به گزارش مشرق، در حالي كه طبق قانون هدفمند كردن يارانهها بايد آزادسازي قيمتهاي انواع سوخت بعد از گذشت پنج سال صورت گيرد، برخي گمانهزنيها حاكي از افزايش قيمت بنزين به ليتري هزار تومان از ابتداي سال آينده است.
اين در حاليست كه به گفته سيد عماد حسيني - عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، افزايش قيمت بنزين به ليتري 400 تومان براي هر ليتر در ابتداي اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها نيز خلاف قانون بود، چرا كه افزايش نرخ انواع سوخت بايد طي پنج سال و به تدريج انجام شود.
همچنين در حالي افزايش قيمت هر ليتر بنزين به هزار تومان مطرح است كه طبق قانون هدفمند كردن يارانهها بايد قيمت انواع سوخت پنج درصد پايينتر از قيمت فوب خليج فارس باشد. در حال حاضر قيمت بنزين سوپر در خليج فارس بدون احتساب ماليات بر ارزش افزوده، عوارض و هزينه حمل و نقل براي هر ليتر معادل 737 تومان است.
از سوي ديگر به گفته معاون وزير نفت در امور پالايشي، نرخ توليد هر ليتر بنزين معمولي در پالايشگاههاي داخلي با احتساب قيمت 95 درصد فوب خليجفارس براي خوراك نفت پالايشگاهها، بدون احتساب ماليات بر ارزش افزوده، عوارض و هزينه حمل و نقل حدود 700 تومان است. بر اين اساس در صورت محاسبه ماليات بر ارزش افزوده، عوارض و هزينه حمل و نقل قيمت بنزين سوپر خليج فارس و بنزين معمولي توليد داخل براي هر ليتر 900 تومان تمام ميشود.
حتي در صورت آزادسازي قيمت بنزين، اين فرآورده بايد پنج درصد پايين تر از قيمت فوب خليج فارس يعني با قيمت 850 تومان براي هر ليتر عرضه شود، نه هزار تومان. يادآور ميشود كه طبق قانون هدفمند كردن يارانهها قيمت انواع سوخت بايد طي پنج سال و به تدريج افزايش يابد. اين در حاليست كه از اجراي قانون هدفمند كردن يارانهها تنها يك سال ميگذرد و دولت براي آزاد سازي قيمت سوخت چهار سال ديگر فرصت دارد.
البته در حال حاضر قيمت بنزين آزاد با آن چه كه بايد در آينده رخ دهد تفاوتي ندارد، چرا كه هر ليتر بنزين معمولي با نرخ آزاد 700 تومان و بنزين سوپر ليتري 800 تومان عرضه ميشود.