پوستر نمایشگاه کتاب - 1397 - کراپ‌شده

یک فعال نشر ترکیه می‌گوید: ما برای نمایش و عرضه کتاب‌های‌مان به ایران آمده‌ایم نه برای جذب توریست، اما مردم ایران از ما می‌پرسند قیمت خانه در ترکیه چند است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، مهدی میردال ـ مسئول نشر کوثر ترکیه ـ درباره فعالیت‌های این غرفه در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: بیشتر ایرانی‌ها وقتی این‌جا می‌آیند فکر می‌کنند من نماینده ترکیه هستم، اما ما نماینده ترکیه نیستیم؛ ما ناشر هستیم که از این کشور آمده‌ایم و در نمایشگاه کتاب شما شرکت کرده‌ایم. اکثر کسانی که می‌آیند، راجع‌ به ترکیه از ما می‌پرسند، این‌که قیمت خانه آن‌جا چطور است؟! کجای ترکیه برای زندگی خوب است، یا  می‌خواهند گردش بروند، کجاها سر بزنند؟ درست است که این‌ها خوب است اما ما می‌خواهیم کتاب‌های‌مان را ببینند، ما برای کتاب آمده‌ایم نه برای توریست.

او در ادامه گفت: کتاب‌هایی که منتشر می‌کنیم کتاب‌های دینی است. ترکیه سه میلیون شیعه دارد و ما خواستیم ایرانی‌ها بدانند در میان ترک‌ها هم شیعه است و در این زمینه فعالیت‌هایی دارند. همچنین خواستیم  ناشران دیگر، با ما آشنا شوند و باهم ارتباط برقرار کنیم.

او با بیان این‌که  فارسی را یاد گرفته، اظهار کرد: دو سال پیش هم زمانی که نمایشگاه کتاب در «شهر آفتاب» بود، به ایران آمدم اما اولین‌بار است که در مصلا هستم، این‌جا به لحاظ رفت و آمد به شهر و امکانات رفاهی مانند غذا خیلی بهتر است و می‌توان شهر تهران را گشت، همچنین رفت و آمد مردم به این‌جا خیلی زیاد است که آن‌هم طبیعی است. اما نمی‌دانم چرا از شهر آفتاب آمدید این‌جا؟ چرا این همه هزینه می‌کنید؟

این فعال نشر ترکیه سپس گفت: می‌گویند در ایران کتاب گران است اما من این‌طور فکر نمی‌کنم زیرا مردم کتاب‌های زیادی می‌خرند و در دست همه‌شان یک کیسه پر از کتاب است. شاید به هم خوردن برجام و گران شدن ارز در ایران بعد باعث گران شدن قیمت کتاب شود اما الان در نمایشگاه من چنین حسی را ندارم.

او با بیان ‌این‌که نمایشگاه کتاب تهران خیلی خوب است، اظهار کرد: ما در کشورمان نمایشگاهی به نام «تویات» داریم که نمایشگاه تهران چند برابر بزرگ‌تر از آن‌جا است. میزان بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران خیلی بیشتر از نمایشگاه ترکیه است، و در این‌جا نسبت به کشور من جوانان علاقه بیشتری به کتاب دارند.

مهدی میردال درباره این که با نوسان ارز در کشورمان مشکلی برای‌شان پیش نیامده، گفت: ما با لیر حساب کردیم نه دلار و یورو، به همین دلیل سخت نبود.

این فعال نشر با بیان این‌که رفت و آمدها بین دو کشور تأثیر خیلی زیادی در روابط فرهنگی کشورها دارد، گفت: ایرانی‌ها باید رسم و رسوم توریستی را یاد بگیرند، اگر می‌خواهند از ترکیه توریست جذب کنند باید با فرهنگ ما آشنا شوند. ایرانی‌ها فرهنگ کشور ما را یاد نگرفته‌اند اما ترک‌ها آشنایی کامل با فرهنگ ایران دارند. ایرانی‌ها رسم و رسوم مهمانداری خارجی را بلد نیستند که باید به آن توجه کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رسول ترک IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    16 2
    :)))))من شرمندم
  • AE ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    1 5
    هر چقدرم قلدرم بازی دربیارن آخرش
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    14 5
    برن گم شن یه عده از این بی لیاقتا.فکر کردن جنگ جدیدی تو خاورمیانه اتفاق بیفته میرن سواحل انتالیا کنار زن لختیا در امان میمونن.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    28 2
    ملت ما شده مثل ادمهای تازه به دوران رسیده که همش فکرالافی خوشگذرانی ها بی مورد هستند و فکر میکنند همه دنیا همینجورن
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    76 8
    اجداد مغول شما که اهل کتاب سوزان بودند حالا شما کتاب دوست شدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس