کد خبر 844031
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۰
سیدعبدالله متولیان

دولت می‌تواند و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به صورت ضربتی و با رویکرد جهادی و انقلابی نسبت به رفع موانع تولید همت گماشته و شعار سال را به کام مردم و تولیدکنندگان شیرین کند.

به گزارش مشرق، «سیدعبدالله متولیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

حمایت از کالای ایرانی مستلزم تحقق پاره‌ای از اقدامات سلبی و ایجابی نظیر الزامات، رفع موانع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، وظایف دستگاه‌های دولتی، اقدامات فرهنگ‌ساز، وظایف نهادها و دستگاه‌ها و بخش خصوصی، کیفیت بخشی به کالای ایرانی، راه‌های پایین آوردن هزینه‌های تولید، رقابت‌پذیری، کثرت تولید و نسبت عرضه و تقاضا، وظایف مطبوعات و رسانه‌های مجازی، وظایف احزاب سیاسی، وظایف صدا و سیما و... است که در فرصت‌های بعدی در باره آنها سخن گفته و خواهیم نوشت.


آنچه در این مقال و مجال موضوع اصلی بحث ماست این است که حمایت از کالای ایرانی مولود نتیجه و معلول «حمایت از تولید و تولید کننده ایرانی» است. ناگفته پیداست که بازار مصرف و ذائقه مردم تابع برتری و رقابت‌پذیری هر کالا نسبت به انواع مشابه خارجی آن است. به‌عنوان مثال کدام ایرانی حاضر است با وجود برنج ارزان ایرانی سراغ مشابه خارجی برود؟


بدیهی است که مردم نقش مستقیم و چندانی در حمایت از تولید و تولید کننده ندارند و این مهم به‌عنوان مقدمه موضوع اصلی (حمایت از کالای ایرانی) وظیفه اصلی دولت و تمامی دستگاه‌های مسئول است. قوای سه‌گانه به‌ویژه قوه مجریه عهده‌دار حمایت از تولید و تولید کننده ایرانی هستند.


مواردی نظیر بالابودن هزینه تولید، ورود کالا به کشور از طریق قاچاق، ورود بی‌منطق و بی‌رویه کالا به کشور، اصلاح قوانین گمرکی، اصلاح و رفع موانع خصوصی‌سازی، رهایی از وابستگی به دلار در تولید، اصلاح قوانین مالیاتی و بیمه‌ای، اصلاح نظام‌های مالی و پولی حمایت از تولید هیچ ارتباطی به مردم نداشته و همگی در حوزه وظایف و اختیارات قوای سه‌گانه است. سخن گفتن در باره دهها وظیفه و اقدام بر زمین مانده دولت و سایر دستگاه‌های مسئول نیز در یک مقال و دو مقال نمی‌گنجد و به دهها مقاله و نوشتار نیاز دارد که در این‌خصوص به فضل الهی در آینده در باره آنها نیز خواهیم نوشت. اما در این مجال مختصر مردم از دولت انتظار دارند به شکل واقعی و بدون تعارف دلبستگی به اقتصاد را کم کرده و با رفع موانع خصوصی سازی اقتصاد و واگذاری آن به خود مردم و بخش خصوصی و پرهیز از دنیای شعاری زمینه حمایت از تولید کننده و تولید ایرانی را فراهم آورد. وقتی از وظایف قوای کشوری خاصه دولت و قوه مجریه در حوزه حمایت از تولید و تولید کننده ایرانی سخن می‌گوییم به این مهم بر می‌خوریم که گویی سال‌هاست که دولت‌ها در این حوزه سهواً (و یا خدای ناکرده عمداً) در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای مستقیماً به مردم مراجعه کرده و مثل همیشه چاره کار را در ورود مردم به صحنه دیده‌اند.


وقتی تولید کالای ایرانی در سال‌های اخیر به شدت آسیب دیده و به اذعان همه مسئولان حوزه صنعت، معدن و تجارت اغلب صنایع کشور به حال تعطیل و نیمه تعطیل درآمده و کمتر صنعتی را می‌توان یافت که ظرفیت اسمی و حداکثر ‌ظرفیت به کار خود ادامه دهد و در شهرک‌های صنعتی گرد مرگ پاشیده‌ و تولید کنندگان، ورشکسته و زمین‌گیر شده‌اند، مردم باید از کدام تولید ایرانی حمایت کنند؟


بر اساس شعار سال، مردم در سال جاری باید غیرت‌مندانه با حمایت از کالای ایرانی در واقع بخشی از بار سنگین و بر زمین مانده دولت را هم به دوش کشیده و به دادن نفس مصنوعی و احیای صنعت پرداخته و از این طریق مقدمات تولید بیشتر و مرغوب ترِ کالای ایرانی را فراهم آورده و زمینه را برای حمایت واقعی از کالای ایرانی و پایین تر آمدن هزینه‌های تولید و در نتیجه بالاتر رفتن کیفیت کالای ایرانی فراهم کنند.


دولت می‌تواند و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به صورت ضربتی و با رویکرد جهادی و انقلابی نسبت به رفع موانع تولید همت گماشته و شعار سال را به کام مردم و تولیدکنندگان شیرین کرده و دومینوی حمایت از کالای ایرانی، حمایت از تولید، اشتغال و رفع بیکاری، به حرکت درآوردن چرخ صنعت و... را به حرکت درآورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس