خشکسالی از نوع کوکاکولا

برای تولید هر لیتر نوشابه سه لیتر آب مصرف می‌شود. هر جا کارخانه‌هایی از این دست تاسیس می‌شود، فشار بر منابع آب نیز افزایش می‌یابد.

سرویس جهان مشرق کوکاکولا[1] یکی از برندهای شناخته‌شده نوشیدنی‌های غیرالکلی در جهان است؛ نوشیدنی گازداری که درعین‌حال که نحوه تولید و فرمول ساخت آن سری و مرموز مانده است[2]، اقدامات و فعالیت‌های سری کارخانه‌جات آن در اقصی‌نقاط جهان و تغییرات در اکوسیستم آن مناطق، نگرانی جهانیان و به‌ویژه مردمان کشورهای میزبان[3] را موجب شده است. یکی از مسائلی که کارشناسان محیط‌زیست برخی کشورها را نگران نموده است و منجر به شکل گیری جنبش‌های اعتراضی و کمپین‌های تحریم محصولات کوکاکولا و شرکت‌های مشابه نظیر پپسی شده است[4]، مصرف بی‌رویه آب شیرین از سوی کارخانه‌جات وابسته به این شرکت‌ها و بالتبع کاهش منابع زیرزمینی و بروز خشکسالی است[5]. در این گزارش بر آنیم تا به ابعاد این اتفاق مهم بپردازیم.

در ابتدای گزارش، به‌اختصار به تاریخچه تأسیس شرکت کوکاکولا و شهرت برند آن اشاره می‌کنیم و سپس زوایای پنهان نقش این شرکت در بحران‌های خشکسالی در برخی کشورهای میزبان را ازنظر مخاطبان محترم می‌گذرانیم.

تاریخچه تأسیس کوکاکولا

نوشابه‌ی‌ کوکاکولا در سال ۱۸۸۶ میلادی و توسط داروسازی با نام جان پمبرتون[6] در کلمبوس[7] ایالت جورجیا اختراع شد؛ داروسازی که به مورفین اعتیاد شدید داشت[8]. این نوشیدنی ابتدا به‌عنوان دارو عرضه می‌شد و فرمول ساخت آن به‌صورت اتفاقی بعد از ترکیب‌شدن با آب گازدار به دست آمد. حق امتیاز این برند و فرمول ساخت این نوشیدنی که تعداد افراد کمی از آن مطلع هستند در سال ۱۸۸۹ میلادی توسط آسا کندلر[9] خریداری شد و او شرکت کوکاکولا را در سال ۱۸۹۲ میلادی راه‌اندازی کرد. این شرکت امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نوشیدنی و مواد غذایی جهان شناخته می‌شود و دفتر اصلی آن در شهر آتلانتا[10] ایالت جورجیا قرار دارد. این برند نوشیدنی‌های متنوعی تولید می‌کند و برندهای فانتا[11]، دسانی[12]، اسپرایت[13] و کوکاکولا ذیل مجموعه‌ی کوکاکولا هستند[14].

تندیس دکتر جان پمبرتون
جان پمبرتون در سال ۱۸۶۶ میلادی و زمانی که درصدد یافتن دارویی جهت تسکین دردهای ناشی از جراحت جنگی خود بود توانست به ترکیب جدیدی که از دانه‌های کولا به دست می‌آمد برسد. این داروی جدید به‌عنوان دارویی برای آرام کردن اعصاب تبلیغ می‌شد.

حق امتیاز برند کوکاکولا و فرمول ساخت این نوشیدنی که تعداد افراد کمی از آن مطلع هستند در سال ۱۸۸۹ میلادی توسط آسا کندلر خریداری شد و او شرکت کوکاکولا را در سال ۱۸۹۲ میلادی راه‌اندازی کرد.

راز «برند» کوکاکولا (Coca Cola)

همانطورکه ذیل تاریخچه تأسیس شرکت کوکاکولا عنوان شد، جان پمبرتون، دکتر داروسازی بود که به‌طور اتفاقی موفق به تولید فرمول تولید نوشیدنی کوکاکولا شد. درواقع، پمبرتون بعد از شرکت در جنگ‌ جهانی و به پایان رسیدن جنگ تصمیم گرفت که چیزی اختراع کند تا به‌لحاظ تجاری عوائد مالی زیادی در بر داشته باشد. اختراعات و کشف‌های او در زمینه امور دارویی نتوانست او را به آمالش برساند؛ تا آنکه تصمیم گرفت شانس خود را در حوزه ساخت نوشیدنی به آزمون بگذارد. در آن زمان نوشیدنی‌های گازدار در میان مردم محبوب بودند؛ بنابراین دستیابی به فرمول یک نوشیدنی گازدار جدید و خوش‌طعم می‌توانست فرصت ممتازی را برای وی کسب نماید و بدین‌ترتیب نوشابه‌های کوکاکولا برای نخستین‌بار تولید شدند.

پس‌ازآنکه جان پمبرتون در جنگ داخلی مجروح شد، به‌منظور تسکین درد حاصل از جراحت، به مورفین اعتیاد یافت؛ بنابراین وی درصدد آرام‌بخشی جایگزین مورفین برآمد. او سرانجام توانست با ترکیب کوکائین و الکل، نوشیدنی الکلی برای خود بسازد. درنهایت، زمانی که پمبرتون مشغول ساخت نمونه غیرالکلی آن نوشیدنی برآمد، فرمول کوکاکولا را اختراع کرد.

در زمان تولید نوشیدنی‌های گازدار کوکاکولا، کوکائین و کافئین دو ماده‌ی اصلی این نوشیدنی را تشکیل می‌دادند. کوکائین از برگ کوکا (Coca) گرفته می‌شد و کافئین آن نیز از دانه‌ی کولا (Kola) به دست می‌آمد. درواقع نام این نوشیدنی یعنی کوکاکولا (Coca-Cola) نیز از ترکیب نام دو ماده‌ی اصلی آن گرفته شده است که البته حرف K در کلمه‌ی Kola تنها جهت مقاصد تجاری و به‌منظور زیبایی‌بخشی و موزون‌سازی عبارت کوکاکولا (Coca Cola) به حرف C مبدل شده است.

نام کوکاکولا (Coca-Cola) از ترکیب نام دو ماده‌ی اصلی آن گرفته شده است که البته حرف K در کلمه‌ی Kola تنها جهت مقاصد تجاری و به‌منظور موزون‌سازی عبارت کوکاکولا (Coca Cola) به حرف C مبدل شده است.

شرکت کوکاکولا پس از ۷۰ سال موفقیت با یک برند (Coca Cola) تصمیم گرفت تا طعم نوشیدنی‌های خود را گسترش دهد و لذا برندهای جدیدی نظیر فانتا در دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی و اسپرایت در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی وارد بازار شدند. در حال حاضر، شرکت کوکاکولا با تولید بیش از 500 برند، عنوان بزرگ‌ترین واحد صنعتی در بخش مواد غذایی و خوراکی را به خود اختصاص داده است[15] و در بالغ‌بر 50 کشور جهان دارای نمایندگی تولیدی است. حضور کارخانه‌جات وابسته به شرکت کوکاکولا در کشورهای مختلف جهان و اقدامات و فعالیت‌های سری و مخرب این صنایع، منجر به تغییرات زیست‌محیطی در آن مناطق شده است. یکی از این موارد، استفاده بی‌رویه صنایع کوکاکولا از منابع آب شیرین کشورها و در نتیجه بروز خشکسالی در آن‌ها می‌باشد که در ذیل به ابعاد این موضوع می‌پردازیم.

بخشی از فهرست بلندبالای برندهای کوکاکولا

کوکاکولا و بروز خشکسالی در جهان

کمپانی کوکاکولا متهم به آن است که به‌منظور تحصیل آب شیرین برای صنایع خود، جوامع میزبان را با بحران خشکسالی مواجه نموده است؛ چاه‌های کشاورزان را خشک و کشاورزی محلی را نابود کرده است.

کمپانی کوکاکولا مسبب بخشی از خشکسالی‌هایی است که در مناطق مختلف جهان رخ داده است.

شرکت کوکاکولا بدین موضوع اذعان دارد که بدون دسترسی به آب شیرین، تجارت این کمپانی عظیم از میان خواهد رفت. به‌عنوان نمونه، تولید یک لیتر نوشابه گازدار در صنایع کوکاکولا مستلزم سه لیتر آب قابل‌شرب است و این مسئله به‌تنهایی گویای حقیقت ماجرا و نیاز مبرم این صنایع به منابع آبی است[16].

در برخی کشورها نظیر هندوستان، کمپانی کوکاکولا با حفر چاه‌های عظیم و بی‌قاعده، به استحصال گسترده منابع آب زیرزمینی می‌پردازند و حوزه‌های آبخیز این مناطق را خشک کرده‌اند؛ حوزه‌هایی که به‌مثابه میراث این جوامع شناخته می‌شدند و رکن اصلی کشاورزی محلی را در این کشورها تشکیل می‌دهد.

نمونه‌ای از کاریکاتورهای اعتراضی که در اعتراض به فعالیت‌های کمپانی‌هایی نظیر کوکاکولا و پپسی، در جراید این کشور به چاپ رسید.

به‌عنوان نمونه، تحقیقاتی که مؤسسه «وار آن وانت»[17] در ایالت‌های راجستان[18] و اوتار پرادش[19] کشور هند انجام داده است نشان می‌دهد که فعالیت‌های کمپانی کوکاکولا در آن مناطق آثار نامطلوب و منفی بر منابع آب زیرزمینی و بالتبع کشاورزی محلی داشته است. مطابق با این پژوهش، از سال 1999 میلادی و از زمانی که یک کارخانه مرتبط با صنایع کوکاکولا در دهکده کالادرا[20] در ایالت بیابانی راجستان هند راه‌اندازی شد، کشاورزان محلی در تحصیل آب موردنیاز جهت آبیاری مزارع خود با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. تحقیقات دیگر این مؤسسه نشان می‌دهد که سایر جوامع هندوستان که در حوالی کارخانه‌جات کوکاکولا زندگی و مشغول به کار هستند با کمبود جدی منابع آبی مواجه هستند؛ حال‌آنکه پیش از آغاز فعالیت این کارخانه‌جات، چنین بحران زیست‌محیطی عظیمی مسبوق سابقه نبوده است[21].

تحقیقات مؤسسه «وار آن وانت» نشان می‌دهد که فعالیت‌های کمپانی کوکاکولا در مناطق مخالف هند آثار نامطلوب و منفی بر منابع آب زیرزمینی و بالتبع کشاورزی محلی داشته است.

مؤسسه «وار آن وانت» در پژوهشی دیگر اعلام می‌دارد روستاییانی که در حوالی شهر واراناسی[22] ایالت اوتار پرادش هندوستان زندگی می‌کنند اعلام داشته‌اند به‌دلیل برداشت بی‌رویه کارخانه‌جات کوکاکولا از منابع آب‌های زیرزمینی این منطقه، چاه‌های محلی خشک شده‌اند[23].

مؤسسه «وار آن وانت» در ادامه گزارش‌های خود، به تأثیرات منفی کمپانی کوکاکولا در سایر جوامع جهان نیز اشاره می‌کند. به‌عنوان نمونه، این مؤسسه اعلام می‌دارد که صنایع کوکاکولا با استحصال بی‌رویه آب از حوزه‌های آبخیز کشور السالوادور[24]، این کشور را با بحران زیست‌محیطی بی‌سابقه‌ای مواجه ساخته است. کوکاکولا همچنین شرایط مشابهی را برای ایالت چیاپاس[25] کشور مکزیک پدید آورده است و این ایالت را بحران خشکسالی گسترده روبرو ساخته است[26].

گزارش مؤسسه «وار آن وانت» در باب تأثیرات منفی زیست‌محیطی فعالیت‌های صنایع کوکاکولا در مناطق مختلف جهان

مدعیات فوق‌الذکر و ذکر مستندات قوی جهت تأیید آن‌ها، مردم کشورهای مختلف به‌ویژه هندی‌ها را بر آن داشته است تا با ایجاد کمپین‌های گسترده، به تحریم خرید کالاهای مرتبط با کمپانی کوکاکولا و صنایع مشابه نظیر پپسی بپردازند. مردم معترض بر این باورند که شرکت‌هایی نظیر کوکاکولا و پپسی، با برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی مناطق مختلف، در ازای کالایی ناچیز و بی‌ارزش، مهم‌ترین سرمایه و موهبت طبیعت منطقه یعنی آب را از آن‌ها می‌ربایند[27].

اعتراض هندی ها به حضور کوکا کولا

علاوه بر مصرف دیوانه‌وار منابع آب توسط کارخانجات کوکاکولا، فاضلاب  و خود نوشابه‌های تولید این کارخانه معضل دیگری برای منابع آب و محیط زیست هستند که در گزارش دیگری به آن خواهیم پرداخت.

منابع:


[1] Coca Cola

[2] فرمول نوشیدنی کوکاکولا یکی از موضوعاتی است که بسیاری از مردمان جهان را نگران نموده است. شرکت کوکاکولا در دفتر مرکزی خود در شهر آتلانتا، یک گاوصندوق چند میلیون دلاری ساخته است که صرفاً برای محافظت از فرمول نوشابه کوکاکولا به کار می‌رود. این فرمول برای اولین بار در سال ۱۸۸۶ توسط جان پمبرتون به دست آمد. او یک کهنه‌سرباز جنگ داخلی و معتاد به مورفین بود. بااین‌حال، این فرمول توسط گروهی از سرمایه‌گذاران در سال ۱۹۱۹ نوشته شده و تاکنون تنها از طریق دهان‌به‌دهان جابجا شده است. این فرمول به مدت بیش از ۸۶ سال در بانک آتلانتا نگه داشته شده بود تا اینکه به گاوصندوق خصوصی شرکت منتقل شد

(http://newsfeed.time.com/2011/02/15/is-this-the-real-thing-coca-colas-secret-formula-discovered/).

[3] کشورهایی که صنایع وابسته به کمپانی کوکاکولا در آن‌ها مشغول فعالیت هستند.

[4] https://www.theguardian.com/world/2017/mar/01/indian-traders-boycott-coca-cola-for-straining-water-resources

[5] https://actions.sumofus.org/a/coca-cola-wastes-water-while-tamil-nadu-suffers-drought

[6] John Pemberton

[7] Columbus

[8] جان پمبرتون در تاریخ هشت جولای سال ۱۸۳۱ میلادی در ایالت جورجیای آمریکا به دنیا آمد. او وارد دانشگاه پزشکی جورجویا شد و در سال ۱۸۵۰ میلادی و در سن ۱۹ سالگی در رشته‌ی داروسازی فارغ‌التحصیل شد. پمبرتون در جنگ کلمبوس با اصابت گلوله به قفسه‌ی سینه‌اش مجروح شد و بعدازاین اتفاق برای تسکین دردهایش به مورفین اعتیاد پیدا کرد. او در سال ۱۸۶۶ میلادی و زمانی که درصدد یافتن دارویی جهت تسکین دردهای خود بود توانست به ترکیب جدیدی که از دانه‌های کولا به دست می‌آمد برسد. این داروی جدید به‌عنوان دارویی برای آرام کردن اعصاب تبلیغ می‌شد. جان پمربتون در ماه آگوست سال ۱۸۸۸ میلادی و تنها چند ماه بعد از فروختن اختراع خود در اثر ابتلا به بیماری سرطان معده درگذشت.

(http://www.coca-colacompany.com/stories/the-chronicle-of-coca-cola-birth-of-a-refreshing-idea).

[9] Asa Candler

[10] Atlanta

[11] Fanta

[12] Dasani

[13] Sprite

[14] https://www.britannica.com/topic/The-Coca-Cola-Company

[15] http://www.businessinsider.com/facts-about-coca-cola-2011-6?IR=T

[16] https://waronwant.org/media/coca-cola-drinking-world-dry

[17] War on Want

[18] Rajasthan

[19] Uttar Pradesh

[20] Kaladera

[21] https://waronwant.org/media/coca-cola-drinking-world-dry

[22] Varanasi

[23] https://waronwant.org/media/coca-cola-drinking-world-dry

[24] El Salvador

[25] Chiapas

[26] https://waronwant.org/media/coca-cola-drinking-world-dry

[27] https://www.theguardian.com/world/2017/mar/01/indian-traders-boycott-coca-cola-for-straining-water-resources

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • TR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    58 32
    کانادا بیشترین میزان ذخایر آب شیرین دنیا را دارد. چرا کوکاکولا کانادا را رها کرده و به آن سوی دنیا می رود و منابع آب هند را غارت می کند؟ این یک توطئه آشکار علیه نژادهای غیر اروپایی است
    • US ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      36 19
      از طرفی هم هند کشوری بسیار برجمعیت تر و گرمتر از کانادا هست که همین امر باعث افزایش چند صد برابری فروش کوکاکولا در هند به نسبت کانادا میشه و از طرفی هزینه حمل و نقل این محصول از کانادا تا هند از بین میره با ایجاد کارخانه در هند زیاد هم بد بین نباش
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      44 16
      حرفت کاملا درسته ولی نباید این نکته رو هم فراموش کرد که نیروی کار و کارگر توی هند به مراتب ارزون تر از کانادا و امریکاست.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      20 39
      به US ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴! اتفاقا نوشابه های تولید شده در هند در خود هند مصرف نمی شود و به خود آمریکا و اروپا صادر می شود!
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      18 35
      به IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴ و به این ترتیب شما توجیه می کنید استثمار مادی و معنوی ملت هند را برای نفع آمریکا! اصولا منافع آمریکا تنها امر مقدس در دنیا شده است!
    • US ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      38 24
      هزینه حمل و نقل نوشابه از هند تا امریکا برای بازار داخلی امریکا به صرفه نیست اساسا تمام کارخانجات دنیا دارن به سمتی میروند تا صرفه اقتصادی داشته باشند و به بازارهای هدف نزدیکتر باشند این ربطی به استسمار نداره
    • US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      46 13
      از طرفی همین کارخانجات کوکاکولا برای هزاران هندی شغل ایجاد کرده
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      22 23
      به US ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴ جهت اطلاع شما هندی ها توان خرید محصولات موتورلا را ندارند. اما کارخانه های این شرکت در هند است. چینی ها هم عموما توان خرید کفش نایک ندارند اما کارخانجات نایک در چین است. هزینه انتقال بار دریایی بسیار کمتر از هزینه دستمزد نیروی انسانی است. بنا بر این استثمار ملتهای هند و چین یک حقیقت غیر قابل انکار است.
    • GB ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      16 7
      نوشابه جزو مواد خوراکی ارزان قیمت هست که هندی ها هم توان خریدش را دارند و هم چینیها شما خودتونم خوب میدونید جمعیت اسیا هند و چین و اندونزی و سایر کشورهای منطقه چقدره و چقدر هم منطقه گرمسیری ای هم هست و بر خلاف کشورهای گرم افریقایی و عربی هم جمعیت بیشتری داره و هم اب زیاد
    • AT ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      10 13
      آمریکا در هیچ کشوری به اندازه ایران وکیل مدافع و نوکر بی جیره و مواجب ندارد.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    کارخانه های فولاد ایران در مرکز کشور چقدر آب می بلعند؟
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    19 39
    ای کوکاکولای بد
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      16 8
      یجوری حرف از استثمار هندیا میزنن انگار هندیا بچه هستن گول میخورن . خب عزیزم اگرم بحث اب واقعی باشه به جای کلی اشتغالزایی ایجاد کردن.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    23 17
    رنگ دهنده اصلی کوکا کولا کارامل خاصی هست که به شدت سرطانزاست.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      8 25
      دری وری نگو اصلا و به هیچ عنوان
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    41 1
    بد نبود به حضور پرقدرت وبدون مشکل این برند که زمانی معروف به نوشابه مشهدی بود هم اشاره میکردید.تو ایران هم همه برندهای معروف هستند .کلا کشور جالبی هستیم .مک دونالد نداریم اما به سبک زندگی امریکاییها تو این ده سال اخیر کلی فست فود درست کردیم که تنها سلامت مردم رو خراب کنند.
  • علی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    48 16
    سلام. به حول و قوه الهی مدتهاست لب به کوکاکولا نزده ام و انشالله کلا نوشابه های خارجی و بلکه کلا نوشابه را که مضراتش بیش از فواید آن است کنار میگذارم.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    25 4
    آقا خدا خیرتان دهد ، بسم الله ما آماده ایم تمام این نوشابه سازی ها را از مملکت بیرون کنیم. شما عزیزان که در تمام موارد آتش به اختیارید ، در این مورد هم لطفا عمل کنید
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    56 15
    مشرق جرا چرت پرت می نویسی برو مشهد ببین چندتا کارخونه نوشابه هست بعد بیا حرف بزن اروپا پر اب اینجا که اب نیست چرا تولید میکنید یه چیزی بگو که به خودمون ایراد نگیر هر چی میبنیی نباید پخش کنید
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      8 5
      جهت اطلاعت اونها هم اسانسشون رو از کوکاکولا تهیه می کنند
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      13 3
      جهت اطلاعت اونها هم اسانسشون رو از کوکاکولا تهیه می کنند
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    24 15
    هیچ راهی جز تسلیم برابر امریکایها نیست بهتره موشک ها رو بدیم نوشابه تحویل بگیریم و جشن ملی آی لاو یو اس آ اوه یهههههه بگیریم
  • Hh DE ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    10 9
    به نظرم باس از تولیدات داخل استفاده کنیم که برای تولید نوشابه اصلا اب مصرف نمیکنن. فقط یه ته مزه بد و دارچین مانندی دارن که ادم هر وقت یه جا مجبورا (مثل مراسم و عروسی و ...) میخوره و توبه میکنه ، رو برطرف کنن عالیه
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    15 7
    بروبچ شما پروتوکول لو رفته یهود رو اگه تو اینترنت سرچ بزنید بخونید میفهمید که تو دنیا چه خبره
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    20 4
    برای تولید هر کیلوم گوشت 3000 لیتر آب مصرف میشود . اگر گیاه خوار شوید میشود به 120 میلیارد انسان غذا داد
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      9 8
      بله. اما قیاس شما مع الفارق است. چون نوشابه غذا نیست و جز ضرر برای انسان چیزی ندارد اما گوشت غذای همین انسان است و انسانها در صورت نخوردن گوشت آسیب می بینند. حالا هر قدر هم که گیاهخواران بخواهند این حقیقت را انکار کنند. آسیدهای آمینه خاصی در گوشتها وجود دارد که هرگز مشابه گیاهی ندارد. برای همین هم خدا برای انسان دندان پاره کردن گوشت گذاشته و یا در روایات داریم اگر کسی چهل روز گوشت نخورد تندخو می شود و باید به گوش او مجددا اذان بخوانید.
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      16 5
      اتفاقا هرکس بیشتر گوشت میخور۶ تندخوتره
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      8 2
      میگن 70 میلیارد دام در دنیا هست . هر کدومشون به اندازه ی چند تا انسان میخورن
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      7 16
      به IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴ اولا خیر. شما مردم کشورهای اسکاندیناوی راتندخو می دانید؟ ثانیا اندازه نگهدار. اصلا گوشت نخوردن خطا است ولی زیاده روی و هر روز گوشت خوردن هم دل را می میراند.
    • US ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      54 4
      یعنی حیوانات گیاهخوار که گوشت نمیخورند تند خو هستند؟چرا گوشتخوارها تندخوترند؟باید بدونی انسان ذاتا میوه خوار و گیاهخوار هست و بخاطر تغییر ذائقه به گوشتخواری امراض زیادی همانند سرطانهای مختلف گرفته
    • TR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
      4 30
      به US ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴ برخی حیوانات از کثافتها تعذیه می کنند و مریض نمی شوند. آیا می شود دلیل که شما همان را بخورید؟ زندگی انسانها برای خودشان است.
    • GB ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
      21 1
      چون ان حیوانات خلق شدند تا ان مثلا کثافاتی که گفتید را بخورند ولی انسان میوه خوار و گیاهخوار خلق شده اباندیسم انسان برای گیاهخوار بودن خلق شده بود که اکنون با تغییر ذائقه خاصیتشو از دست داده
  • امیر NL ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    5 3
    بهتر نیست مشرق اگر سالم هستید و در خدمت انقلاب و پیرو امام و پاسدار خون شهدا بجای این مقاله بزرک به فساد بین آقایان در لباس و اقمارشان و فرزندان کاخ نشین و عامل بی دینی بین جوانان می پرداختی و خواب را به حرام خوران که نعره از حمایت و صد استکبار سر می دهند و در فساد و رانت غوطه می خورند می نوشتید .البته رسانه ها دنبال رو این فاسدان هست اگر غیر از آن بود انقدر فساد رواج نه می یافت .سعی کن انسان باشید و واقع گرا و نظرات مخالف خود ولی واقعی را انعکاس بدهید
  • اصلاح طلب IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    20 2
    این سایت مشرق عجیب روی اعصابه هر چی می ریم توی سایت های... و حال می کنیم توی مشرق حال خوبمون رو خراب می کنه جالبه فارس و دیگر سایت های تند هم آدم شدن و سر به زیر ولی این مشرق گنده لاتی می کنه
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    23 0
    کوکا کولا که هیچی کل دنیا باهم جمع بشن آب مصرف کنن که موجب خشکسالی بشه نمی تونن کار ما ایرانی ها روانجام بدن , خشک ترین کشوریم با بیشترین مصرف آب , آب کشور رو به صورت خیار و هندوانه تقدیم عرب ها می کنیم , دریاچه خشک می کنیم بیا و ببین
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    36 1
    همه چیز مشرق زیر سوال است. از اخبارش تا کامنت تایید کردنش و تا مثبت و منفی کامنتها
  • شاهان IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    7 0
    در پاراگراف مربوط به راز برند کوکاکولا جنگ داخلی آمریکا به اشتباه جنگ جهانی ترجمه شده.
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    12 2
    اخه چقدر نفهمین شماها میزان اب مورد نیاز هندونه و خیار و میوه های ابدار دیگه که هزار برابر یه قوطی کوکا کولاست!
  • NL ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    18 1
    مشرق مضحک
  • NL ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    53 1
    مشرق مضحک
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    50 1
    به نظرتون یک کیلو برنج آب بیشتری مصرف میکنه یا یک لیتر کوکا کولا؟؟ مشرق واقعا دیگه شورشو در اوردی
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    0 1
    تا زمانی افرادی در این کشور تفاوت نیاز کشت برنج را با نوشابه تشخیص ندهندکشورهای استعمارگر خیلی خوش به حالشون شده بعد همین ها میگن هندیها بچه نیستند گول بخورند اینهمه ادعا بدون ذره ای مطالعه تاریخ کشورها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس