کد خبر 837488
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
ملک سلمان

پادشاه عربستان سعودی طی تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق، بر حمایت کشورش از وحدت و ثبات عراق تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی، روز گذشته با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق طی یک تماس تلفنی گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید:

اهداف بن سلمان از سفر به عراق

بر اساس بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری عراق که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «موازین نیوز» منتشر شد، شاه سعودی در این تماس تلفنی، به بازی دوستانه میان تیم‌های فوتبال ملی دو کشور اشاره کرد و پیروزی تیم ملی عراق در مقابل عربستان را به او تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است: ملک سلمان در ادامه به اهمیت تقویت روابط دوجانبه و روحیه برادری میان دو کشور اشاره کرد و گفت که عربستان از روند سازندگی در عراق و وحدت آن، حمایت می‌کند.

وی از پیروزی تیم منتخب عراق در بازی فوتبال مقابل عربستان، ابراز خشنودی کرد و گفت که به همین مناسبت نیز یک ورزشگاه به عراق اهداء می‌کند.

العبادی نیز در مقابل از این اقدام شاه سعودی، تقدیر و بر تلاش برای تقویت روابط میان دو کشور، تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت شورای هماهنگی عراقی - سعودی برای ترغیب بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری، افزود که این بازی دوستانه با استقبال عموم مواجه بوده و این وضعیت مثبت و مناسب است.

تیم ملی عراق؛ در بازی دوستانه با تیم ملی سعودی در بصره، 4 بر یک پیروز شد.از چهل سال پیش تاکنون، این نخستین بار بود که تیم  ملی عربستان در اراضی عراقی با تیم ملی این کشور به رقابت پرداخت. این نخستین بازی به میزبانی عراق به مناسبت لغو ممنوعیت میزبانی عراق از مسابقات بین المللی بود. 

روابط ریاض و بغداد از زمان  سفر حیدر العبادی به ریاض در ژوئن سال گذشته شاهد سلسله تحولات مثبتی بود که تا تشکیل شورای هماهنگی سعودی- عراقی پیش رفت آن هم در شرایطی که روابط دیپلماتیک دو کشور از حدود 25 سال پیش قطع شده بود. وی تاکنون دوبار به عربستان سفر کرده است.

گام های عربستان و عراق برای نزدیک کردن روابط دو جانبه این سوال را مطرح می کند که هدف از تشکیل شورای هماهنگی مشترک چیست و چرا دو کشور به سرعت پس از قطع طولانی مدت روابط در مسیر از سرگیری روابط گام برداشته اند و سوال دیگر اینکه آمریکا در این خصوص چه نقشی دارد؟

وسام الکبیسی کارشناس سیاسی عراقی در این‌باره معتقد است: کشورهای عربی با هماهنگی بین‌المللی به ویژه آمریکا در تکاپوی ایجاد توازن در معادله سیاسی عراق هستند و در این میان رویکرد آمریکا مبتنی بر جلوگیری از نفوذ  ایران در معادله عراق است و در این مسیر می‌کوشد روابط عراق و عربستان را تقویت کند.

به گفته او سیاست خارجه عربستان تغییر زیادی داشته است و مهمترین نشانه آن از سرگیری روابط با عراق و برقراری پرواز به فرودگاههای عراق و گشایش گذرگاه زمینی مرزی با آن است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    8 0
    طرف دار وحدت و ثبات عراق با تزریق تروریستها و حمایت از اونها !
  • فرزاد IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    رژیم ال سعود مجری نقشه های امریکاو صهیونیستها وگاو شیرده امریکا
  • حسن سنگانی IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    این جوکهای گریه دارراازانگلیها درموردبی سلمان دورازانتظارنمیدانستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس