رونمایی از کتاب آپاراتچی - جلیل طایفی اسدی - کراپ‌شده

جلیل طائفی رنج ساخت فیلم‌های بلند را با ابتدایی‌ترین امکانات به جان خرید و با زحمت زیادی برای مردم نمایش داده است. بدون کمترین پشتیبانی رسانه ای یا هر امکان دیگر.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، آیین رونمایی از کتاب «آپاراتچی»، خاطرات جلیل طائفی، فیلمسازی که فیلم‌هایش را به دل مردم برد در محل مجموعه فرهنگی هنری بهشت تبریز برگزار شد.

در ابتدای آیین رونمایی، روح الله رشیدی، نویسنده کتاب «آپاراتچی» از این کتاب، با تبیین ضرورت تاریخ‌نگاری فرهنگ و هنر انقلاب گفت: متاسفانه در طول چهل سال گذشته به این وجه از تاریخ‌نگاری انقلاب توجهی نشده است.

وی در ادامه اظهارداشت: در جستجوی عرصه‌های تاریخ‌نگاری هنری انقلاب، در لابلای مصاحبه‌های تاریخ شفاهی مربیان پرورشی دهه شصت اسم یک فیلم را بارها می‌شنیدیم، فیلم «نوری در تاریکی». ما بعدها مشتاق شدیم تا عوامل این فیلم را پیدا کنیم که به آقای طائفی رسیدیم، ارزش کار آقای طایفی را در منظومه تاریخ فرهنگی انقلاب قابل اعتنا می‌دانیم و به همین جهت به دنبال جمع آوری خاطرات و گفته‌های وی رفتیم.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تبریز، با اشاره به سختی‌های پیش روی آقای طائفی در ساخت و ایجاد شبکه‌ اکران گفت: باید توجه داشت که این فیلم‌ها در شرایطی ساخته و اکران می‌شد که نه تنها سینما، بلکه وجود تلویزیون آرزویی دست نیافتی برای خیلی‌ها بود.

رشیدی با بیان این که وقتی از تاریخ نگاری فرهنگی سخن به میان می‌آید، طبعاً پای مردم به موضوع باز می‌شود و این مردم در پیشبرد انقلاب بزرگترین و اصلی‌ترین نقش را ایفا کرده‌اند، باید تاریخ مردمی انقلاب را تدوین کنیم و این کتاب درباره دهه‌ای حرف می‌زند که جمع قابل توجهی از مردم تلویزیون نداشتند و فردی مانند آقای طایفی که تخصص کلاسیک نداشتند و در عین حال فیلم‌سازی و پخش فیلم را در آن دهه انجام می‌دادند.

نمایش فیلم در مکان هایی که امکان تردد ماشین نبود

در بخش دیگری از این برنامه،  استاد مهدی لزیری، از پیشکسوتان هنر تئاتر، گفت: من از چاپ چنین کتابی ذوق زده شده‌ام، مثل آدمی که یک خواب رویایی می‌بیند و دوست ندارد از آن خواب بلند شود.

جلیل طائفی اسدی

این پیشکسوت امور تربیتی آموزش و پرورش در ادامه از مرارت‌ها و زحمات آقای طائفی یاد کرد و گفت: آقای طائفی در دورانی فیلم ساخته که برای ساختن یک فیلم سینمایی با دوربین سوپر هشت فقط خدا می‌داند باید چقدر سختی کشید و او فیلم خود را در جاهایی نمایش داده است که حتی ماشین هم نمی‌توانست به آنجا برسد ولی با اراده و پشتکاری که ایشان و دوستانشان داشتند، مردم گوشه و کنار این منطقه، به تماشای فیلم نشستند.

او ادامه داد: کار آقای طائفی عاشقانه بود و واقعا در آن مقطع عرصه سینما عرصه‌ای پر زحمت، پر هزینه و غیرمقرون‌ به صرفه بود و برای همین آقای طائفی یک نمونه است و باید برجسته شود.

جلیل طائفی اسدی

فیلم های ناب طائفی از بطن انقلاب در ذهن ها می ماند

قربانعلی طاهرفر، کارگردان سینما و تلویزیون در بخش دیگری از این آیین گفت: من تبریک اولم را به مجموعه دفتر مطالعات عرض می‌کنم چون معتقدم آنجا جبهه جنگ فرهنگی است. و تبریک دومم را باید به آقای طائفی عرض کنم که از طبقه مستضعف تبدیل به یک سینماگر شده است.

این فیلمساز ادامه داد: ما با فیلمسازی روبرو هستیم که معتقدم می‌شود سه جریان مختلف تاریخ شفاهی برایش کار کرد. او خودش می‌گوید سواد درست و حسابی ندارد ولی در بحث تولید فیلم، قائم به ذات بوده و تنها پرچمدار این عرصه است. بحث بعدی، فیلم‌های نابی است که از بطن انقلاب و از ماجراهای خاصش گرفته است. و عرصه‌ی سوم هم سازمان توزیعی است که او راه انداخته که هنوز که هنوز است من با این ساختار عریض و طویل مثل آن را سراغ ندارم.

طاهرفر در ادامه با تحلیل جریان سینمایی کشور، تلاش خستگی‌ناپذیر و خالصانه‌ای که آقای طائفی در آن دوران انجام داده است را تشریح کرد و با ذکر تجربیات خود، سعی کرد دشواری‌های کار او و ابتکاراتش را به حضار نشان دهد. وی گفت: شاید الان بگوییم طائفی سیمرغ نگرفته است ولی فراموش کرده‌ایم که اگر آقای طائفی مثل بقیه می‌رفت تهران الان چهره‌ای بزرگ در سینما بود.

جلیل طائفی اسدی

«آپاراتچی» درباره چیست؟

گفتنی است، کتاب «آپاراتچی» که تحقیق و تدوین آن توسط روح الله رشیدی صورت گرفته است، دربردارنده خاطرات شفاهی جلیل طائفی اسدی، عکاس و فیلمساز انقلاب است.

در پشت جلد این کتاب چنین آمده است: «جلیل طائفی رنج ساخت فیلم‌های بلند را با ابتدایی‌ترین امکانات به جان خرید و با زحمت زیادی برای مردم نمایش داده است. بدون کمترین پشتیبانی رسانه ای یا هر امکان دیگر.

عنوان

به جای اینکه توی خانه اش بنشیند که مردم بیایند دنبالش، خودش بلند شده و رفته میان مردم. برای آنها حرف زده. نان و پنیرشان را خورده و فیلمش را با آپارات برای آنها پخش کرده است. برای مردمی که نه تنها سینما ندیده بودند بلکه حتی داشتن تلویزیون هم برایشان آرزو بوده است. او قصه های انقلاب را به جاهایی برده است که مردم آن مناطق، با گذشت چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز در جریان بسیاری از وقایع جامعه انقلابی‌شان قرار نداشتند.»

روش تهیه کتاب

علاقه‌مندان به تهیه این کتاب جهت خرید کتاب می‌توانند نام آن را به آیدی @Ayyamtahrir یا به شماره ۰۹۱۹۹۰۳۸۲۷۰ ارسال کنند، همچنین جهت اطلاع از جدیدترین محصولات فرهنگی و چندرسانه‌ای جبهه انقلاب شناسه @Ammaryar_ir را در فضای مجازی دنبال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس