سلفی حقارت

روزنامه آفتاب یزد اعتراف کرده است که برجام سودی نداشته است؛ اما در ادامه مدعی شده است که این توافق ضرری هم نداشته است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** آموزش فرهنگ اسلامی ایرانی توسط نماینده حاضر در «سلفی حقارت»

سه‌شنبه هفته گذشته ترامپ ضمن توهین به مردم ایران، از برجام خارج شد. تعدادی از نمایندگان مجلس در اعتراض به یاوه‌گویی‌های ترامپ، در اقدامی نمادین پرچم آمریکا را در صحن علنی مجلس آتش زدند؛ اما آتش زدن پرچم کدخدا! گویا اصلاح‌طلبان را نیز آتش زد! این جماعت با هجمه به این اقدام نمادین، فریاد وامصیبتا سر داده و گلایه کردند که چرا خاطر ترامپ را مکدر می‌کنید؟!

اما قضیه به همین‌جا ختم نشد. یکی از نمایندگان مجلس در واکنش به این اقدام نمادین، یک نسخه از برجام را به هیئت‌رئیسه مجلس تحویل داد!

روزنامه شرق در همین رابطه در مطلبی با عنوان «اعتراض به آتش زدن برجام» نوشت:

«حواشی آتش‌بازی روز چهارشنبه در مجلس همچنان ادامه دارد. در جلسه علنی دیروز «علیرضا رحیمی» در نطق میان‌دستور خود آتش‌زدن برجام و پرچم آمریکا را در صحن مجلس نقد کرد؛ اما آتش‌زنندگان که می‌خواستند کم نیاورند، در تذکرهایی پاسخ رحیمی را دادند. رحیمی آتش‌زدن پرچم دیگر کشورها را فاقد جایگاه در فرهنگ اسلامی و ایرانی دانست و در پایان یک نسخه از برجام را به هیئت‌رئیسه تحویل داد».

اما وقتی قضیه جالب می‌شود که نماینده معترض به آتش زدن پرچم آمریکا، این اقدام را فاقد جایگاه در فرهنگ اسلامی-ایرانی دانسته و جالبتر اینکه شخص مورد نظر کسی است که مردادماه سال گذشته در راستای ارتقای جایگاه فرهنگ اسلامی- ایرانی، با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صحن علنی سلفی انداخت. سلفی که با واکنش بسیار منفی افکار عمومی مواجه شد و «سلفی حقارت» نام گرفت.

در آن روز تلاش‌های حقارت آمیز تعدادی از نمایندگان مجلس- که عمدتاً عضو «لیست امید» هستند- برای گرفتن عکس یادگاری با «فدریکا موگرینی» بازخورد بسیار وسیعی در افکار عمومی داشت. این اتفاق علاوه بر اینکه اصل موضوع تحلیف ریاست جمهوری را به حاشیه برد، نمایندگان لیست امید مجلس را در برابر انتقادهای شدیدی مبنی بر زیر سؤال بردن عزت ملی و تنزل شأن نمایندگان ملت قرارداد.

«علیرضا رحیمی» که اکنون دلواپس فرهنگ اسلامی- ایرانی شده، در آن روز با حرکات دست و ایما و اشاره از موگرینی درخواست می‌کرد تا به او بنگرد و در عکس سلفی او بیفتد!

لازم به ذکر است که پس از انتخاب ترامپ در آمریکا، مخالفین سیاست‌های او در خاک آمریکا-در اقدامی مسبوق به سابقه- اقدام به آتش زدن پرچمشان کردند! ترامپ اعلام کرد که این افراد باید مجازات شوند اما یک قاضی آمریکایی با استناد به قانون اساسی کشورش حکمی را مبنی بر آزاد بودن آتش زدن پرچم کشور در خاک آمریکا صادر کرد.

در گذشته نیز افرادی که خود تبعه آمریکا بودند و حتی در ارتش این کشور شاغل بودند اقدام به آتش زدن پرچم این کشور نمودند که تصاویر آن در فضای وب موجود است! حال سؤال این است که زمانی که مراد ما از آتش زدن پرچم این کشور اعتراض به سیاست‌های خصمانه آمریکاست و قضات این کشور هم این اقدام را توهین به ملت نمی‌دانند «پس چرا برخی کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند»!

در روز جمعه-۲۱ اردیبهشت- مردم کشورمان در راهپیمایی گسترده در سراسر کشور، با سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، به سیاست‌های سلطه طلبانه ترامپ واکنش نشان دادند؛ اما روزنامه‌های اصلاح طلب به صورت هماهنگ این اقدام مردمی را سانسور کردند. واکنش اصلاح‌طلبان صرفاً به سانسور این حضور باشکوه ختم نشد. این جماعت به مردم اعتراض کردند که چرا به کدخدا! درشت می گویید و او را ناراحت می‌کنید!

در همین رابطه روزنامه همدلی در یادداشتی نوشته بود: «درک موقعیت زمانی، ایجاب می‌کند حرکتِ خِردستیزِ رئیس‌جمهوری آمریکا در بیرون بردن این کشور از برجام، چماق تکفیر و دستمایه جماعتی برای برخورد با مخالفانِ فکری در داخل قرار نگرفته یا به نفع جناحی خاص مصادره به مطلوب نشود. روا نیست، مخالفانِ دولت روحانی، از این رخدادِ ناخواسته «پیراهن عثمان» بر سرِ دار کرده و عَلَم و کُتَل در شهر راه بیندازند چه، چنین حرکتی به مثابه «آب به آسیاب دشمن ریختن» و نهایت بی‌انصافی‌ست».

** ناصری: به روحانی نمره‌ای بالاتر از ۱۲ نمی‌دهم

«عبدالله ناصری» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«بنده اگر در پایان دولت نخست آقای روحانی به وی نمره ۱۵ دادم امروز در طلیعه دومین سال از دولت دوم وی حتماً نمره‌ای بالاتر از ۱۲ نمی‌دهم».

چندی پیش روزنامه اعتماد در مطلبی نوشته بود: «حالا بیش از ۶ ماه از استقرار رسمی کابینه دوازدهم می‌گذرد، نه تنها چیزی به سبد اقتصادی خانواده اضافه نشد، بلکه هنوز رنگ و بوی تغییر وضعیت معیشتی هم در سفره مردم دیده نمی‌شود. قیمت‌ها هرازگاهی افزایش پیدا می‌کند و دریافتی‌های مردم چندان تغییری نمی‌کند. روز به روز بر تنگنای وضع اقتصادی خانواده‌ها افزوده می‌شود».

اکنون مطالبه اصلی مردم رسیدگی دولت به وضعیت معیشت و حل معضل بیکاری است. این مطالبه حتی از سوی کارشناسان اقتصادی حامی دولت نیز بارها بیان شده است؛ اما متاسفانه دولتمردان به هرگونه مطالبه گری و انتقاد از کارنامه ضعیف اقتصادی دولت، برچسب «تخریب گر» و «ناامیدکننده مردم» می‌زنند و کارنامه غیرقابل قبول اقتصادی دولت را انکار می‌کنند.

چندی پیش «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور گفته بود: «الان عده‌ای درباره اقتصاد به گونه‌ای حرف می‌زنند که انگار وضعیت اقتصاد کشور در پنج سال اخیر بدتر شده است...وقتی می گویید وضعیت اقتصاد بد است، یعنی ریلی که برای اقتصاد کشور درست کرده‌اید، درست نیست و باید مسیر اقتصاد کشور تغییر کند. من می گویم وقتی همه شاخص‌های اقتصاد کشور درست است، نباید ریل را عوض کرد».

** برجام اگر سود نداشت، ضرر هم نداشت

روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز نوشت: «برجام اگر سود نداشت، ضرر هم نداشت».

روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی نوشت:

«ادامه حضور یا خروج هرکدام از امضاکنندگان به استثنای جمهوری اسلامی ایران، تاثیری وضعی بر قوام و اعتبار حقوقی آن در عرصه روابط بین‌المللی ندارد».

چندی پیش یکی از فعالین اصلاح طلب گفته بود: «ایران تا جایی که می‌تواند و دیپلماسی عمل می‌کند و ارتباط با اروپا امکان‌پذیر است باید برجام را حفظ کند مگر اینکه همه از برجام خارج شوند که در این صورت دولت باید تصمیم قاطعی بگیرد».

گویا بی دستاوردی برجام، بزک کنندگان این توافق را دچار هذیان گویی کرده است. روزنامه آفتاب یزد اعتراف کرده است که برجام سودی نداشته است؛ اما در ادامه مدعی شده است که این توافق ضرری هم نداشته است.

بزرگ‌ترین ضرر برجام این بود که اقتصاد کشور را حداقل ۳ سال معطل و بلاتکلیف نگه داشت. از سوی دیگر صنعت هسته‌ای ایران تقریباً تعطیل شد اما خواسته اصلی ما که لغو تمامی تحریم‌ها بود و حتی آقای روحانی نیز صراحتاً به این موضوع اشاره کرد، جامه عمل به خود نپوشید.

برجام نه تنها تحریم‌ها را لغو نکرد بلکه با تحریم‌هایی همچون تحریم آیسا و تحریم کاتسا ۲۰۱۷(مادر تحریم‌ها)، دامنه آن را گسترده‌تر کرد.

** گلایه اصغرزاده از اصلاح‌طلبان پفکی

«ابراهیم اصغرزاده» در مصاحبه با روزنامه قانون گفت: «ما با دو نوع اصلاح‌طلب روبه‌رو هستیم. اصلاح‌طلبان واقعی و اصلاح‌طلبان پفکی و بروکرات که کارشان توجیه شرایط موجود و ضعف‌ها از طریق شعارهای اصلاح‌طلبانه است».

«ابراهیم اصغرزاده» چندی پیش در مصاحبه با ویژه‌نامه نوروزی روزنامه آفتاب یزد گفته بود:

«بعضی اصلاح‌طلبان با توجیهاتی ازاین‌دست که در این شرایط حساس نباید سطح توقعات را از روحانی بالا برد یا این استدلال که حسن روحانی همین است دیگر و همیشه خودش بوده است، بر وظایف مبرم قانونی و تکالیف سیاسی وی سرپوش می‌گذارند. نتیجه این توجیه گری در میان بدنه اصلاحات و حامیان دولت یک نوع کرختی و بی‌تفاوتی است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    30 0
    ممنون از مشرق عزیز
    • سکوت جایز نیست IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      19 0
      برجام اروپایی بازی خطرناک و مهلکیست یعنی دیگر ما انتظاری از آمریکا بعنوان تحریمگر اصلی و رفع تحریم بانکی و... نداشته باشیم او همینطور ما را تحریم جدید کند و اروپا هم فقط تماشا کند و مرگ تدریجی اقتصادکشور ما هم خود تعطیلی هسته ای و علمی را ادامه دهیم برای هیچ نگذارید بیش از این تحقیر شویم این پرونده خطرناک را از دست دولت مرعوب و دلبسته غرب و برجام بگیرید تمام کنید این بازی مهلک و تحقیرکننده برجام را
    • پری مجرد۴۳ ساله IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      0 7
      به خدا قسم پرسپولیس امروز حذف میشه
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    20 1
    افرین بر مهندس «علیرضا رحیمی» که اکنون دلواپس فرهنگ اسلامی- ایرانی شده، اما در آن روز با حرکات دست و ایما و اشاره از موگرینی درخواست می‌کرد تا به او بنگرد و در عکس سلفی او بیفتد!
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    30 0
    برجام نه تنها تحریم‌ها را لغو نکرد بلکه با تحریم‌هایی همچون تحریم آیسا و تحریم کاتسا ۲۰۱۷(مادر تحریم‌ها)، دامنه آن را گسترده‌تر کرد.
  • احمد IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    31 1
    برجام یه سود خیلی بزرگ داشت اونم بستن در دهن نوکرهای بی جیره و مواجب و دنباله های آمریکا در داخل کشور بود.
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      36 1
      نه هنوز زبون داز توشون زیاده
    • حجت IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
      29 1
      این دهانها بسته نمی شود مگر با دادگاه های انتقلابی به جرم خیانت به مملکت
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    24 0
    این لیست فله ای ها و گله ای های امید برای موگرینی دارند غش و ضعف می کنند.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    20 0
    انقد ضرر داشت که حد نداره خودتونم میدونید مخصوصا اونایی که در جریان مسائل ریزش هستند میدونن چقد هزینه را بر باد دادن کسی جز ظریف نمیدنه چه گند کاری کردن
  • سید IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    16 0
    این پلشت های اصلاح طلب تهوع آورترینند.
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    8 0
    برای سر اسلاحتلبا جایزه بزارید
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    10 0
    بزرگترین آورده برجام سقوط ارزش پول ملی است.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    8 0
    بزرگترین آورده برجام سقوط ارزش پول ملی است.
  • FR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    9 0
    از اون خوشگلاش! بندازید.
  • SE ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    15 0
    در آینده اذعان خواهند کرد که به علت آثار سوئ برجام هموروئید هم گرفته اند
  • ناشناس IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    8 0
    هنوز هم با دیدن این عکس سلفی حقارت حالم خراب میشه ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس