کد خبر 84996
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱

کتاب «قوم لر» به معرفی تاریخچه، فرهنگ، هویت و مشاهیر قوم لر، از اقوام قدیمی ایرانی به قلم جعفر یوسفی می‌پردازد.

به گزارش مشرق به نقل از پارسینه، انتشارات امیرکبیر کتاب «قوم لر» از مجموعه «اقوام ایرانی» در قطع جیبی و ۱۴۰ صفحه با قیمت ۱۵۰۰ تومان منتشر کرد. این کتاب پس از پیشگفتار و مقدمه شامل بخش‌های «تاریخچه، هویت قومی فرهنگ قومی، جایگاه ادبیات ملی و نقش قوم در حفظ هویت ملی» است.
در توضیح ناشر در ابتدای این کتاب اینگونه می خوانیم: «قوم لر یکی از اقوام بزرگ ایرانی است که سکونت‌گاهشان از هزاران سال قبل مسکون بوده و ورود ایرانیان به این مناطق را ۸۰۰ - ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌دانند. از سوی دیگر مطابق نظر کارشناسان، زبان لری نیز مشتق از زبان پارسی باستان است که قرابت بسیاری با زبان فارسی دارد. واژه «لر» نامی است که برای اولین بار در قرن چهارم هجری بر ساکنان زاگرس میانی گذاشته شده است. بر این اساس پی می‌بریم که از قرن چهارم به این سو مردمی به صورت یک قوم به نام لر با هویتی تازه بر اساس دو عنصر زبان و نامشان در این منطقه ظاهر شده‌اند.
لرستان تا سال‌ها و تا زمان شاه عباس صفوی دو قسمت لر بزرگ و لر کوچک داشته و توسط حکومت‌های محلی اداره می‌شده‌اند. پس از سقوط افشاریه با به حکومت رسیدن کریمخان زند که از ایلات در نواحی ملایر بود، باز هم لرها در ایران به قدرت رسیدند ولی با روی قدرت آمدن قاجارها و دشمنی آنها با زندیه به این قوم آسیب زدند. سلسله پهلوی و اقدامات رضا شاه و جنگ‌های خونینی که میان ایلات لر و دولت رخ داد و قتل عام عشایر لرستان به دست حکومت، عشایر لرستان به قزون و زنجان و سایر نقاط کشور کوچانده شدند و به ضعف اقتصادی ونظامی این ایل منجر شد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 132
  • در انتظار بررسی: 385
  • غیر قابل انتشار: 104
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    40 14
    به نظر شما این تیتر کمی جهت دار نیست؟
  • interceptor ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    دروغ سیاسیه، قوم لر ریشه اش در حکومت عیلام قدیم هست که قبل از مهاجرت آریایی ها بوده. عیلامیان از اولین ساکنان فلات ایران بوده اند که البته خیلی هم در میان ملل مشابه پیشرفته نبوده اند و به آشوریان باج می داده اند. پس از روی کار آمدن مادها با آنها بر ضد آشور متحد و آشور را مضمحل می کنند. این دروغ ها را ننویسید. خواهشن این کامنت را حذف نکنید.
    • یاسرمحمدی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
      5 0
      من لر نیستم ولی مورخان درباره کاسیان که شاخه‌ای از پارسیان بوده و دریای خزر به نام اجداد همان قوم کاسپین نام گرفته و بعدها به لرستان و ایلام همان زاگرس مهاجرت میکنند و حتی سلسله هخامنشیان هم طبق بررسی مورخان اجداد بختیاریها بوده و کوروش کبیر لر بوده است و نفس اسکندر مقدونی را همان آریوبرزن که اصالتی کهگیلویه و بویر احمدی و نورآباد ممسنی داشته به شماره انداخته بود که متاسفانه با خیانت یکی از هموطنان شکست میخورد و زبان لری یک گویش هست زبان نیست بلکه فارسی یا پارسی شکسته سخن میگویند و تنها قومی هست که شاهنامه خوانی را بسیار دوست میدارند دورهمی زمستانه را با شاهنامه خوانی پاس میدارند و اینکه از تاج زاگرس تا بوشهروخوزستان به پهنای تاریخ آریایی بوده اند سندی از این محکم تر نداریم که هیچ وقت قصد جدایی از ایران واستقلال از ایران را نداشته وبا جدایی طلبان بشدت مقابله کرده اند.
  • محسن ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    51 29
    عزیزان هموطن لر ناراحت نشوند . این مطلب حتما اشتباه تاریخی است که نویسنده کتاب براساس برداشت خود نوشته و شاید با دلیر مردان لر مشکلی داشته .
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    23 26
    نام گذاری اقوام سیاست تجزیه ایران است!!!
  • آریوبرزن ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
    60 19
    واقعاکه....این نویسنده حتما نمیدونه که قوم شجاع ودلیر لر اولین ساکنان ایران بودند....در زمان عیلامیان....
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    35 8
    بیشتر مطالعه کن
  • حسین ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    58 21
    هویت چیز نیست که شه جدیدش رو خرید لر هویتی دارد به بلندای تاریخ بشری
  • شوهان ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    29 11
    مطلب شما به واقعيت نزديكه چون ايل شوهان ساكنان ايلام لر زبان هستند و تاريخ كهني دارندشايد به همين خاطر مورخين ايلام را پشت كوه لرستان معرفي كرده ند
  • محمد عمراني ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    74 34
    لر باعث افتخار تمام ايران و ايرانيان است، تمام مردم و قوم هاي ايران بايد بدانند كه اولين ايراني قوم لر بوده است.
  • حسین ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    34 34
    اینایی که ادعا دارن لر ها از حکومت عیلامیان هستن اگر راست میگویند یک منبع تاریخی درست معرفی کنند.
  • سجاد ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
    39 13
    اگه سرزمین لرستان نبود فکر نکنم کسای که این اراجیفو میگن الان توان نظر دادن داشتن
    • n IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
      2 0
      داداش بگو لرستان بزرگ
  • مرصاد ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    71 25
    لرها همان پارس ها هستند كه در فلات مركزي ايران زندگي ميكردند
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    65 31
    فقط مطالعه كنيد به حقيقت پي ميبريد من لر نيستم ولي خيلي تحقيق كردم در مورد اقوام واقعيت دار كه اولين ساكنان ايران هستند و كورش و حكومتش مطعلق به اين مردم هست
    • لرعیلامی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
      3 0
      لرها عیلامی هستن دلیل روشن آن دهها آثار تاریخی در مناطق لرنشین است یا بارهای لباسها و سازهای عیلامی که همه امروز میان لرها رواج دارند لر هیچ قرابتی با آریایها ندارند
  • محمد خوانساری ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    59 37
    لر یعنی جاودانگی یعنی غیرت یعنی روراست و مهربان و جنگنجو
  • محمد خوانساری ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    81 25
    و در ادامه باید بگم که اگه ما لر ها نبودیم چشم های همه ایرانی ها بادمی بود.
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      5 0
      عالی وروان اما ساده ،
  • محمد خوانساری ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    29 7
    لُر نام قومی ایرانی است که در باختر و جنوب باختری ایران زندگی می‌کنند. زبان لری خویشاوند نزدیک زبان فارسی و به همراه فارسی از شاخه فارسی‌تبار دسته جنوب باختری زبان‌های ایرانی است. ویژگی‌های زبان لری نشان می‌دهد که چیرگی زبان‌های ایرانی در منطقه کنونی لرستان در دیرینه‌شناسی باستان بیشتر از سوی ناحیه پارس صورت گرفته تا از سوی ناحیه ماد.[۷] گویش‌های زبان لری نزدیک‌ترین گویش‌های ایرانی به زبان فارسی هستند.[۸] زبان لری همانند زبان فارسی نواده‌ای از زبان پارسی میانه است و واژه‌های آن همانندی بسیاری با فارسی دارد..[۹] ریشه زبانهای ایرانی لری (بختیاری، خرم‌آبادی) مانند زبان فارسی به پارسی میانه(پهلوی ساسانی) و از طریق پارسی میانه به پارسی باستان (زبان هخامنشیان) برمی‌گردد.[۱۰] برخی اقوام لر کوچک در قرن دوازدهم هجری شمسی از نواحی کردنشین عراق کوچ کرده و در لرستان ساکن شدند.[۱۱] برخی گویش‌های زبان لری مانند لری خرم‌آبادی نیز تحت تاثیر زبان کردی قرار گرفته‌اند.[۱۲][۱۳] اما لرها مردمانی هستند که از نظر قومی جزئی از مردم کرد به شمار نمی‌آیند.[۱۴] و خویشاوندی لرها با مردمان کردتبار تنها در ایرانی بودنشان است .[۱۵][۱۶]
  • محمد خوانساری ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    15 8
    ۱- لرستان پيش از تاريخ ۲-لرستان در دوره تاريخي الف- لرستان در دوره عيلاميان ب- لرستان در دوره کاسيها پ- لرستان در دوران ماد، هخامنشی، سلوکی و اشکانی ت- لرستان در عهد ساسانيان ث- لرستان بعد از اسلام ج- لرستان در دوره اتابکان لر کوچک (۵۷۰- ۱۰۰۶) ق. چ- لرستان در دوره واليان لرستان (۱۰۰۶- ۱۳۴۸) ق. ح- لرستان در دوره قاجار و پهلوی
  • منصف ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    32 87
    این کتاب فاقد مدارک کافی است درتاریخ پیش از اسلام هیچ نامی از لر نیامده معلومه لرها قصد قوم سازی در ایران دارند اینکه لر کی بوده وچه بوده براساس چند قرینه غیر مستند که ممکن است برای برخی از لرهای منصف هم قابل قبول نباشه نمی شود گفت که لر مثلاٌ اریای است ، کاسی است ، عیلامی است آنچه تاریخ می گوید نام لرها با اتابکان که اصل آن هم مشخص نیست ؟ بر خی آن را فارس ، برخی ترک وبرخی کرد معرفی می کنند و والیان که که مشخص است عرب هستند اوج گرفته است تمام متون تاریخی لرها در زمره کردها آورده است حال شما تمام متون تاریخی نادیده گرفته ومی خواهی لر را به قبل از میلاد برسانید برادر ادعا ساده است اما اثبات مشکل چیزی می نویسید که هیچ کس از شما نمی پذیرد وانگهی چه شده که شما اینقدر لر لر می کنید پس یک دفعه کشوری بنام لرکیه تشکیل بدهید !!!
    • میثم ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      2 0
      عزیز اگه مشکل داری با قوم لر یه بحث دیگس،ولی اگه نداری این مدلی جواب نده لطفاً،با احترام ج بده و علمی
    • سامان IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      0 0
      عارضم خدمتت که اینقدر به خودش فشار نیار خیلی تابلوعه که جز اقوامی هستی که از قدمت و بزرگی لر اذیت میشی تا امثال اشخاصی مثل شما تو این کشور هستید همینه و همین و همین. اقوام اصیل ایرانی قبل ورود آریایی ها همین لر و کردها هستن و هیچ تاریخ نویسی نمیتونه قدمت اینارو تکون بده .تاریخو نمیتونی تحریف کنی اینقدر فشار به مغزت میاری.عقل کل اقوام و طوایف از دیرباز تا به امروز اسمهاشون عوض شده لرها و کردهای امروزی اقوام کاسی لولوبی و گوتی بودن مناطق سکونتشونم کنارهم بوده از این قوم اصیل تر و قدیمی تر نداره این سرزمین. بناهای تاریخی و اشیا بجا مانده سند کلمات بالاست. خودتو اذیت نکن اصالت داشته باش واقعیت پذیر باش تحقیقا و مطالعاتتم ببر بالا. قدمت سکونت تو لرستان و قوم لر چیزی نزدیک به صدهزارسال بوده که انسانا اولیه این سرزمینن غار یافته.کنجی.میرملاس.سنگتراشان و.... محل سکونتشون بوده .
  • رشید از تهران ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    48 11
    انچه که می توانم بگویم اینه که قوام و دوام لر به با هم بودنه نه به شاخه شاخه شدن سلام بر لر و لرستانی چه ان عزیز اننی که در عراق هستند وچه انانهاییکه در ایلام و کرمانشاه و قزوین و تهران و رودبار و منجیل و لوشان و خراسان شمالی و ورامین و پاکدشت و دماوند و گیلاوند وهمدان و خوزستان و مرکزی و اصفهان و کرج و پرند و لرستان و چهار محال وکهکیلویه و فارس و بوشهر و تنگستان و دشتستان و نورابادها و کرمان و حتی افغانستان و سوریه و لبنان و لیبی زندگی می کنند. راستی هیچ می دونید ما چه قوم بزرگی هستیم . هیچ میدونید قدمت ما لرها باندازه ایرانمونه .هیچ میدونید ما در اتحاد و انسجام دادن به ی لرستان واحد و بزرگ داریم کوتاهی می کنیم. وای بر ما که هرکس داره ساز خودش را میزنه . وای بر اونهایی که لفظ لر را از بختیاری حذف می کنند. مگر اعتبار لر بختیاری به لر بزرگ بودن انها نیست پس چرا یواش یواش بجای لر بختیاری کلمه بختیاری تنها را بکار می برند. شاید اگر همه لرها باهم باشند بتونند حقوق از دست رفته خود را بدست بیا رند. ی کمی به کردها نگاه کنیم و یاد بگیریم.
    • رضا US ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      4 2
      درود بر شما رشید عزیز که اسامی مناطق لرنشین رو دقیق گفتی
    • بابک IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      1 1
      پایدار باشی
    • حامد IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 0
      درود به شما مرد بزرگ که اینقدر خوب توضیح دادی
  • طوفان ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    31 30
    درود بر شرف شما هم وطنا ما که سوسیالیسم نیستیم ولی اینا حقیقت که باید باور کنیم لرا اولین ایرانیان هستند که در فلات ایران زندگی میکردند با قدمت 14 هزار ساله خیلیاز حقایق در کتیبه های بجا مانده در سرزمین لرها نهفته است که به عمد و یا از روی ناتوانی و ناآگاهی توسط باستان شناسان خارجی و ایرانی (که هیچ کدام لر نیستند ) افشا نشده است. اگه زادگاه کوروش کبیر رو هم برسی کنید میفهمید که کوروش بزرگ هم لر بوده
  • طوفان ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    17 4
    یا کامنت نزار یا کامل بزار تا بفهمن چی به چیه اخوی
  • ابدالی خرم اباد ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    31 19
    با سلام قوم لر یا همان قوم کاسیت اولین ساکنان ایران قبل از اریایی ها ساکن ایران بوداه ن .مفرقهای به دست امده از لرستان بیانگر این موضوع است.شما میتوانید با دیدن این مفرقها در موزه مردم شناسی خرم اباد به صحت این موضوع واقع شوید.اولین سنجاق موی سر زنانه ساخت دست بشر.اولین سرمه دانهای ارایشی زنانه به دست بشر.اولین قومی که اسب را اهلی کرد طبق نقاشیهای بر دیوار غار های لرستان.موسیقی اصیل لری با قدمت چهل هزار ساله.و مفرقهای موجود بیانگر اولین دست ساخته های بشری لطفا برای صحت موضوهای درج شده به موزه خرم اباد مراجعه کنید
  • نانسي ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    55 7
    درودبرلرها
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    47 20
    درود بر لرها
  • mehrdad ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    32 8
    لر یعنی مهربان.ساده.بی الایش.دل پاک.ولی در عین حال مقاوم و سرسخت در مقابل زور و ستم
  • رادین ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    9 9
    من خودم بروجردیم تو کجایی هستی؟؟
  • ایمان سبز علی ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    27 13
    درودبر لرهای غیور
  • امیر ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    44 11
    لر یعنی پاک ترین نژاد آریایی زاگرس نشین دروود بر غیرت غیور مردان لری که تا آخرین نفس برای ناموسشان جنگیدند و به هیچ گروهی اجازه دست درازی به خاک و وطن خویش ندادند و هنوزم که هنوزه از اتحاد و یکپارچگی لر ، دشمنان ترس و واهمه دارند . به امید آنروز که لر هویت واقعی خود را بدست آورد و یکپارچه شود برای کوتاه کردن دست اجانب از مرز و بوم
  • عیسی ا ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    24 6
    لر قدیمی ترین واصیل ترین قوم ایرانی است و استانهای لرستان --,کهگیلویه--چهارمحال--,قسمتی از فارس --ایلام--قسمتی ازهمدان واستان مرکزی و قم و بوشهر و بخش اعظمی از خوزستان و نقاط دیگر ایران برای این قوم میباشد
  • محمدکریم بازگیر ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    23 6
    باسلام به همه ایرانیان تاریخ لرستان رامی توانیدازموزه های جهان وازروی نقوش روی غارهاوفلات فتح نشده آن به دست اجانب پیداکنیدازروی مفرغ وطلاهای انباشته شده اولین ذخایرنخستین حکومتهای ایرانوتابوتهای مومیای شده پرازگنج تاریخ لرستان وایلام رامی توانیدازغارکلماکره وحکومت های محلی وتاریخ 40هزارساله خرم آبادجست
  • maryam ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    34 3
    زنده باد لر
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    12 31
    متاسفم که به جای اظهار نظر های علمی فقط و فقط از احساسات صحبت می کنید.این که می گید کورش لر بوده را تحقیق کردم و جالبه حتی یک منبع معتبرهم در این زمینه نیست .البته در اهنگ ها و مداحی های لری که گوش کردم تمام پادشاهان ایران قبل از اسلام از کورش تا یزدگرد را جزو لرها حساب کردند!!!! این حرفها بیشتر تحریف تاریخه تا بررسی تاریخ.
  • مهران کهگیلویه ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    42 17
    لر اصیل بودن را در ایرانی بودن خود میداند بر هیچ وقت نخواست حکومتی جدا طلب داشته باشد چون ایران مال خودشه و از اسم ایران همیشه دفاع میکنه پس حواستان باشه ایلات بختیاری و لرستانی همیشه اول اسمتون اسم لر بودنتون را مایه افتخار بدونید
  • میلاد ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    24 2
    ببینید دوستان قدمت بعضی از آثار تاریخی لرستان برمیگرده به 40 هزار سال قبل یعنی قبل از عیلامی ها نه(ایلامی)ها کسانی در این سر زمین زندگی میکردند.همونطور که اشاره شد یکی از کهن ترین اقوام این سرزمین قوم کاسی ها هستند که زیستگاهشون لرستان امروزیه.این سرزمین جدای هرگونه جهت دهی و تعریف بیجا بخاطر قوم بکر و دست نخوردش انصافا دیاری کهن و با ارزش در ایرانه.دوتا از پنج تا غار دست کند جهان رو بخودش اختصاص داده،اولین غار منقوش جهان توسط پروفسور جینو آلفرد تایید شده در منطقه میر ملاس خرم اباد کشف شد.قدر خودمون و سرزمینمون رو بدونیم ایران هر گوشه ای ازش برگی با ارزش از تاریخه هیچ فرقی هم نمیکنه ماله کدوم قوم و قبیله هستیم.زنده باشید
  • محمد باجول وند ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    31 6
    دورود بر جمعیت 14 ملیونی قوم بزرگ لر(لرستانی،بختیاری،لک،کهگیلویه و بویر احمدی،بوشهری،خوزستانی، ایلامی،ممسنی،و همه لرتباران.
  • یاسین ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    20 4
    درود بر تمام لر زبانان از طرف یاسین بختیاروند
  • پدرام لر ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    50 19
    ناموسا این کامنتو پاک نکنید بخونیدش ﯾﻪ ﺭﻭﺯ ﯾﻪ ﻟﺮﻩ .... . . . . . . ﯾﻪ ﻟﺮﻩ ﻣﯿﺸﻪ ﺩﮐﺘﺮ نيک اقبال ﺗﻨﻬﺎ ﭘﺰﺷﮏ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﮐﺒﺪ ﺩﺭ ﺁﺳﯿﺎ ﯾﻪ ﻟﺮﻩ ﻣﯿﺸﻪ ﻋﻠﯽ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺧﺎﻥ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺭﺗﺶ ﺭﺿﺎ ﺧﺎﻥ ﻣﯿﮕﻪ ﻫﺮ ﻋﻘﺎﺑﯽ ﺑﺨﺎﺩ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﻋﺒﻮﺭ ﮐﻨﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺮﻫﺎﺷﻮ ﺑﺎﺝ ﺑﺪﻩ ﯾﻪ ﻟﺮﻩ ﻣﯿﺸﻪ ﭘﺮﻓﺴﻮﺭ ﻣﻮﺳﯿﻮﻧﺪ ﻭ ﻗﻠﺐ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﺭﻭ ﺍﺧﺘﺮﺍﻉ ﻣﯿﮑﻨﻪ ﯾﻪ ﻟﺮﻩ ﻣﯿﺸﻪ ﺳﺮﺩﺍﺭ ﺍﺳﻌﺪ ﺑﺨﺘﯿﺎﺭﯼ ﻓﺎﺗﺢ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﯾﻪ ﻟﺮﻩ ﻣﯿﺸﻪ ﭘﺮﻓﺴﻮﺭ ﮐﺮﻡ ﺯﺍﺩﻩ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﯾﻪ ﻟﺮﻩ ﻣﯿﺸﻪ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﮐﺎﻣﺮﺍﻧﯽ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻫﺎﺭﻭﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﺨﺘﺮﻉ ﻗﺮﻧﯿﻪ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﯾﻪ ﻟﺮﻩ ﻣﯿﺸﻪ ﭘﺮﻓﺴﻮﺭ ﺑﺎﻫﺮ ﻣﻐﺰ ﺳﻮﻡ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﺟﻬﺎﻥ ﯾﻪ ﻟﺮﻩ ﻣﯿﺸﻪ ﺑﺎﻧﻮ ﻗﺪﻡ ﺧﯿﺮ ﺭﻫﺒﺮ ﻣﺒﺎﺭﺯﺍﻥ ﻋﺸﺎﯾﺮ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﯾﻪ ﻟﺮﻩ ﻣﯿﺸﻪ ﺑﻬﻨﺎﻡ ﻣﺤﻤﺪﯼ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺷﻬﯿﺪ ﺭﺍﻩ ﻭﻃﻦ ﯾﻪ ﻟﺮﻩ ﻣﯿﺸﻪ ﺣﺴﯿﻦ ﭘﻨﺎﻫﯽ ﺗﺎ ﺍﺑﺪ ﻣﯿﻤﻮﻧﻪ ﺣﺮﻓﺎﺵ ﯾﻪ ﻟﺮﻩ ﻣﯿﺸﻪ ﺑﺎﺑﺎﻃﺎﻫﺮ ﯾﻪ ﻟﺮﻩ ﻣﯿﺸﻪ ﺍﺭﯾﻮﺑﺮﺯﻥ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺭﺗﺶ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﻫﻤﻮﻥ ﻟُﺮﻡ ﺑﻪ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﻫﻤﻪ ﻟﺮﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ... تو کی هستی ؟ ها ؟؟تو کی هستی؟؟
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      سردار گیلویه رو نگفتی
  • امیر لره ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    26 14
    درود بر بر شرف هر چی لره
  • امیر لره ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    26 6
    درود بر بر شرف هر چی لره
  • سمیه ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    21 12
    بابا زندگیتونو بکنین چیکار دارین لرچقدر قدمت داره ماهمه انسانیم و بنده ی خدا لرو کرد و ترک وفارس نمیشناسه من که به لر بودنم و به ایرانی بودنم افتخار میکنم
  • علی ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    21 4
    لر یعنی غیرت ادب و گذشت که بعضی اسمش رو سادگی گذاشتن
  • يوسف بويراحمدى ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    15 4
    با سلام خدمت دوستان همزبانان گل وقتى مىبينم لرچه سرگذشتى در تاريخ دارى چطور بخاطر ناموس وخاکش جنگيده است لحظه ب لحظه خداراشکر ميکنم اگر از لحاظ مالى ضعيفم ولى اصالتم وخونم يه تاريخى ارزش دارد,درود برلرزبانان لرستان,خوزستان,کهگيلويه وبويراحمد,فارس,بوشهر,زنجان,قزوين,رشت,لوشان,وتمام برادران و خواهران لر در نقطه ب نقطه جهان,خاک پاى همتونم,تورو بقران حرمت لر بودنتون را حفظ کنيد نگذاريد با چندتا جک وحرف مسخره ملت بشويم,دوستدار شما لر بويراحمدى
  • محمد بختیاری از اصفهان ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    18 8
    درود بر همه ملت -14-میلیونی لرتبار یعنی( لرستانی، لک ها، بختیاری،ثلاثی،کهگیلویه و بویراحمدی ها،لرهای شیرازی و جنوبی)- همه شاخه های قوم لر از یک نژاد واحد به نام (کاسیان) هستند که 4000 سال پیش وارد لرستان بزرگ شدند.و ایل بزرگ لرهای بختیاری هم بدانند که هیچ ربطی به پارسها ندارند، و بدانند که 3000 هزار سال پیش -آگوم- حکومت کاسیان را در کوههای بختیاری بنا نهاد.
  • مرد لر ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    15 6
    لر مرد همیشه مرد میمونه
  • لر بزرگس ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    11 3
    لرها به 1750سال قبل از مسیح برمیگرده قوم کاسیها که قومی بزرگ بودند ودر جنگهای زیادی با ماد ها داشته اند در اوایل حکومت کاسیها آنها در مازندران امروزی یا دریای کاسپین یا خزر امروزی زندگی میکردند و بعد ها به سرزمین عیلام آمدند
  • پویا ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    15 4
    شما با یه سرچ ساده از تپه گیان نهاوند به این نکته پی خواهید برد که حدود ۷۰۰۰سالل پیش اقوام لر در انجا سکونت داشتند . پس به دنبال اینکه قوم دست نخورده لر را به حاشیه ببریم نباشید .چون کاری بی فایدس
  • میلاد کشت افشان ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    11 3
    درود بر هر چی لر با غیرته
  • خسرو ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    12 4
    لرشیره
  • خسروازملایر ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    10 5
    افتخارمااین است که عادل ترین پادشاه ایران کریم خان زندلربوده
  • m.m ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    15 2
    این تیتر از جهت دار هم گذشته . قوم لر فقط 700 سال سابقه داره ؟؟ خخخخ اینو به هر آدم عاقلی بگی خندش میگیره . تو غارهای خوزستان و تو شهر ایذه سنگ نوشته ها و نقش های شیر سنگی و دیگر آثار سنگی هست که مربوط به هفت هزار الی پونزده هزار ساله پیشه . این به کنار تو غار پبده لرستان آثاری پیدا شده که نشون میده زاگرس نشینان (لرها ) از چهل هزار سال پیش در این منطقه بودند . این مطلب مسخره س هر که نوشته دشمنی با لرها داشته .
  • m.m ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    13 3
    این تیتر از جهت دار هم گذشته . قوم لر فقط 700 سال سابقه داره ؟؟ خخخخ اینو به هر آدم عاقلی بگی خندش میگیره . تو غارهای خوزستان و تو شهر ایذه سنگ نوشته ها و نقش های شیر سنگی و دیگر آثار سنگی هست که مربوط به هفت هزار الی پونزده هزار ساله پیشه . این به کنار تو غار پبده لرستان آثاری پیدا شده که نشون میده زاگرس نشینان (لرها ) از چهل هزار سال پیش در این منطقه بودند . اگه باور نمیکنی به لرستان و ایذه و خوزستان سر بزن و از محققا ی اونجا بپرس جوابتو با مدرک تاریخی عینی میدن.
  • m.m ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    4 0
    کاملا موافقم باهات . تمام حرفهات رو با مدرک دیدم
  • آسترکی ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    19 1
    لر لراست چه کوچک چه بزرگ لرلرستان یالربختیاری هردویکی هستن یک ربشه ایران یعنی لر؛زنده بادلرهای غیورحافظان سرزمین کهن خودشان
  • سلیمان ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    17 2
    من بختیاریم،من لرم،من با غیرتم.دروود بر لر
  • رضا ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    9 3
    دوستان عزیز در یک جمله تنها قمی که در دنیا وجود دارد که ریشه در تاریخ دار د واریای دست نخورده باقی مانده است لرها می باشند
  • مهرسام ازملایر ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    11 2
    افتخارم این است که یه بچه لرهستم
  • حسین ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    21 2
    من اصفهانی هستم ولی وقتی بخوام لر را تعریف کنم از مردانگی غیرت ،دینداری و توانایی یاد می کنم
  • علیرضاملایری ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    11 2
    لریعنی بامعرفت.لریعنی مهمان نواز.لریعنی باغیرت.لریعنی ناموس پرست.لریعنی جنگجو.لریعنی وطن پرست.لریعنی ایران.وایران یعنی لر
  • اسماعیل ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    8 2
    عزیزان..اولا باستان شناسی بین ۳۰تا۴۰درصدش بر اساس یافته ها هستش و ۶۰تا۷۰درصدش بر اساس حدسیات....همین رو در مورد لرها خدمتتون عرض کنم که این قوم چنان ریشه ای در دل تاریخ دارد و چنان کهن هستند که تا الان نه علم و نه تاریخ موفق به کشف خواستگاه اولیه این قوم بی نظیر نشده
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    13 3
    آخه انسان نادان چرا دروغ می نویسی قوم بزرگ لر برمیگرده به قبل از دوران هخامنش با این نشان که آریو برزن و یوتاب خواهرش فرماندهان قدر لر تبار اون دوران بودن..
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    10 4
    ببين عزيز لرها قديمى ترين قوم ايران هستن چون ما وقتى كه اسكندر به ايران حمله كرد اريوبرزن كه در كوهاى بويراحمد كشته شد يارنش به دليل اينكه نتونستن به پايتخت باز گردن در كوها همان ياسوج ماندن ومجبور به زندگى شدن اگر قشنگ مطالعه كرده باشين اصالت اصلى شيرازى ها هم لر بود پس دروغ ننويسيت خواهشن و اين كامنت هم پاك كنيت
  • جواد مفرد کهلان ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    6 3
    مطابقت لُرها با مارافی های پارسی (کاسیان) با توجه به کلمات لری lri و مَرو maru در سانسکریت که هر دو مترادف هم به معنی کوه می باشند، معلوم میشود که مارافی های پارسی باستان همان لُرها هستند. خود نام لُر را هم در کتاب آثار باستانی و تاریخی لُرستان تألیف حمید ایزد پناه به صورت لِر در خود زبان لُری به معنی کوه پر درخت گرفته اند. نام باستانی تر این قوم یعنی کاسی (کاشّو) هم در سانسکریت به صورت کاشثه (کاشتهه) به معنی درخت و قله کوه با این معانی همخوانی دارد.
  • بیژن ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    4 13
    عیلام کلمه معربه اقایون لر شما کجا عیلام کجا. عیلامین سامی هستند
  • محسن ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    7 4
    لرها دارای غنی ترین اقوام و قدمتی به درازای تاریخ هستند به کوری چشم اونایی که چشم ندارن ببینن,لرستاننیازی به اثبات نداره چون بزرگترین موزه های دنیا قدمتشونو به نمایش گذاشته,
  • ایرانیم وبس ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    5 4
    باعرض سلام خدمت ایرانیایی باغیرت چندمدت پیش باخودم میگفتم ک شیرازی ها یابقیه فارس زبون ایرانی ریششون چیه ...بعدباخودم گفتم چون اولین قوم ایرانی لربوده پس لرن..ولی بازمیگفتم اخه چطور.تا این ک توجدیدترین تحقیقات دانشمندان درموردایران ازلحاظ ژنتیک پی بردن ک مردم ایران دراصل برمیگردن ب جنوب غرب وزمان صنعتی شدن کشاورزی کم کم کوچ وب شکل امروزی درامدن.....ویه مطلب دیگه عزیزانی ک میگن کوروش لرنیست...میخوام بدونم چطوراریوبرزن پسرکورش لربوده ولی خودش لرنیست...
  • ایرانیم وبس ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    5 4
    باعرض سلام خدمت ایرانیایی باغیرت چندمدت پیش باخودم میگفتم ک شیرازی ها یابقیه فارس زبون ایرانی ریششون چیه ...بعدباخودم گفتم چون اولین قوم ایرانی لربوده پس لرن..ولی بازمیگفتم اخه چطور.تا این ک توجدیدترین تحقیقات دانشمندان درموردایران ازلحاظ ژنتیک پی بردن ک مردم ایران دراصل برمیگردن ب جنوب غرب وزمان صنعتی شدن کشاورزی کم کم کوچ وب شکل امروزی درامدن.....ویه مطلب دیگه عزیزانی ک میگن کوروش لرنیست...میخوام بدونم چطوراریوبرزن پسرکورش لربوده ولی خودش لرنیست...
  • یاسوج ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
    12 2
    ایران بدون لر ناشناخته می ماند
  • یونس ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
    4 2
    سلام لر صفا داره غیرت داره تعصب داره .مرده مردانگیو دوست داره فدای هرچی لر زبانه
  • ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    3 0
    سلام
  • یک لر ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    8 6
    ما اول به مسلمان بودمان بعد به ایرانی بودنمان و در پایان به لر بودنمان مفتخریم،دوستان مراقب باشیم دشمن با ایجاد چند دستگی بین همه ی اقوام ایرانی به هدفش نرسد همه ی این اقوام محترم هستند وایران یکپارچه ترکیبی از همه ی این اقوام است،پس درود بر تمام این اقوام
  • ایرانی ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    11 6
    لر یعنی آریایی پاک لر یعنی ایرانی دوستانی که میگن لرها همون عیلامیان هستند بر چ اساسی این رو مطرح میکنید؟تمامی شواهد و حتی زبان لری که نزدیکترین زبان به پارسی میانه و باستان است بیانگر این است که لرها همون پارس ها هستن که در مناطق جنوب غربی ایران مستقر شدند.
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    5 3
    وسر زمین لر ها میباشد بوده اگر به زبان و واژه های ان دوران توجه کنید همان واژگان همچنان عینا در میان قوم لر مرسوم است البته در بعضی از دوران به دلایل سیاسی اقوام در اقصا نقاط ایران و حتی خاورمیانه واسیا جابجا شده اند اما اگر به چهره و قیافه توجه شود و باچهره های بی بدیل حجاری شده در تخت جمشید تطبیق داده شود نژاد ومنطقه مشخص میگردد البته امروزه با مشخص شدن ژنتیک میتوان قومیت هر فرد یا افراد را مشخص و ارتباط فامیلی وی را با دیگر اقوام تشخیص داد
  • ravis ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    6 3
    لطفاتاازچیزی کاملامطمعن نشدیداون مطلب منتشرنکنیدقوم لرقدمت چندهزارساله داره
  • گراون ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    8 3
    لک افتخارش اینه که در کنار سایر مردم جنوبغرب ملت بزرگ رو ساخته. لرستان بزرگ قلب تپنده هویت ایرانی
  • mojtaba ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    6 4
    زنده با لر
  • محمد گچسارانی ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    6 4
    درود بر غیور مردان قوم لر
  • مجتبی از اندیمشک ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    9 2
    من لرم و به لر بودنم افتخار میکنم درود بر هر چی لر
  • کوهدشتی ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
    9 4
    قوم لر قدمتی چندین هزار ساله داره وشامل سه بخش لر بختیاری ولک میشه وجدا از کردهاست تو یجایی خوندم که میگفت بختیاری کردهای سوریه بودند که بعدها به ایران مهاجرت کردن و.... وهمچنین بعضی کردها لک هارو جز کردا میدونن از عزیزان کرد خواهش میکنم که یکم بیشتر راجب اینا مطالعه بکنن بعد نظر بدن
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    10 5
    با درود بر تمام سروران ناگفته های بسیاری در تاریخ وجود دارد که بسیاری از آنها را قدرت ها به نفع سیاست های خود دفن و در بیشتر مواقع تغییر دادند اما در مورد قوم لر قومی که تاریخ و تمدن بشریت را در فرهنگ خود بجا گذاشته است و از هر سو که به گذشته مینگریم به این قوم کهن بر میگردیم چیزی بنام پارس و آریایی وجود ندارد و هر چه هست تمدن لر را فریاد میزند.گنج کلمان کره ثابت کرد که تمام تخت جمشید و حکومت هخامنشیان جزو تمدن لر است اگر آریایی هایی با این تمدن پیشرفته وجود داشتند پس چرا در هیچ جای کره زمین هیچ آثاری از آنها وجود ندارد و تمام این بی انصافی ها و دروغ هایی که در تاریخ وارد شد تنها سیاست رضا شاه و استعمار گران هم پیمانش بوده که در حق تمام این و ایرانی ظلم کرده اند تاریخ را باید بدون تعصب دنبال کرد در فرهنگ لر ها چنان تمدنی نهفته است که اصالت آنها را به هزاران سال گذشته بر می گرداند پارس آریایی اینها را تنها بعنوان یک کلمه میشود شناخت نه بیشتر اما لر را در تمام تاریخ بشر میتوان مشاهده کرد .
  • آرتین بختیاری ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    9 3
    ههههه اصالت رو نمیشه محو کرد ما لرها صاحبان اصلی ایرانیم با این حرفت قدمت ایران رو هم پایین اوردی
  • چو ایران مباد تن من مباد ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
    5 4
    درود بر قوم اصیل ایرانی لر ...همه تاریخ رو خوندن و میدونن..آنشان ایذه کنونی شهر لرنشینیه و کوروشم زاده همین شهره ..کریمخان زند شاه باعدالت ایران هم لر بودن ..قدمت لر به زمان عیلام باستان و کاسیتها بر میگرده..درود بر هموطنان لرم مردمانی پاک بی آلایش و میهن پرست..
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    6 4
    زنده باد بختیاری درود بر ممصالح..
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    6 4
    باید خدمت اون آقای منصف که نوشته بود هیچ مدرکی وجود نداره که لر قبل از اسلام وجود داشته عرض کنم شما فک نکنم بدونی مدرک تاریخی چیه که این حرفو میزنی! اگه بری ی تحقیق در مورد آثار باستانی بدست اومده در مناطق لرنشین بکنی و ی کم کتابهای تاریخی بخونی اونوقت میفهمی که کلی مدرک وجود داره که ثابت کنه قدمت قوم لر چند هزار ساله. در ضمن تو همین الانشم داری تو کشور ترکیه زندگی میکنی چون اگه قوم بزرگ لر نبود تو هم الان وجود نداشتی که نظر بدی !!!!
  • کلهر ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    6 5
    من لرم و به لر بودنم افتخار می کنم . درود بر همه لرهای دنیا
  • فرشید ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    6 5
    کوروش مادرش لر بوده و یک رگه از لرها داشته که چنین حکومتی تشکیل داده من از لرهای ممسنی هستم و افتخارم اینه که لرم. شهر باستانی لیدوما در ممسنی که یکی از 4 شهر بزرگ هخامنشیان بوده نشان از قدمت این قوم بزرگ داره
  • کلهر ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    8 4
    کورش پدر و مادرش لر بودند . هخامنشیان و کل پارس ها ، از قوم لر بودند . کاسی ها بخشی از قوم لر بودند . و مادها هم بخشی از قوم لر بودند . جمعیت پارس ها بیشتر از سایر اقوام لر بوده است .
  • سوریاش ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    11 5
    ارتش جاویدان هخامنشیان اعضای ان رو نیاکان لرها تشکیل میدادند... هخامنشیان قدمتش کمتره از نیاکان مردم لره ... آیا قومی جنگاوری شجاعت و دلیریرودلیری داره که سرزمینش تا زمان قاجار خودمختاری داشته باشه و بتونن در مقابل رضاخان قلدر تا دندان مسلح مقاومت کنه و حتی شکستهای رو بهش وارد کنه... عراقهای متجاوز فقط از خداشون بود که در مقابل گردان های اعزامی لرستان قرار نگیرند چون لرستانیا بشدت میهن دوست و ناموس پرستن و اگه عقابی تو اوج اسمان هم که باشن به سرزمینش چپ نگاه کنن چشمها و بالاهاشو باید باج بدن.. فراموش نکنید اونها وارث امپراتوری های کهن ماقبل هخامنشن... درود بر فرزندان دلیر زاگرس..
  • یک ایرانی ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    7 14
    بالاخره خودتون کدومش رو قبول دارین .ساکنان اصلی وبومی ایران زمین هستین یا آریایی ؟ تاریخ چهار هزارساله دارین یا چهارده هزار یا چهل هزار؟ .....خوبه که دنبال هویتتون هستین اما هویت سازی مسخره اس .
  • لر بختیاری ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    1 10
    لر یعنی لرستان ،چهارمحال وبختیاری،کهگیلویه وبویراحمد،خوزستان،ایلام،غرب اصفهان،جنوب و جنوب شرقی همدان،قسمتهایی از استان فارس و بوشهرو....
  • لربختیاری ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 10
    قدیم ترین قوم ایرانی ایل غیور بختیاری است که 40000سال پیش و در دوران عیلامی ها بوده است
  • ایل رستم ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    5 7
    اولا ایل لر 11هزار سال قدمت داره.. بعدش لرها طایفه ای بودن... حتی همین الان.... ایل لک,,,, ایل بختیاری,,, ایل رستم,,,, ایل باسرلون,,,,, ایل ممسنی,,, ایل بویراحمدی ووووو.......... ولی قدیمی ترینش ایل رستم هست...... که در شهرستان رستم امروزی قرار داره.. حتی قدیمی ترین اتشکده هم اونجاست و نقش رستم و کرنگون هم مال رستمه.... پس ایل ماد ها هم...... که لر بودن با رستمی ها یکی هستن.... ولی رستم.. رو بیشتر زمانی که کاوه اهنگر بود به اوج رساند... درود بر تمام اقوام لر... و همچنین تمام اقوام ایران
  • رشید امیری پبدنی ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    7 7
    گر نبود بختیاری معلوم نبود چه بر سر ایران می امد «زنده باد ایل غیور و مبارز بختیاری » افتخار میکنم که کشورم را بختیاریان نجاد دادند تشکر
  • فرزاد ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    22 4
    من لر نیستم ولی واقعا لرها خیلی غیور هستن
  • مجتبی ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    12 6
    بنده حقیر دانشجوی دکترای زبان شناسی هستم واقعا قدمت دقیقی نمیشه گفت چون قدمتش بی انتهاه.فقط همینو میتونم بگم بی انتها
  • مجتبی ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    9 5
    بنده حقیر دانشجوی دکترای زبان شناسی هستم واقعا قدمت دقیقی نمیشه گفت چون قدمتش بی انتهاه.فقط همینو میتونم بگم بی انتها
  • Mohsen ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    5 3
    لطفا مطالبی که در موردش اطمینان کافی ندارید رو نذارید.
  • نیکا ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    9 6
    لر یعنی تاریخ ایران
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    2 8
    سلام بر سرداران بزرگ غیور بختیاری افتخار میکنم ک نژادم اریایست از ایل بزرگ بختیاری امپراتورم کوروش است .....شیاسی هستم....
  • عیلامی اصل عرب ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    3 11
    سلام به تمامی لرهای شیرین و عزیز اولن اصلان اگه لر جز آریایها باشه آریایها طرف 1500سال پیش به سرزمین عیلامی ها هجوم آوردن و پس اونقدر قدمت ندارن بعد عیلامی ها و کلمه عیلامی عربی است و تاریخ و در یونوسکو ثبت جهانی شده قلعه چغازنبیل در سوس یا بقول شما شوش و تستر یا شوشتر نشانه عهمان عیلامیها بوده پس با تحقیق و اطلاعات خوب و درست حرف بزنر
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    8 7
    لر یعنی غیرت لر یعنی شرف لر یعنی اصلالت اون هم به قدمت بشریت
  • چگنی ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    10 8
    درود بر تمام لر زبانهای دنیا و ایران و بخصوص لرستان شما گویا تاریخ لر رو نمیدونید اول مطالعه کن بعد مطلب در سایتت بزار سپاس
  • چگنی ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    13 7
    درود بر تمام لر زبانهای دنیا و ایران و بخصوص لرستان شما گویا تاریخ ۴۰هزار ساله لر رو نمیدونید اول مطالعه کن بعد مطلب در سایتت بزار سپاس
  • اکی بختیار ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    18 5
    آقایونی که میگید لرا قبل ازاسلام نبودن مگه شماکه ادعامیکنی بودی
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    35 11
    لر بزرگ ترین قوم ایران و اصیل ایران است و مال هیچ کشوری نیست
  • حمید IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
    3 4
    من کرد سنندج هستم و باید خدمت شما لرها عرض کنم که اولین و کهن ترین قوم, قوم (لک)هستش,و لک ها جزوی از کردها هستن ,وافتخار میکنم که لک ها خودشونو صاحب ایران میدونم, لک و کردیعنی قوم بزرگ ماد
    • موسوی IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 0
      شما کردها که همه رو کورد میدونید ولی نام کورد در قدیم به تمام عشایر قید میشده است
  • سجادمحمدزکی IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    0 0
    پیشینه لرها به قبل آریایی ها میرسه
  • ایمان IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    0 0
    ببخشید منبع مطالب که گفتم ذکرنکردم .اما هرکی خواست بگه دقیق ادرس میدم.حتی راجب قوم های دیگه .پاینده ایران وایرانی.مرگ بر نژاد پرست .
  • ایمان IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    2 0
    گرچه خوزستان اونم شمالش قدیمیترین تمدن داراست و اریایی ها ازاونجا شروع به گسترش قلمرو کردند.زادگاه کورش بیانگر قدمت وتاریخ این منطقه ست ایذه در خوزستان.که لرزبان بودن از قدیم .مسجدسلیمان .باغملک .لالی.اندیمشک شوش وشوشتر گتوند.همه لرزبان وبختیاری زبانن.خوزستان 20درصد فقط عرب زبان داره که البته اونها هم ایرانین.درکل شواهد وتاریخ واثارباستانی قدمت هرتاریخ رو روشن میکنه.که خوشبختانه سرتاسرایران دارای پیشینه و هویت خاص خودشه که باعث افتخار ماست.اگه وارد این بازی های کثیف و کل کل تجزیه طلبهای بی ریشه نشیم وبهم احترام براریم.مهم اول انسان بودنه بعد ایرانی.لر ترک و بلوچ و کرد همه ایرانی ان.وسلام.درود برایران
  • پوریا IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    0 0
    زنده باد لر در دوره مقابل بیگانگان سرافراز بود بی غل و غش و نجیب مادر امام سجاد علیه السلام نسب از لر ها داره و تا امام زمان که مادرشون لر بوده موفق باشید
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 0
    متاسفانه تقسیمات استانی در ایران مشکل داره چرا... مثلاً استان آذربایجان غربی بخشی ترک وبخشی کرد هستن...استان ایلام بخشی لر بخشی کرد ....استان خوزستان بختیاری وعرب ....استان لرستان لر وبختیاری....ووووواگه هر قوم در استان خودش باشه دیگه در استان های دیگه اقلیت نیست ونگاه به آن این شکلی نیست....اقوام غالب در استان ها اجازه بهره مندی از بودجه ومنابع نمی‌دن و نتیجه عقب ماندگی آن مناطق هست.....باید درجهت پیشرفت وجلو گیری از هرگونه تفرقه به اصلاح این شرایط فکرکرد
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    0 0
    لرها بازماندگان عیلام باستان هستند....فقط کافیه نقشه حکومت عیلام روبامناطق لرنشین{بختیاری...لرستان...کهگیلویه و بویراحمد}مقایسه کنید.....اینها به هیچ وجه اتفاقی نیست
  • رضا IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    1 0
    من کوردم ایلامم درود بر تمومی برادران لر و لر تبار لر ها یکی از مهم ترین برادر های ما هستند
  • رضا IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    0 0
    من کوردم ایلامم درود بر تمومی برادران لر و لر تبار لر ها یکی از مهم ترین برادر های ما هستند
  • علی شرفی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    3 1
    تمام برادران ایران زمینم بدانند که لر مهاجر نیست صاحبخانه است
  • گلادیاتور ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    1 2
    تاجاییکه اسناد تاریخی نشان میده اقوام ایرانی بعداز ورود آریاییان به فلات ایران به ۳دستهء اصلی ماد وپارس وپارت معروف شدن. بعدها هرقوم به شاخههای مختلف منشعب شد. اصلیترین قوم ماد کردها بودن وهستن که عدهء زیادی ازاین مردم باپارسهای زاگرس میانی اختلاط قومی پیداکردن وباعث بوجودآمدن تشکیل قوم جدیدی بانام لر شد.ازتمامی وجوه فرهنگی وحتی طریقهء فارسی صحبت کردن آمیخته بالغات واصطلاحات کردی و... راحت میشه فهمید. حالا یه عده ازچی میترسن که مدام سعی میکنن هویت جدید باعناوین جدید به قوم لر بدن الله اعلم. اگه ازاقوام کهن وباستانی هستن پس چطور درتاریخ ونقشههای قدیمی نامی از لر نبوده ونیست و حدود۵۰۰سال بعداز اسلام نام لر مطرح شد!؟ اتابکان لر،سلسلهء زند لر وسایر دروغهایی که به مغز خواننده فرو میکنن. به گفتهء سیاست پلید وتفرقه افکن انگلیس،قوم ماد هیچ فرمانروایی درایران نداشته.فقط زمانیکه اسم کرد از روی قومی برداشته بشه اونوقت میتونه صاحب حکومت بشه!!!😆😆😆
    • کودستان US ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 0
      سلام من کورد سنندج هستم لورها وکوردها یکی هستند سلام بر لرها درود بر بلورها کوردها مادها
    • US ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 0
      سلام کورد با لر یکی هستند سلام برلر وکورد خودم کوردم
    • علیرضا‌ IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      درودبه‌شرفت‌ نمیدونم‌لرها‌کی‌واردتاریخ‌شدن‌دیگه‌؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    0 0
    لر بودن باعث افتخار منه و مردمان لر بسیار شجاع و دلیر بودند و هستند و هر کسی بخواهد لر را تعریف کند به یاد شجا عت لر ها می افتد
  • دالفیو IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    خیلی مضحکانه و به دروغ ما لرها رو به آریایی ها ی مهاجر چسبوندید!
  • رضا IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    0 0
    سلام و عرض ادب و همه ملت ایران و مردم خوب لر میخوام بگم. الان این اقا که نوشته سایت رو انجام داده. بیشتر جاهاشو درست گفته اما برخی رو نه مثل امار جمعیت که هم علکی هست لرها به زبان. لری صحبت میکنند. و زیر مجموعه هاش مثلا. بختیاری. لر کوچک یا همون. لرسونی. یعنی لرستانی. بعد الان برخی میگن لرها گویش صحبت میکند نع این نیست. و بعد بختیاری زیر مجموعه لر. هست. که گویش سخن میکنند گویش لکی. از لرکوچک و لرهای بو یر احمدی. و در حال حاضر لری زبان هست. بختیاری و دیگر برادرنش گویش می گویند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس