قدرت الله علیخانی

مشاور مرحوم هاشمی به تازگی گفته است: محمدرضا عارف به مجلس و محمدعلی نجفی به شهرداری تهران آسیب زده‌اند و این به ضرر جریان اصلاحات است.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. در سال ۹۷ هم شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

روحانی به نیابت از شهید مطهری منبر می‌رفت!

«حمید ابوطالبی»، مشاور سیاسی رئیس جمهور روحانی، در بخشی از مصاحبه خود با ویژه نامه نوروزی نشریه اندیشه پویا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اعتدال» که رئیس جمهور روحانی ۵ سال است به طرح آن می پردازد، میراث کیست و به چه کسانی برمیگردد؟! گفته است:

مرحوم علامه طباطبایی و شهید مطهری از نمادهای فکری اعتدال هستند. ریشه بحث اسلام رحمانی در سخنرانی های آقای روحانی به نظرات و تفسیر مرحوم علامه طباطبایی در المیزان برمی‌گردد!

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اندیشه پویا که گفته است: «ولی آقای روحانی به لحاظ سیاسی بیشتر از این که شبیه علامه طباطبایی یا آقای مطهری باشند که متفکرانی مذهبی بودند، به قوام السلطنه شباهت دارند که یک بازیگر سیاسی بود و اعتدالی هم بود» تصریح می کند:

اینطور نیست. ارتباطات آقای روحانی با مرحوم مطهری آنقدر قوی بود که در مواردی به جای آقای مطهری در منبرهایی که ایشان نمی توانستند در آنها حضور پیدا کنند، حاضر می شدند. در منبرهای خودشان هم با هماهنگی فکری و نظری مرحوم مطهری صحبت می کردند.

*اینکه آقای روحانی به جای شهید مطهری و با نیابت آن فیلسوف مرحوم در منابر ایشان حضور میافته، امری غریب به نظر می رسد و وُرّاث شهید مطهری بویژه علی لاریجانی، داماد ایشان و علی مطهری، فرزند آن شهید گرامی بایستی در این باره اظهار نظر کنند چون مسئله ای به شدت مهم است.

خاصّه اینکه به نظر می رسد این خبر عجیب در توجیه گفتمان دولت آقای روحانی مطرح شده است!

غریب بودن این خبر اما هرگز به غریبی اظهارات ابوطالبی در ربط دادن مفهوم مجعول و ناصحیح «اسلام رحمانی» به مرحوم علامه طباطبایی نیست.

اولا واضع عبارت مجعول اسلام رحمانی اصلاح طلبان بوده اند نه آقای روحانی! در ثانی این مفهوم مجعول که بعنوان یک بحث التقاطی و فراشیعه مورد نظر اصلاح طلبان بوده است[۱] سالها مورد انتقاد عقلای کشور قرار داشت و رهبر معظم انقلاب نیز آنرا مذمت کرده اند.

معظم له، ۲ سال قبل در جمع دانشجویان در اشاره به عبارت عجیب «اسلام رحمانی» فرمودند:

«گاهی یک شعارهایی داده میشود، شعارهای به‌ظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جمله‌ی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان می‌شنود در نوشته‌ها و در گفته‌ها، «اسلام رحمانی» [است]؛ خب، کلمه‌ی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانی‌اش قشنگ است؛ امّا یعنی چه؟ تعریف اسلام رحمانی چیست؟ خب، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای بهشت است، هم دارای جهنّم است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یک‌جور به حساب نیاورده؛ اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون.(۷) اسلام رحمانی که گفته میشود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غیر مؤمن، در مورد کافر، در مورد دشمن، در مورد کافرِ غیر دشمن چیست؟ همین‌طور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمق‌یابی، کاری است غلط و احیاناً گمراه‌کننده. بعضی‌ها که در حرفها و نوشتجات و اظهارات این تعبیر «اسلام رحمانی» را به کار میبرند، انسان مشاهده میکند و خوب احساس میکند که این اسلام رحمانی یک کلیدواژه‌ای است برای معارف نشئت‌گرفته‌ی از لیبرالیسم، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته میشود. البتّه تعبیر لیبرالیسم و عنوان لیبرالیسم برای تمدّن غربی و فرهنگ غربی و ایدئولوژی غربی هم تعبیر غلطی است؛ چون واقعاً آنها نه لیبرالند، نه اعتقاد به لیبرالیسم به معنای واقعی کلمه دارند؛ ولی خب حالا یک اصطلاحی است لیبرالیسم. اگر اسلام رحمانی اشاره‌ی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است.»[۲]

*** 

جهانگیری: در بحث رهبری، با فایننشال‌تایمز شوخی کردم!

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور روحانی، پیرامون ماجرای رابطه اش با دفتر مقام معظم رهبری و مصاحبه جنجالی اخیرش با نشریه فایننشال تایمز[۳] گفته است:

«تعریف رابط را برایتان توضیح می دهم. با جمعی از سران اصلاحات جلسه‌ای داشتیم که به من گفتند با مقام معظم رهبری ملاقات کنید. من خدمت ایشان رسیدم و گفتم اصلاح طلبان از سال ۸۸ با مشکلاتی رو به رو شدند. اما هرگز خودشان را از بدنه نظام جدا فرض نکرده اند و چون ارتباطی با دولت قبل و جنابعالی وجود نداشت این مسائل را به آقای هاشمی می‌گفتند تا به جنابعالی منتقل شود. الان احساس می شود این ارتباط به طور جدی قطع شده و آنها می خواهند مطالبی را از طریق کسی که مورد قبول جنابعالی باشد، منتقل کنند. ایشان گفتند چه کسی بهتر از شما! شما از آنها هستید و من هم به شما اعتماد دارم. راه کسی بسته نشده است. هرکسی از جریان اصلاحات می تواند گفتگو کند. از آن تاریخ به بعد هم اگر مسئله ای پیش آمده که لازم بوده خدمت ایشان بروم یا گاهی جلسه ای بوده، کنارشان نشسته ام و منتقل کرده‌ام. یا به آقای حجازی رئیس دفتر ایشان گفته‌ام و ایشان هم منتقل کرده اند. ارتباطات ما کامل است. گرچه فرصتی دست نداده تا مانند دفعه پیش یک ساعتی بنشینیم و درباره برخی مسائل گفتگو و استدلال کنیم و ایشان نظرات خود را بفرمایند که آن هم ان شاء الله انجام خواهد شد.»

او همچنین می افزاید:

به فایننشال تایمز با شوخی و مزاح گفتم (با خنده) من که اتفاقا در انتخابات از همه ملایم‌تر بودم! برای ارتباط با رهبر معظم انقلاب هیچ مشکلی ندارم و به زودی خدمت ایشان خواهم رسید. امیدوارم جریان اصلاح طلب در سال ۹۷ بتواند از تمام مشکلاتی که با آن مواجه است، عبور کند و این دست مسائل نیز حل شود.

*اظهارات معاون اول رئیس جمهور در حالی است که فعالان سیاسی کشور می دانند اسحاق جهانگیری پس از تندروی ها و مواضع عجیب خود در ایام انتخابات، دیگر رابطه سابق را با دفتر مقام معظم رهبری ندارد.

ماجرایی که اظهارات بعدی جهانگیری مبنی بر اینکه «موتورم را به زودی روشن می کنم»، «به من گفته اند نگو!» و «دوباره شروع می‌کنم» نیز بر عمق آن افزود.

از طرف دیگه اگرچه اصولگرایان نیز از رابطه خوب اصلاح طلبان نجیب با مقامات ارشد نظام استقبال می کنند اما مشخص نیست چرا آقای جهانگیری نشریه فایننشال تایمز انگلیسی را برای درد و دل و حتی شوخی درباره مسئله ای به این مهمی انتخاب کرده است؟!

*** 

علیخانی: عارف به مجلس و نجفی به شهرداری تهران آسیب زده‌اند

«قدرت الله علیخانی»، فعال اصلاح طلب، مشاور مرحوم هاشمی و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در بخشی از مصاحبه خود با سالنامه نوروزی روزنامه آرمان امروز گفته است: 

«معتقدم در شرایط کنونی دو نفر یعنی آقای عارف به مجلس و آقای نجفی به شهرداری تهران آسیب زده اند و ادامه رویکرد این دو نفر به سود جریان اصلاحات تمام نخواهد شد. بنده در یک جلسه خصوصی این مسئله را با رئیس دولت اصلاحات نیز مطرح کردم و عنوان کردم باید جلوی آسیب بیشتر گرفته شود.»

*اظهارات علیخانی اگرچه مقداری صریح به نظر می رسند اما کثیری از چهره های اصلاح طلب طی روزهای حضور عارف در مجلس و حضور نجفی در شهرداری تهران، کراراً به این مسئله اشاره کرده اند و انتقاداتی جدی را نسبت به این دو چهره مطرح کرده اند.

نکته اصلی آنست که محمدرضا عارف بعنوان رئیس فراکسیون امید، به هر دلیلی نتوانسته است انتظارات اصلاح طلبان درباره مجلس شورای اسلامی را پاسخ دهد و محمدعلی نجفی هم به چند دلیل اصلاح طلبان را با بحران غیر منتظره کم توانی در مدیریت شهرداری روبه رو ساخته است.

بحرانی که حضور او در مجلس رقص دختران نوجوان و ماجرای غافلگیری شهرداری پس از بارش برف نیز بر عمق آن افزوده است. ضمن اینکه مدیریت چند ماهه نجفی همواره در ذهن مردم با کارنامه فوق العاده و مدیریت جهادی محمدباقر قالیباف مقایسه شده و این مسئله نیز سختی مضاعفی را به جریان چپ وارد کرده است.

*** 

۱_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931208000763

۲_http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=30255

۳_http://fararu.com/fa/print/349531

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • کپل IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    72 2
    خودشون کثیفند همه می دونیم کاری از دستمون بر نمی یاد ولی خواهشا پاکان رو به کثافت نکشند میگه اصلاح طلبان بدنه نظام رو ول نکردند درستش این بود که نمی تونستن از خوردن بیت المال دست بکشن وگرنه نظام براشون پشیزی ارزش نداره
    • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
      2 22
      با این ادبیات نتیجه ای حاصل نمیشود
  • سید IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    98 4
    ننگ بر اصلاح طلبان تهوع آور وطن فروش.
    • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
      3 15
      با این ادبیات نتیجه ای حاصل نمیشود
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    83 0
    کلا بعضی آقایون, انگلیس و آمریکا رو محرم میدونن!
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    78 0
    میگم اگه رنگ مو نبود این اصلاح طلبان چطور می خواستن سر مردم شیره بمالند اکثرشون به رنگ مو معتادن.
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    79 0
    اصلاحات باعث ننگ مملکت است
  • علی IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    3 22
    مشرق جان نظراتی که توهین آمیز است را نشون نده چون ممکنه یک دستی تو کار باشه برای دمیدن تو تنور اختلاف و بعدا شما میشی آتش بیار معرکه بدون مزد و مواجب. حواست هست ؟ آراء منطقی را منتشر کن.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    67 1
    لعنت بر اصلاحات
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    74 2
    لعنت بر اصلاحات
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
      4 9
      لعنت بر جهل و تندروی
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
      18 1
      لعنت بر افساد طلب های بی عرضه بی سواد ذلیل در برابر دشمن و طلبکار در برابر مردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس