روحانی

رئیس‌جمهور روحانی به تازگی به انتقاد از رکود و بیکاری پرداخته است!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

اعضای ستاد برجام به دنبال «پناهگاه»

«علی خرّم»، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت که تقلّای زیادی را برای زمینه‌سازی پیرامون برجام انجام داد؛ به تازگی در یک سرمقاله در روزنامه آرمان امروز نوشته است:

«در مجموع با جبهه بندی و فشارهای گوناگون از جانب آمریکا، اروپا، اسرائیل و عربستان سعودی به همراه سایر کشورهای عربی همسو با ریاض اگر از شش ماه تا چند سال آینده، حمله نظامی علیه ایران صورت گیرد، افکار عمومی جهانی با آن غریبه نخواهد بود، چرا که اکنون شرایط با شدت به سمت تخریب نقش ایران در منطقه و جهان پیش می‌رود.»[1]

*اظهارات خرّم در حالی است که رئیس‌جمهور روحانی زمانی اعلام کرد بزرگترین دستاورد برجام رفع تهدید جنگ علیه ایران یا همان «سایه جنگ» معروف، بوده است...

تنها دستاورد ادعا شده و البته غیر قابل اندازه‌گیری برای برجام که اظهارات خرّم نشان می‌دهد همین یک مورد هم حرف صحیحی نبوده و از نظر برخی اعضای ستادی برجام، خطر جنگ همچنان وجود دارد!

گفتنیست، خرّم در دولت اول رئیس‌جمهور روحانی و پس از امضای توافق موقت ژنو در سال 92، طی اظهاراتی گفته بود: «ظرف 10 ماه آثار موفقیت‌های سیاست‌های خارجی در اقتصاد، صنعت و اوضاع اجتماعی پدید آمد و اگرچه با اعمال نفوذ برخی تفکرات دامنه این موفقیت‌ها نتوانست وسعت یابد»!

او بعدها در تمجید از تفاهم لوزان نیز تنها در یک روز، سه مقاله در سه روزنامه اصلاح‌طلب به چاپ رساند و به مدح و ثنای دولت پرداخت.[2]

اظهارات خرّم که یکی از اصلی‌ترین مدافعان برجام بود، در حالیست که برخی دیگر از ستادی‌های برجام و اصلاح‌طلبان می‌گویند اگر به جای ترامپ، کس دیگری رئیس‌جمهور آمریکا شده بود، اوضاع برجام، این نبود و تهدید یا تحریمی هم وجود نداشت!

این در حالی است که اولاً برجام در دوران اوباما نیز حاوی هیچ دستاورد ملموسی نبود و تحریم‌ها و تهدیدها در همان زمان نیز وجود داشت. و ثانیا تئوریسین‌های برجامی نظیر محمود سریع‌القلم به تازگی اذعان کرده‌اند که سیاست‌های آمریکا علیه ایران ثابت است و بین ترامپ و اوباما و غیره فرقی وجود ندارد.[3]

***

«هم رکود داریم هم بیکاری»

انتقاد روحانی از روحانی

بر اساس اخبار منتشره در رسانه‌های کشور، رئیس‌جمهور روحانی روز سه‌شنبه گذشته در دیدار با تنی چند از مدیران، صحبت‌هایی را درباره مبحث فیلترینگ تلگرام مطرح کرده است.

در لابه‌لای سخنان آقای روحانی قابل مشاهده است که او یک بار بر وجود «رکود اقتصادی» در کشور تأکید کرده است و یکبار هم بر وجود «بحران بیکاری»![4][5]

*درباره اشاره به این دو عبارت در صحبت‌های آقای روحانی چند سؤال مهم به ذهن خطور می‌کند:

یکم: کدام رئیس‌جمهور مستقرّ یا کاپیتان و یا پادشاهی در زمان کنونی و یا در تواریخ گذشته بوده است که ژست اپوزیسیون بگیرد و درباره کارنامه خود و مسئولیت خود در قبال وضع موجود، اینگونه صحبت کند؟! و اگر آقای روحانی در این زمینه یکتاست، انگیزه او از به کار بردن این عبارت‌ها چیست؟!

دوم: چرا آقای روحانی که دائما بر زباندانی بین‌المللی و استفاده از تجربیات غرب تأکید دارد؛ به وجود رکود و بحران بیکاری در کشور اشاره کرده است اما همزمان به جایگاه ایران در رتبه هجدهم اقتصاد جهان به گواه صندوق بین‌المللی پول، به ضریب جینی مطلوب ایران و بهتر بودن آن از آمریکا و چین به گواه سازمان ملل و به عدم اتکای حیاتی ایران به درآمد نفتی به گواه بلومبرگ هیچ اشاره‌ای نکرده است؟ و اساساً آیا باید این مقولات را باور کرد یا اظهاراتی مثل وجود بحران اقتصادی در ایران را؟!

سوم: چرا آقای روحانی بر وجود بحران بیکاری در ایران تأکید دارد اما این در حالی است که نرخ بیکاری در ایران طی 7 سال گذشته به میزان 2 درصد کاهش یافته و نرخ 12 درصدی فعلی هم به گواه چند صد هزار شغل بر زمین مانده و بلامتقاضی که وزیر کار به آنها اشاره کرد[6] یک نرخ بحرانی نیست؟

و سؤال چهارم اینکه: چرا اظهارات عجیب آقای روحانی با مقولاتی مثل بزرگنمایی مشکلات که مورد اشاره برخی محافل تحلیلی و سران کشور نیز قرار گرفته، دارای شباهت است؟

***

رضاشاه با روحانیون رابطه خوبی داشت!

«احمد نقیب‌زاده»، از فعالان اصلاح‌طلب، در بخشی ازمصاحبه خود با ویژه نامه نوروزی نشریه نسیم بیداری، طی اظهاراتی گفته است: رضاشاه می‌خواست ایران را آباد کند!

او همچنین می‌گوید:

رابطه او با روحانیون خوب بود، اما بساط آنها را به هم ریخت. کسانی که آگاه بودند، از او تشکر هم می‌کردند زیرا روحانیت بی در و دروازه شده بود و هر فرد صالح و ناصلاحی وارد می‌شد. جلوی آنها گرفته شد و بر گزینش‌های حوزه علمیه نظارت بیشتری کرد.

نقیب‌زاده در بخش دیگری از اظهارات خود نیز با تأکید بر اینکه ما ایرانی‌ها دورو هستیم، گفته است: در حضور کسی چاپلوسی می کنیم و در نبود او بدون احتیاط و از روی سست‌عنصری حرف می‌زنیم.

*نقیب‌زاده پیش از این نیز بر ضرورت «مذاکره موشکی» با غرب تأکید کرده بود.

او اظهارات شاذ و عجیب دیگری هم دارد:

_ برای نشان دادن حسن نیت به غرب باید «حصر» برداشته شود.

_ اگر مردم احساس کنند که تکیه امروزشان به روحانی، دولت‌اش، رهبران اصلاحات و برخی از اصلاح‌طلبان بی‌فایده بوده است راه رادیکالیسم را در پیش می‌گیرند.

_ برای اینکه چین دوم بشوید شعار ضدّ آمریکایی و ضدّ اسرائیلی ندهید.

_ وجود شخصیت‌هایی مانند باراک اوباما بیشتر یک استثناء بلکه موقعیتی متفاوت محسوب می‌شود. حضور وی در کاخ سفید دست کم برای ما ایرانی‌ها فرصت خوبی بود. جناح‌هایی که او و سایر همتایانش را با یک چوب می‌رانند و ژست‌های او را مانند گشودن سفره هفت سین در کاخ سفید تا توصیه او به عربستان و ترکیه در لحاظ نقش منطقه‌ای ایران به پشیزی نمی‌خرند، نمی‌خواهند باور کنند که رفتار توأم با مدارای او و تأثیر نام حسین و نیم‌نگاهی که به جوامع اسلامی دارد در میان رؤسای جمهوری آمریکا از وی شخصیتی متفاوت از دیگران می‌سازد.

_ من خدا را شکر می‌کنم که این حوادث(رخدادهای تروریستی در فرانسه) زمانی رخ داده که یک دولت خردمند در کشور ما حاکم است و فورا رییس‌جمهوری پیام همدردی فرستاده و برای کمک به رفع این معضل اعلام آمادگی کرد.[7]

درباره اظهارات او مبنی بر رابطه خوب روحانیون با رضاشاه و نیز عزم رضاشاه برای آبادانی ایران نیز گفتنی‌های زیادی وجود دارد.

این چه رابطه خوبی بود که مدرّس را بعنوان صدای راستین علیه دیکتاتوری رضا شاه به شهادت رساند و بر خلاف منویات روحانیت، بدحجابی را در ایران رواج داد؟!

و از طرفی این چه عزمی برای آبادانی ایران بود که نه تنها فقط یک بدحجابی و یک راه آهن شمال به جنوب را برای تردد انگلیسی‌ها از خود بر جای گذاشت بلکه از یک سرباز قزاق گرسنه، بزرگترین ملّاک تاریخ ایران را ساخت؟!

اظهارات نقیب‌زاده مبنی بر دورویی مردمان ایران را نیز به قضاوت افکار عمومی می‌گذاریم...

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/216888

2_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941117001342

3_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-891821

4_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-892298

5_ https://www.khabaronline.ir/detail/766826/Politics/government

6_ https://www.mehrnews.com/news/2949850/

7_ mshrgh.ir/797356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سید IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    67 4
    اَه، اَه، از این اصلاح طلبان تهوع آور حال به هم زن!
    • amir IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      5 38
      دوغت رو بنوش بابا
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      25 1
      دشمنِ ملت
    • محمد IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      17 1
      امیر کودتو میل کن
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      14 0
      خدا را شکر ذلت برخی مدعی بلدم بلدم را دیدیم
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      11 0
      نمایشهای بی فایده. دولت روحانی با تله برجام دیگر در منطقه وجهان اعتباری ندارد. چه ترامپ آنرا پاره کند چه نکند. چون در این تله مهلکی افتاد. تله ای که هیچ دولتی در جهان چنین خطایی نکرد الا عهد ترکمچای. یعنی همه چیز در ازای هیچ . فقط یک اسم توخالی بنام برجام. متاسفم
  • سلام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    35 1
    11) و چون به آنان گفته شود: در زمین فساد نکنید، گویند: جز این نیست که ما اصلاحگریم. 12) بدانید که آنان فسادگرند، ولى خود درنمى یابند. ( آیات 11 و 12 سوره بقره ) برین این صفحه سوره بقره رو بخونید دقیقا شرح حال اصلاح طلباست.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
      15 0
      در فریبکاری رقیب ندارند
  • AE ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    33 0
    یعنی جدا تهوع آورند
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    28 0
    آقای روحانی کمی انصاف بده ، انتقاد از کمی و کاستیها انتقاد از عدم مدیریت ونشان از بی کفایتی شما و دولت تدبیرت دارد . یعنی تف سر بالاست.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    19 0
    اصلا میدونن.راست ودرست گفتن ارززش است
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    14 0
    باید بهش گفت لطفا" خفه شو
  • احدی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    23 2
    منظور این آقا کدام روحانیونی بودن که رضا شاه با آنان رابطه خوبی داشت مدرس که نبود چون ایشان پدر رضاه شاه رو درآورد احتمالا همین آبا و اجداد اصلاح طلبان و گربه صفتان مطبخ سفارت انگلیس بوده اند وگرنه روحانیت اصیلی که ما میشناسیم همیشه علم مبارزه با طاغوت را بر دوش خود داشته و دارد از کدخدا هم نمیترسد
  • ناشناس IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    29 1
    برجام نافرجام خسارت محض بود.
  • محمد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    10 1
    دیگه به جفنگ گفتن رو آوردن
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    8 0
    لابد منظور مرحوم ملا محمد تقی بافقی بود که زیر ضربات عصای رضاخان فقط می گفت یا صاحب الزمان.
  • DE ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    9 1
    انتقاد روحانی از روحانی «هم رکود داریم هم بیکاری هم روداری ! » .پَ نَه پَ
  • انقلابی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    6 1
    اگه کار های قالیباف و محمد رضا و رضا پهلوی یا اصلاح طلبا انجام میدادن الان چه ها که نمیکردن بعضی ها
  • US ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
    11 1
    اين دولت و اين رئيس جمهور نتيجه ي رأي مردم است. اين اصلاح طلب ها آنقدر سطح فكر مردم را پايين آورده اند كه نتيجه اش شده دولت و مجلس كنوني. آخر كدام آدم عاقل است كه نداند برجام يك دروغ بزرگ به ملت و از آن بزرگتر دروغ سايه جنگ است. جنگي كه توهم ذهن اصلاح طلبان است كه به مردم ترسو القا مي شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس