موشک های کروز، بالستیک و هوا به سطح گوشه ای از سامانه های تهاجمی نیروهای مسلح ایران هستند که می توانند بسته ماندن تنگه هرمز را تا هر زمان که کشورمان نیاز بداند، تامین کنند. قایق های تندروی ایران نیز مکملی خواهند بود تا مهمترین شاهراه انرژی جهان، هیچگاه بدون اراده جمهوری اسلامی، روی آرامش را نبیند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، برای کسانی که نقش دریا را در کنترل جهان به خوبی درک می کنند، اهمیت تنگه های راهبردی (استراتژیک) نیز شناخته شده است. یک دریانورد کارکشته انگلیسی سالها پیش از کشف نفت و در روزگاری که خورشید در سرزمین های بریتانیای کبیر غروب نمی کرد، گفته است کشوری که دریاهای جهان را کنترل کند، دنیا را و کشوری که تنگه های مهم را در اختیار داشته باشد کل آبهای دنیا را تحت سیطره خواهد داشت.

امروزه با تبدیل نفت به یکی از حیاتی ترین کالاهای مورد نیاز بشر مدرن و اقتصاد دنیا، مناطق نفت خیز جهان در کانون توجه قدرت های بزرگ هستند. مهمترین منبع تأمین انرژی جهان خاورمیانه و خلیج فارس است که تنها دروازه ورودی و خروجی آن تنگه بسیار بسیار مهم هرمز است.

در پی مطرح شدن امکان تحریم نفت ایران توسط کشورهای تحریم کننده ایران، مقامات کشورمان نیز مجدداً توانایی خود در مسدود کردن تنگه هرمز را گوشزد کردند لذا در این گزارش به بررسی توانمندی های کشورمان در اجرای این عملیات می پردازیم.

بنابر آمارهای منتشره حدود 40 درصد نفت دنیا و عمده نفت 8 کشور صادر کننده حاشیه خلیج فارس از این آبراه راهبردی صادر می شود. به عنوان مثال بیش از 88 درصد نفت عربستان سعودی، 98 درصد نفت عراق، 99 درصد نفت امارات متحده عربی و 100 درصد نفت كشورهای كویت و قطر و در مجموع به طور متوسط 97 درصد نفت این کشورها از تنگه هرمز عبور می‌كند. همچنین 50 درصد سایر مبادلات کالای این کشورها نیز از تنگه هرمز عبور می کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورت مسدود شدن این آبراه حیاتی، بازار نفت دنیا با کمبود 16.5 تا 20 میلیون بشکه ای مواجه خواهد شد که در این صورت بهای هر بشکه نفت به حدود 2.5 برابر میزان فعلی یعنی به 250 دلار خواهد رسید.

مسیرهای جایگزین زمینی که شامل خط لوله شرق به غرب عربستان در صورت آمادگی برای کارکرد با بیشترین ظرفیت کمتر از نیمی از این مقدار را پوشش خواهد داد اما با فرض تأمین تمام نفت از طریق زمینی هزینه های احداث خطوط لوله، پمپاژ نفت و نگهداری و تأمین امنیت این مسیرها صرف نظر از زمان طولانی مورد نیاز (و تأمین نیاز بازار از ذخایر کشورهایی چون آمریکا) باز هم انسداد تنگه هرمز باعث افزایش چشمگیر قیمت نفت آن هم در دوره بحران اقتصادی کشورهای غربی خواهد شد.



همچنین عمده تدارکات نظامی برای این کشورها نیز از طریق خلیج فارس تأمین می شود که هر چند آبهای غرب عربستان  سواحل یمن و شرق عمان نیز می تواند جایگزین بنادر این دریا شود اما هزینه، توان لجستیک زمینی و مجموع زمان مورد نیاز برای تأمین این تدارکات نیز قابل توجه است.

با توجه به موارد گفته شده که تنها بخشی از مهمترین آثار بسته شدن مسیر تنگه هرمز به روی کشتی های عبوری است، در صورت تشخیص ایجاد خطر امنیتی توسط کشتی های عبوری، ایران می تواند به این شناورها اجازه عبور از آبهای تنگه هرمز که عمدتاً جزو آبهای سرزمینی ایران محسوب می شود را ندهد.

تنگه هرمز حداقل 110 کیلومتر طول داشته (با توجه به تعریف منابع مختلف) و عرض آن در نواحی مختلف حدود 35 در جنوب جزیره لارک تا کمتر از 60 کیلومتر در سایر نواحی متغیر است. آبهای قبل و بعد از این تنگه نیز عرضی کمتر از 100 کیلومتر در حدفاصل جنوب غربی جزیره قشم تا سواحل غرب کنگان دارند.
 
عمق این آب راه در نقاط مختلف از 35 تا حدود کمتر از 100 متر متفاوت بوده و از اینرو تنها بخشی از آن با عرض کم در حد چند کیلومتر است بنابراین کشتی های عبوری به خصوص ابرتانکرهای نفتکش، ناوهای هواپیمابر و زیردریایی های بزرگ برای عبور از این آبراه با محدودیت های زیادی رو به رو هستند.

قایق های تندرو

استفاده از قایق های تندرو توسط ایران برای اعمال فشار بر دشمن ریشه در ساله ای جنگ تحمیلی دارد. در گزارش های مربوط به قایق های تندرو، سیر تاریخی این راهبرد و تأثیرات آن و همچنین معرفی خصوصیات نمونه های اصلی این شناورها ذکر شده است که در انتهای گزارش لینک های مربوطه ارائه می شود اما به طور مختصر باید گفت امروزه قایق های تندروی ایرانی که بسیار سریعتر و مجهزتر از نمونه های سابق خود در سالهای دفاع مقدس هستند به طور مؤثرتری توانایی رویایی با شناورهای رزمی پیشرفته دشمنان را دارند چه رسد به کشتی های ترابری.
 

 
این شناورها با تجهیز به رادارهای دریایی، سامانه های الکترونیکی پیشرفته ارتباطی، موشک های کروز کوتاه برد با برد 25 کیلومتر و میانبرد ضدکشتی، اژدرهای کالیبر متوسط و بزرگ و مین های دریایی در کنار تسلیحات سنتی خود یعنی تیربارهای نیمه سنگین، راکت انداز و موشک های دوش پرتاب سطح به هوا توانایی انسداد کوتاه و بلند مدت این تنگه از یک سو و مقابله با ناوگان دریایی دشمن که برای بازکردن مسیر تلاش خواهد کرد را در کنار آن دارند.
 
این شناورها ضمن برخورداری از سرعت بالا و تجهیزات پیش گفته، از قدرت مانور و پایداری مناسب برخوردار بوده و توانایی اجرای عملیات در شب به کمک تجهیزات مربوطه و در آب و هوای نامساعد را بارها در رزمایش های کوچک و بزرگ سالهای اخیر نشان داده اند. این شناورها حتی در آبهای اقیانوس هند نیز برای حمایت از شناورهای مورد تهدید از سوی ناوگان دشمن و اقدام به متوقف کردن زیردریایی کشورهای فرامنطقه ای که قصد عبور از تنگه هرمز را داشتند در کارنامه موفق سالهای اخیر خود دارند. علاوه بر تجهیز نیروهای مسلح به سریعترین قایق تندروی جهان، قایق های تندروی بدون سرنشین نیز برای اجرای مأموریت های لازمه توسعه داده شده اند.

مین های دریایی ایران انواع مختلفی دارد که شامل نمونه های مغروق و نمونه های کنترل از راه دور هستند. این سلاح می تواند توسط قایق ها و زیردریایی های ایرانی در نقاط مختلف تنگه هرمز و آبهای اطراف آن کار گذاشته شده و در صورت لزوم بکار گیری شود.
 
زیردریایی

با تجهیز نیروی دریایی ایران به زیردریایی این نیرو به قدرتی فراتر از نیروهای دریایی کشورهای منطقه تبدیل شد. زیرسطحی های ایرانی توانایی بکارگیری اژدر، مین و موشک را دارند و می توانند روزها و هفته ها زیر آب باقی مانده و آماده اجرای مأموریت باشند.
 
به جز زیردریایی روسی کیلو بقیه این وسائل که شامل نمونه های نهنگ، غدیر و فاتح هستند از ابتدا با در نظر داشتن شرایط دریاهای اطراف ایران به خصوص خلیج فارس طراحی شده اند و توانایی های ویژه ای از جمله قابلیت قرارگیری در بستر دریا و اختفا از دید سامانه های مختلف راداری و سوناری دشمن را دارند.
 
این زیردریایی ها که تعداد آنها بیش از 20 فروند تخمین زده می شود نیز ضمن توانایی مسدود کردن تنگه هرمز توانایی رویایی با ناوگان سطحی و زیرسطحی دشمن را دارند. زیردریایی های کیلو توان حمل 24 مین یا 18 اژدر بزرگ و زیردریایی های فاتح نیز توان حمل 12 اژدر ویا 8 مین را دارند. همچنین در رسانه های دنیا اخباری از تجهیز کیلوهای ایرانی اژدر موشکی حوت (که سرعتی چهار برابر اژدرهای معمولی دارد) منتشر شده است که مسئولان کشورمان این اخبار را تأیید یا تکذیب نکرده اند.
 

 
زیردریایی غدیر نیز می تواند در اجرای این عملیات به ایفای نقش بپردازد. هر دو مؤلفه کمیت و کیفیت (فناوری و تسلیحات) این زیردریایی ها برای اجرای موفق این عملیات کاملاً کافی است.

زیرسطحی های کوچک یک یا چند نفره معروف به زیردریایی های مرطوب که برای عملیات های تکاوری، مین گذاری و حتی شلیک اژدر در دنیا استفاده می شوند نیز در زمره تجهیزات نیروهای دریایی کشورمان برای اجرای عملیات مسدود کردن تنگه هرمز هستند که می توانند در نواحی کم عرض و کم عمق به خوبی ایفای نقش کنند.
 
ناوهای جنگی

ناوهای جنگی ایران شامل کلاس های مختلف ناوچه (شناور موشک انداز سریع)، ناو و ناوشکن(ناو محافظ) است. این شناورهای قابلیت شلیک چهار موشک دوربرد ضد کشتی نور با برد 120 تا 170 کیلومتر و قادر با برد بیش از 200 کیلومتر را دارند. توپ های 114 و 76 میلیمتری این ناوها نیز از برد و قدرت کافی برای تهدید کشتی های مختلف برخوردار هستند و وجود توانایی ضدزیردریایی نیز در ناوها با بهره گیری برای ایجاد اهرم فشار و همکاری با سایر نیروها در مسدود کردن تنگه هرمز کاملاً کارامد است.
 

ناوچه های موشک انداز سپاه پاسداران

موشک های کروز ضد کشتی

نیروی موشکی کشورمان را در مسئله اخیر دو بخش موشک های سطح به سطح کروز ضد کشتی پرتاب شوند از ساحل و موشک های بالستیک تفکیک می کنیم.

در زمینه موشک های کروز، تنوع زیادی در برد و قدرت تخریب مشاهده می شود. پرتابگرهای ساحلی موشک های کوتاه برد کوثر، دوربرد نور و قادر تاکنون رونمایی شده و پرتابگر سه فروندی قارعه هم ممکن است مربوط به موشک میانبرد نصر-1 باشد. این پرتابگرها خوداتکا هستند یعنی در صورت استقرار در نزدیکی سواحل بدون نیاز به سامانه های جانبی و وابستگی به واحدهای هوایی و دریایی می توانند کار کشف، شناسایی و حمله به اهداف دریایی را به انجام برسانند.
 

پرتابگر خوداتکای موشک های کروز
 
این سامانه ها می توانند با استقرار و اختفا در عمق70 تا 150 کیلومتری خاک ایران و حتی از استان کرمان بخش اصلی تنگه هرمز را تحت پوشش قرار دهند(البته در اینصورت برای اصابت به یک هدف خاص بایستی مختصات اولیه هدف و دستورات اصلاحی به موشک منتقل شود). این سامانه ها در تعداد زیاد در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار داشته و آماده عملیات هستند.

موشک های بالستیک

این پدیده که مدت زیادی از معرفی آن به دنیا نمی گذرد ابتدا در کشور چین معرفی شد. سپس ایران نیز توانایی خود را در انهدام کشتی ها با موشک بالستیک نشان داده و اخیراً نیز روسها ادعا کرده اند که می توانند از موشک های بالستیک خود علیه اهداف دریایی استفاده کنند.

سه نوع موشک بالستیک ضدکشتی تاکنون در ایران معرفی شده که به ترتیب زمانی موشک خلیج فارس، موشک تندر و موشک سجیل هستند. موشک خلیج فارس با برد 300 کیلومتر و یک کلاهک 650 کیلوگرمی، تجسم نابودی ناوهای دشمن است و با بهره گیری از پیشران سوخت جامد و سامانه های هدفگیری و هدایت پیشرفته در مدت کمتر بسیار کوتاهی در حد چند دقیقه آماده پرتاب شده و با سرعت 3 ماخ در مدت کوتاهی با زاویه زیاد(بیش از 45 درجه نسبت به افق) و از بالا به کشتی دشمن اصابت می کند.
 
پرتابگر سه فروندی این موشک حجم آتش مناسبی در همان شلیک اول از نقطه پرتاب و پیش از اطلاع دشمن از محل فراهم نموده و تأثیر عملیاتی موشک را بالا و تأثیر اقدامات متقابل دشمن را کاهش می دهد. با توجه به تصاویر منتشره از این موشک نوع هدایت آن یکی از روش های الکترواپتیکی است که کارایی آن را از نظر تأثیرات جنگ الکترونیک دشمن تضمین می کند. سرعت بسیار زیاد در هنگام اصابت، زاویه زیاد و حمله از بالا نقاط مثبت عملکرد این موشک است که در صورت جداشونده بودن کلاهک آن می توان احتمال مورد اصابت قرار گرفتن آن از سوی دشمن را در حد صفر دانست.
 

لانچر سه موشکه خلیج فارس

به گزارش مشرق، موشک تندر که برد آن توسط کارشناسان بین 150 تا 250 کیلومتر تخمین زده می شود به عنوان یک موشک کوتاه برد(در کلاس بالستیک) در کنار موشک خلیج فارس و به صورت ترکیبی با آن عمل کرده و با توجه به تصاویر سامانه هدفگیری و هدایت آن باید یکی از انوع راداری باشد. عملکرد ترکیبی این دو موشک می تواند احتمال اصابت به هدف را بسیار بالا ببرد. از نظر تأثیرات سامانه جنگ الکترونیکی باید ذکر کرد تاکنون موشک هایی در دنیا ساخته شده اند که در صورت اقدام به جنگ الکترونیک از سوی هدف با آشیانه یابی منبع اخلال به سمت آن رفته و در نتیجه احتمال اصابت به هدف افزایش می یابد.

این موشک با توجه به برد مناسب خود برای پوشش دادن تنگه هرمز از عمق خاک ایران توامند هستند. موشک خلیج فارس با توجه به برد مناسب خود، می تواند از نواحی غربی استان سیستان و بلوچستان، مرکز استان کرمان و نواحی شرقی و جنوبی استان فارس تمام تنگه هرمز را زیر پوشش خود داشته باشد.
 

موشک ضد کشتی تندر

اما شاید مخوف ترین سلاح ضدکشتی ایران موشک دوربرد سجیل باشد. تاکنون تصور می شد سجیل تنها به صورت زمین به زمین قابل استفاده است اما اعلام اخیر نیروهای مسلح در رسانه ملی نشان دهنده قابلیت استفاده از آن برای انهدام اهداف دریایی است. هر چند نوع سامانه هدفگیری و هدایت این نوع از سجیل مشخص نیست اما دقت بسیار بالایی در اصابت به هدف از پیش تعیین شده را از خود نشان داده است. این موشک ضمن توانایی رسیدن به برد 2000 کیلومتر با توجه به دستیابی به سرعت های 8 تا 12 ماخ(بیش از 2700 تا کمتر از 4100 متر بر ثانیه) تنها انرژی جنبشی کلاهک آن برای نابودی هدف کافی است اما سرجنگی حداقل 500 کیلوگرمی آن نیز به نیست و نابود شدن هدف کمک می کند.
 
به کمک این موشک می توان حتی از سواحل شمال کشور یا حتی دورترین نقطه شمال غربی کشور تا بعد از تنگه هرمز را زیر پوشش داشت. این موشک دو مرحله ای بوده و با بر خورداری از سوخت جامد و رها کردن مرحله اول پس از اتمام کار شتاب بالایی داشته و استفاده از برخی روشهای کاهش بازتاب راداری کار کشف و ردیابی آن را از سوی دشمن در فاز ابتدایی پرواز دشوار نموده و در فاز نهایی نیز با توجه به اینکه از تصاویر، جداشونده بودن کلاهک این موشک محرز است و سرعت بسیار بالای این موشک، احتمال مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط پدافند دشمن حتی کمتر از موشک خلیج فارس است.

علت اشاره به استفاده از عمق خاک برای پرتاب موشک ها این است که در صورت پراکنده شدن پرتابگرها در فضای بیشتر بدیهی است کار دشمن برای شناسایی مکان آنها دشوارتر، ابزارهای او برای آسیب رسانی به آنها محدودتر و فرصت این سامانه ها برای جابجایی و اختفای مجدد بیشتر می شود هر چند که در مورد موشک های کم سرعت تر، فرصت دشمن برای کشف آنها بیشتر می شود که البته با استفاده از ویژگی های مناطق جغرافیایی و ترکیب استفاده از این سلاح ها در مناطق دور و نزدیک از ساحل با توجه ماهیت و تعدد اهداف و وضعیت وسائل شناسایی دشمن می تواند کارایی این سلاح ها را حفظ نماید.

البته باید دقت داشت با توجه موفقیت اخیر نیروهای مسلح کشور در کنترل و به زمین نشاندن یکی از آخرین و پیشرفته ترین هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین درخدمت دشمن، ادوات دشمن برای نگاه به عمق خاک ایران به ماهواره های جاسوسی وبرخی اداوات جاسوسی الکترونیک محدود می شود که اساساً محدودیت های این ماهواره ها باعث توسعه سایر وسائل شناسایی شده است و تجهیزات زمینی و هوایی جاسوسی الکترونیک ناچارند در فاصله امنی از مرزهای ایران مستقر باشند که کارایی آنها را در هشدار زودهنگام کاهش می دهد.

جنگنده بمب افکن ها

هواپیماهای رزمی نیروهای مسلح کشورمان قابلیت تجهیز به چند نوع موشک هوا به سطح با قابلیت به کارگیری علیه اهداف دریایی را دارد. این موشک ها شامل موشک های هوا به سطح هدایت اپتیکی، لیزری و راداری هستند.
 
موشک های نور و قادر قابلیت هواپرتاب داشته و در کنار موشک های سی-801کی و سی-802 به عنوان اصلی ترین سلاح های ضدکشتی هواپرتاب محسوب می شوند. همچنین از نظر فنی امکان به کارگیری موشک های کوثر و نصر نیز ممکن است. جنگنده بمب افکن های نهاجا به طور عمده توان حمل تا 5 موشک از این انواع را دارند.

موشک های هدایت تلویزیونی ماوریک با وجود محدودیت برد همچنان برای ضربه زدن به برخی اهداف مناسب هستند. بمب های اپتیکی قاصد1و2 نیز با برد 30 تا 50 و در آینده نزدیک قاصد3 با برد بیش از 100 کیلومتر به عنوان سلاح های دورایستا و قدرتمند برای انهدام اهداف دریایی کارآمد هستند.
 


موشک های هدایت لیزری و اپتیکی کی-اچ-25 و 29 روسی نیز که قابلیت به کارگیری در هواپیماهای سوخو-24 و همچنین سوخو-25 و میگ-29(در صورت ارتقاء) را دارند به عنوان سلاح هایی با برد 10 تا 30 کیلومتر و قدرت تخریب متوسط قابل بکارگیری هستند.

همچنین موشک های دوربرد، بسیار سریع و ضد رادار کی-اچ-58 هواپیمای سوخو-24 نیز می تواند برای حمله به ناوهای دشمن در راستای عملیات انسداد تنگه هرمز به خوبی ایفای نقش کند.
 


با توجه به تنوع برد و قابلیت تخریب این بمب ها و موشک ها با توجه به وضعیت منطقه درگیری میتوان از این سلاح ها استفاده نمود. مثلاً برای درگیری با ناوشکن های موشک انداز دشمن، استفاده از تسلیحات دورایستا لازم است و برای متوقف کردن یک کشتی بزرگ استفاده از یک بمب سنگین.

بالگردها

بالگردهای مخلتفی در مأموریت های نظامی دریایی در کشورمان استفاده می شوند اما با توجه به وضعیت تهدیدات، بالگردهای شاهد-285 با قابلیت تجهیز به موشک های کروز ضدکشتی کوثر و بالگردهای میل-171 با توانایی شلیک موشک های دوربرد نور و احتمالاً قادر، می توانند از نواحی مختلفی به پرواز درآمده و به طور مؤثری برای ناوگان تجاری و نظامی دشمن تهدید ایجاد نمایند.
 

بالگرد شاهد 285 با موشک ضدشناور
 
همچنین بالگردهای تهاجمی کبری نیز در رزمایش های قبلی در عرصه دریا نیز به اجرای مأموریت پرداختند. برخی از این بالگردها در جنگ تحمیلی به موشک ماوریک مجهز شده بودند و امروزه نیز قابلیت تجهیز به برخی از موشک های ضدکشتی را در صورت ارتقاء دارند.

قایق های پرنده

تاکنون یک نمونه قایق پرنده در کشور عملیاتی شده است. این وسائل که در واقع نسل جدید هواپیماهای آب نشین هستند در زمره هواگردهای اثرسطحی قرار گرفته و توانایی تجهیز به موشک های ضدکشتی را دارند.
 

 
با توجه به توانایی برخواستن از روی آب، سرعت مناسب و سطح مقطع راداری کم، این قایق ها می توانند در صورت وجود پوشش هوایی مناسب از نقاط مختلفی در سواحل کشور برخواسته و فشار مضاعفی بر ناوگان دشمن وارد کنند.

هواپیماهای بدون سرنشین

هواپیماهای بدون سرنشین رزمی که امروزه جایگاه خوبی در ارتش های پیشرفته دنیا دارند در ایران از ابتدا برای مأموریت های ضدکشتی نیز درنظر گرفته شده اند. جت بمب افکن کرار، قابلیت حمل چهار موشک کوثر را دارد که با توجه به سرعت بالای خود می توان انرژی ذخیره موشک را بالاتر برده و آن را به برد بیشتری برساند.
 
این پرنده بردی در حدود 1000 کیلومتر داشته و می تواند با بهره گیری از پرتابگر راکتی از هر نقطه ای مأموریت خود را آغاز کرده و با رسیدن به برد مناسب اقدام به شلیک موشک های خود نماید. هواپیماهای کرار با اتکا به کمیت می توانند ده ها موشک را به سمت یک ناوگروه دشمن شلیک کنند که قطعاً توان پدافندی این ناوها را مغلوب خواهد نمود.
 

 
البته باید گفت در کرار تا حدودی از روش های در دسترس پنهانکاری(رادارگریزی) مربوط به جنس مواد تشکیل دهنده استفاده شده تا این پرنده ها بتوانند خود را به فاصله نزدیک ناوهای دشمن برسانند. اما با این وجود استفاده از موشک هایی با برد بیشتر مانند نصر-1 کارایی این پهپاد را در چنین عملیاتی بیشتر می کند.

توپخانه و سامانه های راکتی

فرماندهان نظامی کشور تاکنون چندین بار از افزایش برد توپ های کالیبر بالای کشور صحبت کرده و در مواردی نیز به استفاده از گلوله های هدایت شونده به خصوص علیه اهداف دریایی اشاره نموده اند. با توجه به اعلام در اختیار بودن گلوله های کراسنوپل، ممکن است همین نوع گلوله یکی از انواع مهمات هوشمند و هدایت شونده مورد اشاره باشد. بنابر اعلام فرماندهان نظامی کشور هم اکنون گلوله های هوشمندی در اختیار نیروهای مسلح است که با آنها می شود حتی خودروهای در حال حرکت را مورد اصابت قرار داد.
 

 
بدیهی است چنین مهماتی علیه اهداف دریایی نیز قابل استفاده هستند. برد گلوله های توپخانه کشور امروز به بیش از 40 کیلومتر رسیده است که برای آسیب زدن و یا انهدام کشتی های دشمن با توجه به تدابیر تاکتیکی لازمه دارای قدرت تخریب مناسب و قابل استفاده هستند.

همچنین از بکارگیری موفق راکت اندازهای فجر-3 و 5 علیه اهداف دریایی در رزمایش های گذشته خبر داده شده است. البته از تجهیز این راکت ها به سامانه هدفگیری و یا هدایت خاص یا بکارگیری تحت راهکنش(تاکتیک) بخصوصی برای تأثیر گذاری اطلاعی در دست نیست.

هر چند در این گزارش بنا بر بررسی منفرد توانایی هر دسته از تجهیزات در عملیات انسداد تنگه راهبردی هرمز بود، اما ناگفته پیداست که استفاده ترکیبی از این توانایی ها به خصوص با در نظر گرفتن شرایط گوناگون مثلاً میزان حضور نیروهای نظامی مختلف دشمن منجر به هم افزایی قدرت کشور خواهد شد.
 
به عنوان مثال استفاده مؤثر از توان پدافند هوایی برای کمتر کردن برتری هوایی دشمن و باز کردن فضا برای حضور هواگردهای خودی یکی از این موارد است؛ یا استفاده از زیردریایی ها در صورت بروز شرایط برتری هوایی دشمن تأثیر مهمی در انسداد طولانی مدت تنگه هرمز خواهد داشت.

تمام آب های اطراف کشور در سطح و زیرسطح به طور دائم زیر نظر سامانه های شناسایی کشور از جمله هواپیماهای گشت دریایی و هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه های نظارتی زیرآبی است و اهداف ردگیری شده دسته بندی شده و سیر حرکتی آنها و حتی ارتباطات آنها ثبت شده و تحت سامانه رصد دائم اهداف دریایی مورد بررسی قرار می گیرد.

جمهوری اسلامی ایران هرگز تمایل به برهم زدن ثبات منطقه و جهان نداشته و تنها در صورت اقدام علیه منافع ملی خود، پاسخ متقابل داده است. در زمینه نظامی نیز تأکید رهبر معظم انقلاب همواره بر عدم شروع درگیری نظامی اما پاسخ کوبنده در صورت بروز حماقت از سوی دشمن بوده است. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در عرصه غیرنظامی مانند جنگ سایبری و یا فشارهای اقتصادی از جمله بستن تنگه هرمز و قطع بخش عظیم شریان انرژی به مدت نامحدود، پیش دستی نکند. در واقع ممکن است در صورت وضع تحریم های بیشتر به خصوص در خصوص صادرات نفتی کشور، ایران نیز مانع از خروج نفت از آبهای سرزمینی خود شود.

در خصوص برنامه و یا شاید شایعه احداث یک آبراه از خاک امارت متحده عربی برای جایگزینی اضطراری با تنگه هرمز نیز باید گفت صرف نظر از زمان و هزینه لازم برای اجرای چنین پروژه ای و کارایی این آبراه در قیاس با تنگه هرمز و در صورت دوام آوردن اقتصاد کشورهای غربی تا آن موقع، تمام خاک امارات زیر برد موشک های ایرانی است چه رسد به دهانه های این کانال که می تواند به راحتی توسط انواع ادوات مورد اشاره در این گزارش ناأمن شود.
 
هرچند در نهایت، ایمان و روحیه شهادت طلبی جوانان ایرانی، جرات را آنچنان از دشمنان خواهد گرفت که نیازی به آزمایش عملی این تجهیزات نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 219
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 13
  • محمد ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    9 4
    لازم هست که ما اینقدر خشن و محکم رفتار کنیم که حتی جرات گفتن حمله به ایران به ذهن کسی نرسه این برای مردم و کشور بهتر هست
  • یدی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    5 3
    خدابا ماست تا ما با خداییم
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 3
    اگر قيمت نفت رفت بالا به خاطر اين قبيل گزارشها، ملت ايران بايد دست خبرنگاران مشرق را ببوسند! دي:
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 1
    خدا خودش همه چی رو به خیر کنه.ولی در هر حال ما هم هستیم.
  • محمد ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 3
    علیرغم کار تحسین برانگیز اخیر نیروهای نظامی ما بهتره رسانه های ما (مخصوصا مشرق) خیلی غره نشند بهر حال اونها هم ساکت نمیشن نگاه کنن ما تنگه هرمزو ببندیم ، خودتونو کنترل کنید آروم آروم ....
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    1 8
    اینگونه گزارش ها وعکس ها ازقدرت ایران اسلامی رابیشتردرمشرق بیاورید چون هم ماامیدوارترمی شویم وهم دشمنان ناامیدتر
  • ایمان زنگنه ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    1 2
    فقط میگم دمه همه ی امت شجاع حزب الله گرم/ماشاالله حزب الله/لبیک یا حسین لبیک یا خامنه ای
  • crazy doctor ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    4 0
    با عرض خسته نباشید خدمت شما بد ندیدم نکته ای را متذکر شوم در باره موشک ضد کشتی تندر یا همان موشک سام 2... این موشک همان طور که در ویدئوی معرفی ان توسط سپاه نیز مشخص است به صورت کروز به هدف حمله میکند و نوع لانچ و پرتاب خاص ان به این معنی نیست که یک موشک بالستیک است / اما در مورد سجیل خبر شلیک موشک به دهانه اقیانوس هند مربوط به تست موشک ها در برد نهایی ان است و هیچ اظهار نظر و یا ادله ای برای اینکه سجیل نمونه ضد کشتی دارد در دست نیست ضمن اینکه با توجه به سرعت سرسام اور سجیل در فاز ترمینال استفاده از سیستم هدایت مشابه خلیج فارس در ان بعید به نظر میرسد ...مگر اینکه مانند همتای چینی خود از هدایت فعال راداری و نیز هدایت ماهواره ای استفاده کند که در مورد موشک جمع و جوری مثل سجیل به نظر منتفی است ------------- البته اگر بحث گمانه زنی باشد احتمال وجود نمونه ضد کشتی قیام بسیار منطقی تر به نظر میرسد
  • سرباز ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 1
    حاج حسن تهرانی مقدم روحت شاد ....
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 1
    زنده باد میهن!!!!
  • habib ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    1 3
    NASRO MENALLAH VA FATHON GHARIB
  • هوشیار ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 1
    بخش اول از مقاله یک چیز رو به روشنی اثبات میکنه و اون اهمیت استراتژیک تنگه هرمز است . فلذا نباید زیاد خوش بین بود چرا که اگر اهمیت این تنگه آن طور که در مقاله نوشته شده اینقدر زیاد باشد که بستن آن نظم اقتصادی جهان را به هم بزند , آمریکا و متحدانش دست روی دست نخواهند گذاشت و با تمام توان نظامی خود که ممکن است طی شصت سال اخیر سابقه نداشته باشد , به کشور ما حمله کنند و همه زیر ساختهای نظامی و غیر نظامی ما را نابود میکنند . در آن صورت هم زوال و نابودی حکومت قطعی خواهد بود هم باید توقع داشت که طی یک ماه خسارتی جبران ناپذیر به کشو وارد شود که از خسارت هشت سال جنگ ایران و عراق بیشتر است .
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    این تازه گفتنی هاشه توکل برخدا هم که اصل کاره ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد.
  • mojtaba ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    میگم حالا که جنگ هواییه چطور باید بریم جبهه؟
  • crazy doctor ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    عرض خسته نباشید مجدد ...درمتن مقاله حمل چهار موشک کوثر برای کرار ذکر شده که با توجه به وزن 105kg تا120kg برای نمونه های مختلف کوثر عملا کرار قادر به حمل 2 عدد از این موشک خواهد بود و حمل موشک نصر با وزن 350kgهم برای این پهپاد منتفی است
  • متخصص نفت ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    البته امیدوارم نمایش داده بشه... لطفا حداقل از یک کارشناس نفتی هم مشاوره بگیرید.... بستن تنگه هرمز یک بازی باخت باخت بود اما هر چه به پیش می روید برای ایران باخت و برای دشمن برد می شود اما چرا؟ تولید نفت روسیه به بیش از 10 میلیون بشکه در روز رسیده!! در حالی که ایران الآن نزدیک 2 میلیون بشکه نفت صادر می کنه و تا چند سال آینده روسیه 15 میلیون بشکه در روز تولید خواهد کرد و عملآ با جبران کردن نیاز اصلی و حیاتی اروپا و امریکا در صورت چنین اقدامی نه تنها از فروپاشی غرب و امریکا جلوگیری خواهد کرد .....بکه ثروتمندترین کشور جهان خواهد شد... اما مشکل بدتر این هست که متاسفانه بشنویم امریکا و کانادا به تکنولوژی دست یابی به نفت در اعماق 40 هزار متری رسیدن و مدتهاست کشف شده که 2 برابر ذخایر نفتی خاورمیانه در این عمق در کانادا و امریکای شمالی نفت و گاز قرار داده... حدود 1 هزار میلیارد بشکه نفت!!....در کنار قطب شمال با همین مقدار گاز!! بستن تنگه هرمز به سمت یک موضوع تبلیغاتی شدن پیش می رود... که در کنار آن دکترین جدید هسته ای امریکا و تهدید این کشور به حمله اتمی به بخش ایرانی این تنگه در صورت بسته شدن...هم باید برسی شود... با تشکر..
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    تا وقتی شعار (الله اکبر) رو داریم نه اروپا نه امریکا نه هیچ کشور دیگه نمی تونه با این نظام دست و پنچه نرم کنند
  • ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    آقامجتبی حالا که هنوز ... اماشما "جبهه بیا" باش، نقشتو حضوری بهتون می گیم
  • علی بی ترمز ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    کارشناس محترم نفتی اطمینان داشته باشین که نه تنها آمریکا که همه جهان به نفت ایران احتیاج دارن چه برسد به نفت حوزهء خلیج فارس و اگر این نبود یک لحظه هم معطل نمی شدن و غلطی که دلشون میخواد... اما نکته اینجاس که "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" (چون نشون داده که اگه می تونست می کرد) شما هم فکر کردی بچه می ترسونی!!!!!)
  • sorena ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    1 0
    بابا عجب احمق هایی هستن امریکا و اروپا هااا این همه نفت تو زیر پاشون هستت و میان از ما و عرب ها میخرن خنگن دیگه متخصص نفت یه لطفی بکن بهشون بگو که روی گنج نشستن از ما نفت نخرن :دی غرب تا ابلهایی مثل شما رو داره غم نداره
  • ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    آمریکا هیچ غلطی نمیتواند کند
  • ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    تو پدافند هوایی جهد میکنی
  • س ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    از بخش دفاع و امنیت مشرق بسیار ممنونم ، واقعاً مطالب مفیدی رو بیان میکنید
  • ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    زنده باد میهن اسلامی
  • ممد ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    جناب كارشناس نفت !! از اين حرفا شما چرا خودتونا مي بازيد؟؟؟ نترسيد اين حقوق شركت نفتي ها حالا حالاها سر جاش هست! اگه تنگه هرمز ارزش براي غرب نداره اينقدر غربي ها رو اين تنگه حساسيت نشان نمي دادند!! بعدشم مگر اين تنگه ارزشش فقط براي انتقال نفته؟؟ مگر همه چيز نفت و گازه؟؟؟ مگه بايد مسوولين همه منابع نفتي و گازي كشور را به حراج بگذارند و با پولش حساب يك عده را پر كنند ؟؟ مشاوره گرفتن از امثال شما متخصصين نفت جز ياس و نا اميدي و ترس هيچ نتيجه اي نداره شما تشريف ببريد تو همون زمينه تخصصتون نظر بديد كاري هم به سياست و حفظ مرزهاي مملكت و حفظ عزت و شرافت اين ملت نداشته باشيد اگر هم ميدونيد كار كردن تو اكتشافات جديد آمريكا و كانادا و قطب شمال و قطب جنوب و روسيه و اكتشافات كره مريخ حقوق و مزاياي بيشتري داره تشريف ببريد اونجا!!! شما نميخواد براي اين مملكت تاسف بخوريد يك مقدار براي خودتون تاسف بخوريد كه تا اين حرفها پيش كشيده ميشه اعصابتون به هم مي ريزه و به خيال خودتون آينده شغلي تون به مخاطره مي افته؟؟
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    اون هلي كوپتر خيلي مسخره بود يكبار مصرفه؟
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    باید به نویسنده مقاله گفت خوشبختانه عقلای مملکت مثل شما در رویا ی یک احساساتی سیر نمی کنند .بستن تنگه هرمز لابد تا زمانی که تمدن غرب فروبریزد بروی کاغذ برای شما چه راحت است.
  • داود ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    پيش برق ذوالفقارش روز حرب كار نايد از سلاح شرق وغرب اللهم عجل لوليك الفرج
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    2 1
    خوبه بااين افكارپريشان تاحالارگ دستت رونزدي ؟ من جاي توبودم واينطوري فكرمي كردم بايك مشت قرص قال قضيه روكنده بودم
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    اولا برخی اظهار نظرها مثل این میمونه که از ترس مرگ بری خودکشی کنی !!!به نظر برای بستن تنگه هرمز شاید هیچ وقت احتیاج به شلیک حتی یکی از این موشکها نشه فقط کافی است ایران اعلام کنه تنگه بسته است ودرصورت عبور شناوری برخورد خواهدکرد جو روانی همین کار وافزایش سرسام اور هزینه های بیمه،وخوداری خیلی از شرکتهای کشتیرانی از تردد در این ابراه حتی برای مقطع زمانی کوتاه دنیا را تا مدتی بهم خواهد ریخت بدون اینکه بخواهی مداخله نظامی فیزیکی بکنی ودر نتیجه فشاری که ایران مدنظرش هست غیر مستقیم به وجود خواهد امد در ثانی از مقالات جالب کامل ومفید ومنحصر بفرد شما هم سپاسگزاری میشود غلو نمیکنم که هربار که به سایت مشرق میام برای دیدن مقالاتی از این دست میباشد
  • محسن ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    بستن تنگه هرمز در صورت تحریم نفتی ایران یک سلاح موثر است . ممکن است مصرف کنندها بتوانند نفت خود را از جای دیگر تامیم کنند که در کوتاه مدت غیر ممکن و در دراز مدت مشکل . اما کشورهی عرب حوزه خلیج فارس که بازنده هر نوع تنش در خلیج فارس هستند بیشترین آسیب را خواهند دید و نیروهای بیگانه حاظر در خلیج فارس و تنگه هرمز ناچار به عکس العمل خواهند بود که با توجه به اوضاع داخلی و افتصادی آنان وتلفات سنگین از درگیری امتناع خواهند کرد . البته یک مانور عمیاتی و بدست گرفتن کنترل تنگه هرمز می تواند نتیجه بخش باشد .
  • شايا ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    اگه به حرف تووامثال توقراربوداتفاقي بيافته پهپادهم نبايدبه دست نيروهاي ايراني سالم به زمين مي نشست .يااينكه حالاكه نشست خودش خودش رانابودمي كردولي ديديم كه واقعيت چيزديگريست همه اتفاقات روي كاغذ قابل نوشتن نيست
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    1 0
    تو شعار الله اکبر بده اونا هم موشک بزنن تو سرت! آخه آدم عاقل! بجای اینکه شعار الله اکبر بدی. بشین ۴ تا کار مفید کن تا اگه همچین اتفاقی افتاد بزنیم دهن آمریکا رو سرویس کنیم... نه اینکه عین قبیله های عقب افتاده آفریقایی با نیزه بدویم به طرف آمریکایی ها با داد و جیق و اینا....
  • سید مصطفی ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    1 0
    مارو بگو که برج 12 اعزام به خدمت "مقدسیم"
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    با سلام شما همواره از صدور نفت از تنگه هرمز صحبت مي کنيد ولي از ورود کالا به کشورهاي حاشيه خليج فارس از تنگه هرمز هيچ اشاره اي نمي شود . حتي خود اين کشورها هم به اين مورد اشاره نمي کنند و ظاهرا خون غربيها رنگين تر از اين بيچاره ها است . در خصوص صحبتهاي آقا يا خانم متخصص نفت هم بايد عرض شود تکنولوژي عمق 40000 متري با چه هزينه اي؟!!! بحث بر سر تامين صرف منابع نيست بحث بر سر تامين منابع با حداقل هزينه است . هزينه برداشت در برنت درياي شمال و پنسيلوانيا و آلاسکا و روسيه با خليج فارس تفاوت فاحش دارد . .گرنه چرا پي نفت 250 دلاري را به تن نمي مالند و بي خيال نفت خاورميانه نمي شوند ؟!!! منابع نفت که در قطب شمال زياد است سراغ همانها بروند و دست از سر ما بردارند .
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    گرچه ما شروع کننده نبوده و نخواهیم بود ولی باید برای تمام کردن کار متجاوز کاملا آماده بود و تمرین کرد. این گونه گزارش ها خوب است. نوعی جنگ روانی مناسب هم هست. باید بازی های مختلف و متنوعی ساخت تا نوجوانان ما هم با دفاع نامتقارن آشنا شوند و هم بازی آن ها هدفدار و برای خدا باشد.
  • دود ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    جناب متخصص ! شمایی که همه چیز رو خاکستری متمایل به سیاه میبینی ، از مدت زمان جبران کمبود نفت خلیج فارس و نه فقط نفت ایران چیزی نگفتی یا نخواستی که بگی !!! خوبه خودت میگی مثلا تولید روسیه در چند سال !!! آینده کفاف جبران نفت ایران رو میده نه همه نفت خلیج فارس ! بنده خدا ! آمریکاییها و صهاینه ملعون اگر جرات حمله اونم از نوع اتمی داشتن که ملاحظه کسی رو نمی کردن ! دکترین به کنار ! بهتره سعی نکنی تو دل ایرانی جماعت رو با این آسمون ریسمون نخ نما خالی کنی که فایده نداره !
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    تو مطمئنی متخصص نفتی نه متخصص جنگ روانی!
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    نه بابا!
  • جاودانی ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    هرکار میکنن دمشون گرم ولی آمریکا بمب افکنهایb2 (روح) دارن که تا ارتفاعحدود30کیلومتری پرواز میکنن وخیلی هم مخرب هستند ی کاری برای رسیدن به فن آوری مثلs300بکنین
  • جمال ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    سلام به نظر من بهتر است ایران به فکر نابودی زیر ساخت های نظامی غرب در منطقه و حتی در خود آمریکا باشد تا تحدیدات نظامی فقط در منطقه خاورمیانه محدود نشود و خود کشور آمریکا نیز ناامن تلقی شود!!! با تشکر
  • داریوش کیانفر ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    اتفاقا منم مدتهاست دارم به این فکر میکنم
  • بیاتی ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    1 0
    روح حضرت امام نظاره گر وحامی ملت ایران است
  • سیاوش ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    خليج فارس راهبردي ترين منطقه نفتي جهان مي ماند http://www.islamtimes.org/vdcjvyevxuqeviz.fsfu.html
  • علی ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    جناب متخصص؛ ذخایر سرشار نفت کانادا یا قطب شمال به تازگی کشف نشدند، بلکه خیلی وقته که کشورهای دنیا از وجود همچین ذخایری با خبر هستند. اون چیزی که باعث شده کشورهای غربی کمتر تمایل به بهره برداری از این منابع داشته باشند، و بیشتر چشم شان به خاورمیانه معطوف باشه؛ هزینه های بسیار بالای استخراج نفت در آن مناطق هست. آمریکا و کاندا به تکنولوژی استخراج نفت در اعمال 40 هزار متری دست پیدا کردند، اما با چه قیمتی؟ بر فرض که بخوان این نفت رو استخراج کنند، با چه قیمتی میخوان اون رو در بازار جهانی عرضه کنند تا هزینه های استخراج آن تامین بشه؟ نفت بشکه ایی 400 دلار؟!!
  • حسین ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    از تنوع توان بازدارندگی میهن عزیزم به وجد میام گرچه برای تمام دنیا روشنه که اینها فقط بخشی از توان نظامی ماست.اما خوبه که اطلاعاتی که درج میشه عامیانه نبوده وبا کارشناسی بیشتری توی سایت ثبت بشه.ما وقتی بچه بودیم با تمام دنیا جنگیدیم وتو همین جنگه بزرگ شدیم .اونا مارو خوب میشناسن که تا حالا خطا نکردن
  • علیرضا 396 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    زنده باد ملت همیشه درصحنه ما زنده باد نیروهای مسلح ما زنده باد رهبر غیور و شجاع ما پاینده باد کشور اسلامی ما یعنی ایران سربلند
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    تبليغات تبليغات تبليغات. كه فقط هم بازخورده داخلي دارد!
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    این احمقانه است که فکر می کنید کشوری که نفت رو تحریم می کنه قبلا فکر اینو که ایران میتونه تنگه رو ببنده نکرده ... حالا که دشمنان راهی که ما نتونستیم بریم رو برامون هموتر کردن چرا نریم تا کی باید از درامدهای نفتی بخوریم..؟!
  • mehran ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    سلام ببخشید یک سوال داشتم این امریکا یک اسلحه خیلی مخوفی داره اسمش هارپ هستش یک جایی خونده بودم که از اون پایگاه امریکا هرجایی رو هدف بگیره اونجا حداقل 8 ریشتر زلزله میاد پس این طور باشه اگه امریکا با این هارپ تهرانو بزنه تهران داغون میشه ایا امریکا همچین چیزی واقعا داره ؟؟
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    شما تنگه رو می بندین و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم دست رو دست می ذارن و نگاه می کنن؟ نه غلام....؟
  • بدر ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    این آقای متخصص ظاهرا حتی دوران دفاع مقدس را تو کتابها هم نخونده بابا چرا باور نمیکنید آمریکا شیطان بزرگ طبل تو خالیه لااقل از اونایی که بودن بپرسید تو جنگ خلیج فارس با اون قایقهای تندرو که به ظاهر خیلی ساده بود چه بلایی سر تمام نفتکشها و کشتیهای محافظشان در آوردیم. با خدا باشید و فقط از خدا بترسید. یا علی
  • ياسين ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    از مطلب ارزشمند و عاشورائي شما در اين برهه از زمان تشكر مي كنم ولي همانطور كه دشمن هم مي داند بزرگترين توانمندي جمهوري اسلامي ايمان عاشورائي جوانان وطن مي باشد كه ان شاءالله در موقع لزوم همگي نشان خواهند داد.
  • majid ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    نابغه ها از نظر اطلاعاتی نباید چنین تحلیلی رو با نمایش تمام موشکها و سلاحهای دیگه تو وب بزارید
  • احمد ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    آمریکا از بسته شدن تنگه توسط ایران استقبال می کنه چون بهانه اش جور میشه و دولت های بیشتر آمریکا را برای حمله به ایران همراهی می کنه. عربستان همکنون قوی ترین نیروی هوای را در منطقه دارد.برین تجربه اواخر جنگ تحمیلی و حضور ناوهای آمریکا را مطالعه کنید شاید افق دیدتان تغییر کرد.دفاع احساسی از وطن نتیجه عکس می دهد.
  • mehran ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    ایران تا کی از این نفت به عنوان تحریم دشمنان استفاده میکنه اخر که نفت تمام میشه بعدش ایران باید چی کار کند ؟
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    نکنه قدرت نظامی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس رو دست کم گرفتید.فکر کردید مثلا مثلا اگه ایران تنگ هرمز رو ببنده کشورهای عربی بیکار میشینن که ایران نزاره اونا نفتشونو ادر کنن.امارات به تنهایی بیش از 750 عدد انواع جنگنده های مدرن از آمریکا خریداری کرده
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    این بنده خدا خبرنگار دفاعیتون تنهای کل بار دفاع روانی(مقابل جنگ روانی) را به دوش می کشه....البته در قشقرق(مشرق) هستند عوامل یهودی که به سیزده بدر گیر بدن
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    :))))) این از اماراتم میترسه :)))))
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    فوق مدرنش RQ170بود که اونهم نابود شد
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    چه خوب 750جنگنده مدرن آمريكايي هم گيرمون مياد.پهبادشو كه گرفتيم .اينها هم روش.
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    آقا احمد مملكت ما را كس ديگه اي حمايت مي كنه اگرنه اين بوددراين 30سال 30بار سقوط كرده بوديم يك تنه در مقابل شرق وغرب ايستادن و هنوز در اوج اقتدار بودن شوخي نيست. ايمان بيار.
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    هه هه
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    بستگي به خودشون داره مي توانندعلاوه بر نگاه كردن سوت وكف هم بزنن.راستي رقاصي هم مي تونند كنند.
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    آقاي عزيز اهميت خاورميانه در نفت آن است اگه نفت نداشت كه مثل بيابان هاي آفريقا بود كه فقط توش شتر مي ديدي .اگه نفت تموم شد مگردشمنان دلشان دردمي كندبيايند اينجا بيايندچه غارت كنند.خرما ورطب ببرند.
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    LOL چیزی راجبع توپهای لیزری ناوهای آمریکا شنیدین ؟‌؟؟؟ راستی این زیر دریاییه چقدر شبیه زیر دریایی های اوراق شده شوروی سابق تو جنگ جهانی دومه !!! D: آنلایزتون بچه ها نت رو کشته !!!
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    لیزر بر عکس فیلم ها در واقعیت خنده دار ترین سلاح تاریخ هست.. باید چند دقیقه روی هدف بتابد تا هدف دچار آتش سوزی بشه.....
  • حسین ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    مردک وطن فروش برو به ریش اربابت اوباما بخند که داره به ایران التماس میکنه که هواپیماش رو پس بدن
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    هر چی مقاله توی مشرق هست همه اش الکیه.از ۱۵ سال پیش همین چند تا زیر دریای روسی و قایق تندرو دیده میشن.شکی نیست که نویسنده این مقاله هاخیلی عشق فیلم جنگیه.اینجوری که میگه ایران باید تا حالا اثری از خارجیها نزاشتهباشه.بلوف هم تا حدی موثره.تو همه نوشته ها همین وسایلو نشون میدن.از تنگههرمز تا فتح واشنگتون.
  • جعفر ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    چنان میگی 750 تا انگار داری با بچه حرف می زنی امارات اصلا 750تا خلبان داره که بخواد اینا رو بلند کنه اونا فقط پول می دن می خرن و گرنه توانایی عملیاتی کردنش رو دارا نیستن اگر بخواد با ایران بجنگه کار تمام فرودگاهاش و تمام برجاش تمومه
  • crazy doctor ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    توپ لیزری ! احیانا در چند ساعت گذشته فیلم سینمایی در ژانر تخیلی مشاهده نکردید ! کمی مطالعه بد نیست lol ...ضمنا زیر دریایی کیلو یکی از ده زیر دریایی برتر دیزل الکتریک در دنیاست ...
  • علی ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    آوینی: دشمن بنده ماشین است و تو ماشین را به تصرف ایمان در آورده ای عزیزان هرچند که امکانات ما در مقابله با دشمن خیلی کم و ضعیف است ولی یادمان نرود ما چیزهایی داریم که دشمن ندارد و عامل پیروزی ماست ما امام حسین را داریم که به ما آموخت چگونه مقاومت کنیم ما امام زمان را داریم که هیچ گاه فرزندانش را در مقابله با کفر تنها نمی گذارد ما حضرت زهرا را داریم که در جنگ تحمیلی در هر عملیاتی که رمزش یا زهرا بود همراه با موفقیت بود ما سی سال است که با دست خالی در مقابل دنیا ایستاده ایم پ خودمان را نبازیم آن نماز شبی را که ما خواندیم دشمن نخوانده آن زیارت عاشورایی را که ما خوانده ایم دشمن نخوانده اگر آمریکا خیلی امکانات دارد چرا در افغانستان پیروز نشد چرا در عراق شکست خورد چرا در ویتنام نتوانست بماند اگر اسراییل قوی است چرا نمی تواند به غزه حمله کند.
  • جعفر ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    پسر جون اینا همش چاخانه اینارو می گن تا ما رو بترسونن فیلماشون رو نگاه کن البته من نمیگم اونا ضعیف هستن خیلی هم قوی هستن جنگ بشه خوب هم مارو می کوبن ولی اونا بیش از یک ماه نمی تونن به عملیات ادامه بدن چون براشون عواقب داره به سربازهاشون فشار که بیاد یا خودشون رو می کشن یا فرماندشون رو
  • محمود ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    نه بابا اينا را ازكجا مي گي ؟؟؟ بشين سرجات كاري به اين كارا نداشته باش اونايي كه بايد تنگه را ببندند به موقعش مي بندند از هيچ چيزي هم نميترسند نيازي هم به پيشگويي هاي تو و دلداري دادن‌هاي تو ندارن !! بشين سرجات كاري به اين كارها نداشته باش به قول يك مثل عربي خلق الله للحروب رجالا و رجالا لقصعة و ثريد خداوند براي جنگها مرداني خلق كرده و البته مرداني هم براي كاسه و خوردن تريد ب
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    سلام گفتین ایران چجوری خواهد بست.نمیگین اونا چه جوری بازش میکنن؟ بالاخره نمیشینن نیگاه کنن که!!
  • ناشناس ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    درصورت تحریم نفت ایران طبیعی ترین حق مردان وزنان سلحشورایران این خواهد بودکه هرکشوری که در حمله اقتصادی به ایران شرکت کندباعدم اجازه به نقل وانتقال کالا هایی که به انها فروخته یا خریداری می شود درمناطق خود اجازه ورود خروج ندهد که یکی از مناطق می تواند تنگه هرمز خودمان باشد .وشاید اگر بگوییم تنگه هرمز را کنترل می کنیم بهتر از کلمه بستن باشد .فقط نیاز به چهار خط اطلاع رسانی دارد!
  • داریوش بهمنیار ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    سلام خیلی از نظریات راخواندم همین قدر به برادران ولائی خودم بگویم که خداوند بزرگ در قرآن کریم به مسلمانان وعده کرده ما ترس شما را در دل کافران انداختیم برای همین مثل سگ از ما میترسند البته ما وظیفه خودمان را انجام میدهیم پیشرفت در سایه توکل چرا که خداوند عالم همچنین وعده کرده ما مکر کافران را به خودشان برمیگردانیم البته ما وظیفه خودمان را انجام میدهیم برادران عزیز و ولائی یا علی
  • مهربون ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    عیبی ناره !؟
  • باكي ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    اميدوارم دستشون از نفت كشورهاي حوزه ي خليج كوتاه شه اين كفار...
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    عمق تنگه ی هرمز اینقد کمه که اگه ایران 4 تا ناو بزاره هیج نفت کشی از هیچ جای دیگه ی تنگه رد نمیشه
  • وحید ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله انشاءالله روح ایرانی ـ شیعی ما ایرانیان، در دفاع از وطن و شرافت و ایمانمان به جهان ثابت خواهد کرد که هر که بخواهد کوچکترین تجاوزی به سرزمین ما داشته باشد، نیست و نابود خواهد گردید.
  • محمد ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    اگه الان توگوش اوباما هم بزنیم آمریکایی ها نمی تونند هیچ غلطی بکنن عراق و افغانستان بدبختشون کرده ولی ژست میگیرن که مامی تونیم . با اقتصاد داغون ملت آمریکا خودشون انقلاب می کنند.اینا همش چاخانه آمریکا در حضیض ذلته.
  • علیرضا قلیزاده ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    برادر یا خواهر گرامی‏!‏ من که زیاد توی این سایت نچرخیده ام ولی بعید می دانم که همه ی مقاله های آن به قول شما الکی باشد‏.‏ این را هم بعید می دانم که شما چنین باوری داشته اید و دوباره آمده و مقاله اش را خوانده اید البته قبول دارم که مقاله ی بالا را تا وقتی به یک فرد مطلع در امور بازدارندگی و نیز سیاست بین الملل نشان نداده ام،‏ کاملاً جدی نگیرم عشق فیلم جنگی بودن یک نفر هم لزوماً به معنای خیالبافی در هنگام نوشتن مقاله ها نیست نظر دیگرم هم این است که لازم نیست برای اثبات توان بازدارندگی و مقابله با تحریم ها،‏ ایران خارجی ها را محو کند اتفاقاً این همان ادعای نادرست برخی از بیگانگان است که می گویند ایرانی ها را اگر ضعیف نگهشان نداری هر آنکس را که با مکتبشان نباشد،‏ نابود می کنند
  • sorena ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    اونی که آرکیو رو از اون بالا کشید پایین اون هواپیما رو هم به موقعش میکشه پایین !!!!!!!!!!!!!!!
  • داداش بزرگه ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    نصیحت من رو بپذیرید کاری به تنگه هر مز نداشته باشید چون آمریکا میاد تو خوابتون و آختون می کنه، وای ترسیدم، ولی 32 سال است که هرشب میاد و این پیر پیرتر شده و من که بچه بودم الان یک جوان رشیدم آقا ببند تنگه رو !!!!!!
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    شما یه ترسوی که معلوم نیست نفتی باشد جمع نبندید همین نفت هزاران شهید جانباز و آزاده و رزمنده تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نموده است اگر شک دارید بهمرکز مقاومت بسیج وزارت نفت مراجعه فرمایید یا قسمت امور ایثارگران نفت
  • ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    کانادا مستعمره مسلمانان هست؟...!!
  • ؟؟؟ ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    شما درست میگی نمیشینن نگاه کنن ولی کاری هم نمیتونن بکنن به هزار دلیل
  • ؟؟؟ ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    تو خوبی با اون اربابات که نمیتونن یه پهبادشون رو تو آسمون نگهدارن حالا بماند که مثل بچه خواهر من التماسم میکنن که هواپیمامون رو پس بدبد
  • ؟؟؟ ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    میگم شما جزو اون دسته از عوام غرب زده ای هستید که بعد از قضیه طبس می گفتن شوروی اشعه زده طبس طوفان شده طرف الف رو از به تشخیص نمیده میاد اظهار فضل هم میکنه نه خداییش تو چیزی درباره نحوه عمل کرد توپ های لیزری میدونی نه میدونی
  • ؟؟؟ ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    آره غلام جون حالا اگه یه وقتش شد میبندیم تا ببینیم کی میتونه حرف بزنه البته امیدوارم ذهن شما برای دریافت حقیقت باز بشه و باز بمونه
  • عبدالحمید رضایی ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    مرگ بر انگلیس و امریکا
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    فرض کنیم که تنگه را بستیم اگر به ئتوری احتمالات آشنا باشید تمام گزینه های احتمالی برای دشمن باید مسدود شود در حالی که با بستن تنگه فقط راه انتقال نفت از طریق دریا مسدود شده اگر دشمن مدتها قبل جهت رد گم کنی عمدا خود را نسبت به بستن تنگه حساس نشان دهد و در این فاصله پروژهای خطوط عظیم لوله از داخل کشور امارات به خلیج عمان را که نیاز به اجرای 150 تا 300 کیلومتر خط لوله دارد را اجرا نماید آنوقت چه کاری باید کرد آقایون ساده فکر نکنید همیشه دشمن هوشیار راه گریز برای خود پیش بینی میکند پس بهتر است تمام گزینه ها را از سر شاخه کور کرد که همان زدن مستقیم تاسیسات نفتی ضعیف کشورهای مجاور است
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    بله اشعه هارپ را آمريكائيها دارند ومركز آنهم در جنوب آلاسكا است آمريكا شعبه آنراهم درپورتوريكو(از جزاير آمريكائی در دريای غرايب) بازكرده‏اند شعبه‏های ديگر در نروژ و زلاند‏جديد قرار‏دارند نوع خيلی ضعيف آنهم در اختيار آلمان و روسيه ميباشد هارپ نه تنها ميتواند زلزله شديد ايجاد كند بلكه قادراست كه سونامی و آتش‏سوزي‏توفان‏و آتش‏فشانها را تحريك كند البته هارپ در اوائل برای منظور نظامی نبود آمريكا ميخواست آنرا برای كشف نفت و املاح زيرزمينی تا عمق۳۰۰۰۰‏متر وبيشتراستفاده‏كندولی بعد تصادفآ به استفاده‏های نظامی آن پي‏بردندنشانه گيری هارپ بيك نقطه زياد دقيق نيست ‏همانطور يك دفعه ميخواستند به ونزوئلا بزنند زدند به هائيتي(۳۰۰ كيلو ميتر آنطرفتر)ودفعه ديگر ميخواستند بزنند به كوبا زدند به خودشان (۴۰۰ كيلو متر آنطرفتر)
  • رضا رخصت ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    در جنگ 8 ساله ما 5 درصد امکانات نظامی الان را هم نداشتیم و ملت بزرگ ایران در اوج مظلومیت و تنهایی با اتکال به خداوند و روحیه شهادت طلبی با عمده کشورهای دنیا اعم از شرقی و غربی 8 سال پیروزمندانه مقاومت کرد.اگر نگاهی منصفانه به تاریخ این 8 سال بیفکنیم متوجه میشویم عمده شیوخ عرب از صدام حمایت مالی میکردند غربیها و بلوک شرق سلاحهای مدرن و شیمیایی خود را با پول عربها به صدام میدادند . خود آمریکا هم بعنوان محرک صدام برای حمله به ایران با هواپیماهای آواکس از صدام حمایت اطلاعاتی به عمل آورد و در آخر جنگ هم در خلیج فارس و بندر فاو مستقیماً با ما درگیر شد .ما از 32 کشور جهان اسیر داشتیم که در کنار بعثیها با ما میجنگیدند.امام راحل در آن ایام فرمودند که امروز همه کفر در مقابل ما صف آرایی کرده است. بنابراین اگر قرار بود ما شکست بخوریم در همان ایام نامی از جمهوری اسلامی و ایران باقی نبود. اطلاق جنگ ایران با عراق تلقی درستی نیست و باید بگوییم جنگ ایران با تمام دنیا .با نگاهی مختصر به تحولات 22 سالی که از پایان جنگ میگذرد دنیا عوض شده است و آمریکا هرگز نخواهد توانست اجماع جهانی که در دفاع مقدس علیه ما بوجود آورد بوجود بیاورد و اگر هم بتواند(که محال است) جرات حمله به ایران را نخواهد داشت چرا که دفاع مقدس و خون شهیدان ما این ملت را به مدت 50 سال از حمله بیگانگان مصون و بیمه کرد.امروز آمریکائیها با مطرح کردن بحث تحریم میخواهند از افتضاح عقب نشینی از عراق مقداری کم کنند و الان فکر و ذکر آنها حضور نظامی در خود آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی ایالات متحده و جلوگیری از استقلال طلبی ایالت هایش است که انشاءالله در سالهای آینده خبرهای زیادی از آن خواهیم شنید... والعاقبه لاهل التقوا و الیقین
  • محسن ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    والا مردم اسرائیل میگن حرف راست رو بریم از سید حسن نصرا.. بشنویم.سید هم که الهی فدای اون تار موهای سفیدش بشم نیز مطیع محض ولایت و بالاخص سید علی هست.آقای حیدریمون هم با روح عاشورایی گفت از این به بعد بزنی دوبلش رو می خوری.شما هم بشین و هر وقت اینا حرکتی کردن ما با همین آهن پاره های اسقاطی جنگ جهانی(البته از نظر شما) میفرستیمشون پیش خداشون کابالا(ابلیس)
  • محسن ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    این بنده خدا که خدا بهش خیر برسونه عین من و شما نیست بشینه تا همه چی خود بخود درست بشه.برای فراهم کردن کشور و تربیت نیرو برای منتقم ثارالله هر کاری از توانش بر میاد رو انجام میده.درباره گیر به سیزده بدر برید لطفاً قرآن بخونید که گفته بدترین دشمن برای مسلمانان و اگر جلوشو نگیری نابودت میکنه چون عقیدش اینه که 1 متر زیر زمین (قبر)مال مسلمانان هستش.سیزده بدر هم کار اونهاست.برید کتاب هدسا رو بخون که اونها خیلی دوستش دارن
  • محسن ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    گل پسر اگر اینا جربزه کاری داشتن یکی از وزراشون نمیومد بگه اگر جنگی شد به ما کاری نداشته باشین و فرمانده هان ما هم گفتن ما طبق گفته حضرت روح الله عمل می کنیم که هر هواپیما یا شی که از خاک هر کشوری به سمت ما شلیک بشه ما همون کشور را با خاک یکسان میکنیم.مثل کویت در آخر جنگ که با 3 عدد موشک کرم ابریشم گفت غلط کردم
  • محسن ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    تا قبل از کشف نفت چی کار میکرد؟تجارت.ما هم طبق گفته مولا علی که در زمان عمر بن خطاب به گروهی از ایرانیان گفت بروید تجارت کنید و کشور خودتان را با اقتصاد قوی آباد کنید
  • محسن ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    احمد آقا ما بی کار نشستیم تا ببینیم و بعد تصمیم بگیریم.ما کارتهای بازی زیادی برای روز موعود در دست داریم.وضع عربستان خیلی خراب تر از اونی هست که فکر کنی.مردمش منتظر یه جرقه هستن.بعد این کشور تا دلت بخواد سلاح داره اما آدمشو که اینو عملیاتی کنه نداره
  • محسن ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    گل پسر وقتی که اطلاعات ایمیل که ساده ترین چیز هستش یک کپیش به سازمان اطلاعات آمریکا میره یعنی اینارو نمیدونه.ثانیا این چیزها و یا هر چیزی که رسانه ای میشه بدون چیزهای بهتر و پیشرفته تر هست که اینا دیگه ارزش خودشو برای مخفی بودن از دست میده
  • محسن ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    والا تا اونجایی که من میدونم این یهود بی پدر و مادر و حرامزاده به هر ابر قدرتی که میچسبه تا ریشه اونو خشک نکنه ول کن نیست.یعنی بعضی کارا که به نفع اون قدرت نیست برای منافع یهود انجام میگیره
  • محسن ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    به خاطر اعتقادشون.زیرا نمیخوان ارض موعود رو از دست بدنوهر جوری شده میخوان امپراطوری فراماسون و کابالا را در خاورمیانه مستقر کنن
  • ایرانی ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    سلام دوستان من به صورت اتفاقی وارذ این بحثها شدم وهمه نظرهاراهم خواندم وبه همشون هم احترام میزارم اما عزیزان من فکر میکنم بجای کوبیدن همدیگر بنشینیم ویه نگاهی اطرافمان بیندازیم که این غربی ها به اصطلاح که سرکردشون اسرائیل هست اینها برای اهدافشون در دراز مدت برنامه ریزی میکنند واصولا موارد زیر بنایی را هدف قرار میدن دردوران جنگ یک اصل بنام اعتقاد داشتیم که تونستیم بادست خالی وایمان اون شراط راتاحدودزیادی به نفع خودمون تموم کنیم اما درشرایط فعلی احساس میکنم یه مقداری تواین قضیه داریم ضعیف ععمل میکنیم.ودوم اینک ببینیدهرکدوممان دروظیفه ای که به ما محول شده چگونه عمل میکنیم اگروجداناازعملکردمان خودمان راضی بودیم بایداطمینان داشته باشیم که درمقابل هرگونه بی احترامی ساکت نمی نشینم وباصلابت ازخودمون دفاع میکنیم به امید روزی که پرچم ایران اسلامی درتمام کره خاکی به احتضاض در آید آمین
  • ال ابراهیم ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    و دستان خداوند بالاتر از همه دستهاست
  • ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    كاش آمريكا خامي ميكرد تابراي ابد اورا ذليل وبه خاك مذلت بنشانيم ودنيارا ازشر اوراحت ميكرديم.آمريكاهيچ غلطي نميكند
  • amir ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    ایــــــــــــ ــــــــــــــــــول ایرانــــــ ـــــــــــ
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اسلامی بودنش مهمه
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    فعلا که ما دیدیم تو اون هشت سال جنگ همه ی دنیا هر چی در توان داشتن به کار بستن هیچ غلطی هم نتونستن بکنن! تو همون بهتر برو نظرات مزخرفتو به سردمدارهای ماسون کانادا بگو! خزعبلاتت فقط اونجا خریدار داره!
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    از امام خامنه ای به یک اشاره از ما به سر دویدن...
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    crazyجون نظرتو برو به دوستات بگو!
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    خب پس چرا تا حالا نزده؟! پیشنهاد میکنم به طور جدی بشینی رو جواب این سوال فکر کنی!
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    باهوش وقتی انقدرشو گذاشتن یعنی بیشتر از ایناشو دارن
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    تو که اینهمه توانمندیهای کشورمون رو نمیتونی اصلا ببینی و کوری ظاهرا !لطفا در مورد افق دید صحبت نکن که خندم میگیره!
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    رفتی امارات ای شیطون
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    پس بدو فلنگو ببند برو همون امارات!
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    بابا متخصص بابا با سواد
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    با همین امکانات کم پهپادشون رو تو هوا گرفتیم! اونا هم همچنان انگشت به دهنن!!
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اگر توان باز کردنشو داشتن تنگه رو خیلی جلوتر مثلا همین الان میگرفتن! پس چرا نگرفتن؟!! مگه به عراق و افغانستان حمله نکردن(که البته مثل خر هم تو گل گیر کردن!) خب به تنگه هم حمله کنن خودشونو با تو راحت کنن دیگه! این یعنی اینکه اگه ما تنگه رو بستیم دوستای آمریکاییت فقط باید بشینن و نگاه کنن در غیر این صورت فقط خودشونو نابود میکنن
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    تو جنگ عراق با دست خالی ثابت کردیم و میدونن که هیچ غلطی نمیتونن بکنن! وای به حال الان که دستامونم پره
  • 313 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اون چیزی که از همه سلاح ها قویتره و امریکاییها از او میترسن اتحاد تحت لوای ولایته واسه همینه اینقدر سعی در تفرقه افکنی به شیوه های مختلف رو داره چون هر سلاحی رو که بخوای بسازی اونها نمونشو دارن اون چیزی که 8 سال جلو ی تهاجم تمام دنیا رو گرفت وحدت کلمه ولایت فقیه و حماسه عاشورا بود
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    میگن دوران بردگی تمام شده ولی اوباما هنوز برده ی صهیونیستهایت! بردشون که هیچی تو گوش خود صهیونیستها هم بزنیم بازم هیچ غلطی نمی تونند بکنن
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    شما تجربه خود جنگ را مطالعه کن شاید همون چیز دیدت تغییر کرد.
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اینهارو همه میدونن اونهایی رو که باید ندونن نگذاشتیم!
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    وقتی نظر میدی نقشه رو هم بذار جلوت.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    داستانهای علمی تخیلی زیاد نخون.
  • حسين ايرجي ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اول از هرچيز به همگي خسته نباشيد ميگم وقدرت فراوان را از خداوند براي تمام غيور مردان ايراني خواستارم طبق گفته امام امريكا هيچ غلطي نميتواند بكند اين يك شعار نبود بلكه واقعيت تاريخ است فقط كافيست كه همگي خود راو مملكت و قدرت نظامي ارتش ايران را باور داشته باشيم
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    در مقابل تحدیدات که فقط شما ها رو مرعوب میکنه.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اونوقتی که زدیم تو گوش صدام و ارباباش نصف اینم نداشتیم.
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    یه کامپیوتر میذارن جلوت میگن این +رو بذار رو اون جته یا... بعد این دکمه رو فشار بده!
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    جیگر آخه امارات هم کشوره که تو اسمشو میاری؟ حداقل یه کشور دیگه رو اسم میبردی آخ مردم از خنده
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    می تونن به جای نگاه کردن دست به حماقت بزنن اون موقع کشور خودشون هم با خاک یکسان خواهد شد
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اگه داشت که تا حالا صد بار تهران رو صافش کرده بود نترس عزیزم اینا مال فیلمهای فوق تخیلیه
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    جنگنده های b2 دارای تکنولوژی کاملا مشابه پهپاد rq170 هستند که ایران نشان داد در کنترل آن توانمنده. ارواح هم نمیتونن در برابر اراده جوانان نخبه ایرانی کاری از پیش ببرن
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    آقای متمدن منظور دوستمون این نیست که نیزه دست بگیریم و الله اکبر بگیم بریم سراغ ناوهای امریکا بلکه با استفاده از توانایی بالای نظامی که داریم و با اتکا به قدرت لایزال الهی، به قول شما دهن دشمن رو سرویس می کنیم
  • حزب الله ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    قایق های تندرو موشک انداز ما توانایی منهدم کردن ناوهای بزرگ جنگی آمریکا را در خلیج فارس دارند . چون بسیار سریعتر از ناو هستند
  • hosein ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    خدمت دوست عزیزی که گفته کشور های عربی قدرت دارند و امارات 750 عدد میگ خریده بگم ، اولاً اصلا خاک امارات جا برای پارگ کردن و آشیانه ساختن واسته 750 تا هواپیما داره ؟ !!؟؟؟!! دوماً این اماراتی های باهوش اگر هم اینهمه هواپیما خریده باشند یکیش هم نمیتونه پرواز کنه چون حدود سال 2002 3 تا هواپیمای آواکس خریدند بعد فهمیدن خلبان و تکنیسینی که بتونه با اینا کار کنه ندارن و لذا بی خیال آموزش تکنیسین آواکس توی کشورهای غربی شدند و هواپیما ها رو با آبروریزی پس دادند
  • قدرت ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    زنده باد ایران اسلامی پاینده باد خامنه ای
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    نی ساندیس رفته تو چشمت خوب نمیبینی عمو جون...
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    شما برو مزدت رو بگیررر ...مواظب باش کم کاری کنی مواجبت قطع میشه ها...
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اییییییییی ایول
  • 145 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    زرشک
  • آیسان ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    ایران اسلامی یعنی همین ایرانی به خدا توکل کن که دنیا زیر قدم های توست
  • یکی ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    نه خیر! جنس بدنه اش خاصه!
  • یکی ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    بابا امارات!! بابا خفن!! ترسیدیم از این سخنان !! اونوقت قراره با این 750 تا چیکارکنن؟؟؟ آمریکا هم اینا رو ببو گیر اورده نفت میبره .جنگنده میده بهشون بعد تازه فکر کنم یادشون نمیده چجوری کارمیکنن!!
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    حمله اجساساتی هم کار دست امریکا میدهد.البته الان امریکا با منافعش در شیب خطرناکی است.
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    0 0
    دلبند تهدیدات منظورت بوده!
  • مهدی منتظر ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    خیلی جالبه!!!!! ببین عراق زمان صدام به کویت حمله کرد که این کشور ظرف 13 ساعت کاملا تصرف شد اونوقت همون عراق با 63 کشور دیگه به ایران 8 سال حمله کردن که هیچ غلطی نتونستن بکنن تو از امارات میترسی؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی منتظر ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    واقعا این کار ها همه مدیون حاج حسن عزیز هستش
  • مهدی منتظر ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    توی جنگ و دعوا ، سیلی اول خیلی مهمه باید سیلی اول رو محکم بزنیم
  • ممد ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    اونایی که میگن این مقاله تخیلی و جواب دشمن چی میشه ببینید آدرس 10-20 تا مقاله دیگه رو پایین مقاله زدن که گویا مفصل راجع به مطالب این مقاله حرف زدن چون در این مقال نمی گنجیده! چقدر مقال گفتم برا خودش مقاله ای شد!
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    امارات میگ نداره. 80 تا اف-16 ئی داره؛ کمتر از 50تا میراژ 2000 البته فعلاً. نکته جالب اینه که خلبانان اماراتی نمیتونن با این اف-16 های فوق پیشرفته پرواز کنن و تا الان چندتا سانحه دادن!
  • علیرضا قلیزاده ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    دو چیز جلب نظرم را کرد یک‏:‏ به گمانم هیچ یک از ما خود را نیازمند نمی دانیم که پیش از اظهار نظر‏،‏ از یک کارشناس مستقل امور بازدارندگی یا سیاست بین الملل نظرخواهی کند و یا دست کم‏،‏ مطالعه و جمع بندی ای از اظهارات فرماندهان ایرانی داشته باشد دو‏:‏ هیچ یک از دوستان‏،‏ این مطلب را یادآوری نکرده بودند که مهمترین عامل در ارزیابی قدرت دفاعی یک ملت‏،‏ وحدت و یکپارچگی و همدلی و هم اندیشی و همیاری آن ملت است آیا در این زمینه‏،‏ زیرساخت ها را فراهم کرده ایم‏،‏ آیا مطالعه کرده ایم که چه چیزهایی این وحدت را به تهدید می کند و چگونه باید آنها را رفع کنیم؟ آیا حوادث سال هشتاد و هشت را نمی توان علامتی از تشدید خودبینی ها و فرسایش اخلاق و سرمایه ی اجتماعی و عدم توسعه ی ظرفیت های گفتگو و کمبود مهارت ما برای میانجی گری دانست؟ باور کنید اگر ما تمرین کنیم و بیاموزیم که چگونه باید با یکدیگر سخن بگوییم و حرف همدیگر را بشنویم و یکدیگر را اقناع کنیم و به یک نتیجه ی درست و در عین حال مورد اجماع برسیم،‏ و اگر بیگانگان ببینند که ما به مهارت جمعی حلّ مسئله و برنامه ریزی و عمل اجتماعی دست یافته ایم و اگر جهان بداند که ما دست در دست هم داده ایم به مهر‏،‏ تا با تلاش و پایمردی میهن خویش را کنیم آباد‏‏،‏ این حتی از دستیابی ما به اورانیوم صد در صد نیز بازدارنده تر خواهد بود البته منظورم این نیست که وحدت‏،‏ ما را از سلاح بی نیاز می کند‏؛‏ بلکه می گویم اگر وحدت نباشد‏،‏ هیچ سلاحی نمی تواند یک ملت را حفظ کند
  • بنده خدا ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    حرف شما درست، ولي ناو نقش شلغم رو كه نداره. كلي اسلحه و تجهيزات دفاعي و ... داره
  • محمد ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    تو از نیروی هوایی عربستان چی میدونی؟ فراموش کردی برای نشون دادن هدف به جنگنده های غربی در جنگ با عراق خلباناشون روی هدف پرواز لویتر انجام دادن تا اونها بیان و بفهمن هدف کجاست؟ بلد نبودن مختصات بفرستن با هواپیما! قطعا رژیم صهونیستی و ایران بهترین نیروی هوایی را دارند اما کدام برتر است جای بحث زیادی دارد
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    نادان! اصلا میدونی 30 کیلومتر یعنی چی؟ اصلا می دونی پوش پروازی موتور جت یعنی چی؟ اصلا می دونی اس-300 تا سقف پرواز 26 کیلومتر رو پوشش میده؟ اصلا می دونی همین الان اس-200 های ما تا ارتفاع 40 کیلومتر رو به صورت 24 ساعته پوشش میده؟ اصلا می دونی ایران رادارهایی داره که بی-2 رو از بیش از 150 کیلومتری کشف میکنه؟ سقف پرواز بی-2 در سبک ترین وزن پروازی کمتر از 18000متره پسرم بروه کمی فقط کمی مطالعه کن بعد بیا حرف بزن آفرین پسرم برو، برو یکم باسواد شو
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    آماری که خودشون دادن رو باور میکنی؟
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    کرار توانایی حمل 500 کیلو گرم محموله رو داره. چهار تا کوثر میشه 480 کیلو بالامجان نصر 350 کیلویی هم کمتر از قابلیت 500 کیلویی کرار هست
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    همه اش نه؛
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    اون فیلم ربطی به تندر نداشت. تو مقاله مگه گفتم سامانه هدایتی سجیل چجوریه؟ در برنامه تلویزیونی سپاه در 25-مهر 90 یا 25 آبان موشک سجیل رو به عنوان موشک رادارگریز معرفی کردن شما میدونی سرعت قبام در هنگام رسیدن به زمین چقدره که می فرمایی؟
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    دونستن اینکه چیکار دارن میکنن برای ایران مثل اب خوردن هست با وجود حاج قاسم اینا
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    اتفاقا به نظرم این مطلب بیشتر داره میگه چجوری جلوی باز کردنش رو میگیرن وگرنه متوقف کردن نفتکش که موشک بالستیک نمیخواد. لابد برا همینه که تو مطلب نوشتن آقا از عمق خاک میتونیم کجا و کجا رو بزنیم یعنی ناوهای دشمن و ... تازه به بحث پدافند و مشارکت همه نیروها هم اشاره کردن که طبعا مربوطه به نیروی نظامی دشمن نه چند تا نفکش بی نوا که دزدای سومالی با کلاش و آر پی جی میرن میگیرنش
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    ببخشید اونوقت اون عکس هایی که گذاشتن لابد گرافیکه دیگه؟ اون مطالبی که زیر گزارش لینکش رو گذاشتن بخون شما گویا اصلا اخبار دفاعی رو پیگیری نمیکنی خود دشمن تو اخبارش دستاوردهای دفاعی ایران رو تحلیل میکنه بعد میای میگی از کی چیز جدیدی نشون ندادن!
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    و........ما باز میبندیمششش....
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    برو پاک کن برات خوبه.
  • carazy doctor ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    عزیزم کرار توانایی حمل 500 پوند مهمات را داره که میشه 225 کیلو گرم ! ... نهایتا میشه دو تا کوثر ...بالامجان
  • علیرضا قلیزاده ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    خدا خیرت بدهد سخن همین است که گفتی هرکدوممان دروظیفه ای که به ما محول شده چگونه عمل میکنیم فقط جسارتاً اهتزاز صحیح است به معنی تکان و رقص احتضاض هم خانواده ی حضیض است به معنی گودی و قعر
  • crazy doctor ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    دقیقا فیلم تست تندر نمایش داده شده و به صورت کروز حمله میکنه نه بالستیک .. در مورد سجیل رادارگریزی سجیل مربوط به پوشش های جاذب امواج رادار هست .. کی و کجا اعلام شده سجیل موشک ضد کشتی است ؟ سجیل در لحظه برخورد باید دارای سرعتی بیش از 5 ماخ باشه بر فرض وجود هدایت موثر با کدوم سطوح کنترلی قرار هست هدایت بشه ؟ ( بر عکس فاتح که با کنراد های جلویی و قیام که با tvc قابلیت اصلاح مسیر بیشتری را دارند ..)
  • ok ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    0 0
    very good
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    0 0
    بزرگترین مولفه برای امنیت ملی یک کشور وحدت نظر و رویه در میان آن کشور است آیا ما در هدایت خواسته های مردم توانسته ایم درست عمل نماییم آیا وحدت و انسجام ملی را توانسته ایم در میان اکثریت جامعه نهادینه کنیم اینکه به میل خود و بدون تحقیق میدانی و نظر سنجی واقعی آمار پشت آمار به خورد جامعه بدهیم که کار را درست نمی کند مثل این مانند آن دانش آموزی است که با پارتی و و هزار راه میانبر خود را به سال آخر می رساند ولی در آنجا گرفتار امتحان نهایی که پارتی بازی در آن وجود ندارد می شود و برای همیشه در آنجا می ماند و از قافله عقب میفتد
  • yaser ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    kafiye 2 ta mushak bezanim be un khate luleyi ke gofti ta ghaziyash tamum she :D
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    حرف شما هم درست بنده خدا ولی وقتی 50 تا قایق تند رو دور یک ناو رو بگیرن و با هم حمله کنند ناو چندتاش رو میتونه بزنه؟
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    زپلشك بي شعور ترسو امريكايي.ساعت 2 بيا تنگه هرمز
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    خودم ميبندمش.
  • سید محسن ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    0 0
    زنده باد ایران
  • فرزاد ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    0 0
    هارپ یه پروژه ی تحقیقاتی مخابراتیه که توسط تعدادی از دانشمندان از اقصی نقاط دنیا رو اون کا شده است و بسیار هم خوب کار شده که تا حدودی میشه باهاش خرابکاری کرد ولی بش از 60% از این حرفا تبلیغات و جو سازیه
  • یوسف ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    0 0
    آقا یا خانم بنده خدا بهتره در مورد منفجر کردن ناو بریشتون توی خلیج فارس که توسط ناوهای آمریکایی ویسکانزین و چند ناو دیگه اسکورت میشد مطالعه بفرمایید ، بعد از انهدام کشتی سهند توسط موشک ، ایران در اقدامی تلافی جویانه نفت کش بریشتون رو منهدم میکنه اونم نه با موشک بلکه بوسیله مین دریایی و با کمترین امکانات ممکن
  • ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    0 0
    نه خير...!مثين كه اينا هنو مردم ايرانه نشناختن.اي!
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    لطفا به این آدرس سر بزنید (http://news.yahoo.com/us-warns-iran-against-closing-hormuz-oil-route-173312409.html) و ببینید این ... چه نظراتی راجع به ایران دارن! وقتی نظراشونو راجع به ایران خوندم باور نمیکردم که چطور درباره ما فکر میکنن. اونا مارو یک مشت یاغی میبینن که ارزش جنگیدن هم نداریم!! (بلانسبت) چون خودشون نه تاریخ دارن نه ریشه!!!
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    0 0
    ما میتوانیم در صدر کشور های قوی ومستحکم دنیا باشیم چه در اسیا که مابهترین هستیم چه در دنیا ایمان رمز موفقیت ایران وایرانیست
  • جک ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    0 0
    چی می گین شما ها خوشینا شما فرض کنین 1000000 موشک از آسمون میاد چیکار میشه کرد. ما تو جنگ تن به تن پیروزیم 100 درصد ولی موشک ...... خدا خودش به همه رحم بکنه توکل بر خدا.
  • سعید ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    0 0
    بابا این آمریکا و اسراییل فقط اسم در کردن والا دوتا سوسک بیشتر نیستن ... اومدن با دمپایی میزتیم تو سرشون لهشون میکنیم .. تنگه هم که دیگه چیزی نیست اگه سرم شلوغ بود زنگ میزنم دوستم بره ببندش مشکلی نیست ...ایشاالله زودتر بیان که سخت منتظریم
  • حسين جعفري ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
    0 0
    بنام الله حامي سرزمين شهدا ودليرمردان .تا زماني كه ايران پاسداراني وشيردلان بسيجي را دارد تنكه هرمز اسان است بستنش اما چون صلح طلب هستيم به دشمنان خود هم مهلت وهم امان ميدهيم اما واي بر آن روز كه مولا ومهتدايمان فرمان دهد دنيا را رو سرشان خراب خواهيم كرد
  • nmh ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    0 0
    امریکی غلطی نمیتواند بکند
  • سالار ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    0 0
    خدا کند جنگ نشود که اگر جنگ شود من به همراه برادرم و پدرم می تونیم حمله کنیم و خیلی از امریکاییها رو اسیر کنیم ما تو محل وقتی دعوا می شه هر سه تامون پشت همیم مطمعن باشید اگه جنگ بشه منو برادرو بابام جزو اولین سربازهای فدایی هستیم و مطمینم که می تونم تعداد بی شماری آمریکا ییرو اسیر کنم......جنگ جنگ تا پیروزی
  • hosein ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    0 0
    ایرانی ها دارای قوه ابتکار بسیار بالایی هستند.
  • محمد رضا پیرایی ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    0 0
    عالی بود بسیار بسیار بسیار عالی بود
  • حمید ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    0 0
    باشد حالا فقط عکس تجهیزات نظامی را نشان داده اید .عکس ما بسیجیهای بی ترمز را هم به غربی ها واروپا نشان دهید که بفهمند کشور ما کشور عراق وافغانستان نیست .مردم ما ناموس پرستند هیچ وقت به غربی ها اجازه هیچ گوه خردنی نمی دهند .مردم ایران اگاه باشید به تجاوزهای امریکایی ها در عراق و.....
  • میرزاعباس ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
    0 0
    واعدو لهم ماستطعتم من قوه
  • بی سواد ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    بابا چقدر تو ترسویی. دفعه قبل 8 سال دست خالی جنگیدیم چه غلطی کردن .
  • بی سواد ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    چی کار میتونن بکنن .
  • بی سواد ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    هنوز بسیجی بدون ترمز از نزدیک ندیدی پس .
  • بی سواد ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    0 0
    750 عدد در مقابل ارتش 20 میلیونی چیزی نیست
  • میکاییل ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    0 0
    ایا سپاه تجهیزات خود را از ارتش میخرد؟ و آیا پدافند هوایی ارتش بهتر است یا سپاه؟ آیا ارتش موشک های دور برد مثل شهاب 3 دارد؟
  • امیر ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    0 0
    در اواسط جنگ اسرائیل و آمریکا برای چند بار به ما سلاح دادند مثل موشک تاو تازه جایی خوندم می گفت گاز خردل هم گرفتیم پس همینطور دست خالی دست خالی هم نبودیم این تجهیزاتی که می گم دو تا سه تا نبوده بلکه صد ها تا هزار تا بوده . شک دارید تو ویکی پدیا هست برید کامل مطالعه کنید.
  • حسام ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    0 0
    همچین می گی دو تا موشک می زنیم انگار می خوایم ترقه بزنیم. اونوقت اونا هم بیکار می شینن که ای بابا لوله ها رو زدن که. اگه مخشون از کار نیوفتاده باشه سپر موشکی بوسیله سامانه پاتریوت هم برای مراقبت از لوله ها قرار می دن. بعدا چه کار کنیم؟فکر نکنیددارم قدرتمون رو زیر سوال می برم به هر حال واقعیته ، من بیشتر در زمینه هوافضا تحقیق می کنم این گوگل سرچ ما رو اینجا آورد.
  • امیرم ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۸
    0 0
    اه اه اه نشد من یه جا برم یه مقایسه درست حسابی بکنند.هر جا می ریم یا می گن ایران فلان موشک فلان تانک فلان سرباز رو داره و همه رو با خاک یکسان می کنه یا می گن امریکا یا ناتو فلان هواپیما فلان موشک فلان کشتی رو داره ظرف n مدت فلان جا رو با خاک یکسان می کنه خب یه بار بگید مثلا ایران موشک فلان داره می زنه امریکا با فلان سامانه دفعش می کنه ، آمریکا می زنه ایران در جواب با فلان سلاح جواب می ده.انگر یه طرفه نرید جلو . لطفا اگه کسی یه سایت مقایسه کننده درست و حسابی سراغ داره جواب بده و لینک بذاره .
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    0 0
    3 هفته لواي حكومت تمام...
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    0 0
    اگه بخايم ميتونيم آمريكا رو با خاك يكي كنيم
  • علی ابراهیمی ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    0 0
    برو پی کارت.شنیدم ایران ماهوارتون رو کور کرده چند وقت پیش هم که هواپیماتون(RQ170)رو زمین گیر کرده آفرین بر غیور مردان ایران.با وجود این آمریکا حالا خیلی قدرت داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی ابراهیمی ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    0 0
    دهنتو ببند بچه آمریکایی
  • علی ابراهیمی ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    0 0
    پس مین های دریایی ایران چی؟؟؟؟
  • علی ابراهیمی ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    0 0
    اولا تو برو درس اقتصاد بخون و برو اوضاع اقتصادی کشورتو درست کن بعد بیا درباره ی قدرت نظامی بالای ایران حرف بزن
  • علی ابراهیمی ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    0 0
    اگه آمریکا خیلی قوی پس چرا به ایران حمله نمی کنه؟بعدش تو نمی خواه طرفداری آمریکا رو بکنی!!!!!کشور خودتون چی داره که رفتی چسبیدی به آمریکا؟؟؟؟؟
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    0 0
    ما که تونستیمRQ170
  • AITY ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    0 0
    والله خیرحافظاًوهوارحم الراحمین
  • پارسی ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    یه سوال المپیکی : میخواستم بدونم که اصلحهی سربازای کشورمون لیزریه؟ از اونای بازی کال او دیوتی !!! ههه ... من خیلی اهل این بازیامو به این چیزا خیلی اهمیت میدم
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    ایران برندس
  • مهرداد ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    زنده باد ایران و ایرانی
  • امیر ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    0 0
    یادتو نره که ما خدمون هم با نفت زنده ایم.ظمنن ببینید دشمن چی داره؟
  • حمید ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    0 0
    جنا بآقای ناشناس که از انگلیس هستی مردم ما ایران با همین الله اکبر ها تو جنک پیروز شدن- چی میگی تو برو بزتو بچرون
  • حمید ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    0 0
    میدونی چرا تو عراق جنک شد واسه این که ذخایر نفتش بکر و دست نخورده بود - بهتر که از ما نخران به سه دلیل اول اینکه وابستگی ما به نفت کم میشه دوم اینکه ضررش رو اونا میکنن نه ما سوم اینکه روسیه تا کی نفت میتونه صادر کنه اونم پا در هوا میشه
  • محمدرضا ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    0 0
    خوبه عالى ترم ميتونه باشه
  • ترکمن ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    حرف زدن فایده ای نداره باید عمل کنیم تا کشورهای خارجی حساب دستشان بیاد لااقل یه روز ببندین
  • اقاویردی شرفی ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    امام خمینی ره ....ماسرنشت جنگ را درجبهه ها معلوم میکنیم بالاترازاین من نمیدانم شمامیدانید بسم ا...
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    کمی متن را خلا صه کنید
  • علی ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    0 0
    ایول داداش . دست هر چی مرده از پشت بستین. واقعا به ایرانی بودنم افتخار میکنم دمتون گرمممممممممممم
  • سحر ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    1 1
    واقعا تو بهترین کشور زندگی میکنیم همه چی تمومه ب افتخار ایران و ایرانی
  • ناشناس ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    0 0
    پاینده باد ایران با تکیه به رهبر عزیزمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس