سرگئی لاوروف نمایه

وزیر خارجه روسیه به همراه همتای اردنی خود در یک کنفرانس خبری مشترک در شهر «سوچی» بر حل مسالمت‌آمیز مسئله سوریه تأکید کردند.

به گزارش مشرق، «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن به همراه «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در شهر «سوچی» کنفرانس خبری مشترک برگزار کردند.

لاوروف در این کنفرانس خبری به بحث سوریه اشاره کرد و گفت: «ما از تلاش‌های مسالمت‌آمیز در راستای مبارزه با تروریسم در سوریه حمایت می کنیم». 
وی افزود: «وضعیت در خاورمیانه ما را نگران کرده و از ازسرگیری مذاکرات صلح حمایت می‌کنیم. دعوت ما از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها برای مذاکره در  مسکو همچنان پابرجاست و قدس باید پایتخت ادیان سه‌گانه باشد».

«ایمن الصفدی» هم تصریح کرد: «کمیته مشورتی به زودی برای فعال‌سازی روابط میان روسیه و اردن تشکیل می‌شود. هیچ راه‌حلی غیر از راه‌حل سیاسی برای مسأله سوریه وجود ندارد. ایجاد مناطق «کاهش تنش» در سوریه تا کنون بهترین راه‌حل مرحله‌ای بوده است. تشدید تنش‌ها در سوریه به نفع هیچ کسی نیست و هیچ راه‌حلی بدون گفت‌گوی سوری-روسی-آمریکایی و عربی وجود نخواهد داشت».

بیشتر بخوانید:

جزئیات جنگ روانی نتانیاهو ضد ایران/ پشت پرده تصاویری که صهیونیست‌ها از تهران منتشر کردند +عکس

وزیر خارجه روسیه به تلاش‌های آمریکا در آموزش تروریست‌های سوری اشاره کرد و گفت: «آمریکا شبه‌نظامیان را در «التنف» واقع در جنوب سوریه آموزش می‌دهد».

وی توضیح داد:‌«و در این منطقه که آمریکایی‌ها به صورت یکجانبه قلمرو خود در اطراف التنف و کمپ‌ پناهجویان رقبان را اعلام کردند، اتفاقات بسیار عجیبی در حال رخ دادن است، از جمله آموزش شبه‌نظامیان است که به منظور تداوم مبارزات آنها علیرغم توافقات آتش‌بس صورت می‌گیرد».

وی ادامه داد: «مأموریت منطقه کاهش تنش در غوطه شرقی انجام شده است و دولت سوریه کنترل بر این منطقه را به دست گرفته است و روسیه و اردن به همکاری در منطقه کاهش تنش در جنوب غربی سوریه ادامه می‌دهند».

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد که یک پایگاه نظامی آمریکا در پادگان التنف سوریه وجود دارد که آموزش و تجهیز معارضان مسلح سوری در آنجا صورت می گیرد.

طبق این گزارش، کمپ آوارگان رقبان در «منطقه امنیتی» در نزدیکی پایگاه نظامی التنف آمریکا قرار دارد که به صورت غیرقانونی در آوریل 2017 به بهانه مبارزه با تروریست‌ها بنا شده است.

لاوروف در بخشی از سخنان خود به شو ضدایرانی اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: «روسیه از اسرائیل می خواهد اگر اطلاعاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد، خیلی فوری در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد».

نتانیاهو شامگاه دوشنبه (10 اردیبهشت) در شوی تبلیغاتی جدید علیه ایران، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی زونکن و لوح‌های فشرده‌ای تحت عنوان «اسناد و مدارک» نشان داد و مدعی شد بعد از امضای برجام، ایران به صورت مخفیانه بُعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد.

وزیر خارجه روسیه درباره احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: «اگر آمریکا عقب‌نشینی از برجام را اعلام کند، جامعه بین‌الملل یکی از ابزارالات کلیدی تضمین منع گسترش (سلاح‌های) هسته‌ای را از دست می‌دهد».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس