روز طبیعت - تهران

مگر این همان دولتی نیست که با پروپاگاندای اصلاح‌طلبان در سال ۹۶ بیش از ۲۳ میلیون رأی مردم را به خود جذب کرد و از دوره قبلی خود نیز بیشتر رأی آورد؟!

سرویس سیاست مشرق - عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه شرق که پیرامون التهابات اخیر، بویژه در بحث نرخ ارز انجام شده گفته است: برخی از افراد درون ساختار هیچ علاقه‌ای ندارند به این نکته اذعان کنند که رابطه دولت به معنای عام با مردم دچار یک اختلال جدی و عام شده است. حتی مردم انتظارات خود را هم نمی‌توانند بیان کنند، مسیر ساده و در دسترسی برای بیان انتظارات و گرفتن پاسخ از طرف سیستم وجود ندارد، به‌خصوص که سیستم به شکلی در حل مسائل اساسی دو پاره هم شده است.

او همچنین می‌افزاید: «سیستم قادر نیست در امور مهم و اساسی با مردم خود تفاهم و تعامل سازنده پیدا کند. در نتیجه اعتماد به‌نفسش را از دست داده است. این واقعیتی است که در نیمه دوم سال ٩٦ با آن مواجه شدیم و در سال ٩٧ نیز با شدت بیشتری با آن دست در گریبان خواهیم بود. مسئله ما نه تلگرام است، نه برجام است، نه دلار پنج هزار و شش هزارتومانی، هیچ کدام اینها مسئله اصلی نیست؛ درحالی‌که به ظاهر می‌تواند هرکدام مسئله مهمی باشد، مسئله ما فقدان یک رابطه تعاملی و پایدار میان جامعه، مردم و سیستمی که دارد حکومت و دولت را مدیریت می‌کند و فقدان انسجام میان سیستم است.

به نظر من تا این دو موضوع حل نشود، هیچ کدام از مسائل حل نمی‌شود. از یک طرف می‌گویند دلار پنج‌هزارتومانی است، از آن طرف صف چندکیلومتری مردم در مرز ورود به ترکیه را می‌بینیم که رفته‌اند و خرید کرده‌اند. حتی قیمت بنزین هم مسئله مهمی شده است؛ از یک طرف می‌گویند بنزین در ترکیه حدود لیتری هشت‌ هزارتومان است و حمل‌ونقل قابل قبولی دارد اما این طرف جرئت ندارند قیمت را ٢٠٠ تومان بالاتر ببرند. همه اینها مسئولیتش در درجه اول بر عهده سیستمی است که نمی‌تواند رابطه درستی را با مردمش برقرار کند تا بتواند تصمیمات اساسی بگیرد.»

این صحبت‌ها اما در حالی است که وضع موجود و زوایای آن مثل التهابات نرخ ارز، حساس شدن جامعه درباره مسائل روشنی مثل پیام‌رسان‌های خارجی، ‌ قیمت سوخت، کندی حرکت دولت و غیره تماماً دستپخت حامیان ستادی رئیس‌جمهور روحانی و اصلاح‌طلبان است.

و اگرچه دولت دچار کندی و تعلل و اشتباه است اما حساس شدن افکار عمومی نسبت به این مسائل را بایستی در رفتارهای اصلاح‌طلبان جست نه در چیز غیر قابل اثباتی به اسم اختلال در روابط دولت و مردم!

مگر این همان دولتی نیست که با پروپاگاندا و تعاریف اهورایی اصلاح‌طلبان در سال ۹۶ بیش از ۲۳ میلیون رأی مردم را به خود جذب کرد و از دوره قبلی خود نیز بیشتر رأی آورد!؟

اکنون آیا معقول است که گفته شود چنین دولتی توانایی دیالوگ با مردم را ندارد!؟

و یا همینطور مگر فهرست اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران با حمایت همین دولت به یک پیروزی صد در صدی نرسید!؟ چگونه است که بانیان آن لیست اکنون مدعی‌اند که سیستم رئیس‌جمهور روحانی توانایی گفت‌وگو با مردم را ندارد!؟

*چه کسانی بر آتش التهابات می‌دمند!؟ / منجنیق‌هایی با هدف «دروازه‌بانی نامشروع خبر»

می‌توان با عباس عبدی موافق بود که فضای ایجاد شده درباره بسیاری از اتفاقات روز کشور، غیر واقعی و حباب‌گونه است. مثلا می‌توان با او موافق بود که افزایش نرخ سوخت بصورت پلکانی یکی از وظایف عقلانی دولت است که سال به سال بایستی بر اساس مبانی صحیح انجام شود و تعلل در آن به دلیل فشار افکار عمومی صحیح نیست. و همینطور ازدحام قشرهایی از مردم در مرز ترکیه علیرغم اینکه ادعا می‌شود مردم اوضاع اقتصادی خوبی ندارند یک واقعیت جالب است.

اما نکته و حرفی اصلی که عباس عبدی به آن اشاره نمی‌کند، اینجاست که این حساس‌سازی‌ها و ایجاد حباب‌ها تماماً در ستاد جریان سیاسی خاص پخت و پز شده و در دامن افکار عمومی قرار گرفته است.

جالب است که همواره بر سر چیزهایی جنجال شکل می‌گیرد  و ایجاد حساسیت می‌شود که اصلاح‌طلبان می‌خواهند.

مثلا چرا درباره مرگ یک اسنوبرد باز جوان که به تازگی در محل پیست دچار ایست قلبی شد [۲] خبری از جنجال نیست!؟

چرا برای اتوبوسی جمعی از روحانیون و استادان دانشگاه که چندی قبل در مسیر عتبات عالیات دچار سانحه شده و تنی چند از آنان کشته شدند، مانند حادثه چندی قبل اتوبوس سربازان کسی مرثیه نمی‌خواند؟

چرا درباره سقوط یک هواپیما در ایران از سوی سلبریتی‌ها و محافل نزدیک به اصلاح‌طلبان ده‌ها تحلیل درباره ناامیدی مردم ایران، سیاه بودن اوضاع ایران و فرسوده بودن ناوگان هوایی کشور ارائه می‌شود اما هیچیک از این افراد و محافل درباره سقوط سه هواپیمای نظامی آمریکا تنها ظرف ۲ روز [۳] هیچ حرفی نمی‌زنند و تحلیل یا نظری ندارند!؟

دلیلش ساده است...

در فضای سیاسی و اجتماعی این روزهای ایران اسلامی، مقولاتی که بتوان از رحِم آنها چیزی در جهت سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و یا در جهت منافع اصلاح‌طلبان بیرون کشید بلافاصله در منجنیق‌های چپ‌ها قرار می‌گیرد و به سمت افکار عمومی پرتاب می‌شود.

بقیه مقولات از جانب جریان چپ هیچ ارزش خبری نخواهند داشت و خوب یا بد اما کأنه در ایران رخ نداده‌اند.

از همین رو بود که برخی محافل تحلیلی، با رصد رفتارهای اصلاح‌طلبان و مقولات مورد علاقه آنها از ۶ سال قبل دریافتند که پای یک «اعتراض ظالمانه خیابانی» علیه نظام در میان است و بوی این دستپخت خیلی وقت بود که از مطبخ اصلاحات به مشام می‌رسید.

تحلیلی که اگرچه غیر واقعی می‌نمود اما پیش‌لرزه آن در دیماه ۹۶ رخ داد و جمعیتی به خیابان‌ها ریختند که اگرچه گفته شد گرسنه‌اند و مشکلات اقتصادی دارند! اما بعدها طبق آمار رسمی وزارت کشور مشخص شد که ۶۰ درصد از دستگیرشدگان آنها شاغل بوده‌اند و ۷۰ درصد شعارهای جمعیت نیز سیاسی بوده است نه اقتصادی.

*جامعه و نظام ایران در چه شرایطی قرار دارند!؟ / البته اگر «جریان خاص» بگذارد...

وقتی با حقایق و فکت‌های پیش‌گفته به تماشای جامعه فعلی ایران بنشینیم و بدانیم که گلوگاه‌های بایکوت اخبار خوب و پمپاژ اخبار بد و منفعت‌طلبانه کجا هستند؛ آنگاه است که می‌توان قضاوتی واقعی‌تر درباره نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم داشت.

جامعه و نظام جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در هزاران کیلومتر فراتر از مرزهای خود در حال تثبیت امنیت مردم است، ‌ اقتصاد خود را به جایگاه هجدهمین اقتصاد جهانی رسانده است، هژمونی ایدئولوژیک خود را در بیرون از مرزهایش نیز گسترانیده است، اتکای حیاتی خود را به درآمد نفتی به کمترین میزان رسانده است، میزان بیکاری خود را کاهش داده است، ضریب جینی یا همان شاخص عدالت اقتصادی در ایران هم‌اکنون رتبه‌ای بهتر از آمریکا و چین دارد [۴] و ...

و هیچ گسل قومی و جمعیتی و شکافی هم میان جامعه و بین مردم و حکومت اسلامی وجود ندارد.

چه اینکه اگر گسلی وجود می‌داشت، نظام جمهوری اسلامی ایران حتی به یک مورد از توفیقات ملموس اشاره شده هم دست پیدا نمی‌کرد و این سؤال هم برای آقای عبدی ایجاد نمی‌شد که چرا مردم ایران می‌توانند در یک شرایط اقتصادی امن به ترکیه سفر کنند؟

در پایان لازم به توضیح است که اگرچه گسلی در ایران اسلامی دیده نمی‌شود اما اگر ستاد جریان سیاسی خاص در توطئه خود برای القای «اعتراض ظالمانه» به ذهن کسانی از مردم موفق شود و لرزه اصلی بعد از پیش لرزه دیماه ۹۶ را ایجاد کند؛ آنگاه بایستی به معادلات جدید اندیشید!

***

۱_http://sharghdaily.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?Src=Main&News_Id=۱۸۵۲۲۸

۲_mshrgh.ir/۸۴۵۹۷۷

۳_http://fa.alalam.ir/news/۳۴۷۴۰۱۶/

۴_ http://tn.ai/۱۶۴۵۷۲۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 42
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    عوارض خروج از کشور خوشبختانه برای بار اول 220 هزار تومن شد بار دوم 330 هزار تومن و بار سوم 440 هزار تومن و همینجوری رو به بالا... اینکار باید از چند سال پیش انجام میشد.کسی میخواد گردشگری کنه گردشگری داخلی هست.این همه استان با این همه طبیعت بکر .خوشبختانه تو کشور هم کوهستان داریم هم به دریا وصلیم هم کویر داریم هم جنگل داریم هم طبیعت و ابشار و غیره دلیلی برای گردشگری خارجی نیست.
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      بهتر نیست دیوار بکشیم دور کشور سر مرز هم تک تیر انداز بذاریم؟ اسمش عوارض نیست اسمش پاک کردن صورت مسئله است برادر جان
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      67 43
      آقای 14:22:وقتی میگم چرا باید برای دیگرانم شغل ایجاد کرد در حالی که جوان های خودمون بیکار هستن میگی پاک کردن صورت مساله ست؟؟ گردشگری داخل کشور خودمون چه مشکلی داره که همه پا میشن میرن ترکیه یا دبی؟؟؟ کسی که دلش با این مملکت نیست بره لطفا.بره اونجایی که دوست داره زندگی کنه. کشور ما باید بیفته تو مسیر اصلاحات بزرگ.و خیلی از چیزها باید تغییر کنه. امیدوارم عوارض خروج از کشور بی از این که هست بشه.حتی یه دلارم نباید به اینایی که واسه خوشگذرونی میرن ترکیه و دبی
    • من من IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      50 28
      اکثریت افرادی که میرن ترکیه و دبی و تفلیس و ... برای ازادی های اجتماعی میرن.. اینو توی همون پرواز همیشه میشه دید.. تا وقتی ازادی پوشش در کشور نباشه داستان همین می مونه
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      31 21
      جواب 15 چرا برای مسافران عتبات عوارض خروج از کشور نگذاشته اند ؟ خون چه کسانی رنگین است ؟ مردم چرا باید این پول نا عدالنه رو بدن عزیز من تو جاذبه گردشگری بهتر ایجاد کن مردم نرن، محیط زیستی نمونده که مردم برن ببین مسافرت داخلی هم گرون تره هم بی کیفیت تر
    • AE ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      12 17
      الان مثلا پراید خوبه؟یا پراید یا هیچ ؟مردم مگه واسه خاطر جنگل میرند سفر عوام بدبخت . از فردا میگند گردشگری یا مشهد و اصفهان یا هیچ جا تمام
    • AE ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      30 14
      این کار بزرگترین ظلم در حق گردشگری داخلی میباشد اینم بعدا میفهمید وقتی در داخل هتلها و غیره رقیبی دیگه نداشته باشند تا میتونند جیب مردمو خالی خواهند کرد بیچاره مردم بدبخت
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      20 51
      شما باید برای گردشگری مردم هم تعیین تکلیف کنید استاد.؟وقتی اینهمه جمیعت از کشور خارج میشن برای سفر.اینهمه جمیعت مهاجرت میکنند و بسیاری هم چون پول ندارند مهاجرت و سفر خارج نمیکنند ،فکر نمیکنید یه جای کار میلنگه؟مفهوم کشورداری رو میدونید یعنی چی؟مفهوم دمکراسی رو میفهمین؟چه اصراری به سیاست دارید وقتی حال و روز کشور اینه؟حتما باید تارومار شین تا بیخیال قدرت شید؟
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      12 7
      این دیدگاه شما از منظر دین هم قابل قبول نیست. "قل سیرو فی الارض" ارض که فقط کشور خود نیست. گرچه بسیاری از گردشگاران به مقصد کشورهای اطراف (بغیر از عراق) ، به صرف عیش و نوش و خوش گذرانی هست ، اما ......
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      14 25
      به من من حرف دلت را بزن. بگو برای فحشای ارزان به ترکیه می روند. آری. مثلث توریسم در جهان سه ضلع دارد فحشا و قمار و الکل. حرام و حرام و حرام.
    • US ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      44 22
      18:02 کسی برای گردشگری مردم تعیین تکلیف نمیکنه.حق عوارض خروج از کشور اینه.دوست نداری از کشور برو بیرون.هر چی از امثال شما کمتر باشه تو این کشور این مملکت آباد تر میشه.دموکراسی اینه که پول و ارز این مملکت یکسره بره تو حلق ترکیه و امارت و تایلند؟؟؟که یه عده میخوان خوش بگذرونن.عده ایی از ادما نه از این نظام خوششون نمیاد کل کشور رو میبرن زیر سوال.بدبخت یه جفت رگ غیرت داشته باش که ما چی بودیمو چی شدیم.
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
      7 4
      در جواب 14:22: کسی نمیگه باید دور کشور دیوار کشید. ما می گیم کسانی که با دزدی و رشوه خواری،حقوق و پاداش نجومی و حرامخواری، پول روی پول میزارن و کسی هم مزاحمشون نیست حداقل اگر خواستن برن و پولی که از این ملت مستضعف درآوردن توی جاهای دیگه دنیا خرج کنن، یکمی مالیات هم بدن بد نیست. برن هر قبرستونی که دلشون میخواد. منتها مالیات پولی که اینجا درآوردن بدن.
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
      9 19
      عوارض خروج باید بیشتر بشه. اونی هم که میگه ترکیه ارزونیه و آزادیه و زیباییه خوب برای همیشه بره ترکیه زندگی کنه. نه اینکه بیاد اینجا پول در بیاره ببره ترکیه خرج کنه....
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
      0 5
      خب برادر, وقتی یکی میره کیش با سفر هوایی حداقل 4میلیون تومن هزینه اش میشه, میره اونجام هزینه های جانبی هتل و... کمه کمش میشه 6میلیون تومن. با همین 6 میلیون یارو میره سفر خارجی کیف دنیارو هم میکنه و برمیگرده. توی مسافرتای زمینی هم که خداروشکر اینقدر تو جاده ها کشته دادیم که توی 8سال دفاع مقدس شهید ندادیم. توی شهرهای توریستی هم اینقدر درگیر ترافیک و پیدا کردن جا واسه خواب هستی که نمی فهمی چندروز تعطیلت کی سپری شد!! اگه به جاذبه گردش گری باشه شاید ما خیلی بیشتر از اونا داریم تفاوت تو چیزای دیگه اس. همین سواحل آنتالیا هیچ فرقی با همین بوشهر خودمون ندارن, به نظر بنده ساحل بوشهر خیلی دیدنی تر از ساحل آنتالیا هست ولی تنها فرقش اینه که توی سواحل بوشهر هر 50متر یه نفرو گذاشتن که به مردا میگن "شلوار تنت کن" جایی که 10 متر با دریا فاصله داری. شما تفاوت هارو رفع کن تف توی هرکسی که دیگه پاشو از این مملکت بذاره بیرون.
  • US ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    مرگ بر ترکیه مرگ بر پانترک احمق
    • SG ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      98 45
      و ایضا مرگ بر مشرق
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      25 14
      صف ملت ترکیه باید خودشو از صف دولت حامی ترورییسم واشغالگر جدا کنه
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    19 9
    وقتی خیلی از گردش گراندایرانی در ترکیه کارمند معمولی هستند این یعنی سطح توقعات ملت از امکانات تفریحی کشورشان بالاتر است. نمیشه هم خدا بخواید هم خرما.
  • روزبه IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    23 23
    اقای عبدی شما ها چرا دارین مغلطه میکنین؟مگه نه اینکه دوست همفکرتون تاج زاده گفت اکثر اصلاح طلبان با اصل ولایت فقیه مخالف هستن؟ ولی به قول اون یکی دوستتتون اقای تاجیک گفته که شماها دلتون برای رسیدن به قدرت خسلی تنگ شده نمیخواد آسمون ریسمون کنید.هیچ کس مدعی نبود مشکلات و ضعف و بی تدبیری ها در کشور نیست ولی چرا نمیخواین اعتراف و اذعان کنید که رشدها و پیشرفتهایی رو هم داشتیم
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      3 19
      معلومه تو هم مثل مشرق نه سخنان عباس عبدی دقیق خونده باشین ؛ ونه حرف حق رو پذیرا نیستید ؛ مشرق که هوچبگرانه سخنان عبدی رو مثلا نقد کرده وبا : اسمان ریسمان کردن و نقل قولهایی از مصطفی تاج زاده وتاجیک (البته من این تاجیک مشرقی رو نمیشناسم ) و زدن تیتری که اصلا به سخنان اقای عباس عبدی نمیخوره ! سعی در نقد سخنان عبدی کرده است انصاف و موقعیت شناسی ودشمن شناسی موضوع مهمیست ! جریان دیماه رو عده ای از اصولگرایان برای فحش به روحانی راه انداختند اما برخی از ضد انقلاب های احمق از فرصت پیش امده ( بهتر است بگوئیم پیش اوردهء نو اصولگرایان) خط قرمز نظام مقدس جمهوری اسلامی را شکستند !
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    28 22
    اگر مردم فقیر هستند پس این همه جمعیت در پشت مرز چه می کنند؟
    • AE ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      41 68
      عزیزم سواحل هاوایی یا پاریس که نمیرفتند میرفتند ترکیه الان دیگه اونم نمیتونند برند میشه قضیه پراید و پیکان
    • AE ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      38 53
      فقیر حق گردش نداره سرمایه دار محترم ؟فقیر انسان نیست ؟
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      9 8
      مگه اینا کل مردمن ؟ چند درصدشن . اصلا فقیر نداریم همه توپه توپن خوب شد ؟
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      48 18
      اینو اماراتی رو باش.چنان میگه میرفتند فقط ترکیه انگار ترکیه بابا بزرگمونه و جیب به جیبه.تو همین تعطیلات نوروز 800 میلیون دلار از جیب کشور خارج شد که یه عده برن کنار سواحل انتالیا خوشششش بگذرونن.متوجه ایی یا بیشتر بگمت؟؟؟؟دولت نباید به هر کسی ارز بده.عوارض خروج باید حتی برای بار دوم سوم خیلی بیشتر از اینا بشه.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    11 18
    هيچ گول قوميتي وجود ندارد !؟ حوادث أهواز پس چي بود ؟
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      30 46
      سوسیالیسم تنها راه نجات ایران است. تنها با سوسیالیسم می توان به همه شغل و درآمد داد. تا بیکاری هست حوادث اهواز هم هست
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    22 94
    عبدی و بقیه اصلاح طلبا غلط زیادی میکنن
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    53 30
    مردم نون ندارن بخورن شما رفتید فکر مسافران ترکیه اید
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      22 37
      اره جون عمه پانترک ترکیه پرستت..تو نگران نون مردمی...خخخخ
  • شهرام میرزایی IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    20 12
    من الان 26 سالمه.تا حالا از زبان کسی اصلاح طلب و اصولگرا نشنیدم.مردم میگن جمهوری اسلامی
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    21 17
    بی کفایتی دولت روحانی بر همه اثبات شد دلار ۳ هزار تومانی الان در بازار سیاه تا ۷ هزار تومان بفروش میرسد
    • US ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      27 4
      دلیلی وجود نداره کسی بره رو دلار و ارز سرمایه گذاری کنی.بدجوری این دلال ها ریختند تو فضای مجازی و دارند بدو بیاره میگن.چون جلوی دلالیشون گرفته شد.اون وارد کننده ی بی لیاقتی هم که با پول مفت شروع میکرد دلار میخرید و میرفت اشغال وارد میکرد دیگه از این به بعد اونم نمیتونه.لطفا مردم هر کجا دیدند داره تخلفی توی ارز صورت میگیره سریع عکس طرفو بگیرید بفرستید برا پلیس سایبر .به قول امیر کبیر یه جامع زمانی ارتقا پیدا میکنه که خود اون مردم بخوان تغییر کنن.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    16 6
    سیاست های اقتصادی نسنجیده باعث تحقیر و ذلت مردم شده است
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      20 5
      اها پس بزارن دلاره بشه ده هزار توم میشه سیاست اقتصادی سنجیده؟؟درسته؟؟؟برو عموووووو.وقتی دلار شد ده و تومنو بیست تومن دیگه مملکتی نمیمونه که بخوای توش زندگی کنی.بجای این حرف های صد من یه غازی که این به اطلاح اقتصاد دان های دوزاری میدن یه خرده واقعای فکر کن دلار بشه ده تومن این مملکت چی میشه
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    22 12
    ما باید خودمان دلار چاپ کنیم و عکس جهانگیری را بذاریم روش هوش ایرانی را دست کم گرفتند
    • US ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      23 10
      نه عکس تو رو چاپ میکنیم روش
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    22 28
    ایرانی های بولهوس و شهوتران برن در خدمت اردوغان.
  • FI ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    12 2
    یعنی رفاه مردم یعنی خیلیها دروغ میگویند که مستحق یارانه هستند حداقل اینهای که پشت مرز صف کشیدن.
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    5 3
    اغا ما ایلامیا دوروزه اب نداریممممم
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
      9 9
      در عوضش امنیت داری برو خدا رو شکر کن!
  • FI ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    6 21
    یعنی کشور در حال جنگ است با کشورهای زورگو و زیاد خواه جهان ولی متأسفانه یک عده حاضر نیستند از خوشی خود بکاهند و شیوه ریاضت اقتصادی را قبول کنند.همه را شناسایی کنید همه اینهای که سفر زیاد میروند و یارانه هایشان را قطع کنید.
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      23 17
      دقیقا.اصلا چه معنی میده به کل ملت یارانه بدند.باید حساب بانکی و ملک و املاک همه ملت رو شناسایی کنند و یارانه رو بدهند (حتی دو الی سه برابر ) بدهند دست نیازمند واقعی.چه معنی میده به کل ملت یارانه داد؟!!!
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
      16 3
      به IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳ بیت المال سهم مساوی همه است از فقیر و غنی. صدقه را از اموال شخصی باید داد نه از بیت المال! تازه تقسیم کردن جامعه به دو قشر یارانه بگیر و یارانه نگیر تبعات اجتماعی سختی در پی خواهد داشت.
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
      4 0
      اگه بیت المال سهم مساوی همه بود یکی پولدار نبود یکی فقیر....... اگه بیت المال سهم مساوی بود حقوق کارگر شرکت نفت بیشتر از حقوق کارگر شهرداری نبود بلکه مساوی بود!
    • محسن IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
      4 1
      نشستی تو فنلاند فتوا صادر میکنی؟ تو برای اقتصاد کشور برگرد بیا ایران
  • AE ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    19 17
    گردشگری رو هم انحصاری کنید مثل پراید و پیکان تمام بشه بره یعنی فقط جاهایی که دولت میخواد همون والسلام
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      8 17
      برو بابا.تو فعلا تو همون اماراتت باش.غصه ی ما مردم عادی رو نخور که نمیتونیم بریم خارج.
  • AE ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    21 7
    هیچ خدماتی به گردشگران داخلی داده نمیشد از این به بعد یه کتک هم بهشون خواهند زد چون رقیبی ندارند
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      6 16
      تو خوبی
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
      3 14
      خدمات بهانه است. این طرز تفکر شماست که حتی مدفوع ترکیه هایی را هم بهتر از مدفوع داخلی میدونی...
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    7 1
    این دولت دلار ۳ هزار تومانی را به ۶ هزار تومان افزایش داد
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    5 0
    نه در چیز غیر قابل اثباتی به اسم اختلال در روابط دولت و مردم! تشریف ببرید نظرسنجی کنید میزان اعتماد مردم به نظام رو ببینید قطعا شوکه میشید
  • دونیا تورکلری IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    16 20
    ایران از نظر فرهنگی یکی از زیرمجموعه های تورکیه محسوب میشه
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      14 21
      ترکیه یک اسم باستانی ست که ربطی به تورکها نداره .
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      3 3
      خخخخخ
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
      4 12
      خوب چرا برای همیشه ایران را ترک نمیکنی و در بهشت آمالت ترکیه زندگی نمیکنی؟ ایران فقط برا پول در آورد خوبه و تورکیه برا خرج کردن؟
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    4 12
    من شخصا به روحانی رای دادم ازش هم راضی هستم هر چند یک سری انتظارات داشتیم مثل برگرداندن سید محمد خاتمی که عمل نکرد زمانی هم که ارز میره بالا اگر ارز داشته باشم میفروشم از تمام دوستان و فامیل هم پیخوان ارزشون رو بفروشند و به دولت کمک کنند و از دوستان میخوام که نروند صف بکشند برای ارز خریدن این تفکر میتونه کمک کنه به دولت هر چند عده ای تند رو برای انتقام از مردم و دولت با رفتارهای غیر عادی میخوان به دولت ضربه بزنند که در واقع به کشور خیاتت میکنند و انشاا...مردم جواب خوبی باید بدهند
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    25 18
    اتفاقا خوب شد عوارض رفت بالا.حتما فروش تولیدات داخلی افزایش می بابد.شما از مردمان آذربایجان غربی و شرقی خبر ندارین که.حداقل ماهی یه بار میرن ترکیه برای خرید مایحتاجشان حتی بهداشتی و خوراکی.
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      12 19
      بیشترین تعدادمسارفت به ترکیه مال همین تبریزی هاست.باید بهاش رو هم بپردازند .
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      25 14
      میرن برای خدمت به ترکیه و اقتصاد ترکیه...چه مایحتاجی؟ با این سفر مردم این دو استان به ترکیه پدر اقتصاد ما در اومده...
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      18 13
      احمق تو که منطقه که نیستی چرا واق میکنی ما مرزنشین ها تجارت مان با ترکیه اس شما پول نفت رو میخوری ما زحمت میکشیم
  • US ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    12 7
    تا سايت هاي خائني مانند سايت انتخاب وجود دارد وضع از اين بهتر نميشود سايت انتخاب تبليغ ميكند براي مردم ايران كه پول و سرمايه خود را چگونه از ايران خارج كنند و ويزاي دائمي كشورهاي بگيرند مثلا به پرتغال بروند و بازنشستگان چگونه به كشور ديگري مهاجرت كنند ، اگر در شرايط فعلي كشور تشويق مردم به مهاجرت و خارج كردن ثروت انها از ايران خيانت محض نيست پس چيست من نميدانم گردنندگان اين سايت چه كساني هستند اما در اين سايت وطن فروشي و ضد منافع ملي بودن موج ميزند
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
      20 3
      لطفا سکوت نکنید به هیچ وجهه در برابر این چیزها.به نظر من این هم وظیفه ی ملی و شرعی ماست که خائنین به کشور رو سریعا به پلیس معرفی کنیم.
  • US ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    17 7
    نشانه اینه که هر کی بتونه از ایران فرار میکنه!!
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
      3 16
      خوب اینا که فرار کردن چرا همونجا نمیمونن و دوباره بر میگردن؟
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    15 11
    نظرات یک تعداد رو که مریض و عقده ای رو چاپ میکنه بنده و تمام مرز نشین های آذربایجان به عنوان مرز نشین در امدمون از خرید و فروش کالا از ترکیه اس شما که پشت لپ تاپ نشستی چه میدونی
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
      6 20
      شما تازه به دوران رسیده ها با تجارت از ترکیه پدر اقتصاد ایران رو در آوردید.
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
      19 1
      در پاسخ به 12:46 پدر اقتصاد ایران رو آقازاده های ژن خوب که وارداتچی اصلی هستن در آورده اند .
  • US ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
    14 4
    مشکل رفتن به مسافرت نیست مشکل اینه عده ای قلیل{بنابر دلایل معلوم}به اسم ترکیه الرژی دارن چرا صف خروج به عراق و عربستان و گرجستان و ارمنستان و... را نمیگن و چون خودشون توانایی رفتن به سفر را ندارند حسودی میکنن
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
    11 0
    مشکل اصلی میلیارد ها دلاری است که رانتخواران و اختلاس گران پس از تبدیل ریال به دلار از کشور خارج کرده اند و باعث کمبود دلار در بازار شده است . الان دلار بازار حدود ۱۰۰۰۰ تومان معامله میشود.
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
    3 3
    دولت روحانی کاری کر که مردم احساس نگرانی و نا امنی میکنند و دنبال مهاجرت هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس