کد خبر 845434
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
برجام

صادق زیباکلام، تمام تقصیر را گردن منتقدان توافق هسته‌ای و مذاکره با آمریکا دانست و گفت: «اینکه برجام همه مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد، ما نگفتیم، جریان مقابل دولت روحانی گفت!»

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه «صبح‌نو» از ابتدای آغاز دولت یازدهم، مذاکره با آمریکا برای روابط تجاری یا گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها زیربنای کار قرار گرفت و دولتمردان حتی موضوع کم‌آبی و خشکسالی را هم به برجام گره زده بودند اما بلافاصله بعد از برجام و شکست‌های پی در پی آن مواضع دولت تدبیر و امید و حامیان آنها به یک‌باره و پس از تهیه برجام به کلی تغییر کرد و نقش تحریم‌ها و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده به یک امر غیرمهم تبدیل شد که نمی‌تواند اقتصاد کشور را شکوفا کند.

بیشتر بخوانید:


حال صادق زیباکلام، تمام تقصیر را گردن منتقدان توافق هسته‌ای و مذاکره با آمریکا دانست و گفت: «اینکه برجام همه مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد، ما نگفتیم، جریان مقابل دولت روحانی گفت!»


این نخستین بار نیست که ارتباط برجام با معیشت و مسائل اقتصادی از سوی اصلاح‌طلبان انکار می‌شود، روزنامه وقایع اتفاقیه در مطلبی به نقل از «محمود سریع‌القلم» در ۲۶ دی‌ماه نوشت: «یک اشتباه بزرگی که رابطه با برجام صورت گرفت، ایجاد انتظارات کهکشانی نسبت به نتایج برجام بود... قرار نبود برجام، مسائل ایران و غرب را حل کند یا گشایش‌های اقتصادی فراوان به همراه آورد. این بیشتر پروپاگاندا بود.» آقای روحانی هم چندی قبل گفت: می‌گویند با برجام دولت برای ملت رفاه بیاورد، مگر ما برجام را آورده‌ایم؟ ما خادم مردم هستیم، برجام را خدا آورد. پیروزی ملت اراده حق بوده و همان خدا هم برای ملت سربلندی بیشتر و رفاه بیشتر خواهد آورد.


جالب اینکه مرور سخنان برخی مقامات دولتی، نشان از وعده‌های عجیب و غریب قبل از اعلام توافق می‌دهد:


- حسن روحانی: تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط‌زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.


- اسحاق جهانگیری: اینکه می‌گویند تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تاثیر گذاشته کاملا درست است.


- مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور: با لغو تحریم‌ها یک ساله به شرایط پیش از تحریم‌ها باز می‌گردیم.


- ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی: امسال (سال ۹۴) اقتصاد ایران بعد از توافق هسته‌ای شکوفا خواهد شد.


- علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم: سال ۹۴ با توافق هسته‌ای بذر اقتصاد ایران به ثمر می‌نشیند.


- اکبر ترکان، رئیس مناطق آزاد دولت یازدهم: منتظر هجوم سرمایه‌های خارجی بعد از توافق هسته‌ای باشید.


- محمد نهاوندیان؛ معاون اقتصادی رئیس‌جمهور:بعد از توافق منتظر رشد اقتصادی، کاهش تورم و خروج از رکود باشید.


- حسن روحانی: ما در سال ۹۵ بهاری را آغاز می‌کنیم که در آن بانک‌ها و بیمه‌های ما تحریم نیستند و می‌توانیم با کشورهای مختلف تجارت داشته باشیم و سرمایه‌گذاری‌ها در کشور ما آغاز شده و قراردادهای بسیار مهمی در سطوح مختلف با کشورهای دنیا به امضا رسیده است.


- روحانی: تحریم‌های بانکی، مالی، پولی، نفتی، پتروشیمی، بیمه، حمل و نقل و همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد و شرایط برای فعالیت اقتصادی مردم ما آماده‌تر شد.(فروردین۹۵)


- روحانی: فقط سه ماه از اجرای برجام گذشته اما برخی فکر می‌کنند ۳۰ سال گذشته است. در این سه ماه ببینید چه گشایش‌های فراوانی ایجاد شده است؟


- محمدعلی نجفی، دبیر وقت: توافق هسته‌ای موجب خروج سریع  کشور از رکود خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    8 0
    مگه اینها از رو میرند.به سنگ پاقزوین گفتن زکی
  • هاتف IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    4 0
    زرررشک.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس