کد خبر 847038
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲
روحانی و پوتین

رئیس جمهوری اسلامی ایران و همتای روسی وی به تبادل دیدگاه های خود درباره شرایط فعلی پس از تجاوز موشکی اخیر آمریکا و متحدانش پرداختند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری تاس، سرویس مطبوعاتی کاخ کرملین امروز یکشنبه اعلام کرد: حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در یک گفتگوی تلفنی به تبادل دیدگاه های خود درباره شرایط فعلی سوریه پس از تجاوز موشکی آمریکا، بریتانیا و فرانسه پرداخته اند.

بیشتر بخوانید:

بن سلمان بابت حمله به سوریه چند میلیارد دلار هزینه کرد؟

واکنش ترامپ به جنجال «ماموریت تمام شد»

کاخ کرملین افزود: رهبران ایران و روسیه دیدگاه های خود را درباره اوضاع سوریه پس از حمله موشکی آمریکا و متحدانش به این کشور مطرح کردند. آنها موافقت کردند که این اقدام غیرقانونی تاثیر منفی بر چشم اندازهای مربوط به حل و فصل سیاسی بحران سوریه خواهد داشت. ولادیمیر پوتین نیز تاکید کرده است که اگر چنین اقداماتی که مغایر با منشور سازمان ملل است، ادامه پیدا کند، این مساله موجب هرج و مرج اجتناب ناپذیر در روابط بین المللی خواهد شد.

تجاوز موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه یک هفته پس از آن صورت گرفت که گروه‌های تروریستی فعال در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق مدعی شدند که به این شهر حمله شیمیایی شده است. دولت آمریکا بلافاصله دمشق را به دست داشتن در این حادثه متهم و اعلام کرد که ممکن است به زودی به سوریه حمله کند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شد که ارتش سوریه در حال پیشروی در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق بود و به گفته تحلیلگران و کارشناسان نیازی به انجام حمله شیمیایی یا هر اقدام تحریک‌آمیز دیگر برای پیروزی نداشت. این چندمین بار است که دولت‌های کشورهای غربی در آستانه پیروزی‌های میدانی ارتش سوریه بهانه حمله شیمیایی را مطرح می‌کنند. 

علاوه بر این، مقام‌های رسمی آمریکا در بالاترین سطوح حتی در محافل علنی درباره نقش دولت سوریه در این حمله شیمیایی ادعایی تردید ابراز کرده‌اند؛ به عنوان مثال «جیمز متیس» روز پنجشنبه در یک جلسه استماع در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اذعان کرد علی‌رغم گزارش‌های رسانه‌ای، مستندات کافی درباره اینکه دولت سوریه عامل حمله شیمیایی دوما بوده وجود ندارد.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی روز جمعه به نقل از مقام‌های پنتاگون نوشت با آنکه قطعیتی درباره نقش دولت سوریه در حمله شیمیایی «دوما» وجود ندارد، توئیت «دونالد ترامپ» امکان عقب‌نشینی را دولت آمریکا سلب کرده است.   

از طرف دیگر، دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.
بسیاری از رسانه‌های غربی، از جمله نشریه نیویورکر و روزنامه واشنگتن‌پست قبل از آغاز حملات اذعان کرده بودند که توازن جنگ در سوریه را شرایط میدانی تعیین می‌کند و با یک حمله موشکی محدود نمی‌توان نتایج جنگ را تغییر داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    9 0
    عملاً دیگه سازمان ملل اعتبارشو از دست داده و فقط ساختمان و نمایندگان کشورها هستن والسلام. وقتی هر کی زور داشته باشه و بخواد قلدری کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس