیاه هست و نیازی به سیاه نمایی نیست؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟ تا کی ميخوای خودتون رو به خواب بزنید؟؟؟ یعنی مشرق تو واقعا فکر میکنی اوضاع کشور بحرانی نیست که اينجوري ماله میکشی؟؟
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 5
    مشرق کارت تمام است. از دولت پاکدستت چه خبر؟؟؟ از باند دکتر مردمی نژادت چه خبر؟؟
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 0
    میگین ترامپ جایگزینی برا برجام نداره. خب باشه ترامپ ابرقدرت جهان نداره. شما که بدبینی جایگزین دارید؟ یا فقط بد بینی؟
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    5 0
    خدا انشا۰۰۰اقاخامنه ای رو حفظ کنه وگرنه همه سران رو باید داد دست داعش که مملکت روبه کجا کشوندن
  • یاسر IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
    6 0
    آقای آشنا! از اون امام جماعت مسجدتون که خودت تو توییتت گفته بودی اوائل انقلاب با بدگمانی و اتهام دروغ اخراجش کردی و بعد که متوجه غلطت شدی دیگه پیداش نکردی چه خبر؟ الان هم همون راه را میری. بس نمیکنی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس