ترکیه و فرانسه

وزیران خارجه ترکیه و فرانسه در تماس تلفنی، درباره وضعیت کنونی عفرین پس از ۶ هفته از آغاز عملیات شاخه زیتون، صحبت کردند.

به گزارش مشرق، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه و «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی‌اش شامگاه شنبه به صورت تلفنی صحبت کردند.

روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله عملیات شاخه زیتون در عفرین (شمال سوریه) محور گفت‌وگوی تلفنی چاووش‌اوغلو و لودریان بود.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات میدانی شمال استان حلب

درگیری‌های سنگین میان کفتارهای تروریست در شمال سوریه

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» منابع دیپلماتیک ترکیه می‌گویند چاووش‌اوغلو با لودریان تماس گرفت تا درباره وضعیت کنونی عفرین پس از گذشت ۶ هفته از آغاز عملیات شاخه زیتون، با همتای فرانسوی خود صحبت کند.

چندی پیش «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با نشریه «فیگارو» ضمن تاکید بر لزوم پایان یافتن هرچه سریعتر عملیات عفرین،  هشدار داد اقدام ترکیه علیه کردهای شمال سوریه نباید دلیلی برای تهاجم به این کشور باشد. وی از آنکارا خواست که در این مورد بار همه طرف‌ها هماهنگ باشد.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی ۳۰هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از ۲۰ ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 

«رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر گفته بود تا کنون ۴۱۵ کیلومتر مربع از منطقه عفرین به کنترل نیروهای ترکیه و همپیمانان آن درآمده و ۱۰۰۰ روستا را از کنترل کُردها خارج کرده‌اند.

ترکیه شاخه زیتون را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از ۹۰ راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۱۲۰ نفر شده است. همچنین تا کنون ۴۱ نظامی ترکیه کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

در عرصه میدانی ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد اشغال چند تپه و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، حدود ۲۰۰ غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و بیش از ۵۵۰ مجروح برجای گذاشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس