کد خبر 852715
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
حزب الله

عضو هیأت رئیسه جنبش أمل لبنان تأکید کرد که پیروزی حزب الله و جنبش متبوعش در انتخابات پارلمانی لبنان قطعی است.

به گزارش مشرق، انتخابات پارلمانی لبنان از ساعاتی پیش آغاز شده است و در آن نامزدها برای تصاحب ۱۲۸  کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت می کنند تا پس از آن دولت جدید تشکیل شود. در ژوئن ۲۰۱۷ قانون جدید نظام انتخاباتی لبنان تصویب شد و جای نظام پیشین را گرفت.

بیشتر بخوانید:

آغاز انتخابات پارلمانی لبنان

قانون پیشین در سال ۱۹۶۰ تصویب و به قانون «۶۰» معروف بود. در نظام انتخاباتی قبلی ۱۲۸ عضو پارلمان از طریق ۲۶ حوزه انتخابیه انتخاب می‌شدند به طوری که رأی‌دهندگان می‌توانستند به اندازهٔ کرسی‌هایی که به حوزهٔ ایشان تعلق داشت از میان نامزدهای آن حوزه انتخاب کنند. نامزدهایی که بیشترین تعداد آرا در هر یک از طوایف لبنان را کسب می‌کردند برنده حساب می‌شدند. نظام انتخاباتی جدید مبتنی بر روش نمایندگی نسبیتی است و لبنان را به ۱۵ حوزهٔ انتخابیهٔ چندکرسی تقسیم کرده است.

لبنان دارای گرایش‌های دینی-مذهبی و سیاسی مختلف و شناخته شده است؛ در قانون قبلی بر اساس همین گرایش‌ها مشخص بود لیست پیروز هر حوزه انتخاباتی کدام است و همه آنها وارد پارلمان می‌شدند اما قانون جدید امکان رقابت منصفانه‌تر را فراهم کرده زیرا هر لیست با توجه به درصد آرای کل لیست و نیز آرای هر نماینده وارد پارلمان می‌شوند. به بیان دیگر در انتخابات‌های قبلی، احزاب کوچکتر، شانسی نداشتند و مجبور بودند وارد لیست احزاب بزرگ‌تر شوند اما اکنون فرصت رقابت پیدا کرده‌اند.

در همین ارتباط «خلیل حمدان» عضو هیأت رئیسه جنبش أمل اظهار کرد؛ 

*چه جریان هایی در انتخابات پارلمانی لبنان مشارکت دارند؟ 

جریان اصلی شرکت کننده در انتخابات پارلمانی لیست أمل و الوفاء و همچنین حزب الله لبنان در محور جنوبی است. این لیست هم در محور جنوبی و هم در سراسر لبنان دارای طرفداران بسیاری بوده و از محبوبیت بالایی برخوردار است و ان شاء الله جزو لیست های پیشرو در انتخابات خواهد بود.

*آیا گروه ها و جریان های سیاسی جدیدی در انتخابات پارلمانی لبنان ظهور و بروز داشته اند؟

بله گروه های جدیدی در انتخابات پارلمانی لبنان حضور دارند. با این حال، این گروه ها شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات ندارند چراکه از پایگاه اجتماعی بالایی برخوردار نیستند.

*آیا ممکن است انتخابات پارلمانی لبنان به بروز تغییرات استراتژیک در این کشور بینجامد؟ 

برخی تلاش می کنند لبنان را به جایی دور از مقاومت سوق دهند اما با این حال، گروه ها و جریان های مقاومی ازجمله جنبش أمل و حزب الله در سراسر لبنان وجود دارند که بر لزوم نقش آفرینی مقاومت در کشور در کنار ارتش و ملت تأکید دارند. 

این در حالی است که گروه های وابسته به سلیمان فرنجیه نیز حامی مقاومت هستند. این بدان معناست که هیچکس نمی تواند لبنان را از ماهیت آن و مواضع اصولی اش در قبال رژیم صهیونیستی دور سازند.

*نسبت پیروزی حزب الله و امل در انتخابات را چگونه ارزیابی می کنید و اینکه آیا حزب الله در میان شیعیان، رقبایی نیز دارد؟ 

می توانم بگویم لیست حزب الله و جنبش امل صد در صد موفق می شود و اگر در این میان اتفاق غیرمترقبه ای هم رخ دهد بدون شک درصد کمی از این پیروزی دچار خدشه خواهد شد.

*میزان مشارکت مردم در انتخابات چگونه خواهد بود؟ 

میزان مشارکت مردم در انتخابات عادی است بین ۴۲ تا ۵۰ درصد خواهد بود. در این مرحله اما ممکن است این میزان مشارکت حتی به ۶۰ یا ۶۵ درصد هم برسد. علت این مسأله آن است که مردم از طریق مشارکت در انتخابات به دنبال آن هستند تا نقش خود در حمایت از مقاومت و وحدت کشور را ایفا کنند.

*آیا راه حلی برای خلاصی یافتن از طایفه گری در انتخابات لبنان وجود دارد؟

در قانون اساسی راه حلی برای خلاصی یافتن از طایفه گری وجود دارد اما در این میان موانعی نیز هست. لبنان از ۱۷ طایفه تشکیل می شود و باید این وضعیت را مدیریت کرد. در آینده امید داریم که این طایفه گری حل و فصل شود.

*چرا در این دور از انتخابات برخلاف ادوار گذشته به نقش مهاجران لبنانی توجه ویژه ای شد؟ 

این توجه ویژه پس از آن صورت گرفت که احساس شد باید به نقش مهاجران لبنانی نیز احترام گذاشت و آن را با اهمیت شمرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس