برجام

رویترز طی گزارشی نوشت: تحلیل ها در مورد از هم پاشیدن فوری برجام در صورت خروج آمریکا از این توافق، نادرست و غیر دقیق به نظر می رسد.

به گزارش مشرق، هرچند دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ممکن است روز 12 می تصمیم به خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران بگیرد، اما تحلیل ها در مورد از هم پاشیدن فوری برجام نادرست و غیر دقیق به نظر می رسد.

بر اساس توافق برجام، تهران توافق کرده که در قبال لغو تحریم های اقتصادی، برنامه هسته ای خود را محدود نماید. باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا توافقی منعقد کرده که به زعم خود مانع از دسترسی ایران به سلاح هسته ای شود، اما ترامپ این توافق را دارای ایراداتی فاجعه بار می داند.

بیشتر بخوانید:

شوکی برای تغییر رفتار امریکا

حتی اگر ترامپ از تمدید تعلیق تحریم های لغو شده بر اساس برجام خودداری کند و تصمیم به بازگرداندن تحریم ها بگیرد، تحریم های کلیدی دولت آمریکا که فروش نفت ایران را هدف قرار می دهد، به صورت فوری از سر گرفته نخواهد شد.

در نتیجه، ممکن است بازارهای نفت و شرکت های مشتری نفت ایران اندکی برای تطبیق دادن خود با تحریم های جدید آمریکا زمان داشته باشند و دیپلمات ها بتوانند تلاش ها برای دفع این تحریم ها را ادامه دهند.

توافق هسته ای دارای یک بند مربوط به حل و فصل اختلافات است که حداقل 35 روز برای بررسی ادعای نقض مفاد برجام زمان تعیین کرده است. در صورت توافق تمامی طرف ها این زمان قابل تمدید است.

ترامپ همچنین اگر بخواهد تحریم های اصلی آمریکا علیه ایران را بر قرار نماید، به موجب قوانین داخلی آمریکا باید حداقل 180 روز صبر کند تا بتواند سختگیرانه ترین محدودیت ها یعنی هدف قرار دادن بانک های کشورهایی که خرید نفت خود از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش نمی دهند را به اجرا بگذارد.

ایران بارها مذاکره مجدد بر سر برجام را رد کرده و تهدید کرده که در صورت خروج آمریکا از این توافق دست به اقدام تلافی جویانه خواهد زد، اما دقیقا نگفته که چه اقداماتی را صورت خواهد داد.

بازارهای نفت به دقت در حال رصد این تحولات هستند.

جان کیلداف، تحلیلگر موسسه اگین کپیتال منجمنت در نیویورک گفت: «(بازار نفت) بازاری است که به دقت اخبار مربوط به خاورمیانه را پیگیری و رصد می کند.»

هرچند تاثیر فیزیکی تخطی آمریکا از برجام بر عرضه نفت ممکن است تا زمان از هم پاشیدن کامل برجام به تاخیر بیافتد، اما معاملات آتی بازار نفت به خبر بازگشت تحریم ها واکنشی فوری نشان خواهند داد.

اگر آمریکا روز 12 ماه می تصمیم به ماندن در برجام بگیرد، قیمت نفت یک تا 3 دلار در هر بشکه کاهش خواهد داشت، اما اگر واشنگتن از برجام خارج شود و صادرات نفت ایران آسیب ببیند، قیمت نفت ممکن است تا 5 دلار افزایش یابد.

از سوی دیگر، پایان یافتن توافق هسته ای موجب افزایش تنش ها در خاورمیانه خواهد شد، جایی که ایران و عربستان به عنوان دو قدرت نفتی در رقابت برای تسلط بر منطقه هستند. از هم پاشیدن برجام همچنین دستیابی ترامپ به توافقی با کره شمالی برای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور را دشوارتر خواهد ساخت، زیرا پیونگ یانگ ممکن است اینگونه نتیجه گیری کند که واشنگتن کشوری قابل اعتماد برای توافق کردن نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
    5 0
    چون بعد دوسال فروش سلاح به ایران امکان پذیر میشه بخاطر همین برجام بهم میزنند و باید قیمت نفت بالا بره و و ایران نباید بهره ببره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس