سقوط هواپیما

سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج به انجام عمل قلب باز خلبان این پرواز و بی توجهی هواپیمایی آسمان به این محدودیت اشاره کرده است.

به گزارش مشرق، در بخشی از  گزارش سازمان هواپیمایی با اشاره به انجام عمل قلب باز خلبان در سال ۸۸  تاکید کرده است؛ خلبان مرحوم برابر مقررات پزشکی مندرج در فصل های یک و شش از انکس یک و سند ۸۹۸۴ ایکائو و همچنین part MED مقررات پزشکی هوایی فعلی سازمان (AirCrew) با درج محدودیت سن بالای ۶۰ سال و محدودیت OML معتبر پزشکی کلاس یک مواجه بوده است.

گزارش سازمان هواپیمایی کشور را اینجا بخوانید.

نامبرده در سال ۸۸ تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و پس از ۹ ماه منع پروازی داشته و بعد از از این مدت برابر مقررات پزشکی هوایی وقت ارزیابی های تخصصی توسط پزشک معتمد قلب سازمان به عمل  آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان مورخ ۲۴ خرداد ۸۹ با محدودیت های زیر مجلس به پرواز شده است؛

۱- اعتبار گواهینامه پزشکی شش ماه باشد

۲- همراه یک خلبان یا کمک خلبان بدون محدودیت پزشکی و عملیاتی پرواز کند

۳-در هر چک پزشکی هوایی ارزیابی تخصصی قلب و عروق نیز به عمل آید

این در حالی است که طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی آسمان به این محدودیت های توجه نکرده است، در بخش پایانی گزارش مذکور آمده؛ 《کلیه خلبانان موظف به رعایت محدودیت های عنوان شده در گواهینامه خود و اعلام به واحدهای عملیات شرکت بوده و محدودیت های خلبان می بایست در برنامه ریزی عملیات شرکت مورد پایش قرار گیرد. 》

بیشتر بخوانید:

گزارش مقدماتی سقوط هواپیمایی یاسوج منتشر شد

در بخش دیگری از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آسمان با اشاره به ساخت هواپیمای ATR آمده است؛ هواپیما از نوع توربو پراپ تولید سال ۱۹۹۳ میلادی  و کارکرد آن ۲۸۸۵۷ ساعت پروازی و ۲۸۴۹۷ سیکل پروازی بوده است.

بخش هایی از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه می آید؛

در بخش آرایش فنی ۰۱۷۰-۲۰۰۹; No A این هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می رسیده که نرسیده است.

خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر ۱۵۰۰۰ پایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز به حالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است.

پرواز برای کاهش ارتفاع به ۱۷۰۰۰ پایی مجاز شده بوده است اما کرو ابتدا با تنظیم ارتفاع ۱۵۰۰۰ پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع ۱۴۰۰۰ پا را روی اتوپایلوت ست کرده اند و از ارتفاع مجاز شده و ارتفاع ایمن منطقه پایین تر آمده اند.  

سیستم های هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخ زدایی طبق خواست خلبان ها کار می کرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است.  

کرو در ساعت ۹:۳۱:۱۴ هشدار استال دریافت کرده اند. سرعت هواپیما در این لحظه ۱۱۷ نات و گشتاور موتورها روی ۶۷ درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS دریافت کرده است.

خلبانان تا ثانیه ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه سعی در انجام مانور شدیدگردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشته اند که بی نتیجه بوده است.

ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان بوده، خلبان مجاز به پرواز با یک کمک خلبان نبوده و موضوع می بایست مورد دقت واحد عملیات شرکت هواپیمایی آسمان قرار می گرفت.

همچنین در بخش از این گزارش شایعات مربوط به آتش سوزی اطفای حریق هواپیما توسط مسافران تکذیب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    12 34
    از عکس جشن تولد خلبان که مشرق منتشر کرده بود معلومم بود که سن خلبان خیلی بالاست و باید بازنشسته می شد
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      7 3
      جعبه سیاه رو علیرغم مخالفت مجلس و دستگاه قضایی ،فوری فرستادن فرانسه (کشور سازنده هواپیما ) که گند نقص فنی احتمالی هواپیما در نیاد و این دروغها را تحویل مردم بدن :"خلبان مقصر بوده !!!!؟؟"
    • کارشناس IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
      0 5
      هر خلبانی یک کمک خلبان هم دارد . همیشه در ایران راننده مقصر است . هواپیما نقص فنی داشت و کوه دنا هم کنار نکشید تا هواپیما رد شود یک صدای انفجار هم به گوش رسیده است که هنوز در مورد ان چیزی نمیگویند شاید داعش هواپیما را منفجر کرده است
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    55 4
    باز خلبان مقصر شد
  • رضا IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    47 4
    خلبان عمل قلب باز کرده بوده , کمک خلبان چی؟ ضمنا" خلبانی که تو این مسیر تردد داشته چطور متوجه کوه در اون زمان و حوالی نبوده؟ مگه هواپیما رادار نداره؟
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    44 4
    خوبه اقلا کسی مقصر شد که نمیشه توبیخش کرد..... خداوند رحمتش کناد
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    42 3
    طبق مطلب بالا خلبان اشتباه محاسباتی کرده این سانحه چه ربطی به عمل قلبش داشت.
    • حجت IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
      17 4
      داداش، مقصر خلبان بوده خلاص
  • شهروند IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    38 6
    همه ی این فرمایشات که فرمودید و در FDR هم ثبت شده به کنار، دلیل کاهش ارتفاع از 15000 پا به 14000 پا توسط خلبان چی بوده ؟ اونهم خلبانی که چندین سال در این خط پروازی رفت و آمد داشته و نیازی هم به دید بصری کوه روبرو صرفا نداشته .ضمنا در FDR یک گردش به راست هم در آخرین ثانیه های قبل از برخورد ثبت شده که اشاره نکردید که اونهم توجیه اش سخته !
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    31 6
    ای کاش مقصران دیگر این اتفاق نیز مشخص شود ای کاش آن کسانی که بعد از سقوط هواپیما نیز برای پیداکردن هواپیما قصور کردند نیز مشخص شود ای کاش اخرین مکالمات خلبان و اطلاعات جعبه سیاه رسانه‏ ای شود تا معلوم شود آیا فقط خلبان مرحوم مقصر بوده یا نه..
  • موریس IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    25 25
    چه ربطی داره ؟مگه خلبان سکته کرده بوده ؟ مقصر وزیر راه و سازمان هواپیمایی هستند که جانمایی فرودگاه و تجهیزات راداری شون مشکل داشته .آخوندی تا کی باید بیتفاوت باشه به کشته های قطار و جاده و هواپیمایی ؟ تا کی باید سرشو بالا نگه داره درحالی که زلزله زده ها بی مسکن تو چادر دارند میلرزند ...از وزیر بی غم میلیاردر چه توقعی دارید .میخواید عذرخواهی کنه، استعفا بده
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    20 7
    الان با این گفته ها خلبان که زنده نمیشه که بخاد از خودش دفاع کنه و با مقصر کردن بنده خدا خلبان همه چی ختم میشه ، خدا رحمت کنه مسافران رو و به خانواده هایشان صبر بده
  • ناشناس IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    20 7
    یک کلام ختم کلام تقصیر من است وسلام .
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    18 9
    اخوندی میلیاردر اگه داشتی خودت استعفا میدادی و میرفتی پی کارت
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    38 3
    این حرفا چیه یه بچه هم میدونه هواپیما اوراقی بوده از اول هم معلوم بود میندازن گردن خلبان
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    7 3
    کاش نامه ی ارسالی به جناب عابد زاده مسئول سازمان هواپیمایی کشور رو هم در سایت میزدین تا خلق الله ببینن
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    7 3
    هیچ توجیهی برای کاهش ارتفاع وجود نداره. طبق مطالب بالا هواپیما هشدار میداده. مگر خلبان بی تجربه هست که به هشدارها بژ اهمیت باشه و ارتفاعش رو کم کنه. هواپیما قدیمی بوده و نقص فنی داشته.
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    11 0
    آسمان جریمه و نعطیل بشه
  • US ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    5 2
    بازم خلبان فقط خلبان فقط و فقط خلبان فقط فقط فقط فقط فقط خلبان
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    9 7
    مردم چی فرض کردن اینا!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس