با احياي نوعي سوختگيري در سوخو-24هاي نهاجا اين بمب افکن تاکتيکي، توانايي رسيدن به مسافت بيش از 1800 کيلومتري را با حمل محموله جنگي يافته است؛ بردي که براي ضربه زدن به هر هدفي تا شرق درياي مديترانه کافي است.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، تا پايان جنگ تحميلي بار تمام عمليات هاي هوايي در عمق زياد در خاک دشمن، بر دوش جنگنده بمب افکن بسيار مشهور اف-4 فانتوم بود. اين هواپيما با دو مدل دي و ئي به ايفاي اين مأموريت هاي خطير مي پرداخت و نتايج بسيار خوبي نيز گرفت. اما نبود سلاح هاي هدايت دقيق به تعداد انبود و عدم وجود سلاح هاي دورايستا در آن برهه زماني، تلفاتي بر ناوگان اين پرنده کارکشته وارد کرد. پس از پايان جنگ، با درايت شهيد منصور ستاري و ساير کارشناسان نهاجا، هواپيماي بمب افکن تاکتيکي سوخو-24 (ملقب به فنسر يا شمشيرباز) به عنوان يک هواپيماي جنگي با مأموريت تخصصي ضربتي و بمباران خريداري شد.
اين هواپيما اما به صورت استاندارد به تسليحات دورايستا مجهز بود. هر چند که با کارشکني روسها، از ابتدا با توانمندي کامل عمل نمي کرد ولي چند سال گذشته را بايد سالهاي تجديد حيات اين پرنده براي نهاجا دانست؛ زيرا قابليت هاي متنوعي از اين پرنده ارزشمند احيا شد. از آن جمله قابليت سوختگيري اين بمب افکنها از يکديگر بود.
با اين امکان، برد پروازي اين هواپيما بدون اتکا به سوخت رسان هاي غول پيکر، افزايش چشمگيري مي يابد؛ قابليتي که جاي آن براي فانتوم هاي نهاجا خالي بود و شايد تعداد عملياتهايي که اف-4هاي ايران در خاک عراق مبادرت به سوختگيري هوايي کردند به کمتر از انگشتان دست برسد.
البته عمده اين نقص، به روش سوختگيري هوايي فانتوم که از نوع ماده است، برمي گردد. در حالي که در همان سالها، ميراژهاي اف-1 عراقي، با بهره گيري از قابليت سوختگيري جنگنده از جنگنده، تا عمق قابل توجهي از خاک ايران و حتي تا مازندران نفوذ مي کردند. البته اف-14هاي نهاجا نيز که سامانه سوختگيري آنها از نوع لوله اي مي باشد، تجربه سوختگيري از فانتوم ها را داشتند، اما اف-14ها اساساً‌ مأموريت ديگري غير از نفوذ به عمق خاک دشمن دارند.
با اين روش سوختگيري، جنگنده اي که نقش سوخترسان را ايفا مي کند نيز تا ميزان زيادي از بيشينه برد خود به همراه گروه بمباران کننده وارد فضاي دشمن مي شود و در منطقه اي امن، با سوخت دهي به گروه حمله، راه برگشت را در پيش مي گيرد و هواپيماهاي حمله کننده مي توانند به برد بيشتري دست يابند. حال با احياي اين قابليت در سوخو-24هاي نهاجا اين بمب افکن تاکتيکي 22ونيم متري، قابليت رسيدن به مسافت بيش از 1800 کيلومتري را با حمل محموله جنگي يافته است؛ مسافتي که براي ضربه زدن به هر هدفي تا شرق درياي مديترانه کاملاً کافي است.

سوخوي-24 در آستانه سوختگيري به کمک سامانه سوخت رساني اوپاز

از ديگر توانمندي هاي احيا شده اين پرنده، توانايي بمباران دقيق در شب است که به معناي حمله به دشمن در تمام ساعات شبانه روز خواهد بود. در شب به دليل کاهش قابل توجه امکان رؤيت شدن چشمي، احتمال موفقيت حمله با توجه به عنصر مهم غافلگيري، بالاتر است. همچنين طبق اعلام معاون عمليات نيروي هوايي ارتش، سامانه هاي الکترونيکي اين هواپيما نيز احيا و موشک هاي دوربرد آن نيز عملياتي شده است.
* توانايي سوخو 24 براي مقابله با پاتريوت آمريکا
با رجوع به منابع، اين موشک ها مي تواند شامل انواع کي-اچ 28،58،59،31 به ترتيب با بيشينه برد 110، 250، 285 و 110 کيلومتر در مدل هاي مختلف آنها باشد. موشک هاي ياد شده عمدتاً ضد رادار و ضدکشتي هستند هر چند که در فهرست تسليحات فنسر، موشک هاي هوا به سطح هدايت تلويزيوني با برد چند ده کيلومتر نيز ديده مي شود.
نمونه هاي نمايش داده شده طي ماههاي اخير در کشور، شامل موشک ضد رادار کي-اچ 58 و موشک هاي هدايت ليزري و اپتيکي کي-اچ-29 و موشک کي-اچ-25 مي شود. موشک کي-اچ-25 در مدلهاي مختلف برد 10 تا 40 کيلومتر داشته و داراي مدل هاي متنوع هدايت از جمله راداري، ليزري،‌ اپتيکي و ضد رادار بوده و سرعتي از 300 تا 670 متر بر ثانيه دارد که بايد سرعتي هواپيما در لحظه پرتاب را نيز به عنوان عامل کمکي در نظر داشت.

موشک کي-اچ-25

موشک کي-اچ-58 بردي حدود 46 تا 250 کيلومتر و سرعت 3.6 ماخ معادل 3823 تا 4410 کيلومتر بر ساعت بسته به ارتفاع پرتاب دارد. سرعت سرسام آور اين موشک علاوه بر دشوار کردن امکان انهدام آن توسط سامانه هاي دفاعي و گرفتن فرصت واکنش از دشمن، اجراي عمليات سرکوب پدافند هوايي دشمن را نيز با سرعت بيشتري ممکن مي سازد زيرا اين سرعت ها معادل 1062 تا 1225 متر در هر ثانيه است يعني تا عقربه ثانيه شمار ساعت، يک گام به جلو حرکت مي کند، موشک مذکور بيش از يک کيلومتر به سوي هدف پيشروي کرده و بنابراين در کمتر از يک دقيقه با سر جنگي 149 کيلوگرمي خود به بردهاي زير 75 کيلومتر دست مي يابد و براي انهدام مجموعه هاي راداري سامانه دفاع هوايي پاتريوت آمريکا با بيشترين برد 160 کيلومتر، نهايتاً به 2.5 دقيقه زمان نياز دارد.

موشک ضد رادار کي-اچ-58

با در اختيار داشتن و عملياتي کردن اين نوع از موشک ها، عملاً نيروي هوايي کشورمان صاحب توان چشمگيري در عمليات سرکوب پدافند هوايي دشمن شده است؛ تواني که به معناي در هم شکستن ديوارهاي قلعه دشمن تلقي مي شود.

به گزارش مشرق، موشک هاي کي-اچ-29 بردهاي 10 تا 30 کيلومتر را در نمونه هاي مختلف پوشش مي دهد و با سرجنگي 320 کيلوگرمي خود، ‌اهداف بزرگ نيز از نابودي در امان نخواهند بود. اين موشک ها با توجه به رده مأموريتي خود از سرعت مناسبي برخوردار هستند که بين 250 تا حدود 410 متر بر ثانيه در نمونه هاي مختلف است. اين سلاح ها در زمره تسليحات هدايت دقيق سوخو-24هاي نهاجا قرار داشته و در عمليات ضربتي، بسيار مورد توجه قرار دارند.

هر دو نمونه تلويزيوني(جلو) و ليزري موشک کي -اچ-29 در رژه روز ارتش

بدين ترتيب مي توان سوخو-24 فنسر را که قابليت حمل حداکثر 8000 کيلوگرم محموله جنگي را دارد، يکي از دستان بلند نهاجا براي مأموريت هاي آينده دانست. احياي قابليت هاي الکترونيکي،‌ از جمله سامانه هاي جنگ الکترونيک و ضد جنگ الکترونيک به اجراي امن تر و افزايش بقاپذيري در مأموريت هاي نفوذي در خاک دشمن کمک شاياني مي کند و شايد به جرأت بتوان گفت در عصر حاضر بدون پشتيباني الکترونيکي نمي توان در صحنه نبرد کاري از پيش برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • حنانه ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    4 4
    دلتون ميادموشهاي يهودي روبكشيد .
  • ابوالفضل ر ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    0 0
    بسیار عالی بود. اگه میشه برد راداری،سامانه های جنگ الکترونیک اون رو بهتر توضیح بدین.باتشکر
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 1
    ناتو يک ببر کاغذي بيمار و زخمي است و در باتلاق عراق و افغانستان و صحراي طبس ايران هنوز گيج و مبهوت مانده است و شکر خدا 40 سال است که با همین میگ ها و سوخوها در ویتنام و کره و ایران و در لبنان و غزه با فجر 5 و ساده ترین موشک شرقی سیلی خورده است و در صورت تکرار جنگ سيلي محکمي از روسيه و چين و کره شمالي و دوستان منطقه اي آنها يعني ايران و سوريه خواهند خورد بهتر است ناتو به فکر بيکارهاي اسپانيا و ايتاليا و يونان و آمريکا باشد و شرش را کم کند وگرنه وعده الهي تحقق و نابود خواهد شد
  • احمد ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    عالیه
  • dara ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    1 0
    با تشکر به نظر خیلی شبیه اف 111 می باشد
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    0 0
    شعر نگو
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    1 0
    صد رحمت به هیتلر.چون میکشتشون ولی اینقدر دروری نمیگفت
  • رضا ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    1 0
    چوپان بی تفنگ غازی نمی ارزه .... چو ایران مباد تن من مباد
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    3 0
    مرگ بر امپریالیسم
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    4 0
    ولی اینا هرچیم باشن به پا جنگنده های امریکایی نمیرسن شما ببین اف 14 چقدر عالی ساخته که هنوز نامش وحشت ناکه در صورتی جنگده های شرقی اصلا اسمی ندارند و همیشه کم میارن
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    2 0
    چ شرقی چ غربی همین ک اسم مقدسiriafروش نقش بسته ما رو یاد حماسه عباس دوران ها میندازه
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    واحد مرکزی خبر - روم
  • علی ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    1 2
    این هواپیما کپی از اف 111 هست هواپیماهای روسی هیچ قابلیتی ندارن و این سوخو 24 قطعا به فانتوم نمیرسه هواپیماهای روسی قالل اعتماد نیستن
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    عزیز من مطمئنی از غربی ترین نقطه ایران تا شرق مدیترانه 1800کیلومتره؟جدا یک فک کن کو...
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    1 1
    کره شمالی ؟؟ افتخار داره؟؟
  • امید ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷
    1 0
    واسه عملیات بایستی یه جنگنده برتری هوایی مثل اف 14 اسکورتش کنه.چون توانایی بالایی تو نبرد هوایی نداره.در ضمن فانتوم با وجود اینکه شکاری بمب افکنه کارنامه بسیار درخشانتری نسبت تو بمباران تو جنگهای مختلف داره
  • فرهاد ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    1 0
    افتخارم ایرانم
  • داریوش ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
    2 1
    هشت سال درجنگ ایران و عراق بودم .اگرهرکشوری پیشرفته ترین سلاحهای جنگی شرق و غرب را همراه با بهترین تاکتیک‌های را دارا باشد اما حس وطن پرستی وغیرت در وجود رزمندگانشان نباشد بازنده هرجنگی خواهند بود .همرزمان من باغیرت وتعصب و مهندسی معکوس وتکنولوژی خاص ایرانی برنده هر جنگی خواهند بود .زنده باد وطنم ایران .پاینده باد سربازان و فرزندان باشعور وباغیرت این مرزوبوم .سرنگون باد بدخواهان این ملت نجیب وباتمدن
  • علی رضا IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
    2 0
    درود به دلاور مردان ارتش و پاسداران غیرتمند و بسیجیان جان برکف . پاینده باد ایران. پاینده باد وطنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس