کد خبر 851646
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
شیخ احمد و صالحی امیری

سفر 20 ساعته شیخ احمد الفهد الصباح رئیس شورای المپیک آسیا نکات مثبتی دارد که قطعا می‌تواند به آینده ورزش ایران کمک کند.

به گزارش مشرق، 3 سال از آخرین حضور شیخ احمد الفهد الصباح رئیس شورای المپیک آسیا و رئیس اتحادیه‌های المپیک جهانی به ایران می‌گذرد. اردیبهشت ماه سال 1394 بود که اعضای هیات اجرایی شورای المپیک آسیا (OCA) به ایران سفر کردند تا شصت و ششمین نشست خود را در تهران برگزار کنند.

بعد از 3 سال، شیخ احمد دوباره سفری به ایران داشت و در جریان این سفر دیدارهایی با رئیس کمیته ملی المپیک، وزیر ورزش، معاون اول رئیس‌جمهوری و روسای فدراسیون‌ها برگزار کرد تا جریان شرایط ورزش ایران قرار بگیرد.

درخواست‌ها و صحبت‌های میزبان در این چند نشست تقریبا مشترک بود و بر روی چند محور کلیدی می گذشت؛ از شرایط کشتی ایران، وزنه‌برداری، فوتبال گرفته تا احیای فدراسیون ورزش زنان مسلمان و کسب کرسی‌های بین‌المللی در آسیا و جهان.

درباره همه چیز صحبت شد؛ اینکه ایران در مناقشه میزبانی با سعودی ها می‌خواهد احقاق حق کند و در لیگ قهرمانان آسیا در زمین خودش بازی کند نه بی‌طرف، اینکه ایران با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد می‌تواند در برخی از رشته‌هایی که سرآمد و مدعی است، میزبانی بگیرد. اینکه مشکل کشتی و وزنه برداری دو رشته ای که در آن ایران جزو ابرقدرتها به شمار می آید، حل شود. اینکه ایران در چند سال اخیر در ورزش بانوان رشد بسیار خوبی داشته و شورای المپیک آسیا از بانوان ایران که با حجاب در میادین ظاهر می شوند، حمایت دوچندانی داشته باشد. اینکه با توجه به مدیران کارآمد، نمایندگان ایرانی با عضویت در مجامع بین‌المللی می‌تواند نقش مهمی در ورزش جهان داشته باشند و کرسی بین المللی کسب کنند.

دیدگاه شیخ احمد هم البته مثبت بود و قول‌هایی داد. تاکید کرد با رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا صحبت می‌کند و خودش هم تمایلی ندارد تا مسابقات فوتبال در زمین بی‌طرف برگزار شود. گفت که از احیای فدراسیون زنان مسلمان استقبال می‌کند. گفت که تلاش می‌کند کرسی نمایندگان ایرانی بیشتر شود و دست آخر اینکه برای افزایش سهمیه وزنه برداری تلاش خواهد کرد.

شیخ احمد در این دیدار از هماهنگی و ارتباط خوب وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم صحبت کرد. البته شیخ احمد در صحبت‌هایش گریزی هم به اختلافات کمیته و وزارت در زمان علی‌آبادی زد و نشان داد به خوبی اخبار کشورهای مختلف به ویژه ایران را رصد می‌کند. رئیس OCA تاکید کرد که در زمان اختلافات، ورزش ایران به کندی راه خود را طی می‌کرده اما در این چند سال اخیر اختلافات کاهش یافته و هیمن نکته بسیار مثبتی است.

سفر 20 ساعته شیخ احمد به تهران فرصت خوبی بود تا در همین جا در خصوص خیلی از مشکلات و مسائل ورزش همه چیز را تمام کرد. با توجه به نفوذی که این شیخ کویتی در جهان دارد، وی این قدرت را دارد که بتواند به راحتی مقابل سیاسی‌کاری برخی از کشورهای و فدراسیون‌های جهانی بایستد.

البته این سفر 20 ساعته شیخ احمد با معاونانش نکته مثبتی هم برای او به شمار می‌رفت. در حقیقت مرد ذی نفوذ و قدرقدرت کویتی به دنبال این بود که در این سفر ره توشه ای داشته باشد و حمایت ایران و مدیران تازه کمیته ملی المپیک را پست سر خود داشته باشد. بعد از اختلافاتی که وی با دولت کویت و خانواده سلطنتی داشت، به نظر می‌رسید قدرت وی کمتر شده و فعالیت‌های شورا نیز به خوبی پیش نمی‌رود اما حضور وی در ایران باعث شد تا رسانه‌های کویتی نیز سفر شیخ احمد به تهران را بازتاب دهند. بنابراین به نظر می‌رسد این شیخ کویتی به دنبال پس گرفتن قدرت است و سفر به کشورهای مختلف با توجه به اینکه یک سال به انتخابات شورا باقی مانده، در همین راستا ارزیابی شده و می‌تواند دوباره قدرت را به وی بازگرداند.

این سفر علاوه بر اینکه می‌تواند برای شیخ احمد فرصتی مناسب برای بازگیری قدرت باشد، برای کشورمان نیز قطعا منافعی خواهد داشت. با توجه به اینکه رئیس شورای المپیک آسیا قول داده تا نشست بعدی هیات اجرایی این شورا در ایران برگزار شود، مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش می‌توانند با هماهنگی هم برنامه‌ها و مقدمات این نشست را فراهم کنند.

شاید خیلی‌ها براین باور باشند که اعضای هیات اجرایی شورای المپیک آسیا در نشستی که 3 سال پیش در ایران داشتند، خوردند و رفتند و این سفر دستاوردی برای ایران نداشت اما نگاهی کوتاه به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده نشان می‌دهد تغییر زون ایران از غرب آسیا به مرکز آسیا بهترین فرصت برای رهایی از سلطه اعراب در منطقه بود. کشورهایی مانند قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان اگر در برخی از رشته‌ها از ما پایین‌تر نباشند، بالاتر هم هستند که می‌توان در قایقرانی، بوکس و حتی در برخی از اوزان کشتی به آن اشاره کرد.

از طرفی مسئولان ورزش ایران از همین حالا باید به فکر انتخابات این شورا هم باشند تا علاوه بر حفظ 9 کرسی که نمایندگان کشورمان در آن عضویت دارند، بتوانند هم کرسی‌ها را اضافه کنند هم اینکه ریاست آنها را برعهده بگیرند. تعامل با شیخ احمد علاوه براین می‌تواند به ما کمک کند تا بعد از سالها در کمیته بین‌المللی المپیک نیز نماینده داشته باشیم.

 نکته کلیدی در سفر شیخ احمد به ایران مغفول باقی ماند. اینکه برای حضور مردی با اعتبار، قدرت و تداوم شیخ احمد در آسیا باید برنامه ریزی بهتر و وسیع تری داشتیم و بهتر بود با توجه به شان و جایگاه شیخ احمد دیداری با شخص اول دولت، یعنی رئیس جمهوری در برنامه های وی گنجانده می شد. اگرچه مرد سیاستمدار کویتی با معوان اول رئیس جمهور دیدار داشت و منویات طرفین در این ملاقات کوتاه لحاظ شد اما فراموش نباید کرد که دیدار با رئیس جمهور و نفر اول دولت می توانست تاثیر بیشتری داشته باشد و شیخ احمد راضی تر و البته مصمم تر برای برآورده کردن درخواست های ایران، تهران را ترک نکند. همانند اتفاقی که در سفر جیانی اینفانتینو به تهران رخ داد و رئیس فیفا با حسن روحانی دیدار کرد و ضمن تاکید بر مشکلات ایران و درخواست از رئیس جمهوری برای حل آنها، انتظارات ایران را از زبان حسن روحانی شنید و همین تاثیر بیشتری روی رئیس فیفا گداشت و بعدها سفر به ایران و ملاقات با رئیس جمهوری ایران مثبت ارزیابی کرد.  

اتفاقی که می توانست با اندکی تدبیر و خوش سلیقگی و برنامه ریزی برای شیخ احمد نیز رخ دهد و بر روی مرد ذی نفوذ کویتی تاثیر بیشتر و مثبت تری بگذارد.

با این وجود و به رغم همه کم و کاستی ها و وعده ها، سفر شیخ احمد به تهران با خوشبینی و امیدواری به پایان رسید و این امید می‌رود با تعامل هر چه بهتر کمیته ملی المپیک با وزارت ورزش، از سفر 20 ساعته شیخ کویتی بهترین استفاده را برد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس