کد خبر 855170
تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
 تلخی چغندرقند بر کام کشاورزان لرستانی

تاخیر در پرداخت مطالبات چغندرکاران و نبستن قرار داد جدید برای تحویل محصول، کام چغندرکاران لرستانی را تلخ کرده است.

به گزارش مشرق، چغندر به دلیل فرآورده‌های جانبی و تولید شکر نقش موثری در اقتصاد کشاورزی دارد و با توجه به اهمیت و تنوع آن یک محصول استراتژیک به شمار می‌آید.

هر ساله بخشی از اراضی زراعی استان لرستان به کشت چغندر اختصاص می‌یابد به طوری که سال گذشته بیش از 7 هزار هکتار از اراضی استان به زیر کشت این محصول شیرین رفت و در نهایت بیش از 300 هزار تن چغندر برداشت شد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات جلسه ستاد تنظیم بازار

کشاورزان شهرستان دورود و ازنا نیز هر ساله سهم عمده‌ای از کاشت و برداشت چغندر را به خود اختصاص می‌دهند تا در فصل برداشت، محصولشان را راهی کارخانه‌های قند کنند اما در کنار شیرینی این محصول باید حکایت تلخ این چغندکاران را شنید و از خرمن مشکلات ریز و درشتی که این روزها کام آنها را تلخ کرده است یاد کرد.

بلاتکلیفی کشاورزان در هنگام برداشت محصول و تحویل به کارخانه قند، نداشتن قرارداد با کارخانه‌ها، نبود صنایع تبدیلی برای این محصول، نبود تناسب بین افزایش قیمت چغندرقند تولیدی با قیمت نهاده‌های کشاورزی، اجرت کارگر و هزینه حمل و نقل و حذف حمایت‌های قبلی حکایت و دغدغه امروز کشاورزانی است که دیگر امیدی برای کشت این محصول ندارند.

اما مهمتر از همه مشکلات یاد شده که خستگی این کشاورزان چغندکار را دو چندان می‌کند تاخیر در پرداخت مطالبات آنهاست که پس از گذراندن روزهای سخت، پرتلاش و پایان مراحل برداشت محصول، باید ماه‌ها به انتظار بنشینند تا مزد زحماتشان را دریافت کنند.

برای شنیدن دغدغه چغندکاران لرستانی به سراغ یکی از قدیم کشاورزان شهرستان دورود می‌رویم تا از وضعیت کاشت و برداشت این محصول برایمان بگوید.

این کشاورز دورودی که عمر و جوانی خود را در زراعت و کشاورزی گذرانده است می‌گوید: از سال 94 تا 96 سالانه حدود 1400 تن چغندر برداشت می‌کردم اما در این چند سال هیچ گونه توجهی از سوی دولت و شرکت قند اصفهان که چغندرها را تحویل می‌گیرد به ما نشد و همیشه به مشکل رو به رو بودیم.

وی که با گذشت چندین ماه از فصل برداشت هنوز مزد کارش را نگرفته است عنوان می‌کند: آبان ماه سال گذشته 1400 تن چغندر که بالغ بر 400 میلیون بود به شرکت تحویل دادم اما هنوز طلبم را نداده‌اند و تنها 20 درصد آن را پرداخت کرده‌اند.

تاخیر در پرداخت طلب چغندرکاران

این کشاورز دورودی بیان می‌کند: سال گذشته برای کشت چغندر 200 میلیون تومان هزینه کردم، به راستی اگر این 400 میلیون تومان را ما از بانک وام دریافت می‌کردیم چقدر بهره از ما می‌گرفتند؟! در حالی که 6 ماه می‌گذرد و هنوز خبری از پرداخت طلبمان نیست؛ سال گذشته نیز شهریور ماه با ما تسویه کردند در حالی که ما محصولمان را آبان ماه 95 تحویل داده بودیم.

وی یکی از مشکلات چغندکاران را تاخیر در تحویل و در پی آن خرابی محصول می‌داند و تصریح می‌کند: سال گذشته 200 میلیون برای کشت چغندر هزینه کردم ولی آنقدر چغندر در زمین ماند تا نزدیک 150 تن از آن افت زده شد و تاخیر در تحویل آنقدر طولانی شد که چغندر تا اواخر آبان ماه در زمین ماند برخی نیز محصولشان آنقدر در زمین ماند که خراب شد.

این کشاورز دل خسته دورودی که دیگر تصمیمی برای کشت چغندر ندارد، می‌گوید: برای حمل چغندرها باید تریلی حمل کننده بارنامه داشته باشد تا با مجوز بار را حمل کند و از آنجا که بارنامه نمی‌دادند ما مجبور بودم برای هر تن 38 هزار تومان پرداخت کنم و به عبارتی برای هر تریلی 750 هزار تومان پشت بار نامه اضافه پرداخت کنم که در مجموع بالغ بر 24 میلیون تومان فقط هزینه پشت بارنامه پرداخت کردم.

دلسردی کشاورزان دورودی برای کاشت چغندر

وی به دلسردی و دل نگرانی سایر چغندکاران این منطقه برای ادامه کشت چغندر اشاره و عنوان می‌کند: تا پول به دست ما کشاورزان برسد نصف نصف هم نمی‌شود و چیزی جز زحمت برایمان ندارد.

این چغندرکار دورودی بیان می‌کند: سال گذشته به خاطر تاخیر در تحویل اینقدر چغندر در زمین ماند که سیاه شد و در نهایت آذر ماه که بار کنی چغندر داشتیم گفتند چغندر سیاه و یخ زده است این بود که به خاطر خسارت های تحمیل شده دیگر چغندر نکاشتم.

وی تصریح می‌کند: اکنون مابقی طلبمان باقی مانده و هرچه به دفتر اصفهان مراجعه می‌کنیم آن را پرداخت نمی‌کنند و می‌گویند دولت شکر را تحویل گرفته اما هنوز پولی پرداخت نکرده است.

افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی

این کشاورز دورودی که می‌خواهد در این رسانه صدایش به گوش مسئولان برسد می‌گوید: سه سال است که قیمت خرید چغندر را در 1300 تومان نگه داشته‌اند در حالی که تنها قیمت یک کیسه کود آمونیوم به  135 هزار تومان رسیده است.

وی عنوان می‌کند: یک نفر در اصفهان قرار داد تمام کشاورزهای این منطقه را به نام خود می‌بندد و بعد خودش با کارخانه قرار داد می بندد، وقتی هم طلبمنان می‌ماند و به کارخانه مراجعه می‌کنیم می‌گویند ما با یک نفر قرار داد داریم و اصلا شما را نمی‌شناسیم، سراغ فرد مذکور که می‌رویم نیز می‌گوید کارخانه باید پول بدهد تا پراخت کنم و این معطلی همچنان ادامه دارد.

این چغندرکار دورودی با اشاره به اینکه هر تن چغندر 16 عیار را 510 هزار تومان خریداری می‌کنند، بیان می‌کند: هر عیاری که از چغندر پایین بیاید 20 هزار تومان از آن کم می‌کنند، البته هیچ وقت نمی‌گذارند عیار آن بالا برود چون تاکنون هرچه چغندر از این منطقه تحویل داده شده عیار آن از 17 یا نهایت 18 بالاتر نرفته است.

حذف حمایت‌های دولت از چغندرکاران

وی به حذف حمایت‌های دولت از چغندکاران اشاره می‌کند و می‌گویند: از قدیم الایام تاکنون به ازای هر تن چغندر دو کیلو قند و 25 کیلو تفاله چغندر به کشاورزان میدادند اما دولت امسال گفته است تفاله و قند حق کشاورز نیست و آن را حذف کرده است.

این کشاورز دورودی می‌گوید: اکنون نماینگی اصفهان اعلام کرده است که محصول چغندر را در سطح وسیع خریداری می‌کند و به سمت خرید از هکتارهای کم نمی‌رود از طرفی نمایندگی چالانچولان نیز می‌گوید کشاورز به سمت خرید بذر آزاد برود، قرار دادی نمی‌بندیم که با این اوصاف هیچ قول مساعدی برای تحویل به کشاورز نداده‌اند.

مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در رابطه با مشکلات چغندکاران دورود و ازنا می‌گوید: هر ساله دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی چغندرکاران، حمایت ویژه‌ای از آنها می‌کرد به نحوی که به ازای هر تن چغندر که تحویل می‌دادند تولیداتی مانند علوفه، کنجاله، قند و شکر دریافت می‌کردند اما متاسفانه امسال این حمایت حذف شده است.

وی عنوان می‌کند: چغندکاران امسال نه تنها این بسته حمایتی را دریافت نمی‌کنند حتی برای خرید چغندرقند نیز با کشاورزان دورود و ازنا قرارداد بسته نمی‌شود.

نبستن قرارداد با چغندرکاران لرستان

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس ضمن انتقاد از حذف حمایت‌های انجام شده بیان می‌کند: علاوه بر عدم انعقاد قرار داد مزیتی که سبب دلگرم شدن کشاورزان در جهت تولید بود نیز حذف شده است.

وی به نارضایتی چغندکاران دورود و ازنا به دلیل تاخیر در پرداخت طلب اشاره  و تصریح می‌کند: حیات کارخانه‌های قند به کشتی است که چغندر کاران می‌کارند بنابراین وقتی این محصول را به موقع از کشاورز تحویل نگیرند و حمایت نکنند سال بعد چغندر نمی‌کارند و سراغ کشت دیگر می‌روند.

کیانپور می‌گوید: وقتی چغندکاران به سمت کشت محصولات دیگر بروند، کارخانه‌های قند با مشکل مواجه می‌شوند و ناچاراند شکر تصفیه نشده را وارد  و روی آن کار انجام دهند که این ضربه‌ای به تولید داخلی است پس اگر حمایت از کالای ایرانی را می‌‎خواهیم باید کشاورزان را نیز حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه اکثر کشاورزان در جهت کشاورزی تسهیلات گرفته‌اند و با مشکل مواجه می‌شوند، خاطرنشان می‌کند: دولت از کارخانه قند حمایت کند شکر و قند به موقع وارد بازار شده و از واردات بی رویه جلوگیری می‌شود از طرفی می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا به موقع کار خود را به نحو احسنت انجام دهند.

بحران اقتصادی برای چغندرکاران لرستان

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس عنوان می‌کند: چغندرکاران با عدم بستن قرارداد خرید وارد بحران اقتصادی شدند پس اگر دولت نسبت به تولید محصولات کشاورزی بی‌تفاوت باشد و محصول را با نرخ  مناسب خریداری نکند بدیهی است که چغندرکاران برای کسب فرصت‌های اشتغال روانه دیگر شهرها می‌شوند.

وی با بیان اینکه بلاتکلیفی چغندرقند تبعات منفی اقتصادی برای کشاورزان به همراه دارد، بیان می‌کند: مهاجرات یکی از پیامدهای عدم انعقاد قرارداد خرید چغندرقند از کشاورزان دورود است.

کیانپور می‌گوید: در بحث گندم نیز با اینکه دولت نرخ تورم را نقطه به نطقه اعلام می‌کند اما قیمت خرید گندم از کشاورزان به نرخ سال گذشته است و مطرح شده که در سال 97 هیچ تغییری نمی‌کند و این در حالیست که قیمت نهاده‌های کشاورزی مانند بذر و کود افزایش پیدا کرده است پس دولت باید متناسب با این تورم چاره اندیشی کند.

با توجه به اهمیت چغندر، این محصول استراتژیک که به طور متوسط ضریب اشتغالزایی بسیار بالایی نیز دارد می‌طلبد مسئولان حوزه کشاورزی موانع موجود بر سر راه کشاورزان را کاسته تا با دلگرمی آستین‌های پر توان خود را در جهت رونق تولید داخلی بالا بزنند و نیازمند شکر وارداتی نباشیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس