کد خبر 844853
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
عبدالله شهبازی

پس از هشدار روسیه درباره قصد تروریست‌ها برای حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی، بامداد امروز (یکشنبه) این اتفاق رخ داد.

به گزارش مشرق، عبدالله شهبازی در کانال تلگرامی خود نوشت: دوشنبه ۹ آوریل ۲۰۱۸/ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ اولین روز کاری «جان بولتون» در سمت مشاور امنیت ملی ترامپ است. ولی سناریوی جدید برای آشوب در منطقه زودتر آغاز شده است.  

بیشتر بخوانید:

ادعای آمریکا درباره حمله شیمیایی در سوریه

این سناریو از شنبه، ۷ آوریل/ ۱۸ فروردین، با ادعای کشتار شیمیایی از سوی حکومت سوریه آغاز شد و تا این لحظه به سرعت در حال اوج‌گیری است. بنظر می‌رسد بار دیگر می‌خواهند سناریوی اوت- سپتامبر ۲۰۱۳ را احیاء کنند ولی این بار در فضایی متفاوت.  

هدف از سناریوی اوت ۲۰۱۳ تکرار وضعی شبیه به سناریوی فاجعه‌بار لیبی بود یعنی حمله مشترک هوایی و دریایی قدرت‌های غربی و بمباران سنگین سوریه.

از سحرگاه چهارشنبه، ۲۱ اوت ۲۰۱۳/ ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ویدئوهایی در یوتیوب منتشر شد که مدعی وقوع فاجعه شیمیایی در حومه دمشق و قتل صدها نفر در ساعات اولیه صبح آن روز بود. با انتشار این ویدئوها، به مدت ده روز جنجال بزرگ تبلیغاتی درگرفت که حمله نظامی آمریکا و سایر دولت‌های غربی به سوریه را، برای ساقط کردن حکومت بشار اسد، خواستار بود. دولت اولاند در فرانسه بیش از دیگران با این موج همراهی می‌کرد. 

ده روز پس از شروع جنجال، در ۳۱ اوت ۲۰۱۳/ ۹ شهریور ۱۳۹۲، اوباما اعلام کرد که حمله نظامی به سوریه منوط به رأی کنگره است. در آن زمان جفری گلدبرگ، روزنامه‌نگار نیویورکی و سردبیر کنونی مجله آتلانتیک که اخیراً با بن‌سلمان دیدار و مصاحبه کرد، در توئیتی نوشت: «نمی‌دانم چرا اوباما برای حمله به سوریه تصمیم گرفته مجوز کنگره را به دست آورد، در حالی که در حمله به لیبی، که عملیاتی بزرگ‌تر بود، چنین نکرد؟»

در روزهای بعد، موج ضد جنگ گسترده شد و اکثر اعضای کنگره مخالفت علنی خود را با حمله نظامی به سوریه اعلام کردند. در آخرین ارزیابی روزنامه واشنگتن پست، ۲۶۳ نفر از اعضای مجلس نمایندگان مخالف جنگ، ۲۵ نفر موافق جنگ، ۱۰۱ نفر متمایل به مخالفت با جنگ بودند و ۱۴۵ نفر موضع‌شان نامعلوم بود. برای تصویب به ۲۱۸ رأی نیاز بود و با وجود ۲۶۳ نفر مخالف طرح مداخله نظامی در سوریه به تصویب مجلس نمایندگان نمی‌رسید. در سنا، که جنگ‌طلبان هماره مواضعی استوارتر داشته‌اند، ۴۳ نفر مخالف و ۲۳ نفر موافق جنگ بودند. ۸ نفر به مخالفت با جنگ تمایل داشتند و ۳۴ نفر موضع‌شان نامعلوم بود. برای تصویب به ۵۱ رأی نیاز بود. 

 در آن زمان وبستر تارپلی، نویسنده زندگینامه غیررسمی جرج واکر بوش، از تلاش سعودی و قطر برای خرید آراء کنگره به سود جنگ با سوریه خبر داد و گرین گرینوالد در گاردین نوشت: «اگر مجلس نمایندگان علیه حمله نظامی به سوریه رأی دهد بزرگ‌ترین شکست آیپک [لابی اسرائیل] در کنگره حداقل طی دهه اخیر نخواهد بود؟» 

 اینک، بنظر می‌رسد همان سناریوی شکست‌خورده اوت ۲۰۱۳ بار دیگر از سر گرفته شده ولی با مقدماتی چون سفر بن‌سلمان به آمریکا و انتصاب جان بولتون در سمت مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    2 9
    اگه اینطور بشه، روسیه و همپيمانان چه ضرری می کنند
  • حسین RO ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    8 3
    احتمال حمله از طرف فرانسه و امریکا زیاده
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    9 7
    چی می گی تو؟ دلار شد 5500
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    2 5
    جنگ میخاد بشه ولی معلوم نیست این وسط ما میخاهیم چیکار کنیم
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
      0 0
      تو بگیر بخواب
  • US ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    1 0
    حمله به سوریه از سمت امریکا قطعیه..ولی فرانسه قطعی نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس