مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب

امسال اگرچه ناشران کودک و نوجوان امسال در بخش‌های مختلف قرار دارند اما تلاش شد که در جانمایی‌ها نسبت به فضای شش هزار و ۵۰۰ متری شهرآفتاب از فضای نسبتا وسیعی برخوردار باشند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق به نقل از ایبنا، در حالی که تنها سه روز به شروع سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمان باقی است، بالاخره در هفته گذشته غرفه‌ها به ناشران واگذار و عملیات غرفه‌سازی آغاز شده است، همچنین برخی ناشران در بعضی از بخش‌ها بعد از غرفه‌سازی به دنبال چیدمان کتاب‌های خود هستند.

 
در این گزارش با مروری بر بخش‌های کودک و نوجوان، دانشگاهی، آموزشی و بین‌الملل نگاهی به  آخرین مراحل فعالیت مدیران هر بخش و اقدامات هر یک از این حوزه‌ها در آستانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داریم که در ادامه می‌خوانیم.
 
کودک و نوجوان؛ رنگارنگ کتاب
یکی از بخش‌های پرمخاطب‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بخش کودک و نوجوان است که اغلب یکی از وسیع‌ترین بخش‌های نمایشگاه به شمار می‌آید. امسال بخش کودک و نوجوان در فضایی به وسعت پنج هزار و ۶۰۰ مترمربع در سه فضای مختلف میزبان ناشران است؛ قسمتی از ناشران در رواق شرقی، بخشی از آن‌ها در دو چادر در ایوان و بالکن رواق شرقی و گروه دیگر در صحن مصلا و چادری به وسعت حدود دو هزار مترمربع جانمایی شده‌اند.
 
امسال اگرچه ناشران کودک و نوجوان امسال در بخش‌های مختلف قرار دارند اما تلاش شد که در جانمایی‌ها نسبت به فضای شش هزار و ۵۰۰ متری شهرآفتاب از فضای نسبتا وسیعی برخوردار باشند، هرچند که این جانمایی‌ها ببا پراکندگی‌هایی روبرو بوده است.
 
۲۷۳ ناشر کودک و نوجوان امسال در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ۲۷۳ غرفه جانمایی شده‌اند و قرار است حدود ۳۳ هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف به مخاطبان عرضه کنند تا بار دیگر این بخش از نمایشگاه کتاب رونق داشته باشد.
 
بخش بین‌الملل؛ جایی برای محققان
اما بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران که همواره مخاطبان خاص خود را دارد امسال ۱۰۲ غرفه در این بخش پیش‌بینی شده است و در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ناشران خارجی در طبقه منفی یک رواق شرقی جانمایی شده‌اند.
 
در بخش ناشران بین‌الملل سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 47 ناشر و نماینده ناشر لاتین از کشورهای امریکا، انگلستان، هند، هلند و آلمان حضور دارند و حدود 109 هزار عنوان کتاب در این بخش عرضه خواهد شد. همچنین 82 ناشر عربی از کشورهای سوریه، اردن، عراق، لبنان، مصر، ایران و انگلستان حدود 32 هزار عنوان کتاب به نمایشگاه سی‌ویکم خواهند آورند.
 
سعید عابدینی؛ رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی بین‌الملل درباره وضعیت این روزهای بخش بین‌الملل نمایشگاه گفت: تعدادی از ناشران غرفه‌های خود را تحویل گرفته‌اند و چیدمان آغاز شده است، همچنین بخشی از بار نمایشگاه ترخیص شده و امسال همه چیز به آرامی و در آرامش دنبال می‌شود.
 
شاید جالب باشد بدانیدم کتاب‌هایی که در بخش لاتین و عربی ارائه خواهند شد در فاصله سال‌های 2012 تا 2018 منتشر شده‌اند و امسال دانشجویان، استادان دانشگاه و محققان می‌توانند امیدوار باشند که جدیدترین کتاب‌های روز دنیا را در این نمایشگاه خریداری کنند.
 
بخش آموزشی؛ محفل دانش‌آموزان
اما یکی از بخش‌هایی که مخاطبان اصلی آن دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی هستند بخش ناشران آموزشی است که کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی را در بر می‌گیرد. امسال علاوه بر ناشران آموزشی، جمعی از ناشران زبان نیز در این بخش جانمایی شده‌اند.
 
محمدرضا سالکی؛ رییس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با اشاره به برنامه‌های این ناشران در نمایشگاه گفت: این‌روزها غرفه‌سازان در بخش ناشران آموزشی در حال ساخت و ساز غرفه هستند و قرار است که ۱۲۰ ناشر در ۱۲۰ غرفه حدود ۳۳ هزار عنوان کتاب را به مخاطبان عرضه کنند.
 
وی افزود: ناشران آموزشی امسال در فضایی به وسعت پنج هزار متر مربع جدیدترین کتاب‌های درسی و کمک آموزشی خود را عرضه می‌کنند تا به دست مخاطبان خود برسد.
 
ناشران آموزشی امسال در طبقه همکف رواق غربی هستند و از آنجایی که از نظر متراژ کلی، طبقه همکف کفایت نمی‌کرد از فضای راهروها نیز برای جانمایی‌ها استفاده شده است.
 
بخش دانشگاهی؛ مامنی برای فرهیختگان
اما بخش دانشگاهی را هم می‌توان از جمله بخش‌های پرمخاطب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دانست که همواره مامن قابل اعتمادی برای جامعه دانشگاهی به شمار می‌آید و بخش زیادی از مخاطبان این بخش در طول سال منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب هستند تا کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند.
 
محمدتقی عرفان‌پور؛ رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی درباره شرایط بخش دانشگاهی در نمایشگاه امسال توضیح داد: امسال مجموعا ۴۷۲ ناشر در بخش دانشگاهی شرکت کردند و ۴۷۲ غرفه نیز در اختیار آن‌ها قرار گرفته است که در فضایی به وسعت شش هزار و ۳۰۰ متر غرفه در هفت چادر به آن‌ها واگذار کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به آغاز غرفه‌سازی‌ها از چهار روز گذشته، گفت: هم‌اکنون بسیاری از همکاران ناشر ما مشغول غرفه‌سازی هستند تا خود را به سی و یکمین نمایشگاه کتاب برسانند و کتاب‌هایشان را به مخاطبان عرضه کنند.
 
ناشران دانشگاهی امسال در جنوب شبستان (ضلع شرقی خیابان قنبرزاده) و در زیر چادرها جانمایی شده‌اند و برنامه‌ریزی برای بخش‌های مختلف و اجرای نمایشگاهی متفاوت در بخش دانشگاهی آغاز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس