کد خبر 852016
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
پمپئو؛

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: درباره برجامِ ناقص تصمیم گرفته؛ روسیه را با تبعات اقدامات متخاصمانه خود مواجه می‌کنیم و به زودی سفارتمان را به اورشلیم می‌آوریم.

به گزارش مشرق به نقل از وبگاه وزارت خارجه آمریکا، مایک پمپئو وزیر خارجه جدید آمریکا در مراسم ادای سوگند در محل این وزاتخانه در سخنانی در حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد: با چالش هائی در جهان مواجهیم. ... با همه انواع دشمنی های ایران مواجه هستیم؛ در گام های آتی بر آنیم تا درباره برجامی که دارای نواقصی است تصمیم گیری کنیم.

وزیر خارجه جدید آمریکا در حضور رئیس جمهوری این کشور گفت: روسیه را با تبعات واقعی اقدامات متخاصمانه این کشور مواجه ساختیم. همچنین به زودی سفارت خود را سال ها پیش از برنامه از پیش تعیین شده به اورشلیم (بیت المقدس) منتقل خواهیم کرد.

لازم به ذکر است، منابع آگاه ساعاتی پیش اعلام کردند که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا تقریبا تصمیمش را برای خروج از برجام گرفته است.

این خبر را دو مقام کاخ سفید و یک منبع آگاه از مباحثات داخلی در کاخ سفید درباره برجام به رویترز گزارش داده‌ و افزوده‌اند: هنوز اینکه ترامپ با چه ساز و کاری آمریکا را از برجام خارج خواهد کرد، روشن نیست.

بیشتر بخوانید:

خبر رویترز از تصمیم نهایی ترامپ درباره برجام

پمپئو: ما سرنوشت برجام را مشخص خواهیم کرد

لازم به ذکر است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سه شب پیش در ادامه اقدامات نمایشی پیشین خود علیه ایران با به تصویر کشیدن برخی عکس ها و آنچه وی از آن ها به عنوان اسناد و مدارک یاد کرد، تلاش کرد به افشای به اصطلاح اطلاعات جدیدی درباره فعالیت های هسته ای مخفی ایران پس از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام بپردازد؛ اقدامی که توسط بسیاری از کشورها و نهادهای مهم جهانی تحت عنوان «اطلاعات قدیمی و نامعتبر» به چالش کشیده شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز بعد یعنی سه‌شنبه هفته جاری با صدور بیانیه ای اعلام کرد: برخی از فعالیت های مرتبط با چاشنی های انفجاری هسته‌ای پیش از پایان سال ۲۰۰۳ میلادی در ایران انجام شده بود؛ (اما) ایران هیچ فعالیتی مرتبط با ساخت چاشنی های انفجاری هسته‌ای بعد از سال ۲۰۰۹ انجام نداده است.

در ادامه این بیانیه آمده بود: در راستای روش‌های استانداردِ آژانس، این نهاد تمامی اطلاعات مرتبط با پادمان را که در دسترس داشت ارزیابی کرد؛ اما این روش آژانس نیست که مسائل مرتبط با چنین اطلاعاتی را به صورت عمومی مورد بحث و بررسی قرار دهد.

در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون قریب به ۱۰ بار در گزارش های جداگانه خود پایبندی ایران به توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» را مورد تأئید قرار داده است، ترامپ تهدید کرده است که در صورت عدم بازبینی در این توافق در مهلت مقرر خود یعنی ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت ماه) به صورت یکجانبه از برجام خارج می شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس