کد خبر 857635
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۵
احمد کاظم زاده

چند عامل موجب شده است که مردم غزه در مقابله با دور جدید تهدیدهایی که علیه فلسطینی‌ها در چارچوب طرح موسوم به معامله قرن صورت می‌گیرد، پیشتاز باشند.

به گزارش مشرق، «احمد کاظم زاده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

قرار بود جزئیات معامله قرن بر سر فلسطین همزمان با انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس در هفتادمین سالروز اشغال فلسطین و اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی منتشر شود اما به دلیل ترس از شعله‌ورتر شدن آتش خشم فلسطینی‌های معترض که با تحصن در مرزهای فلسطین اشغالی همراه بود، به تعویق افتاد و بنا بود با چند روز تأخیر صورت گیرد اما اکنون اعلام شده که انتشار جزئیات این طرح به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.

بیشتر بخوانید:

سومین کشور هم سفارت خود را به قدس منتقل کرد

هرچند امکان دارد یکی از عوامل این تعویق ادامه رایزنی‌ها برای ایجاد تعدیل‌های احتمالی باشد اما تردیدی نیست که مهم‌ترین عامل ترس از اوج‌گیری مجدد اعتراض‌ها باشد که بیش از همه در نوار غزه و در طول مرزهای این منطقه با سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ موسوم به اسرائیل در طی چند هفته گذشته جریان داشته است و در سالروز اشغال فلسطین با ۶۰ شهید و ۲هزار و ۷۰۰ زخمی به اوج رسید.

با وجود اینکه ساکنان نوار غزه با ۲ میلیون سکنه از سال ۲۰۰۶ که حماس در انتخابات پیروز شد تحت طولانی‌ترین و شدیدترین تحریم‌ها قرار دارند و در بسیاری از مواقع از حداقل امکانات معیشتی محروم بوده‌اند اما به محض اینکه از توطئه جدید علیه خود در چارچوب طرح موسوم به معامله قرن مطلع شدند با هرچه در توان دارند دست به کار شدند و با تقدیم بیش از ۱۰۰ شهید و ۱۲ هزار زخمی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده‌اند و امریکا نیز به استثنای وتوی قطعنامه پیشنهادی نتوانسته است کار خاص دیگری برای این رژیم انجام دهد و با وجود تهدیدهای ترامپ شورای حقوق بشر سازمان ملل با اکثریت آرا ضمن محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه خواستار اعزام کمیته حقیقت‌یاب به غزه شد و در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول نیز تشکیل دو کمیته دیگر یکی تحت نظارت سازمان ملل و دیگری تحت نظارت خود سازمان همکاری اسلامی به تصویب رسید و در عین حال امکان دارد در پی وتوی قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت از سوی امریکا بحث‌ها به روال گذشته به مجمع عمومی سازمان ملل کشیده شود.

چند عامل موجب شده است که مردم غزه در مقابله با دور جدید تهدیدهایی که علیه فلسطینی‌ها در چارچوب طرح موسوم به معامله قرن صورت می‌گیرد، پیشتاز باشند؛ نخست اینکه در این طرح حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری خود برای همیشه ملغی می‌شود که بخشی از آنها در اردوگاه‌های نوار غزه ساکن هستند و طی چند هفته گذشته در مرزهای غزه با فلسطین اشغالی به تحصن دست زده‌اند و در تلاشند بعد از سرکوب‌ها و قتل عام‌های جدید نیز کماکان به اعتراض‌های خود ادامه دهند.

دوم اینکه در این طرح قرار است حق فلسطینی‌ها برای تشکیل دولت فلسطینی در کرانه باختری که طبق قطعنامه‌های سازمان ملل از آن برخوردارند برای همیشه از بین برود و به جای آن دولت فلسطینی بر نوار غزه به همراه الحاق بخش‌هایی از صحرای سینای مصر محدود شود و این بدین مفهوم است که در چارچوب این طرح تلاش خواهد شد تشکیلات خودگردان به این منطقه منتقل و بر آن حاکم شود. با این حال عملکرد مردم غزه نشان می‌دهد که آنها به هر طریق ممکن با اجرای این طرح مخالفت و در برابر آن مقاومت خواهند کرد و چه بسا دامنه اعتراضات خود را به سراسر سرزمین‌های اشغالی خواهند کشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    0 0
    از مرحوم حسنین هیکل پرسیدند که امریکا در چه زمانی سفارت خود را به بیت المقدس منتقل می کند؟ پاسخ داد وقتی که سعودی ها موافقت کنند و مصری ها ساکت شوند. الان هم همین اتفاق افتاده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس