فاتح با برخورداری از حسگرهای پیشرفته در عین کاهش اثرات راداری و صوتی خود و سامانه های ارتباطی امن برای تبادل داده با واحدهای سطحی و هوایی دیگر به جزئی از شبکه دفاعی دریایی ایران تبدیل شده.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، فرماندهان نیروهای دریایی از دیرباز می دانستند با تمام مزایایی که کشتی ها برای تغییر نتیجه یک جنگ داشتند عیب بزرگ آنها که رویت پذیری از فواصل دور است همواره باقی خواهد بود. دیده شدن کشتی ها با چشم مسلح با توجه به انحنای کره زمین از حدود 30 کیلومتری میسر است و در طی روز این مشکل تنها در هوای مه آلود بود که برطرف می شد.
با اختراع زیردریایی و اثبات کارایی آن در سال 1775 اولین زیردریایی نظامی به کار گرفته شد و آغاز فصل جدیدی در تاریخ نبردهای دریایی رقم خورد. زیردریایی به عنوان وسیله دریایی مهمترین عیب کشتی ها را نداشت و این هم به دلیل توانایی غوطه ور شدن در آب و مخفی ماندن از دید چشمها و برد مؤثر سلاح های معمولی بود. از آن پس توسعه زیردریایی ها برای مقاصد نظامی ادامه یافته و با پیشرفت فناوری ها در زمینه فیزیک و بعدها مکانیک دریایی کارایی این وسیله جنگی افزایش چشمگیری یافت.
زیردریایی ها در طول جنگ های جهانی بسیار مورد استفاده قرار گرفتند و با شروع جنگ سرد کم کم گونه ای جدید از این نهنگ های مصنوعی به نام زیردریایی اتمی ساخته شد. نیروی محرکه این زیردریایی ها از یک راکتور هسته ای کوچک تأمین  می شود و تا مدت چند سال و بعضاً تا آخر دوره عمر کاری نیاز به سوخت گیری ندارند و در نتیجه می توانند به طور نامحدود از نظر زمانی به دریانوردی بپردازند. در دوران جنگ سرد زیردریایی های اتمی حامل موشک های قاره پیمای بالستیک به عنوان ابزار مهمی برای موازنه قوا عمل کردند و حتی روسها(شوروی سابق) با این موشکهای شلیک شونده از زیردریایی اقدام به قرار دادن ماهواره در فضا نمودند.
با وجود توانایی های چشمگیر زیردریایی های اتمی، زیردریایی های دیزلی که بعدها با موتورهای الکتریکی نیز همراه شدند  همچنان مشتری خود را در نیروهای های دریایی حفظ کردند که به دلیل نیازهای عملیاتی چون حرکت در آبهای کم عمق، سر و صدای کمتر و قابلیت های تهاجمی برای درگیری با زیردریایی های دشمن بود. امروزه عمده زیردریایی های مورد استفاده در جهان همچنان از نوع دیزل الکتریک هستند هر چند که طرح هایی نیز برای زیردریایی های تهاجمی اتمی با دوره عمر 30 سال و بدون نیاز به سوختگیری ارائه شده است.
در ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن هایی که از قدرت نظامی بالای دریایی برخوردار بوده است نیز تمایل به در اختیار گرفتن زیردریایی وجود داشت که پیش از انقلاب محقق نشده و پس از انقلاب اسلامی نیز تا چند سال پس از پایان جنگ تحمیلی این وسیله ارزشمند در اختیار نیروی دریایی کشورمان قرار نگرفت. در دهه 1990 ایران در حالی که به گفته دریابان شمخانی فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش امکان خرید ناوچه های موشک انداز با فناوری مناسب و یا زیردریایی را از روسیه داشت با جمع بندی صاحبنظران، زیردریایی انتخاب شد که امروزه ارزش این انتخاب درست بر کسی پوشیده نیست. با ورود زیردریایی های روسی و لزوم  تسلط بر فناوری آنها توسط متخصصان کشور، همزمان با سعی در کشف و رفع عیوب این زیردریایی ها تلاش ها برای شروع مطالعه و ساخت زیردریایی در رده های مختلف متناسب با نیاز بومی آغاز شد. پس از حدود یک دهه جهاد علمی، زیردریایی غدیر یکی از نتایج مهم این جریان بود که به عنوان یک زیردریایی میدجت در اختیار رزمندگان دریادل نداجا قرار گرفت.
در کنار ساخت زیردریایی های کوچک مانند نهنگ و همچنین زیردریای های مرطوب مانند السابحات برای طراحی و ساخت زیردریایی های بزرگتر نیز اقدام شد که تا کنون از دو نمونه در رده های وزنی حدود 500 و حدود 1000 تن صحبت شده است. این زیردریایی ها که به نظر می رسد همان زیردریایی های فاتح و بعثت باشند که اخیراً توسط یکی از معاونان نداجا نام برده شد در واقع انقلابی علمی در عرصه صنایع دریایی کشور را نوید می دهند که در اینجا به معرفی زیردریایی فاتح می پردازیم.
زیرسطحی 527 تنی فاتح به عنوان یک زیردریایی نیمه سنگین تلقی شده و تناژ آن در زیرسطح نیز 593 تن است. این زیردریایی از نظر مشخصات عملیاتی بسیار برتر از غدیر بوده و توانایی حرکت در عمق 200 متر را به صورت عادی داشته و بیشینه عمق قابل دستیابی برای آن نیز 250 متر است.

در طراحی این زیردریایی متخصصان کشورمان سعی در حرکت به سمت بهینه ترین حالت ممکن برای دستیابی به توانمندی رزمی بیشتر داشته اند از اینرو فاتح دارای 4 مقر پرتاب اژدرهای 533 میلیمتری بوده(قطر اژدر منظور است) و توانایی حمل 8 مین دریایی را نیز دارد. طبق اعلام، این زیردریایی دارای دو اژدر رزرو است که البته از این عبارت می توان دو گونه برداشت نمود بدین ترتیب که یا دو اژدر به همراه چهار اژدر موجود در پرتابگرها در این زیرسطحی هست و یا به ازای هر پرتابگر 2 اژدر ذخیره پیش بینی شده است که در حالت دوم باید اذعان کرد پایایی جنگ افزار فاتح واقعاً بالا است.
به گزارش مشرق، فاتح توان دریانوردی به مدت 35 روز را دارد که از این نظر نیز بهبود چشمگیری نسب به زیردریایی غدیر مشاهده می شود. سرعت سطحی فاتح 11 نات(20.35 کیلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه ور 14 نات(25.9 کیلومتر بر ساعت) است. این زیردریایی توانایی حمل موشک های زیرسطحی، موشک های دوش پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آنها به نقاط مورد نظر را نیز دارد.
با توجه به اینکه عمده قدرت زیرسطحی اعلام شده کشور تا امروز وابسته به زیردریایی های سنگین کیلو و سبک غدیر است مقایسه ای بین توانایی های آنها و فاتح که بین این دو قرار دارد می نماییم هرچند که اطلاعات در دست از این سه زیردریایی دارای تنوع بوده و از نظر کمّی کمتر ویژگی مشترکی بین آنها عنوان شده است.
از نظر وزن روی آب فاتح حدوداً 4.5 برابر سنگین تر از غدیر 115 تنی بوده و کیلوی 2350 تنی نیز حدوداً 4.5 برابر فاتح است. غدیر دارای 2 پرتابگر 533 میلیمتری برای شلیک اژدر است و از تعداد اژدرهای ذخیره آن اطلاعی در دست نیست اما برخی کارشناسان خارجی امکان حمل 2 اژدر ذخیره را برای آن تصور می کنند؛ کیلو که به آن قاتل خاموش هم گفته می شود از 6 پرتابگر اژدر 533 میلیمتری برخوردار بوده و 18 اژدر نیز با خود حمل می کند که 12تای آن ذخیره است. فاتح به عنوان برادر بزرگتر غدیر دارای 4 پرتابگر اژدر بوده و با توجه به اینکه اعلام شده 2 اژدر رزرو دارد می توان حدس زد کلاً دو و یا دو اژدر ذخیره به ازای هر پرتابگر(جمعاً 8 فروند) دارد. بنابراین با افزایش تعداد محفظه شلیک اژدر در طراحی فاتح تمایل به امکان تعداد شلیک بیشتر در فواصل زمانی کوتاه و همچنین داشتن مهمات برای باقی ماندن در عرصه نبرد و تداوم درگیری مدنظر بوده است. نتیجه قابل استنتاج این است که توانایی تهاجمی فاتح در آغاز درگیری دو برابر غدیر و دوسوم کیلو است و هر سه فروند فاتح معادل دو فروند کیلو خواهند بود در حالی که هر 3 فروند غدیر می توانست در وهله اول کار یک زیرسطحی کیلو را انجام دهد. هر چند که با اتمام مهمات غدیر ناچاراً باید زودتر از صحنه درگیری عقب نشسته یا تنها به کار شناسایی و نظارت بپردازد. البته باید توجه کرد که تعداد بیشتری زیردریایی به معنی توانایی درگیری همزمان با تعداد بیشتری هدف و در گستره وسیع تری است. همچنین دسترسی به تعداد بیشتری کیلو شاید ناممکن بوده ولی هر سال تعدادی فاتح و غدیر قابل ساخت است.
برای توضیح بیشتر باید گفت از نظر ذخیره اگر برای غدیر دو اژدر در نظر بگیریم، تعداد اژدرهای ذخیره فاتح برابر با آن یا چهار برابر آن خواهد بود اما همچنان با تعداد کلی 12 اژدر به پای کیلو با 18 اژدر نمی رسد. در واقع کیلو می تواند دو بار دیگر 6 پرتابگر اژدر خود را پر کرده و به سمت دشمن آتش کند که اگر تعداد اژدر ذخیره فاتح 8 فروند باشد می تواند مثل کیلو دو بار پرتابگرهای خود را پر کند اما در مجموع 6 اژدر کمتر از کیلو دارد.
در مورد تعداد مین، قابلیت فاتح برای حمل 8 عدد برابر با یک سوم زیرسطحی های کیلو است که می تواند در قالب رویکرد کشور در استفاده کمتر از مین های دریایی بگنجد.
از جمله نکات قابل مقایسه دیگر بین فاتح و کیلو، سرعت آنها است که سرعت روی آب هر دو تقریبا یکی بوده ولی کیلو در آب به سرعت 17 نات(31.45 کیلومتر بر ساعت) دست می یابد در حالی که فاتح با 14 نات یعنی 82 درصد سرعت کیلو حرکت می کند. همچنین بیشینه عمق قابل دستیابی کیلو 300 متر و عمق عملیاتی آن 240 متر است که برای فاتح این مقادیر به ترتیب 250 و 200 متر است از اینرو زیرسطحی کوچکتر و بسیار سبکتر فاتح در این زمینه به 83 درصد توانایی کیلو رسیده است. از نظر طول مدت مأموریت نیز منابع خارجی برای کیلو 45 روز را ذکر نموده اند اما زیردریایی فاتح تا 35 روز می تواند به دریانوردی بپردازد بنابراین در این کمیت فاتح به حدود 78 درصد یعنی بیش از دو سوم توان کیلو دست یافته است در حالیکه بسیار سبک تر و از نظر ابعاد نیز کوچک تر از آن است.
 
با در نظر گرفتن سرعت حرکت فاتح با استفاده از لوله هوا که 8 نات(14.8 کیلومتر بر ساعت) اعلام شده می توان برد فاتح را بیش از 6700 کیلومتر تخمین زد که عدد قابل توجهی بوده و این زیردریایی را برای اجرای مأموریت های فراتر از آبهای نزدیک و حضور در شمال اقیانوس هند و حتی خلیج عدن توانمند نشان می دهد. برای جمع بندی این مقایسه باید گفت زیردریایی فاتح هر چند تنها 23 درصد وزن روی آب کیلو را دارد اما درعمده مشخصات فنی به بیش از 75 درصد(سه چهارم) تا بیش از 80 درصد(چهار پنجم) توانایی زیردریایی مطرح کیلو دست یافته است.
بخشی از این موفقیت مدیون بکارگیری تجهیزات پیشرفته در فاتح است که بسیار کوچکتر و سبکتر از نمونه های موجود در زیردریایی خارجی کیلو است و طراحان ایرانی بهترین استفاده ممکن با مقدورات فعلی را از فضای داخلی فاتح نموده اند. سامانه های بکارگرفته شده در فاتح مانند غدیر از انواع جدید و با فناوری های نوین هستند که ضمن کاهش خدمه مورد نیاز، کاهش احتمال بروز عیب، افزایش فاصله زمانی بین تعمیرات و همچنین سادگی عیب یابی و تعمیر را به دنبال داشته اند.
فاتح با برخورداری از حسگرهای پیشرفته در عین کاهش اثرات راداری و صوتی خود و سامانه های ارتباطی امن برای تبادل داده با واحدهای سطحی و هوایی دیگر به جزئی از شبکه دفاعی دریایی ایران تبدیل شده و با توجه به ساخت بومی آن در قیاس با نمونه های خارجی هم رده ارزانتر نیز خواهد بود. این زیردریایی علاوه بر افزایش نفوذناپذیری دشمن در سواحل خودی دست نداجا را برای حضور در دو منطقه راهبردی تنگه مالاگا و تنگه باب المندب بازتر کرده و با حضور خود در آبهای سرزمینی و دریاهای آزاد نزدیک امکان حضور زیردریایی های کلاس کیلو و همچنین زیردریایی 1000 تنی ایرانی که شاید همان زیردریایی بعثت باشد را در آبهای دوردست و برای حمل موشک های کروز ضدسطحی و شاید بالستیک باز می گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 2
    مشرق جان تشکر! ولی با این سرعت که مقاله نظامی میدی!!...انشا الله که نقشه بلند مدت مقاله نویسی رو هم تهیه کردی!!
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    3 0
    جان!!! زیر دریایی بعثت با موشک های بالستیک و کروز!! انشا الله خیره...یا زهرا(س)
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    25 کیلومتر سرعت بسیار کمیه! الآن 60 کیلومتر هم زیر سطح سرعت میرن... چند روز پیش یه زیردریایی ناشناخته وارد آب های ونزوئلا شد آنچنان سرعت بالایی داشت ناوهای تندرو بهش نرسیدن و فرار کرد......!!!!
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    اسراییل چند زیردریایی کلاس دلفین خودش را مجهز به موشک های کروز نزدیک آبهای ایران کرده ایران هم باید اقدام متقابل کنه...
  • محسن ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    برای یک زیردریایی 1000 تنی خیلی بعیده که تصور کنیم مجهز به موشک بالستیک هست. اما در گزارش ها در مورد ساخت موشک های کروزی که از زیر سطح شلیک می شوند رو داشتیم. که اعلام شد این پروژه حدود 2.5 سال طور می کشه. با توجه به ساخت پروتوتایپ هایی از موشکهای زیر سطحی خانواده موشک های C-80X توسط چین ، احتمالا می تونیم شاهد ساخت نمونه های زیر سطحی موشک های نور قادر یا نصر باشیم. یک سری مقایسه هاتون به لحاظ فنی کاملا اشتباه هست. مثلا مقایسه سرعت کیلو و فاتح همراه با وزن اونها ، اینکه چون کیلی 4 برابر فاتح وزن داره ولی سرعت فاتح حدود 80 درصد سرعت فاتح هست ، یک مقایسه نابجاییست . یک زیردریائی کوچک میتونه سرعت بیشتری هم داشته باشه. با افزایش وزن زیردریایی ها چیزی که مهمه یکی قدرت تجهیزات شناسایی اون هاست چه به لحاظ کیفیت و دقت و چه به لحاظ برد. دیگری افزایش حمل مهمات باز چه به لحاظ کمیت و چه به لحاظ تنوع و قدرت مهمات (مثلا موشک ها یا اژدر های سنگین تر) و مشخصه مهم دیگر اونها برد خود زیردریایی و Endurance اونها در زیر آب یا روی سطح هست. امیدوارم زیردریائی فاتح هر چه زود تر ساخته بشه و پس از تحولی اولین زیردریایی ، زیردریائی های بعدی رو با سرعت بسیار بیشتری تولید کنیم حدود 4 فروند در سال. پروژه فاتح که تصور می کنم همون پروژه قائم هست در حدود 3 سال هست که شروع شده. و ان شاء... که هر چه زودتر شاهد زیردریائی بعثت هم باشیم. موفق باشید و تشکر برای اطلاعات خوبتون از دستاوردهای کشور در ساخت زیردریائی
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    عالی عالی عالی واقعادست مریزاد به این سایت باحال شما خدایش مشابه نداره کارتون من که تاحالا از زیردریایی های اینده به اسم فاتح وبعثت نشنیده بودم وفقط نان زیردریایی قائم بگوشم خورده بود که قرار بیاد لطفا دراین موردو زیردریایی بعثت هم بنویسید واینکه غیراز پرتای ازدرایا این زیردریایی ها توانایی شلیک موشک های کروز ویابالستیک زیر سطح به سطح وهمچنین ساحل را هم دارند چون این خیلی مهم است ؟؟؟بازهم از مقالات خوبتان تشکر
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    1 0
    این زیردریایی مگه عملیاتی هم شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    در این خاموشی رسانه ها در تبیین توانمندی های دفاعی جا داره آقایون از اینکه مشرق باری از دوششون بر میداره متشکر باشن چون خودشون همش می گن بومی کردیم، برای اولین بار ساختیم و چه و چه ولی اگه توضیح بدن همه قبول می کنن و انشاالله دشمن هم میترسه
  • امين ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    1 1
    تيتر اصلا جالب نيست !‌شايد بد نبود بجاي قاتل ايراني ،‌شكارچي ايراني رو استفاده مي كردين / البته مي دونم نظر ما براتون مهم نيست ولي بهر حال تشكر
  • تلنگر ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    احسنت به سربازان گمنام امام زمان (عج) شادی روح شهید تهرانی مقدم صلوات
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    1 1
    استفاده از موتور دیزل در زیردریایی معنی نداره ......فقط پیل سوختی .....در مورد مشکل در ذخیره هیدروژن هم بجای اینقدر حرف مفت زدن بهتره رویش تمرکز کنیم
  • mehran ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    1 0
    يك عكس واقعي از اين زير دريايي ميگذاشتيد بهتر بود
  • معین ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 1
    ایولا ایران...!!! *اگر علم در ثریا باشد مردانی از پارس به آن دست می یابند* پیامبر(ص)
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    اینها بستگی به شرایط داره من فکر میکنم ایران رو پیل سوختی هم کار میکنه الان بعضی از مدرنترین زیردریایی های دنیا هم دیزل الکتریک هستن ضمنا دیزل الکتریک کمی با دیزل فرق داره اینها روی آب موتور دیزل رو روشن می کنند و زیر آب الکتریکی کار می کنند
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    ناوهای تندرو؟
  • ر ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    دستور بعدی فرمانده
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    شادی روح همه شهدا صلوات
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    چرا نامهای عربی؟ باز هم تکرار اشتباه که در سالهای آینده این افتخارات را عربها مانند دانشمندانمان به نام خود بزنند خواهش می کنم مسئولان دقت کنند که ما ایرانی هستیم لطــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــفا
  • محمد ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    عذر می خوام شهید مقدم ماله سپاه بوده این طرح ماله ارتش ابول به فرهاد امیری و کسایی که قبل اون تو جهادخودکف ارتش بودن البته من به مقام شامخ شهید عزیز تهرانی مقدم هم احترام میزارم نابغه ای بود برای خودش و دنبال شهرت هم نبود روحش شاد
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    فکر کنم چون اسم زیردریایی کیلو در خارج « قاتل خاموش» هست و اینطور که تو این مطلب جهت دهی شده که فاتح کاراریی نزدیک به کیلو داره به همین دلیل گفتن فاتح همون کیلوی ایرانیه یعنی قاتل خاموش ایرانی ولی مشرق به این فکر نکرده زیردریایی بعثت که کاراییش از فاتح بیشتره رو چی می خواد بگه؟
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    لابد شده دیگه
  • محمد ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    من هم از این مطلب تشکر می کنم و از نظر آقا محسن اما به نظرم این مقایسه غلط نیست گفتن فاتح انقدر درصد وزن کیلو رو داره و انقدر درصد سرعتش رو باید توجه داشت که وزن بیشتر به معنی موتور قوی تر هم هست پس در حالی که فاتح سبکتره و به این سرعت میرسه به نظرم جای خوشحالی داره هرچی زیردریایی سبک تر بشه موتور ضعیف تری هم میشه روش نصب کرد(به نسبت البته چون وزن موتور و قدرت اون رابطه مستقیم ندارند اما رابطه حتما دارند)
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    به نسبت زیردریایی های همکلاسش در دنیا سرعت خوبی داره
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    هه هه هه
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    0 0
    اسباب بازیه؟؟
  • Saeed ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    0 0
    ان شا الله ما باید به سمتی حرکت کنیم که بتونیم زیردریایی های اتمی و زیردریایی هایی با قابلیت پرتاب موشک های بالستیک بسازیم . مخصوصا" نمونه ی دومی چون این مدل زیردریایی ها میتونن از هر نقطه ی از زمین موشک بالستیک شلیک کنن
  • مسعود فاطمی ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    0 1
    به لطف خداوند و سایه آقامان امام زمان(عج) و ولایت فقیه و تلاش بی وقفه متخصصان کشورمان به سمت نور حرکت می کنیم.
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    اينكه چيزي نيست زيردريايي هاي كلاس يوري روسيه حدود 20000 تن وزن دارند
  • ارميا ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 1
    ايول ايول ايران ما يله مرگ بر امريكا
  • امیرعلی ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    نمیدونین وقتی خبرایی این طوری به گوش آدم میرسه چقدر خوشحال میشیم امید پیدا میکنیم وبه کشور خودمون افتخار میکنیم خدای به حق علی به حق این همه عذابی که این استعمارگرها تواین چندصد سال بهمون دادن اینقدر بهم عمر بده که اون روزی که ماقدرتمندشدیم اینا به بدبختی افتادن رو ببینیم الهی آمین برای تحقق این آرزو یه صلوات بفرستین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس