کد خبر 857545
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
نماهنگ/ سفره دوست در ماه رمضان

خوردنی های خلق الله شده محصولات فرآوری شده و تراریخته. معماری تاریخی و ملی ما فراموش شده و مردم دلالت شده اند به قوطی کبریت های شصت متری. روابط اجتماعی ما الگویی دارد با مدل روابط حیوانات.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - محمدرضا کائینی، فعال رسانه و تاریخ در صفحه شخصی اش نوشت:

تصویری که هم اینک پیش روی دارید، تذکاری است از یکی از مجالس افطاری در دوره قاجار. اهل تاریخ آورده اند که در این مجالس، ابتدا اغذیه ای سبک به میهمانان داده می شدو پس از ساعاتی، روزه داران با شامی نسبتا مبسوط و مقوی پذیرایی می شدند. نوع غذاهایی هم که طبخ می شدند،با فصل و شرایط آب و هوایی ماه مبارک و در نگاهی کلان تر، سلامتی میهمانان تناسب تام و تمام داشت.

شاید یکی از دلایلی که مردم آن روزگاران، رمضان را به مثابه موسمی نیک می گرفتند، همین آداب و عاداتی بود که باخود داشت و آن را شیرین و متمایز می ساخت. به همین نکته نه چندان با اهمیت، می توان به مثابه رهیافتی نقادانه به زندگی پس از تجدد در ایران نگریست. به راستی موج نوگرایی وارداتی، بر سر زندگی فردی و اجتماعی مردمان این دیار چه آورده است؟

خوردنی های خلق الله شده محصولات فرآوری شده و تراریخته. معماری تاریخی و ملی ما فراموش شده و مردم دلالت شده اند به قوطی کبریت های شصت متری. روابط اجتماعی ما الگویی دارد با مدل روابط حیوانات. اشتباه شد، حیوانات هم بر حسب غریزه، حدودی را رعایت می کنند. سیاست ما هم کپیه ای دست چندم، از زد و بندهای رایج در آن طرف آب است، یعنی اگر خیلی هنر کنیم می رسیم به ابواب جمعی جناب عموسام که پس از سیصد سال تمرین دموکراسی،از تحفه ای به نام ترامپ رونمایی کرده اند و شگفتا که در حول و حوش ما، عده ای هنوز برای رسیدن به غایت این بن بست، هروله می کنند...فاعتبروا یا اولی الابصار.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    56 4
    همه ما فقط یاد گرفتیم غر بزنیم و افسوس گذشته بخوریم و حال را نفرین کنیم و .... و فقط بدگویی از شرایط ! خب کسی پیدا نمیشه بگه چه کنیم ؟ چطور به روزهای خوب برگردیم ؟!
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
    6 16
    وقتی جمعیت زیاد بشه و آب و خاک هم نباشه خب انتظار دارید غذاها چطوری بشه؟؟ نمیشه هم خواستار افزایش جمعیت بود هم غذای ارگانیک خواست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس