کد خبر 837757
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
محمد بن سلمان نمایه

ولی‌عهد عربستان سعودی در جمع خبرنگاران مصری در قاهره به مسایل متعدد مانند اصلاحات عربستان، جنگ یمن، بحران قطر، پروژه نیوم، فلسطین و اخوان المسلیمن پرداخت.

به گزارش مشرق، «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و ولی‎عهد عربستان سعودی که در حال حاضر در مصر به سر می‏برد، شب گذشته در مقر سفارت عربستان در قاهره، نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه مصر انجام داده و در آن درباره مسایل مختلف از جمله برنامه اصلاحاتی عربستان، جنگ یمن و بحران قطر اظهارنظر کرده است که مشروح آن در ذیل آمده است:


اصلاحات عربستان
ولی‎عهد سعودی اعلام کرد که «اصلاحات اجتماعی از جمله حق رانندگی برای زنان، کنسرت‎ها، حضور در مسابقات ورزشی با اسلام صحیح تعارضی ندارد.»


«محمد بن سلمان» ولی‎عهد عربستان سعودی امروز سه شنبه در جمع تعدادی از خبرنگاران مصری در مقر سفارت عربستان در قاهره اعلام کرد که «اسلام دین سخت‎گیری نیست و ما از مناقشه گسترده با همه گروه‎ها و جریان‌های عربستان استقبال می‏‌کنیم. در مرحله گذشته، افراطی‏گری در عربستان ۶۰ درصد بود، اما اکنون این آمار به ۱۰ درصد رسیده است.»


به گزارش روزنامه سعودی «سبق»، وی تصریح کرد: آنچه عربستان انجام می دهد، روی اوضاع اقتصادی شهروندان سعودی بویژه جوانان تاثیر می‎گذارد.

بیشتر بخوانید:

اعتراضات در لندن در مخالفت با سفر بن سلمان +عکس

بن سلمان: ایران «ببر کاغذی» است


بن سلمان تاکید کرد که شهروندان سعودی همه تعطیلات خانوادگی خود را خارج از کشورشان سپری می‏‌کردند، اما با فضای باز کنونی و رشد آگاهی شهروندان به همراه رونق گردشگری داخلی، اقتصاد کشور متحول می‌‏شود.

جنگ یمن
ولی‎عهد سعودی در ادامه به جنگ یمن اشاره کرد و گفت: «در جنگ یمن، ما در آستانه تحقق اهداف مربوط به بازگشت مشروعیت (به عبدربه منصور هادی) قرار داریم و پایان آن پس از تحقق اهداف نزدیک است.»
وی همچنین مساله ظلم علیه شیعیان در عربستان را رد و اعلام کرد که «شیعیان عربستان در زمینه‏‌های مختلف فعالیت دارند و مناصب کلیدی جامعه را بر عهده دارند.»

بحران قطر
ولی‌عهد عربستان سعودی که به قاهره سفر کرده است، اظهارات جنجالی درباره بحران قطر بیان کرده و این مسئله را بی‌ارزش‌تر از آن دانسته که خود را مشغول آن نماید.


بن سلمان گفت که «جمعیت قطر به اندازه یک خیابان قاهره هم نیست و یک مقام درجه چندم پرونده قطر را پیگیری می‌کند.»


وی در خصوص اختلافات به وجود آمده با قطر، ضمن کم‌اهمیت جلوه دادن این قضیه گفت: «خودم را مشغول این قضیه نمی‌کنم، مسئول پرونده قطر کم‌تر از یک وزیر است، جمعیت قطر برابر با حتی جمعیت یک خیابان مصر نیست و هر وزیر سعودی می‌تواند بحران قطر را حل نماید.»


ولی‌عهد عربستان همچنین هر گونه اعمال فشار از سوی کشورهای جهان بر چهار کشور عربی محاصره‌کننده قطر (عربستان، مصر، امارات و بحرین) برای حل این بحران را تکذیب کرد.

اخوان‌المسلمین به بدنه دولت قطر نفوذ کرده‌اند
بن سلمان همچنین ابراز عقیده کرد که گروه اخوان‌المسلمین به بدنه دولت قطر نفوذ کرده و بر ارکان آن سیطره یافته‌اند. وی اخوان‌المسلمین را دشمن مشترک عربستان و مصر برشمرد.


بن‌سلمان همچنین اظهار داشت که عربستان به زودی اجلاس عربی را برگزار می‌کند و اهتمامی به مشارکت قطر در این اجلاس ندارد.


وی گفت:« ما در اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس شرکت نکردیم زیرا متوجه شدیم که بازی‌هایی پشت پرده در جریان است.»

مواضع عربستان در قبال فلسطین
وی درباره آینده مذاکرات سازش بین فلسطین و اسرائیل گفت که ریاض از حق فلسطینیان در برپایی دولت مستقل به پایتختی قدس شرقی تاکید دارد.


ولی عهد سعودی تصریح کرد: ما دولت مستقل فلسطین در مرزهای ژوئن ۱۹۶۷ را قبول داریم و این مواضع عربستان و مصر است.

پروژه نیوم
یکی از پروژه‌هایی که طرح ۲۰۳۰ عربستان به آن پرداخته است، «پروژه نیوم» یا «جزیره رؤیا» عربستان سعودی است. محمد بن سلمان درباره این پروژه می‏گوید که این طرح همکاری مشترک بین مصر و عربستان است و باعث رونق در زمینه اقتصادی و گردشگری می شود.


ولی عهد سعودی اعلام کرد که تخمین زده می شود که این پروژه نیاز به سرمایه گذاری‎ به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار دارد و مصر با عربستان در یکی از زمینه ها همکاری خواهد کرد و ما اکنون در مرحله بررسی و تحقیقات قرار داریم.


وی گفت: تخمین زده می شود که این پروژه میلیون‎ها گردشگر را به خود جذب کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس