تجهیزات

آیا نصب تجهیزات نظارتی سی تی بی تی در خیابان «شهدای ژاندارمری» در قلب تهران، قرار است لرزه های زمین ثبت شود، یا قرار است با نرم افزارهای جاسوسی، حساس ترین اطلاعات کشور ثبت و به قلب NSA ارسال گردد؟

سرویس سیاست مشرق- 10 اسفند، در پایگاه خبری «المانیتور» گزارشی منتشر شد مبنی بر این که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» ورود برخی تجهیزات پیشرفته به ایران را که گفته می‌شود از آنها می‌توان برای نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای برجام استفاده کرد، مجاز اعلام کرده است.

طبق این گزارش، «جان سالیوان»، معاون وزیر خارجه آمریکا با امضای سندی یک شرکت مستقر در ایالت مریلند را مجاز به صدور شبکه‌های پهن‌باند، دیش‌های ماهواره و تجهیزات وایرلس برای ایستگاه‌هایی کرده که انفجارهای هسته‌ای را در لحظه ثبت می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا در مکاتبه‌ای در تاریخ 5 ژانویه که به رویت المانیتور رسیده، این تصمیم را به اطلاع کنگره رسانده است.

درخواست‌کننده این تجهیزات نظارتی، «سازمانِ معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» است که وظیفه نظارت بر انفجارها در آزمایش هسته‌ای را بر عهده دارد. با آنکه ایران و آمریکا هر دو جزو کشورهایی هستند که این معاهده را تصویب نکرده‌اند، مقام‌های این سازمان سه سایت را در ایران تعبیه کرده‌اند تا اطلاعات مربوط به انفجارهای هسته‌ای را به وین منتقل کنند.  

داریل کیمبال، رئیس اندیشکده «انجمن کنترل تسلیحاتی» گفت:

 "این فناوری، مانند سامانه ثبت زلزله است. اگر ما فکر کنیم که ایران، به نحوی یک بمب هسته‌ای را منفجر کرده می‌توانیم با استفاده از یک شبکه اطلاعات این انفجار را تأیید کنیم."

با انتشار این گزارش، این سوال در بین آگاهان و ناظران داخل کشور به وجود آمد که مگر ایران به طور رسمی به «پیمان جامع منع آزمایش اتمی»(CTBT) ملحق شده که حالا تجهیزات نظارتی جدید آن قرار است وارد کشور شود.

پیرو انتشار این گزارش المانیتور، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، در 14 اسفند در پاسخ خبرنگاران مدعی شد:

" محتوای خبر منتشر شده از سوی این سایت(CTBT) مخدوش و اطلاعات ارائه شده در آن در مورد ایران نادرست و غیر واقعی است.."

بهرام قاسمی افزود:

"جمهوری اسلامی ایران سازمان معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای ( CTBT) را امضا کرده ولی آن را تصویب نکرده است. از این رو این سازمان هیچ سایت یا تجهیزات نظارتی فعال در ایران ندارد و هیچ اطلاعاتی نیز از ایران به دبیرخانه سازمان معاهده ارسال نمی‌شود و دبیرخانه نیز هیچ گونه نظارتی در ایران ندارد."

با این وجود، پیرو همین دغدغه، در 16 اسفند، سرویس امنیتی و دفاعی مشرق به دنبال پاسخی برای این پرسش، اطلاعات جالبی را از سایت خود پیمان CTBTمنتشر کرد که نشان می دهد، علاوه بر دو ایستگاه رصد و نظارت مرتبط با این پیمان که در شوشتر و کرمان نصب شده و فعال است، بناست دو ایستگاه دیگر، یکی در حاشیه جنوبی تهران، و یکی درست در قلب تهران تعبیه شود و مکان‌یابی و تایید محل هم انجام گرفته و در مرحله «planned»(در دستور کار) قرار دارد.

گزارش مشرق درباره  CTBT

CTBT یا اسب تروا جاسوسی از برنامه موشکی ایران/ جانمایی تعجب‌آور سنسورهای خارجی در مناطق مرکزی تهران+عکس

فردای آن روز(17 اسفند) سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در حاشیه نشست شورای سیاستگذاری راهیان نور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا دو ایستگاه رصد CTBT در دو نقطه از مراکز هسته‌ای کشورمان نصب شده است، گفت:

"این خبر را تکذیب می کنم. وی ادامه داد: هیچ کس از خارج کشور حق ورود به مراکز کشور ما را ندارد چه برسد به اینکه بخواهد ایستگاهی نصب کند."

اطلاعات مربوط به سایت های نظارتی در ایران روی سایت رسمی CTBT

بلافاصله، مشاور روحانی، حسام‌الدین آشنا سعی کرد از این سخن سردار باقری اصطلاحا «بُل» بگیرد و مطرح‌کنندگان این ابهام بزرگ را به زعم خود تخطئه کند. آشنا چنین توئیت کرد:

"برادران عزیزی که اتهام‌های بزرگی را در مورد CTBT به کشور وارد می‌کنند، حالا که دست‌شان می‌رسد مناسب است عقلانیتی بیشتر به خرج دهند و اول صحت و سقم خبر را جویا شوند و سپس دست به قلم ببرند."

ایستگاه های نظارتی ctbt که روی نقشه مشخص شده اند
سامانه های فعال در کرمان و شوشتر طبق اطلاعات سایت ctbt

روی کنایه‌ی آشنا البته بیشتر متوجه «مهدی محمدی»، کارشناس و تحلیل‌گر اصولگرا بود که یک روز بعد از انتشار گزارش المانیتور، در 11 اسفند در کانال تلگرامی خود نوشته بود:

" ماجرا مربوط می شود به ایستگاه های اندازه گیری و لرزه نگاری CTBT (معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای) که در تهران، کرمان و شوشتر تعبیه شده و حالا و بناست به تجهیزات فوق مدرن امریکایی مجهز شود.  در حالی که امریکا عملیات خرابکارانه در ایران را در راس دستورکار های خود قرار داده و همین دو هفته قبل یک شبکه بزرگ جاسوسی آن –که در پوشش محیط زیست عمل می کرد- دستگیر شده، بسیار عجیب و غیر قابل باور است که دولت اجازه داده باشد امریکا چنین به سادگی ابزارهای جمع آوری اطلاعات لرزه نگاری خود را در ایران نصب کند.

این ابزارها ظاهرا با هدف نظارت بر لرزه های ناشی از یک آزمایش احتمالی هسته ای نصب می شود ولی هیچ کس دقیقا نمی داند تجهیزات جدید امریکایی چه اطلاعاتی را جمع آوری کرده و به کجا ارسال خواهد کرد. ایران عضو رسمی CTBT نیست و حال که درگیر یک جنگ اطلاعاتی بزرگ با امریکا شده، نباید اجازه داد اطلاعاتی از ایران جمع آوری شود که مطابق ضوابط CTBT می تواند حتی با اسراییل به اشتراک گذاشته شود."

اما نکته‌ای در اظهارات سرلشکر باقری بود  و آن این که از کلیت وجود دستگاه‌های نظارتی CTBT رفع ابهام نمی کرد، چرا که خبرنگار سوال‌کننده در سوال خود پرسید که آیا در «مراکز هسته‌ای» ما چنین تجهیزاتی نصب شده، و سرلشکر باقری هم در جواب با این قید جواب داد که در «مراکز هسته‌ای» ما چنین تجهیزاتی نصب نشده است. این در حالی است که بنا بر اطلاعات ذکر شده در سایت CTBT، تجهیزاتی که قرار است در ایران نصب شود(در اطراف ورامین و یکی در قلب تهران)، هیچ‌کدام در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای ما جایابی نشده‌اند. برای نمونه، ایستگاه «IS29» » که در چند روز خبر آن بسیار بحث‌انگیز شده، درست در قلب تهران، کمی پایین‌تر از خیابان انقلاب و در خیابان شهدای ژاندارمری است:

محل دقیق ایستگاه رصدی که قرار است در قلب پایتخت، اطلاعات هسته ای جمع کند!(دایره قرمز رنگ)

واقعیت این است که در حال حاضر، بیش از ۱۸۰ کشور عضو سی‌تی‌بی‌تی هستند و ۱۶۶ عضو نیز آن را تصویب کرده‌اند، این درحالی است که تاکنون تنها ۱۳ ایستگاه رصد این پیمان در سراسر دنیا نصب شده که از این تعداد، دو ایستگاه در ایران مستقر شده‌ است. و این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران این معاهده را امضا کرده ولی هنوز به صورت رسمی الحاق به آن را تصویب نکرده است. نکته قابل توجه آن است که کشورهای امضاکننده این معاهده همچون آمریکا، روسیه و انگلستان و رژیمی مانند اسرائیل و برخی دیگر از کشورهای امضاکننده سی‌تی‌بی‌تی، نصب تجهیزات ایستگاه‌های شناسایی این معاهده در خاک خود را نپذیرفته‌اند.

در 18 اسفند، خبرگزاری فارس با علیرضا اکبری، کارشناس مسائل راهبردی و امنیتی و معاون اسبق وزارت دفاع، در همین رابطه مصاحبه‌ای انجام داد. این تحلیل‌گر ساز و کار ایستگاه‌های سی تی بی تی را چنین توضیح داد:

"در سال ۱۳۷۸ وزارت خارجه وقت مستقیما با سازمان اجرایی معاهده CTBT توافقاتی کرد که تعدادی از این ایستگاه‌ها در ایران نصب شوند و پایگاه‌هایی در منطقه البرز میانی در مناطق مرکزی ایران و در حوالی تهران در نظر گرفته شوند و سازمان اجرایی معاهده اقدام به وارد کردن و مقدمات نصب این دستگاه‌ها کند، منتها این اقدام چون اقدامی یکجانبه بود و هماهنگی ملی راجع به آن صورت نگرفته بود، در آن زمان مقامات مربوطه با پیگیری قانونی و حقوقی مانع از این شدند که ایران قبل از تصویب ملی هرگونه قدم اجرایی را برای اجرایی کردن معاهده در ایران انجام دهد و بنابراین دستگاه‌ها جمع آوری شد.

ولی سازمان اجرایی معاهده، اداره کنندگان و امنای سازمان  هرگز عقب نشینی نکردند و دائم در طول این ۲۰ سال در هر مناسبتی به خصوص مناسبت‌هایی که در کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل برگزار می‌شود از ایران می‌خواهند و فشار می‌آورند که اجازه نصب این دستگاه‌ها را صادر کند، حتی اگر معاهده را تصویب ملی نکرده باشد.

در بطن مذاکرات برجام همواره فشار طرف‌های غربی این بوده که ایران تضمین دهد که معاهده را تصویب و امکانات فنی نظارتی را فراهم می‌کند. در همین راستا بخش‌های زیادی از نظام پادمانی CTBT عملا در توافق پادمانی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زیر بخش فنی توافقات برجامی اعمال شده و ایران عملا بخش بسیار زیادی از نظام پادمانی CTBT را بعد از برجام پذیرفته و به مورد اجرا گذاشته است؛ ولی تنها یک بخش است که مورد نظر است و غربی‌ها فشار می‌آورند و ایران هنوز اجازه آن را صادر نکرده و آن هم نصب همین دستگاه‌هاست.

خاصیت این دستگاه‌ها سنجش محیطی است و حتی اگر ایران اجازه نصب این دستگاه‌ها را ندهد، سازمان اجرایی معاهده اگر مشابه این دستگاه‌ها را در ترکیه (که جزو کشورهایی است که تصویب کرده و همکاری را آغاز کرده) یا مثلا در کشورهای همسایه ما نصب کند، می‌تواند ما را رصد کند، چون این امکان وجود دارد؛ ولی برای آنها مهم است که ما خودمان بپذیریم که در کشور این دستگاه‌ها نصب شود.

 تصور می‌کنم بحثی که سازمان اجرایی مطرح کرده که دستگاه‌هایی برای نصب در چارچوب اجرای تمهیدات فنی CTBT از طریق آمریکا به ایران منتقل شود، حرکتی است که بیشتر جنبه عملیات روانی دارد و مکمل حرکت آمریکایی‌هاست در موضوع کنترل توان موشکی ما در کنار بازنگری بر بخش‌های فنی برجام و فشارهای منطقه‌ای که به ما وارد می‌کنند."

اما آن چه بر نگرانی ها در زمینه نصب این تجهیزات می افزاید، انتشار تصاویری از دو مرکز رصدی است که ظاهرا همین الان هم در کشور فعال هستند. نکته بسیار مهم و کلیدی این که، اپراتورهای این دستگاه همه خارجی هستند و کشور ما هیچ نوع دسترسی به این ایستگاه ها، نوع تجهیزات به کاررفته در آن و نوع اطلاعاتی که توسط آن ها ثبت و ضبط و به خارج از کشور رِله می شود، ندارد. به عبارت دیگر، معلوم نیست که جز لرزه نگاری و ثبت امواج، چه نوع اطلاعاتی توسط این سامانه ها گردآوری می شود و اصولا نرم افزارهای استفاده شده در آن ها طراحی کجاست و مستقیما به کجا وصل است.

تجهیزاتی که گفته می شود مربوط به نظارت CTBT در ایران است

به راستی این سوال بزرگ و حیاتی است که وقتی از دستگاه‌های نظارتی CTBTصحبت می کنیم، از چه نوع تجهیزاتی حرف می زنیم؟ چرا این تجهیزات این اندازه مهم هستند و خبر نصب یا احتمال نصب این تجهیزات، نگرانی‌های شدید برای امنیت کشور را به دنبال داشته است؟

بگذارید از زبان خود غربی‌ها پاسخی بدهیم:

نشریه بریتانیای اکونومیست در 5 سپتامبر 2015، گزارشی بسیار مهم با عنوان «کارآگاهان هسته ای» منتشر کرد که در آن اطلاعات بسیار قابل تاملی از ارتقاء شیوه های جاسوسی از کشورها، در پوشش بازرسی و نظارت بر برنامه های هسته ای منتشر کرد. در یکی از بخش های این گزارش، از قول یکی از مقامات ارشد نظامی آمریکا به یک حقیقت تکان دهنده پی می بریم. این بخش از گزارش و جملات نهایی آن بسیار روشن گر هستند:

" در حالی که فناوری‌های رصد پنهان برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای سرّی، متنوع‌تر و قدرتمندتر می شوند، احتمال کشف(برنامه‌های سرّی هسته‌ای) ارتقاء می یابد. به گفته «رامش تاکور»، دستار سابق دبیرکل سازمان ملل، نوآوری موجب بهبود قابلیت‌های کشف می شود. برنامه‌های نظارت و کشف که در حال تولید هستند، دامنه‌ای متنوع را در برمی گیرند؛ از نرم‌افزارهای جاسوسی که ارتباطات الکترونیکی و تراکنش‌های مالی را رصد می کنند تا اسکنرهایی که می توانند تحت پوشش‌ترین مواد هسته‌ای را کشف کنند.....

بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، آمریکا پول زیادی را صرف تولید نرم‌افزارهای ضدتروریستی کرد. این نرم‌افزارها با بررسی اطلاعاتی از قبیل ایمیل‌ها، وبگردی‌ها، مکالمات تلفنی، تراکنش‌های مالی و خریدهای اینترنتی، می توانند تشخیص دهند که چه کسی می تواند تروریست باشد. اگر کسی پادکست‌های یک روحانی سنّی افراطی را در نت دانلود کند، به شهری برود که آن روحانی در آن‌جا موعظه می کند، یا از شهرهایی که تحت کنترل داعش است تماس دریافت کند، وارد فهرست مظنونین سازمان‌های امنیتی می شوند. «ویلیام تابی»، مسوول سابق استراتژی عدم تکثیر در شورای امنیت کاخ سفید، حال آمریکا تلاش زیادی دارد که این نرم‌افزارها را در زمینه کشف انحراف کشورهای از تعهدات هسته‌ای آن‌ها به روز کند.

نرم‌افزار استفاده‌شده در این نوع تحلیل(جاسوسی هسته‌ای) شامل نوت‌بوک «i2» ساخت شرکت IBM، «پالانتیر»(Palantir) تولید شرکتی کالیفرنیایی به همین نام و «ORA» که با بودجه پنتاگون در دانشگاه کارنِگی ملون پنسلوانیا ساخته شده است. به گفته‌ی «کتلین کاری»، مسوول تحقیقات ORA در دانشگاه کارنگی ملون، این برنامه اطلاعات حدود 30.000 دانشمند هسته‌ای در زمینه فعالیت‌ها، وابستگی‌های سازمانی، همکاری‌های پژوهشی و انتشارات علمی موشکافی می کند. مثلا، وقتی انتشار مقالات و کتب یک دانشمند هسته‌ای قطع می شود، این یعنی احتمال پیوستن این دانشمند به یک برنامه هسته‌ای وجود دارد و نمی تواند اطلاعات کاری خود را منتشر کند. البته وقتی اطلاعات محرمانه و غیرقابل دسترس برای عموم حلّاجی می شود، داده‌های مهم‌تر و حساس‌تری به دست می‌آید. یا مثلا، اطلاعات کارت‌های اعتباری می تواند نشان دهد که شمار نامعمولی از پزشکان متخصص در مسمومیت رادیواکتیو در یک نقطه حضور پیدا کرده‌اند(و احتمال وجود برنامه هسته‌ای پنهان در آن منطقه بالا می رود).

این نرم‌افزار از ریاضیات ترکیبی بهره می برد، مجموعه‌ای از آیتم‌های ظاهرا جدا از هم را تحلیل می کند، افراد را بر اساس معیارهایی چون «مرکزیت»(اهمیت فرد)، «در-میان-بودگی»(دسترسی فرد به دیگران) و «درجه»(شمار افرادی که هر یک از این افراد با آن‌ها در ارتباط هستند، امتیازدهی می کنند. افراد شبکه که دسترسی بالایی به دیگران دارند و دسترسی دیگران به آن‌ها کم است، به عنوان افراد محوری تعیین می شوند: آن‌ها به بسیاری از آدم‌ها دسترسی دارند، ولی مانند بسیاری از چهره‌های مهم، معمولا با آدم‌های زیادی در تعامل نیستند. کنار رفتن آن‌ها اوضاع را برای همه در شبکه خراب می کند. در سال‌های اخیر، 5 نفر یا بیشتر از دانشمندان هسته‌ای ایران ترور شدند-می گویند توسط موساد اسراییل-شکی نیست که انتخاب آن‌ها(به عنوان سوژه ترور) با کمک چنین نرم‌افزاری صورت گرفته است. این را «تامس رید»، وزیر سابق نیروی هوایی آمریکا و نویسنده کتاب «هسته‌ای سریع‌السیر» که تاریخچه تکثیر هسته‌ای است، می گوید."

حال با این توضیحات، باید منتظر شفاف‌سازی روشن و دقیق مقامات مسوول درباره این دغدغه بزرگ امنیتی بود که که در صورت اجرایی شدن، به شدت امنیت ملی کشور را به مخاطره می اندازد، آن هم در شرایطی که آمریکا و متحدانش تقابلی همه‌جانبه را علیه کشورمان در دستور کار قرار داده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    27 68
    با وجود این ترس شما برد با امریکاست. چون از ترس جاسوسی همه تحقیقات علمی رو متوقف و کاری کرده اید هیچ محققی جرات تحقیقات نداشته باشد . به عبارتی پراندن مغزهای این کشور. کاری که شما در ان استادید!
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      77 18
      توجيحات يك جاسوس!!
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      15 45
      خطاب به 13:01،جاسوس پدرته
    • DK ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      11 6
      این بشقاب که گیرنده سیگنال هستش .فکر نمیکنم در لرزه نگاری کاربرد داشته باشه،اینها امواج را از طریق این بشقاب میگیرند
    • امید IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      21 4
      همین قدر که توی حوزه محیط زیست تحقیقات کردین بسه دیگه نمی خواد دانشمندان جاسوس تونو توی حوزه های دیگه فعال کنید این چه تحقیقاتیه که همه مهرها و عواملش خارجین مثل اینکه مغزهای جاسوس اون فعلاً پریدن اومدن اینجا
    • حسین PL ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      17 0
      این دوستمون (11:56) نظر بسیار خوبی داده ولی خوب یه مقدار پیچیده نوشته. درست است , به خاطر تایید غربی ها نباید دانشمندانمون را محدود کنیم و هر چه غربی ها گفتند انجام بدیم که اونها از ما راضی باشند. صهیونیستها هدفشون نابودی ایران و دانش ایرانی و دانشمندان ایرانی هست و این را صدها بارثابت کردند. دوبار که چه عرض کنم وقتی مسئولی صدبار از یک سوراخ گزیده میشه و یا برای صدمین بار باعث صدمه به ایران میشه این دیگه غافل و نادان نیست...
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      8 2
      جاسوس که چشم و گوش نداره ببخشید اون گناه بود جاسوس مثل تو چشم و گوش داره چرا حرف های دشمن با زبان شما زده میشه؟ شما چکاره دشمن هستید؟
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    33 2
    خب کاری نداره که.یه قرار مصاحبه بزارید با سرلشگر باقری و سوال کنید.
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      35 3
      من نظری ندارم فقط آقا حسن و آقا جواد ظریف مسیر رو چشم بسته می روند یا عمدا چشم بسته میروند
  • حسین PL ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    47 1
    برای من عجیبه چطور اجازه میدند همچین تجهیزاتی در تمام نقاط کشور نصب بشه مثل روز روشن شد که آژانس با موساد همکاری کرده و موساد که میاد در تخته سنگ و زیر زمین و .... تجهیزات جاسوسی میگذره خوب مگر غافل هست که از چنین فرصت گرانبهایی استفاده نکنه؟ همین امروز رویتر گزارش داد که انگلیس و فرانسه و آلمان تحریمهای جدید به بهانه صنایع دفاعی و موشکی علیه ایران برنامه ریزی کردند خوب اولا احتمال بسیار بالا می ره که اینها برای جاسوسی از صنایع دفاعی باشه ثانیا وقتی اینها تحریم میکنن دیگه همکاری با اینها حماقت محض و بی دلیل هست. تجهیزات را به عنوان تجهیزات جاسوسی ضبط کنید و اون ها را کامل بررسی کنید و حتی بسازید اگر کاربرد دارند.
  • آشنا IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    27 1
    برای سیاسیون دور زدن مثل آب خوردن است. لطفا از پشت میزها برخیزید و بازدید سر زده تشریف ببرید. چقدر باید شهید بخاطر حماقت برخی از نفوذیان تقدیم کنیم.
  • آشنا IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    22 0
    تئوریسین های توسعه در کشور که معتقد به اختیارات محدود دولت در حوزه اقتصاد هستند، چرا در حوزه امنیت و اقتدار کشور قائل به دخالت حداکثری هستند. دلسوزان نظام بدانند اگه امنیت کشور را به دولت کلا واگذار کنند، فروپاشی حتمی است!!!!!!!!!!!
  • ES ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    13 0
    سال گذشته امریکا دیشی را ازمایش کرد که با فرستادن امواج شبیه مایکروفر شدید باعث ایجاد سردرد و عصبی شدن در گروههای اشوبگر شده بود. نکنه از این دیشا باشه.
  • پویا IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    24 0
    همان تجهیزاتی که در زمان اشغال سفارت آمریکا بدست آمد الان بصورت کاملاً دوستانه از طرف اصلاح طلبان نصب و راه اندازی شد
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    25 1
    هنوز روز خوش ملت است منتظر اتفاقات مهمتر تا پایان دوره ریاست جمهوری روحانی باشید مگر اینها به امریکا و اروپا نمی گفتن تحریم کنید تا دولت احمدی نژاد سقوط کنه همانها آمدن دولت را به دست گرفتند حالا بهانه برای قدرت مطلق این کار را می کنند
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    18 0
    بله شک نکنید که وجود دارد
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    8 21
    فقط بگم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله بسیار مخدوش و گمراه کننده است!
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      15 0
      دیگه از این واضح تر ؟
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      11 0
      دقت بکن گمراه نشی ای گمراه
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    32 2
    امریکا از ورود سیم خاردار به ایران جلوگیری میکنه چطوریه که تجهیزات پیشرفته رو اجازه میده وارد کشورما بشه؟!!!! قطعا قصدش جاسوسی هست. خام امریکا نشید
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    19 2
    این هم از سیب و گلابی برجام... علی برکت الله
  • حسین IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    22 0
    بنظر میاد بزرگ وکوچیک خبر دارن و بند و آب دادن الآنم با جوابهای دری وری مارو سرکار میدارن واقعا مملکت صاحب نداره
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      18 4
      مملکت صاحب داره رای مردم حساب کتاب نداره نتیجه رای دادن به ... همین است.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    22 6
    مرگ بر وطن فروشان بنفش
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    8 25
    ساندیسی ها از این سایت برید بیرون
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
      12 6
      خفه بزمجه
  • AU ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    16 0
    البته لازم به ذکر است که مسئولین با اقتدار و داوطلبانه چنین مجوزی را به دشمنان این کشور میدهند تا هر طور که مایلند اطلاعات مورد نظرشان را در کشور ما در سایه همان اقتدار ملی ما جمع آوری کنند! حالا باید گفت زرشک به این اقتدار آقایون نخبه یا نه؟ یک موقعی در این کشور گفته می شد که چرا باید قانون کاپیتولاسیون به ایران تحمیل شود و امروز در سیستمی که خود قرار بود پای آمریکا-انگلیس و صهیونیسم را در کشور قطع کنه, خود در حال مجوز دادن به اجرای کاپیتولاسیون اطلاعاتی با پیشرفته ترین تکنولوژی دشمن در سر تا سر کشور است!
    • AU ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
      10 1
      البته همه مسئولین اینطور نیستند باید انصاف داد
  • SE ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    23 2
    باید احمق باشیم اگر به این تجهیزات جاسوسی اعتماد کنیم
  • mj DE ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    23 1
    این دولت گیرین کارتی مملکت رو به باد میده.. اگر جناه اقتدارگرا یکم تو زمینه ازادیهای فردی فضا رو باز میکرد و ابتکار عمل رو بدست میگرفت این اصلاه طلبها وگیرین کارتیها اینقدر راحت با وعدههای علکی رای نمیگرفتن وروی کار نمیومدن.. ایران ما امروز بیش از هر زمان دیگه به اقتدار وسپاه وارتش نیاز داه..
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    19 1
    مگه مملکت بی صاحب شده که هرکی هرجا دلش بخواد سایت میزنه پس سپاه داره چکار میکنه که هرجا جاسوسی راحت وارد کشور میشه و هرکار دلش میخواد میکنه واقعا دیگه سازشم حدی داره
  • US ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    27 0
    کشور به دست یک مشت لیبرال افتاده...
  • کیا IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    41 0
    از این با لاتر خیانت در تاریخ وجود دارد؟؟؟؟
  • FR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    30 0
    من استاد دانشگاه زمين شناسي و اب و هوا در غرب انگلستان هستم. در لابراتوارهاي اتوماتيك اب و هوا شناسي و لرزه نگارى از اين نوع پارابل ها كه در اين عكس ميبينيم استفاده نميكنند...
  • مرگ بر جاسوس FR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    7 0
    اگر شما فقط صفحه سايت laic.fr را بياوريد، عكس دستگاه اب و هوا و لرزه نگاري را ميتوانيد ببينيد ! چرا انقدر درها بر جاسوسان باز است؟!!! هر چه بيشتر ايران درهاش را باز ميكنه، جاسوسي و تحريم ها بيشتر ميشه اقلاً اين دو به هم مربوطن !
  • IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    4 0
    دستگاه های امنیتی ما هیچ کدوم نرفتن ببینند چی هست چی وصله چه کار میکنند فاجعست ان اس ای آمریکا در ایران ایستگاه زمینی داشته باشه چطور اجازه دادند ؟!
  • DE ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    6 0
    قرار است با نرم افزارهای جاسوسی، حساس ترین اطلاعات کشور ثبت و به قلب NSA ارسال گردد
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    0 7
    مثل ارتباط امین پور ، مشرق و طیف احمدی نژاده که هر روز روشی برای تغییر رنگ دارن
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
    7 0
    نفراتی که غرب تربیت کرده امروز برخی از انها مسولیت دارند ؟ماموریت انجام میدهند برای انسوی مرز ؟بابا ستون پنجم داخل کشور در لباس خودی است؟
  • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    0 0
    دیگه تموم شد کشتن وشهید کردن دانشمندامون این وطن فروشان باید سریع محاکمه شن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس